Rida minishettis?

Camama

Trådstartare
Undrar om det finns nån riktlinje för hur stora minishettisar bör vara för att man ska kunna rida på dem? Tycker mig ha läst nånstans att man helst inte ska rida dem om de är under 80 cm.
 
Min sons första medryttarponny är en minishettis på 78 centimeter. Han började rida henne som treåring och slutade som femåring. När han var fyra till ungefär fyra och ett halvt var hon perfekt.

Nu är sonen alldeles för lång (han är typ 120, fem år och några månader), så vi har bytt till en lite större ponny. Men jag är superglad över att han kunde få börja med en liten ponny - hon har gett honom massvis med mysiga erfarenheter. Han glömmer aldrig att räkna upp henne när han räknar upp alla hästarna han älskar ;)
 
Min sons första medryttarponny är en minishettis på 78 centimeter. Han började rida henne som treåring och slutade som femåring. När han var fyra till ungefär fyra och ett halvt var hon perfekt.

Nu är sonen alldeles för lång (han är typ 120, fem år och några månader), så vi har bytt till en lite större ponny. Men jag är superglad över att han kunde få börja med en liten ponny - hon har gett honom massvis med mysiga erfarenheter. Han glömmer aldrig att räkna upp henne när han räknar upp alla hästarna han älskar ;)
Supersöta tillsammans!
 
Det finns ingen storleksgräns i centimeter.
Den begränsande faktorn är om du hittar en lagom stor (liten) ryttare eller inte.
Och att det brukar vara svårt att hitta tillräckligt små sadlar för små minishetland.
Ok, tack för ditt svar! Till saken hör oxå att den här lille hästen på 70 cm tydligen har patellaupphakning oxå... Tycker synd om hästen även om ryttaren är en liten 7-åring.
 

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 146
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
512
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp