Ridböcker

Fille

Trådstartare
Har ni några tips på bra böcker där författaren beskriver grunderna på ett bra sätt? Är en vuxen "nybörjare" som vill läsa så piaff är inte riktigt intressant utan mera hjälper och liknande:)
 
Ridhandboken 1 - grundutbildning för ryttare och häst
Ridhandboken 2 - vidareutbildning för ryttare och häst

De utgör basen för all ridutbildning inom svenska ridportförbundets verksamhetsområde. dvs. ridskoleverksamhet, tävlingsverksamhet, unghästutbildning, tränarutbildning osv
Är välskrivna och går igenom grunderna väldigt noggrant, hur du ska göra, vad hästen gör, varför en viss övning är bra/vad den är till för.

Din ridlärare har fått lära sig den boken "utantill" om h*n är utbildad och ska lära det vidare, boken är väldigt pedagogisk.
 
googlade lite och hittade instuderingsfrågor på ridhandboken, tänkte att det kunde säga lite mer om innehållet Instuderingsfrågor Ridhandboken 1

Utdrag från länken

Ryttarens grundutbildning
  1. Vad kännetecknar lodrät sits?
  1. Vad kännetecknar lätt sits?
  1. Vilka är de vanliga felen när det gäller sitsen och vad kännetecknar dessa felaktigheter?
  1. Beskriv de olika tygelhjälperna (6 olika tygeltag)
  1. Beskriv de olika skänkelhjälperna
  1. Hur kan man påverka hästen med vikten?
  1. Vad finns det för felaktiga tygelfattningar?
 
Har ni några tips på bra böcker där författaren beskriver grunderna på ett bra sätt? Är en vuxen "nybörjare" som vill läsa så piaff är inte riktigt intressant utan mera hjälper och liknande:)

Jag tycker också att Centrerad Ridning av Sally Swift är bra. Hon ger en verktyg och bilder för att tänka på hur man ska ha det med kroppen när man rider.
 

Liknande trådar

Övr. Barn När jag var liten hade jag kassettband med tex. My little pony, Peter Pan och allt möjligt. Till dessa fanns även böcker där man kunde...
Svar
14
· Visningar
1 149
Senast: Knasibas
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 583
Senast: Butros
·
Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 944
Senast: manda
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp