Bukefalos 28 år!

Rida ut säkert.

HEXE

Trådstartare
Jag har ett ganska ungt outbildat connemara sto som på sikt kommer att vara en mycket lydig och väluppfostrad liten häst ;-) Men nu när hon sätts i gång så vill jag variera min ridning både i ridhus, paddock och ut i skog, mark, trafik.
Hon är väldigt mjuk och fin att rida men om hennes flykt system (eller hennes känsla för skoj) vaknar så blir hon riktigt stark och jag tycker att det känns både obehagligt och oansvarigt att inte ha "koll" på min häst när vi är ute.

Jag rider ut henne med tredelat bett och aachennosgrimma (utan smala remen) och i ridhuset på tre delat mässing egg bett utan nosgrimma.

Någon som har erfarenhet av små pigga starka hästar och bra förslag på vad jag kan hitta på när jag rider ut med henne?

Mvh Carina
 
Sv: Rida ut säkert.

Det ända jag kan tänka på (förutom att betsla upp henne) är väl kanske att rida ut henne mer så att det är naturligt för henne och kanske inte lika spännande?
Jag rider själv bara ut mina unghästar, dels för att jag tycker att st är lättat så när man sk hitta balans och framåtbjudning men också för att jag inte har tillgång till varken egen ridbana eller ridhus.
Ska jag rida i ridhus så måste jag lasta och köra iväg och dom gångerna det händer är lätt räknade ;)
Mina två 3 åringar har nog inte ens ridits i ridhus/bana mer än vad du kan räkna på en hand, tillsammans.
 
Sv: Rida ut säkert.

Om du har möjlighet att rida ut tillsammans med någon är det såklart en möjlighet, och då ska det vara ihop med en lugn stabil häst som inte hetsar upp sig bara för att din blir i gasen.

En annan sak du kan göra är att trötta ut henne lite innan du rider ut så du tar toppen av den värsta energin. Rid på ridbanan/ridhuset en stund, kanske låta henne busa runt lös om det finns möjlighet.

Försöka hålla hennes huvud sysselsatt när ni är ute. En häst som inte har så mycket att tänka på försöker ofta hitta på egna saker för att underhålla sig, titta på saker, fjanta runt och hitta på lite av varje om man som ryttare inte tar kommandot och ger hästen en uppgift, något att tänka på.
 
Sv: Rida ut säkert.

Som någon sa kan ett bra "knep" vara att rida ut med någon annan, som har mycket koll på sin häst.

Sen gäller det bara att träna, träna och träna. Rider du ut ofta så blir det ingen "stor grej". Kanske som någon annan skrev, "trötta ut" hästen först i ridhus/paddock och sen avsluta med ett lugnare pass ute.
 
Sv: Rida ut säkert.

Mitt råd är att funkar det dåligt på en unghäst i högre gångarter ute så går man tillbaka till basis och rider lägre gångarter ute tills du kan bygga på igen med ev tempo .
 
Sv: Rida ut säkert.

Jag hade bytt till en remontnosgrimma för att hästen dels inte ska lära sig att gapa för att kunna komma undan och fara iväg (den ska naturligtvis inte sp'nnas hårt). Men den ger bättre stabilitet för bettet.

Håller även med de andra om att rida ut som mycket som möjligt är det bästa recptet att få en trygg häst ute:).
 
Sv: Rida ut säkert.

Tack snälla ni för givande svar! Nu äntligen är det snart vår :) Då blir det ännu roligare att rida ut :-)
 
Sv: Rida ut säkert.

Jättebra tips har du fått och jag har ett till! Klä in dig och hästen i reflexer, överdriv och använd reflexer även dagtid under vintern! Det ger alla en möjlighet att på långt avstånd hinna se er och förhoppningsvis på så sätt undvika att skrämma hästen!

Att betsla upp hjälper föga, det kommer bara sluta i ett krig du inte kan vinna, spelar ingen roll om du har strömförande taggtråd som bett, blir hästen rädd så springer den, vissa hästar blir mer taggade och krigiska av smärta! :(
 
Sv: Rida ut säkert.

Hur vet du att hon kommer att bli lydig och väluppfostrad!?

Jag tycker att det är tveksamt att överhuvudtaget rida ut om man inte har kontroll på sin häst. Om det inte hjälper med att rida ut tillsammans med en annan häst. Hästar som blir så där när dom rids ut utan annat sällskap, det är inte säkert att det någonsin blir någon skillnad på det, förmodligen inte.
 
Sv: Rida ut säkert.

Allt beror ju på hur hästen fungerar!
I en idealvärld så behöver man knappt sadel och träns för att hålla koll på sin häst men så ser inte alltid verkligheten ut.

Jag kan för det mesta rida ut min häst med samma utrustning som jag använder på banan men vissa dagar är han mer taggad än vanligt av olika anledningar och då tar jag på utrustning som passar för dagen.

I vanliga fall rids han på tredelade bett.
När vi rider ut och han är lite för på (det märker jag oftast redan när jag tar in honom) så kan jag mycket väl ta pelham med dubbel tygel, kimbelwick eller gramantyglar.
Då vet jag att jag garanterat har hästen kvar under mig även om han vill sprattla iväg och jag har hellre lite skarpare utrustning en dag än att jag tappar kontrollen och riskerar att ställa till en olycka.
 
Sv: Rida ut säkert.

Mitt råd är att funkar det dåligt på en unghäst i högre gångarter ute så går man tillbaka till basis och rider lägre gångarter ute tills du kan bygga på igen med ev tempo .

Så brukar vi göra med de äldre hästarna också. De kan ibland vara piggare och bralla iväg så då brukar vi ta det lite lugnare. Vissa har förståelse för att man tar det lugnare, andra tycker man ska köra på som man brukar trots att man kämpar för att få hästen under kontroll.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 081
Utrustning Jag skulle behöva ett bett att rida ut på då min häst blir väldigt stark och tar väldigt lång tid att få "kontakt". Jag rider nu på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 121
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej. Jag känner att jag behöver lite råd och tips kring hur jag ska lösa min situation med min häst. Hästen min är väldigt stor och har...
2
Svar
21
· Visningar
4 467
Senast: mackan
·
Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 699
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp