Ridbyxor eller "rid"kalsonger till nybörjare (kille)?

Elisha

Trådstartare
Min sambo har precis börjat lära sig rida och skumpar därav lite grann i trav (inte lärt sig rida lätt så vi galopperar mest dock) och upplever att bollarna slår väldigt mycket mot sadeln (han är ett stort paket dessutom..)

Hur löses detta? Egna, herr ridbyxor som kanske är utformade för ändamålet eller några spec kalsonger? Hjälp!

Nu har jag aldrig varit med om detta problem själv:omen visst är det väl så att vissa kalsonger sitter tightare? Och då kanske håller juvelerna på plats?

Kanske bättre om han lär sig att rida lätt innan han börjar sitta ner i traven? Snällare mot hästen, om inte annat.

Nu har jag aldrig varit med om detta problem själv:omen visst är det väl så att vissa kalsonger sitter tightare? Och då kanske håller juvelerna på plats?

Jag har hört samma. Kalsonger utan ben som sitter åt lite så att man kan lägga paketet där det är ur vägen.

Ett par kalsonger i den gamla hederliga, (om än gubbiga) Y-frontmodellen torde lösa problemet. Skippa gylfen också så blir det ännu bekvämare.

Hur löses detta? Egna, herr ridbyxor som kanske är utformade för ändamålet eller några spec kalsonger? Hjälp!
Lagom tighta vanliga kalsonger med eller utan ben - alltså inte lösa luftiga boxerkalsonger - funkar fint tycker jag, även i jeans som jag oftast rider i. Jag upplever nog ändå att sitsen spelar avsevärt mycket större roll än kalsongerna.

Ett par kalsonger i den gamla hederliga, (om än gubbiga) Y-frontmodellen torde lösa problemet. Skippa gylfen också så blir det ännu bekvämare.

Min bror hade samma problem och fick överge boxer när han red till förmån för y frontmodellen som höll allt på plats.

Detta är ett problem för oss grabbar!

Problemet tycker jag blir att klämmer man till kulorna lite så drar pungen ihop sig, sen hamnar de riktigt lätt i kläm!

Sitsen
Där är att få bort svankryggen, få bak skänkeln och komma längre fram i sadeln, så kommer pungen åtminstone lite högre.

Sadel
Jag rider sen flera år endast i manskapssadel, och det har minskat mitt problem med detta.

Kalsonger
För tjejer har det marknadsförts både ridtrosor med ickeskavande sömmar och sömlösa varianter, rid och sport bh med dv finesser.
Men vettig punghållare för grabbar lyser fortfarande med sin frånvaro. Kanhända är det stökigt att få till då det inte får skava..

Normala kalsonger som håller paketet på plats. Alltså går boxershorts bort (förstår för övrigt inte vem som vill ha sådana på sig någonsin). Y-front är inte nödvändigt, men lite tajtare med ben funkar bra.

Sen är det viktigaste nog kroppskontroll. Det tar ett tag, men kommer. Jag har under mina år på hästryggen klämt pungen enbart någon enstaka gång. Det gör ont som fan. Det är däremot aldrig ett problem för mig längre. Sitter ner i stor trav utan problem.

Tajtare kalsonger till honom (om han inte redan har det) och sen sitsträning!

Funkar visserligen bättre men inte helt.
Sadel och bra sits i all ära, men ofta har man inte möjlighet att välja sadel själv, och grabben ifråga har BRA sits, får alltid beröm för den efter måååånga timmar på terrängbanan. Men till hoppningen räcker det inte utan rätt underkläder

Sadel och bra sits i all ära, men ofta har man inte möjlighet att välja sadel själv, och grabben ifråga har BRA sits, får alltid beröm för den efter måååånga timmar på terrängbanan. Men till hoppningen räcker det inte utan rätt underkläder

Låter dock väldigt jobbigt att ha cykelbyxor varje gång man ska upp på en häst. Men funkar det för honom är det bara att köra på!

Jag har under mina år på hästryggen klämt pungen enbart någon enstaka gång. Det gör ont som fan. Det är däremot aldrig ett problem för mig längre. Sitter ner i stor trav utan problem.

Tajtare kalsonger till honom (om han inte redan har det) och sen sitsträning!

Ont är bara förnamnet!

När jag var nybörjare så var där dessutom en tjej till ridlärare som ville att jag skulle gå på hindret igen direkt när hästen vägrat. Det var svart för ögonen och jag hade ingen aning om vart jag var på väg.
Att som tonåring behöva säga till inför hela gruppen att man klämt pungen så man inte klarade av att rida just nu, det var så genant så det sitter än!

Borde varit ett problem som de åtminstone borde pratat om i utbildningen när de nu ska vara behöriga ridlärare!

Är väl även så att man lär sig nån sorts skademinskningsteknik med. Klämmer man i lite och därför lutar sig framåt så blir det värre både av att man krampar ihop och av att man klämmer i mer. Så räta upp sig och pressa bort svankryggen. Komma ner och längre fram i sadeln.

Ett tag så körde jag med dubbla kalsonger, då linningen fick gå under pungen på de inre paret.

Men det vart inte bra för då domnade inte bara pungen och det stack som nålar i alltihopa. Så den taktiken fick jag överge. Undersidan kan vara rätt känslig.

Med för tajta kalsonger kan det bli varmt med, då vill ibland pungen hänga mer, vilket med leder till ett mera ogynnsamt läge.

Var nån i en tidigare diskussion om detta som av nån pojkvän fått förslaget om nån anordning i stället för kalsonger som, jag tror det var, bandyspelare, eller nåt sånt, hade för att skyddet inte skulle skava och hamna fel.
Nån som vet vad det kan vara, tror där var en länk till nån produktsida tillochmed. Blev aldrig av att prova.

Var nån i en tidigare diskussion om detta som av nån pojkvän fått förslaget om nån anordning i stället för kalsonger som, jag tror det var, bandyspelare, eller nåt sånt, hade för att skyddet inte skulle skava och hamna fel. Nån som vet vad det kan vara, tror där var en länk till nån produktsida tillochmed. Blev aldrig av att prova.

Jag misstänker jag var medskyldig även i den tråden. Redan min andra ridlektion var jag ju klart inne på att det ju borde finnas ridsuspensoarer på samma sätt som hockeyspelare eller kampsportare har...

ADI-69CO5.jpg-for-web-small-1287347787.jpg

Lade dock ner den affärsidén...
ccm_jock_5769.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka