rida ute själv

Nu har jag funderat mer på det här.

Jag läste oxå en artikel där det beskrevs att det viktigaste för att hålla hästen lugn är att själv vara lugn. Och eftersom jag blir rädd när han bråkar så är jag verkligen inte lugn. Alltså är jag ingen bra ledare. Jag tycker då att det är bättre att omedelbart se till att jag hamnar i en position där jag är säker och ledaren.

Därför kommer jag i fortsättningen fortsätta att försöka förhålla mig lugn men om jag känner att jag inte klarar det så hoppar jag av och leder istället. Om inte ens jag är lugn hur kan jag då begära att hästen ska vara det? :confused: Det är jag som inte är en tillräckligt säker ryttare helt enkelt.

Att vänta ut hästen är en bra ide, men det funkar liksom inte när han snor runt och sticker hemåt. :D Ser framför mig en snoande/bockande häst, med en ryttare som febrilt försöker balansera bok, tyglar och sitsen. :rofl:
 
Samtidigt så handlar det inte om att alltid bestämma, som ledare. Ibland får man sätta sig själv åt sidan och låta hästen lösa saker och ting. Ju mer man uppmuntrar att hästen får lösa problem, desto mindre problem får man den dagen man hamnar i en situation som man själv inte har koll på - då hästen vet med sig att tänka själv.

Jag var aldrig ledare över Malte, men ranghögste var jag, och tack vare att han alltid fick "lägga sig i" blev det sällan kaos när jag inte hade grepp om situationen - för då klev han in och löste det hela.
 
Jag sitter ofta av och på under ridturen, för att kunna göra dem längre och skona hennes oskolade rygg.

Så för oss är det ingen "förlust" om jag sitter av.

Viktigast för mig är att jag genomför det jag tänkt, sen HUR är en annan fråga.
 
Jag genomför inte alltid det jag tänkt - för vad jag tänkt har ju hästen ingen aning om. Verkar nåt utsiktslöst så får hon utföra nåt annat i stället, nåt som är större chans att vi klarar.

mandalaki
 
Jag genomför inte ens alltid det jag tänkt :o - för vad jag tänkt har ju hästen ingen aning om. Verkar nåt utsiktslöst så får hon utföra nåt annat i stället, nåt som är större chans att vi klarar.

mandalaki
 
Självklart inte. Men med att genomföra menar jag att har jag presenterat ngt för hästen jag vill göra så genomför jag det. Som tex att gå förbi ett visst träd.

Sist jag red tänkte jag träna galoppfattningar men de slutade med att jag nöjde mig med tio meter sansad skritt :angel: :crazy:
 
Har förstått att det råder olika uppfattningar i den definitionen. Vad mig anbelangar så kan det vara milsvid skillnad på en ledare och en ranghögste.
 
Vi har också ett sånt där ställe. Fast där studsas det även om man har sällskap med sig.

Bra dagar tittar han bara misstänksamt, dåliga dagar studsar han sidledes förbi, men aldrig att vi bara traskar förbi fast vi går där ofta.

Det hela har ju lett till att jag omedvetet spänner mig och tänker på det varje gång vi går förbi där och det hjälper ju inte precis!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 310
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 852
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp