Bukefalos 28 år!

Rida utan snösulor ?

hellboy

Trådstartare
Hur gör ni?

Fundera att sätta igång min häst nu , men då kommer frågan !

Många sim jag ha pratat med säger att det inte gå att Rida utan sulor .

Rida utan snösulor och allt som ha med igångsättning , markarbete, som longering.m.m ..

Hur resonera ni ?

Ha ni sulor eller rider ni utan ?

Vet när man va yngre va va det inget snack om att man skulle ha det , nästan

Alla Red utan på vintern ..

Så vad tycker ni ?
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Barfota funkar ju på de flesta underlag utom is.
Till skodda hästar finns det avtagbara sulor (heter snow grips eller nåt liknande?) som man kan skruva i broddhålen. Eller så kan man klippa gb-glasslock i sulform och skruva fast i broddhålen. Funkar prima men håller bara för ett par turer - kräver således att man äter rikliga mängder glass samt att man tycker att det är vansinnigt kul att skruva i/ur brodd.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Har inga sulor, snösulor eller dyligt och har inte haft på många år.
Har tre hästar skodda med brodd såklart och bor uppe i norr där det är vinter året runt nästan.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag skulle aldrig kunna/vilja rida utan sulor. Varje gång någon i mitt stall försökt har det slutat med att de fått ge upp för att hästarna knappt kan gå, min häst får styltor och fläker sig direkt och får inte ens gå ut i hagen om det hinner komma snö innan hovslagaren kan slå på vinterskor. Så nej tack.

Men det lär väl spela in var man bor, vilka vägar man rider efter etc. också, antar jag.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag skulle aldrig kunna/vilja rida utan sulor. Varje gång någon i mitt stall försökt har det slutat med att de fått ge upp för att hästarna knappt kan gå, min häst får styltor och fläker sig direkt och får inte ens gå ut i hagen om det hinner komma snö innan hovslagaren kan slå på vinterskor. Så nej tack.

Men det lär väl spela in var man bor, vilka vägar man rider efter etc. också, antar jag.

Har ni kramsnö hela vintern där du bor?

Jag har inga snösulor på mina skodda hästar. För mig uppstår problem med styltor bara när det är kramsnö vilket hittills den här vintern varit fyra eller fem dagar.
De är duktiga på att hålla grusvägen här plogad och sandad, så jag har bra möjligheter till ridning och träning här. Även utan snösulor.

De få dagarna det varit kramsnö, har det å andra sidan varit perfekt underlag att rida mina oskodda unghästar som har vintervila, så jag ska inte klaga.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Rider du i djupare snö eller väl plogade vägar bör det inte vara några problem. Sen som sagt, det värsta kommer när det blir kramsnö.

Har du tåbrodd kan du ju sätta polarpads när du rider så är problemet löst. Ska enligt min grenledare vara perfekt när det är övergångsperiod.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Nej, men det går fortsatt inte att rida utan sulor. Möjligen om man rider efter den plogade byvägen och ingen annanstans, samt struntar i att släppa ut hästen i hagen alternativt plogar hela hagen först, men jag har ingen lust med varken eller.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag har för första vintern haft snösulor på min häst, och jag tycker inte de är värda att ha. Min häst har lyckats flänga av sig 3 skor denna perioden och det blir bara is och skräp som kilar in sig mellan sko och sula och som är näst intill omöjligt att få bort. Märker ingen skillnad med och utan sula i ridningen, och när hästen kommer in från hagen så är det ju lätt att knacka av ev isklump. Har natural Balance skor och de håller styltorna borta lika bra som sulorna, så detta var sista gången jag har sulor, i alla fall på denna hästen.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag bor i samma kommun som dig, om din ort är rätt. Min häst skulle aldrig klara sig utan sina snösulor på vintern, hon får styltor även fast det inte är kramsnö. Det blir riktiga isklumpar i hovarna som är jättesvåra att få bort.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Om man behöver ha snösulor beror nog på vilken hovform hästen har, min får styltor utan att det är kramsnö ute. Medan andra hästar inte får det.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Hej!

Min pålla kan inte gå med snösulor pga det extra trycket som blir av dem, jag får helt enkelt vackert rida utan. Ta med en hovkrats och växla gångarter är mitt tips, så brukar inte snön fastna lika mycket. Själv får jag bara skritta så då blir det lite mer kratsa ofta...

Lavinia, som heller inte får brodda hästan, på ren snö går det bra, så jag hoppas på lång vinter följt av snabb smältning.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

skulle aldrig få för mig att galoppa eller trava med en riktigt packad isig snöstylta:eek:
Som att be om en vrickning

TS

Jag tycker det är lika bra att ha snösulor i då man ju aldrig vet när snön kommer och hur länge dne håller i sig.
De flesta hästar tar ju ingen skada av snösulor
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Första året som jag inte skor med snösulor. Min häst har klarat sig hyffsat bra, har mest ridit runt på gärdena när det har varit snö. När vi ridit ut så har vi fått hålla ett friskt tempo för att det inte ska bli styltor. Jag kommer att sko med sulor nästa vinter.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag har inga snösulor på mina, har aldrig haft. I år blev det dock lite problem med all snö och nya hästen har djupa hovar som det lätt fastnar i. Jag klippte då själv ut från lagom hård plast och petade på plats. Funkar hur bra som helst. Men det tog några dagar innan jag lärt mig hur de skulle klippas till, de första tappade hon i hagen.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag har snösulor på bägge mina som rids och jag skulle inte vilja att de var utan.
Isklumpar och styltor blir det jättekvickt i alla möjliga temperaturer så det behöver inte vara kramsnö, värst tycker jag att det är mellan -3 och 0 rätt vanlig temperatur här Stockholm.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag har aldrig haft snösulor på mina hästar -ändå rider jag största delen ute på vintern.
Just nu är jag på wången där vi har ca 80-100 hästar, ingen har snösula förutom nån privathäst. Än så länge har vi inte haft någon fläkskada under de 2 vintrar jag har varit här.

Är det risk för syltor rider jag i friskare tempo. Det är när man skrittar som det "packas"
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag bor i samma kommun som dig, om din ort är rätt. Min häst skulle aldrig klara sig utan sina snösulor på vintern, hon får styltor även fast det inte är kramsnö. Det blir riktiga isklumpar i hovarna som är jättesvåra att få bort.

Orten är rätt.

Jag tror kanske att det är hovform, då.
Eller olika karaktär på snön i olika delar av kommunen - bor man närmre Vänern så är kanske snön fuktigare.

Jag har faktiskt inte haft styltproblem mer än enstaka dagar den här vintern, och inga sulor.
De få gångerna det sitter klumpar i hovarna, knackar jag med hammaren på skokanten.
Det är inte kul att försöka få loss en väl fastfrusen isstylta med hovkrats...
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Hej.

Vi har två hästar, varav den ena (med grundare) hov klarar sig bättre än den med djupare hov. Vi har ändå valt att ha snösulor på bägge för att slippa detta med styltor på hästarna, är lite rädd för att dom ska vricka sig av misstag.

Red i en månad nu i vinter innan sulorna kom på och det vart jättehöga styltor men lossnade lättare på den med grund hov, men roligt var det inte så det blev skönt när hovis skodde om och satte på sulorna :)

Ha en bra dag :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 306
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 844
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 674
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 373
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp