Rida ut själv - tråkigt?

Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Jag rider oftast ut själv och tycker bäst om det. Brukar oftast ha en plan över vad vi ska göra och det fungerar inte riktigt att rida med sällskap om jag vill jobba med övergångar eller vinglar fram och tillbaka över vägen i skänkelvikningar :p
Sen är det såklart kul med sällskap ibland också om man rider med någon som man har mycket att prata om med eller som vill rida i samma tempo.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

jag rider både ut själv och med någon annan. det är inte TRÅKIGT att rida ut själv, men för mig kan det vara JOBBIGT eftersom min häst inte gillar att lämna de andra hästarna och är därför seg och ovillig bortåt.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Tja, jag tycker det är trist att rida ut själv för att hästen längtar hem till sina kompisar och är allmänt stirrig och nervös och jag kan inte slappna av...
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Kl.
Jag rider oftast ut själv, och ibland är det bara skönt att få vara med hästen ensam och kunna koncentrera sig till 100%. Men ibland tycker jag det är riktigt tråkigt. Jag själv blir mer peppad av att rida ut med någon, så man kan småprata lite, ge tips osv. Så ibland kan jag faktiskt tycka det är lite smådrygt att rida ut själv för att jag är så pratglad, och hästen min svara aldrig när jag prata med henne av någon konstig anledning. :angel:

Ibland är det otroligt underbart att rida ut själv för den delen. När man inte är på så bra humör t.ex. Gud vad jag babbla på för hästen då om mina bekymmer, och känner mig alltid glad när jag kommit hem sen. :D
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

Tycker inte att det är så tråkigt, mest skönt. Rider oftast ut ensam och har inga problem med det... Men de gånger man har sällskap så är det ju såklart trevligt. Det är roligare att rida fler om man ska rida långt, över två timmar, men annars är det harmoniskt och avslappnande att vara ensam med hästen också.
 
Sv: Rida ut själv - tråkigt?

*kl*

jag ÄLSKAR att rida ut själv :love:
har gjort så de senaste åren, från tiden när min allra första egna hsät började funka att rida ut ensam på, och jag själv kände mig tryggare också.

ser nästan bara fördelar med att rida ut ensam. min häst tvingas lära sig lita på MIG (eller vi litar på varandra kanske man ska säga..) och inte på att nån annan kan gå före vid otäcka saker.. jag kan hålla vilket tempo och vilken gångart jag vill, ta igenom något extra om det behövs utan att behöva ta hänsyn till nån annan, och jag får umgås med min häst och utforska terrängen tillsammans, utan nån annan som "stör" :angel:
dessutom rider jag för tillfället ingenting på ridbana, utan sköter all dressyrträning under uteritterna, då måste jag kunna göra vad jag vill, och inte ta hänsyn till andra ekipage.

dessutom är min häst ganska stor i sina gångarter och drar ofta ifrån tom. i fri skritt... det är väldigt få som klarar att hänga med i det trav- och galopptempo som behövs... han börjar orka samla sig i traven, men i galoppen är det långt kvar, den rids oftast i friskt arbetstempo i dagsläget, med resultat att de gånger jag faktiskt har sällskap så kan vi antingen inte galoppera öht eller så hamnar vi långt före övriga i stallet som rider samlat, samlat, samlat...

i mitt förra stall stod pålle ihop med bara 2 andra hästar, en ponny och en storhäst. storhästen och han var som klippt och skurna för att ridas ut ihop, och jag och hans ryttare hade precis lika tankar om hur man rider ut, vi tänkte likadant om tempo, var man red i vilken gångart, och vilka turer vi skulle ha. hästarna funkade ypperligt att rida sida vid sida i alla tre gångarterna och då var det jättehärligt med sällskap :love:

annars har jag inte hittat nån som funkar perfekt att rida med.. en lugn skrittur kan vara okej, men annars känner jag nästan alltid att jag får göra avkall på själva träningen om jag har sällskap. rider dock med sällskap ändå ibland eftersom jag kan uppskatta pratstunden, iaf med en i stallet som jag kommer riktigt bra överens med, och har en del gemensamt ihop med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Varför ska du vara noga med att hästen aldrig trampar högre i bak än i fram? Varför är det bäst att börja jobba med en lite tråkigare...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
11 640
  • Artikel
Hästnyheter Superskötaren Susanne Ohme, 30, har bråda dagar. På söndag startar hennes passhäst Idao de Tillard i miljonloppet Prix d'Amérique...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 321
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp