rida på stubbåkrar!

i allemansrätten har jag för mej att det står att man får rida över stubbåkrar. (alltså inte rida runt runt?). men för övrigt brukar dom flesta bönder jag vet tillåta att man rider där OM man frågar. det bönder inte tycker om är folk som inte frågar. och som sagt var, stubbåkrar brukar ju plogas o grejas med....
 
Ni får INTE rida utan tillåtelse. Att det ska vara så svårt att fråga!!! :mad: *surkärring* :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Precis Nina.

Det är ni som rider utan tillstånd som gör att vi snart inte har någonstans att rida utanför ridbanorna!!!! :mad:
 
Den som ger sig ut på mina åkrar och galopperar hejtvilt utan att fråga kan räkna med tillsägelse.
Frågar man där emot så säger jag inte nej. :)

Om alla frågade vänligt och snällt skulle det inte finnas så många som hatade ryttare till häst.

Mina föräldrar har haft detta problem med ryttare som inte frågar utan bara tar sig för. De har galopperat på nysådda vallar. Det såg ju inte sått ut som ryttarna sa *Grr*

En annan ryttare red in hagen och jagade får till häst. Hon trodde väl hon var någon jäkla cowboy. Problemet var bara att min fjordhäst blev asförbannad och jagade ut henne och hästen fortare än kvickt!
 
Allemansrätten gäller så länge man inte förstör åkern. Det får inte bli stigar eller upptranpat någonstanns. Då kan du bli anmäld.
 
Om bonden har sått in åkern med annat (vilket inte syns i början) är det katastrof att rida där.

Skja det bara plöjas upp e det okej. En icke insådd åker eller träda är det allemansrätt att rida på.

Men en träda är INTE det samma som en vall!!!

Men trots det hör det till vanligt folkvett att fråga. Eftersom det bara är bonden son vet hur det egentligen ser ut :).

Det där med sk flyghavre verkar mest tramsigt eftersom det för det första är väldigt många hästar som fodras med korn. Och för det andra när jag gick på lantbruksskola så sade dom (vad jag kommer ihåg) att flyghavre var en särskilds sorts havre, dvs INTE samma som den man odlade (men jag kan ju ha fel).

Nåja.

Synd att det finns så många ryttare som rider sönder marker....

/Kung Tulle
 
Alla åkrar plöjs inte. Är jorden inte packad så vänds bara översta lagret och då kan hästhovar förstöra mycket. Hästhoven packar nämligen jorden och mycket ridande på en åker gör till slut att man måste plöja.
Som ryttare kan man heller inte veta om bonden sått vall i stubben eller annan gröda.

Många bönder använder dessutom konstgödsel för att garantera att sådden är ren från flyghavre och annan gröda som inte hör dit. Sådant skapar merjobb och lägre vinst.

Det är knappast okunniga bönder som säger nej. Det är de bönder som tröttnat på att få åkrar sönderridna.
 
måste bara säga att jag INTE rider på stubbåkrar ja inte fått lov att rida på.. ja frågade bara om bönderna kunde förbjuda oss.. har vare ikontakt med en bonde som e en gringubbe :devil: han har skördat havren.. å ska plöja men vi får INTE rida där.. bara nått han fått för sej så de är bara att lyda.. å rida på de andra.. men de finns alltid dom som förstör för oss som lyder å rider där iaf.. som ja skrev i mitt första inlägg så fick ja skäll för att ja råkade ha en brun häst å va blond å såg ut som en annan som hade rejsat runt på åkern.. trots att ja var ute å skrittade..
 
Ja, det kan dom.
Ofta om man frågar så kan man få tillåtelse.
Det beror lite på hur många som rider utan tillstånd
på den bondens åker. :(
Tyvärr är det ju så att dom som rider utam tillstånd
förstör för oss andra som vill vara seriösa och be
om tillstånd först. :( :( :(

Vill bonden att jag INTE ska rida på hans stubbåker,
så accepterar jag hans beslut.
Jag är iaf inte tillräckligt kunnig inom det området
för att kunna ifrågasätta hans beslut, vare sig det
gäller "flyghavre" eller annat.

Fråga ALLTID om lov, så kanske vi snart får rida på
ALLA stubbåkrar. :bump: :bump: :bow:
 
Kan och kan. Vår grannbonde (som jag berättat om i den andra stubbåkerstråden) konstaterade ok, ni får rida, men kom ihåg att jag får jaga hare samtidigt om jag vill.... :crazy:
Känns inte som om någon vill rida där.... :angel:
 
Hejhopp!

Det är aldrig tillåtet att rida på åkermark! Fråga alltid om lov först.

Här kommer ett citat ur Naturvårdsverkets folder Ridning och allemansrätt:

"Rid aldrig utan lov över tomt eller över gräsmattor, planteringar, (även skogsplanteringar), åkrar, vallar och liknande områden som lätt kan skadas. Det är förbjudet."

En stubbåker är en åker även om det som vuxit där är tröskat/skördat. BONDEN avgör om marken kan skadas eller ej, inte ryttaren!
 
Du vet inte om bonden ska plöja upp och så nytt eller om det är insått i stubben. I det senare fallet är det ungefär lika nyttigt för åkern att rida på den som för den nysådda gräsmattan när du går på den.
 
Vår bonde är jättesnäll och låter oss rida på alla stubbåkrar. Han har dock påpekat att det faktiskt kan kosta litet om någon häst råkar tappa skon och han får in den i sin skördetröska tex, det kan ju faktiskt vara så olyckligt att något går sönder. Det verkar vettigt att man frågar först tycker jag.
 
Flyghavre är mycket riktigt ett ogräs, och dessutom ett ogräs som har fått äran av en egen lag med förordning.

Lagen:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/1993/94:K209?${BASE}=SFST&${THWIDS}=0.6]106309632652474&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=6]106309632652474

Förordningen: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/1993/94:K209?${BASE}=SFST&${THWIDS}=1.48]10630964281079&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=48]10630964281079

Betydligt mer lättläst länk om växten flyghavre:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/avena/avenfat.html

Ogräset kanske spridit sig hit från den andra stubbåkertråden och mitt exempel med utsädesodlaren? :) I alla fall kan det väl vara ett utmärkt exempel på att bonden har ett antal aspekter att ta hänsyn till som de flesta hästägare är totalt okunniga om...
 
det är skillnad på flyghavre och vanlig havre... flyghavren är ett ogräs i havre-släktet och kommer INTE ut i hästarnas gödsel (om de nu inte har ätit flyghavreplantor då förståss). Jag kan förstå bönderna om de inte vill att folk ska rida på deras marker. Vissa bönder direktsår nämligen på stubb och då syns det inte om man har sått där för gemene man som inte förstår sig på. Och en sådd åker ska man inte rida på för då packas marken under hästarnas hovar.
 
alltså, det är ju inte bara så att det kan vara insått på stubbåkern och att det inte syns, det kan också vara så att det ska sås på stubben, och det ser man definitivt inte ens om man har ett väldigt tränat öga. det vet bara bonden.

så skaffa er för sjutton lov innan ni rider på åkermark, allt annat är ju vansinne.
 
detta med flyghavre bonden tar skiten från gödselstacken lägger direkt på åkern.Det är samma sak som att rida och hästen stannar upp ocg skiter på åkern.Flyghavre kommer man inte ifrån hur man än gör.Hrannbonden kan ha flyghavre som sprider sig till din åker=)

Och alla dessa sommarjobbade som gladligen ställer upp för en billig penga tt plocka flyghavre på åkrarna får ju inge jobb om all flyghavre skulle försvinna ;)

Men har man insådd så ska man ju inte rida där men är det inte det så skadar det inte åkern eftersom denendå ska plöjas upp=)

Men om jag ägde en åker och folk red där utan att fråga skulel jag säga tvärnej till ALL ridning där och BARA dom som frågade fick rida=)
Drt till hör vett och ettikett att man frågar=)
 
Om det är samma person som har hästarna uppstallade som brukar stubbåkrarna är det väl inget problem att kolla om/var man kan rida?

Hästgödsel kan knappast anses vara det dominerande gödselmedlet på åkrarna, och de bönder som använder den har själva valt att använda den, när/var/hur den ska användas och inte fått den tvångsspridd av producenterna... Skiten i gödselstacken bränner dessutom (komposteras) innan den läggs på åkern. Inne i gödselstacken är temperaturen så hög att de flesta ogräsfrön dör, men i ärlighetens namn får jag väl erkänna att jag inte har den blekaste aning om hur remperaturkänsliga just flyghavrefrön är.

Problemet med flyghavre är förstås en mycket liten del av de avväganden bönden gör, och riktigt viktigt är det väl främst för utsädesodlare, men hyr ryttarna in sommarjobbare som går runt och plockar flyghavre (utan att samtidigt trampa ner grödan) försvinner förstås detta argumentet helt och bönden kan att släppa till fler stubbåkrar för ridning...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp