Ridbyx-tips

Kiwifrukt

Trådstartare
Vilka ridbyxor har ni, och varför gillar ni dem? Är det några ni absolut vill avråda från?

Jag har haft samma par i väldigt många år, ett par jeansliknande från Hööks som jag gillat dels för att de har haft bra mobilanpassade fickor och dels för att de sett lite ut som vanliga jeans på den tiden jag hade hästen installad och kanske behövde svänga inom affären eller liknande på vägen hem. Nu har dessa gått sönder, och jag insåg att alla mina reservridbyxor är från den gamla goda tiden innan mobilerna var av den storleken de är idag. Särskilt den här tiden på året, när det inte är jacksäsong, har jag gärna ridbyxor med fickor för mobil och nycklar. Den modellen jag har haft finns heller inte kvar i Hööks sortiment.

Det är för övrigt mitt enda "krav", bra fickor, och helst helskodda. Men silikon eller mocka kvittar, pris spelar heller inte så stor roll.
 
Hakar på tråden. Någon sim fått sadeln förstörd av silkongrepp?Någon bra märke med fickor för stor mobil Samsung, tips?
 
Hakar på tråden. Någon sim fått sadeln förstörd av silkongrepp?Någon bra märke med fickor för stor mobil Samsung, tips?
Jag har ett par vinterridbyxor med silikonskoning och det enda jag märkt är små prickar på lädret när jag hoppat av, enbart uppe på sitsen. Putsar jag sadeln så försvinner det, så det är inget som är beständigt.
 
Jag har silikonskoning på nästan alla ridbyxor och märker inget på sadeln (kalvskinn). Tycker det där verkar vara en myt, eller kanske att en del har väldig otur.
Jag undrar också! Köpte en ny, dyr sadel i vintras och sa specifikt att jag inte ville ha kalvskinn. Det visade sig att i sätet är det alltid kalvskinn. Efter alla skräckhistorier har jag inte vågat ha silikonskodda ridbyxor, men då mina bästa sommarridbyxor har silikon, liksom mina bästa vinterridbyxor börjar jag känna mig begränsad. Jag har inte ens särskilt kladdig silikon. Jag hoppas att det är en myt eller att vissa har haft otur, men är än så länge lite för bekymrad för att bara köra på med silikon ändå.
 
Jag undrar också! Köpte en ny, dyr sadel i vintras och sa specifikt att jag inte ville ha kalvskinn. Det visade sig att i sätet är det alltid kalvskinn. Efter alla skräckhistorier har jag inte vågat ha silikonskodda ridbyxor, men då mina bästa sommarridbyxor har silikon, liksom mina bästa vinterridbyxor börjar jag känna mig begränsad. Jag har inte ens särskilt kladdig silikon. Jag hoppas att det är en myt eller att vissa har haft otur, men är än så länge lite för bekymrad för att bara köra på med silikon ändå.
Jag känner ingen som har fått sin sadel förstörd av silikonskoning. Och nuförtiden så rider ju ”alla” med sån skoning.
 
Jag känner ingen som har fått sin sadel förstörd av silikonskoning. Och nuförtiden så rider ju ”alla” med sån skoning.
Ska man tro på fb så har varannan kotte fått sadeln förstörd. Men irl så vet jag faktiskt ingen som har det.

Sen funderar jag lite på om folk inte tar hand om sina sadlar? Putsar och smörjer dom aldrig? Eventuella märken försvinner ju om man gör det samt all smuts som kan skava
 
Ska man tro på fb så har varannan kotte fått sadeln förstörd. Men irl så vet jag faktiskt ingen som har det.

Sen funderar jag lite på om folk inte tar hand om sina sadlar? Putsar och smörjer dom aldrig? Eventuella märken försvinner ju om man gör det samt all smuts som kan skava
Jag har läst tvärt om på FB. Någon ställde en fråga om det för ett tag sedan i en dressyrgrupp och det var typ ingen som fått sadeln förstörd 😊
 
Jag rider bara i ridtights, antingen med hel- eller knäskoning i silikon, och de måste ha minst en stor ficka. Särskilt på sommaren behövs det ju då man inte har jacka på sig etc. När det är som allra varmast på sommaren kör jag bara några enkla träningstights från Asos med mobilficka. Men jag antar att det beror på hur mycket man vill sitta fast i sadeln, jag bryr mig inte så mycket om att få bra grepp.
 
Jag är helt såld på mina Function från Maya Delorez, kommer aldrig köpa något annat 😍
Köpte sådana till dottern i present, och de är verkligen otroligt snygga och ser så sköna ut. (Själv köpte jag Alequi och är inte alls lika nöjd. Tunna och sladdriga och väldigt osmickrande :meh:)
 
Ni som har Maya Delorez, hur är de i storleken? På hemsidan står det att om man är mitt emellan två storlekar rekommenderar de den mindre. Hur har ni upplevt det?
 
Ni som har Maya Delorez, hur är de i storleken? På hemsidan står det att om man är mitt emellan två storlekar rekommenderar de den mindre. Hur har ni upplevt det?
Vet att många tycker att de är jättestora och går ner flera storlekar, men mina är rätt normala i storlek. Jag har xxs i MD och det har jag i många andra byxor också.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 581
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp