rida ute själv

elbereth

Trådstartare
Jag undrar om någon har en ide om vad som rör sig i hästen huvud när de inte vill gå framåt själv?

Jag har lite problem till och från att det inte går att rida ut själv.

Idag var en sån gång. Vi kom sådär 20m från stallet (red bredvis en hage med hästar, som han ville hälsa på men inte fick) innan han började dumma sig. Hoppa bock, vända om och försöka sticka. Jag är rätt feg så jag hoppade av och ledde honom framåt istället.
Då är han helt med plötsligt och går bakom mig snällt hela skogsturen.
Prövade att hoppa upp igen efter ett tag men då kändes han genast spänd så jag nöjde mig med att han stod still medans jag stod bredvid och drog lite i sadeln.

När vi kom tillbaka gick jag till paddocken och red där. Då är han jättego, det har sällan känts så bra, fin form, bjuder framåt, uppmärksam.

När vi har sällskap går allt bra, när jag leder går det bra men när jag rider själv så går det bra sådär varannan gång.

Jag blir tokig!

Är det bara att han känner sig osäker? Jag tycker mer det känns som att han bara inte vill och jag vågar inte envisas från ryggen.

Vi jobbar mycket från marken och då är han lydig och uppmärksam oxå. Han är bufflig i stallet och inte helt med på att jag är ledaren alltid men på det hela taget rätt snäll.

hjälp, någon?
 
hästen är ett flockdjur och vill inte gå ifrån sin flock om den inte litar på dig till 100 procent at du är ledaren!

Att hästen går fint på banan sedan är nog ingen slump. Hästen har varit där många gånger förut och känner sig trygg där då den vet vad som förväntas av den.

Hur du ska få bort det där: ledarskapsträning kanske?
Hur är din häst att gå först ute i skogen om någon mer häst är med? Provat att tömköra ute i skogen (börja med att en vän tömkör och du går brevid och sedan hasar dig längre och längre bak ju bättre det går. det kanske inte går första dagen)...

Lycka till!
 
Hej.
Jag tycker att det låter som att hästen testar eller så är han osäker ute när han är själv, men det går ju bra på banan.

Har hört nånstans om hästen börjar krångla när man rider ska man inte hoppa av och börja leda, hästen uppfattar det då som att den har vunnit över dig.
Så sitt kvar på hästryggen och försök få hästen att göra som du vill, så vida hästen nu inte börjar uppföra sig livsfarligt.
Det funkade då på min häst, när nånting inte passade henne.

Lycka till.
 
Jo jag försöker jobba för att visa att jag är ledaren, men nu har jag slut på ideer.
Han går snällt först om vi är flera i skogen.
 
Jag ska göra ett försök att analysera. :confused:

När du går framför hästen så är du naturligtvis "ledaren".
Det accepterar hästen och litar på dig.

När han går först med andra hästar bakom sig så tar han på sig ledarrollen. Det är också naturligt, eftersom dom andra hästarna har "accepterat" att han är ledaren.

När du sitter på hästen själv, så "leder" du fortfarande honom, men han är ju i position "framför" dig.
Det gör honom förvirrad och osäker och vill då naturligtvis gå hem till ett "säkert" ställe.

Träna med att leda honom där du befinner dig i olika positioner, vid sidan, bakom, framför.

Virrigt? :smirk:
 
Flocken, förstås. Den häst är knappast född som glad i hågen lämnar sin flock.

Det går ju bra när du leder hästen. Då duger du som flock. Men när du sitter i sadeln gör du det uppenbarligen inte, och jag tror att nyckeln ligger här:

"Jag tycker mer det känns som att han bara inte vill och jag vågar inte envisas från ryggen "

Du spänner dig! Och det kanske är aldrig så lite, men det räcker för att hästen ska känna din tvekan och då blir han också osäker.

Problemet är väl det klassiska: hur tar man med sig ledarskapet upp på hästryggen? Svaret i teorin är att vara den där lugna, trygga ledaren - men hur man blir det i praktiken önskar jag bara att jag kunde svara på. Jag är en hare :smirk:...

mandalaki
 
Det som kommer här nedanför skrev jag i en annan diskussion häromdagen. Men jag tycker att det passar in här också, och är dessutom så upptagen av såna här funderingar just nu:

"Läste en intressant notis i tidningen i dag:

SLU har testat hur spända människor påverkar hästar.

Människan fick rida eller leda hästen en 30-meterssträcka fyra gånger.
Fjärde gången fick människan veta att det skulle stå någon och fälla upp ett paraply i mitten av sträckan.

Efter den fjärde sträckan hade BÅDE människa och häst tydligt ökad hjärtaktivitet. Det var bara det att där stod ingen med nåt paraply, människan bara TRODDE att det skulle göra det..."
 
Det där med olika positioner borde inte vara något problem. Jag både tömkör, longerar (med och utan lina) och leder med honom bakom och vid sidan utan att han tappar tron på mig som ledare.

Jag ska pröva med lite olika positioner så får vi se vad herrn säger!
 
Jomen exakt! Jag är helt övertygad om att det bara är Valium som kan göra mig till en hästmänniska :smirk:...

mandalaki
 
Du har säkert rätt! Jag är lugnare från marken och då funkar det bättre. Hur övertygar man sig själv att vara kolugn? Ta en rejäl bläcka innan :angel: :D
 
Det finns igen manual att följa, som gäller alla,hästar är olika individer,med olika starkt syke.
Trygghet är viktigt för alla hästar,och ibland är viljan att stanna ,vända,starkare än att gå framåt.
Då är det din förmåga att övertyga hästen om fördelen att gå fram, som är helt avgörande för resultatet.
 
Jag spänner mig jättemycket när jag ska rida ut, nu verkar det som om hästarna vant sig lite vid det. Valacken bryr sig inte så mkt men stoet blir nog påverkad i fel riktning. Däremot testar valacken min auktoritet. Och där befinner jag mig nu. Jag brukar kunna övervinna det.
 
Just det, en bläcka. Eller kanske inte riktigt så mycket, men folk har i alla tider tagit sig en liten hutting för att få nerverna under kontroll. Vanligt på skjutbanor för att få stadig hand. Nu skall man väl inte rekommendera sprit tillsammans med vapen, och hästar är ju fordon, det blir tygelfylla av det hela då, och indraget grönt kort :rofl:


Den långa vägen är väl att vara van vid situationen, träning, träning och mer träning. Av sig själv alltså, hästen blir inte nervös förrän man själv har blivit det. Haha, enkelt att sitta här och skriva, svårare att hantera när man väl sitter där på en pålle som studsar upp och ner under en. :eek:


Jag har inte uppfattningen att det är något fel att sitta av och leda förbi en svårighet, jag kan göra så ibland. Jag gör aldrig nån stor sak av det, märker jag att hästen tvekar så sitter jag av och går en stund. Det gör jag även långt före ett hinder ibland, där jag vet att hästen kanske skulle ha synpunkter. Ibland sitter jag av utan att det är nåt hinder, joggar en bit med hästen och sitter upp igen. Skönt att röra på benen om man har suttit för länge.
 
Jag är inte heller övertygad om det felaktiga i att hoppa av. Mitt mål är ju att gå framåt och alla sätt som får hästen att göra det är väl bra? Även om jag helst såg att han accepterade mitt önskemål även när jag red.

Jag brukar oxå hoppa av och leda hästen ibland, för att röra lite på mig eller som uppvarvning/nedvarvning. Funderar på att börja jogga med hästen, förmodligen enda sättet att få mig att jogga! :D
 
Nu tänker jag inte tjafsa nånting om ledarskap och sånt även om det nog ligger mycket i det också.
Men jag fick ett råd förut att om hästen vägrade gå framåt utan ryggade, då kan du fortsätta rygga tills du märker att hästen lyssnar till DIG och inte till sig själv. Samma sak om den börjar tramsa runt på en volt för att den inte vill stå stilla - driv den runt på en volt tills det är DINA signaler hästen svarar på. Du gör helt enkelt det hästen vill, fast jobbigare för hästen!
Vägrar hästen att helt gå framåt? Eller kan du "smyga" dig framåt genom att rida i volter på vägen? Lite länngre fram hela tiden...? Kan du ta någon annan väg? Kanske är det just DEN vägen som din häst inte "gillar"? Undvika problemet ett teg helt enkelt!

Jag vet inte om nåt av detta fungerar på din häst, men, men...
Jag red en häst en gång som också tvärvägrade och började bocka/bråka. Jag antar att jag får på pälsen nu, men den rappade jag till ordentligt med spöt och så gick den fram utan trams :o Inget att rekomendera dagligen kanske,men just den ridturen fungerade det utmärkt...
 
Nu tänker jag inte tjafsa nånting om ledarskap och sånt även om det nog ligger mycket i det också.
Men jag fick ett råd förut att om hästen vägrade gå framåt utan ryggade, då kan du fortsätta rygga tills du märker att hästen lyssnar till DIG och inte till sig själv. Samma sak om den börjar tramsa runt på en volt för att den inte vill stå stilla - driv den runt på en volt tills det är DINA signaler hästen svarar på. Du gör helt enkelt det hästen vill, fast jobbigare för hästen!
Vägrar hästen att helt gå framåt? Eller kan du "smyga" dig framåt genom att rida i volter på vägen? Lite länngre fram hela tiden...? Kan du ta någon annan väg? Kanske är det just DEN vägen som din häst inte "gillar"? Undvika problemet ett teg helt enkelt!

Jag vet inte om nåt av detta fungerar på din häst, men, men...
Jag red en häst en gång som också tvärvägrade och började bocka/bråka. Jag antar att jag får på pälsen nu, men den rappade jag till ordentligt med spöt och så gick den fram utan trams :o Inget att rekomendera dagligen kanske,men just den ridturen fungerade det utmärkt...
 
Nu tänker jag inte tjafsa nånting om ledarskap och sånt även om det nog ligger mycket i det också.
Men jag fick ett råd förut att om hästen vägrade gå framåt utan ryggade, då kan du fortsätta rygga tills du märker att hästen lyssnar till DIG och inte till sig själv. Samma sak om den börjar tramsa runt på en volt för att den inte vill stå stilla - driv den runt på en volt tills det är DINA signaler hästen svarar på. Du gör helt enkelt det hästen vill, fast jobbigare för hästen!
Vägrar hästen att helt gå framåt? Eller kan du "smyga" dig framåt genom att rida i volter på vägen? Lite länngre fram hela tiden...? Kan du ta någon annan väg? Kanske är det just DEN vägen som din häst inte "gillar"? Undvika problemet ett teg helt enkelt!

Jag vet inte om nåt av detta fungerar på din häst, men, men...
Jag red en häst en gång som också tvärvägrade och började bocka/bråka. Jag antar att jag får på pälsen nu, men den rappade jag till ordentligt med spöt och så gick den fram utan trams :o Inget att rekomendera dagligen kanske,men just den ridturen fungerade det utmärkt...
 
Jag brukar försöka göra ungefär som du säger tex om han inte vill stanna när jag longerar honom så driver jag framåt tills han vill stanna och då ber jag om halt.

Men det är lite svårt att applicera just i den här situationen för allt han vill är att komma undan mig och gå hem. Han bockar/stegrar/snurrar runt vad som helst bara han slipper gå dit jag vill.
På en annan häst som backade när han inte ville så gjorde jag så att han fick backa, mer än han ville och sen gick det bra igen.
Samma med hästar som inte kan stå still, de får gå runt på minivolt tills de inser att det inte är någon ide att stressa.

Det är oxå svårt att undvika den vägen eftersom det är just stigen från stallet till skogen. Finns ingen annan väg om jag vill rida i skogen och det vill jag ju. Kan inte rida i ridhus/paddocken hela tiden!

Har oxå funderat på att pröva att snärta till med ett spö men jag är för feg, tror att han tar det hela en nivå till och ballar ur helt....Fast kanske är det just en fast tillsägelse som behövs för att visa att det är jag som bestämmer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 314
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 518
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 162
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
924
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp