Ridbyxor som går sönder

Maran

Trådstartare
i grensömmen har jag problem med. Alla mina ridbyxor gör det förr eller senare. De är inte för små så att de töjs ut för mycket och spricker. Det gäller inte bara ett enstaka märke utan generellt. Är det någon mer som har det problemet? Har du i så fall hittat någon ridbyxmodell som håller? Eller är det bara jag som är vanskapt eller sitter konstigt i sadeln och därför råkar ut för detta?:(

Sv: Ridbyxor som går sönder

Jag har alltid haft jätteproblem med det, på alla typer av byxor.

Lösningen heter helskodda ridbyxor, för skinnet nöts inte lika lätt som tyget. Det paret jag använder nu är nog mer än ett år gammalt nu, stort rekord!;)

Trevligt med en till i klubben.;)

Hm, jag trivs inte med helskodda, men det kanske vore lönt att testa ändå. Sömmen brukar gå sönder ganska långt fram i grenen, längre fram än skoningen brukar sitta, tror jag, men jag det är mycket möjligt att jag har fel. Det är inte lätt att laga de trasiga heller så att det blir hållbart och smidigt.

Vad har du för ridbyxor nu? Är de skodda med riktigt läder eller med konstmaterial?

Senast ändrad:

Håller med. Eller så kanske du (trådskaparen) sitter fel? :p

Oftast är problemet att man inte dragit upp dem ordentligt. Vad du än har för ridbyxor får du ett dragande i grenen om du inte drar upp dem ordentligt. Sen finns det såklart ridbyxor med bätttre och sämre tyg och sömnad.

Så gör mina ridbyxor också, men de har varit dåliga i sömmen. Så mamma har lagat dom igen och sytt två gånger tror jag:idea:.
Sedan dess har de hållit jättebra:D .

Så gör mina ridbrallor alltid. De helskodda går sönder mellan skinnet och dragkedjan. De är inte för små, så antingen sitter jag fel eller så tja, jag vet inte...

SofiaOfSweden skrev:
dra upp dem rejält innan du sitter upp kanske? :P
Tja, jag tycker att de sitter där de ska och har skärp i linningen. Men jag får väl prova att dra upp dem till brösten istället för över naveln.:smirk:

overtyre skrev:
Håller med. Eller så kanske du (trådskaparen) sitter fel? :p
Det är möjligt, men i så fall undrar jag hur jag sitter fel eftersom jag sitter någorlunda korrekt enligt instruktör.

Jag gillade inte heller helskodda förut, men nu tycker jag de är jättesköna.:love:

Jag har ett par CRW Exclusive, skodda med något slags konstskinn. De är mjuka och sköna även direkt efter tvätt. Och jag tror inte du behöver vara orolig för att du ska nöta på tyget "framför" skoningen, det har inte jag gjort iaf...

Har också varit med om detta ett flertal gånger ,både med skodda och oskodda byxor!Tror faktiskt att en del märken syr sina byxor felaktigt med exempelvis dålig sömsmån och att tyget inte alltid klipps trådrakt!
Mina byxor har definitivt INTE varit för små!
Vet många som har detta problem!

*KL*
När jag tänker efter är det ridbyxorna i bomull som går sönder på detta sätt oavsett om det är byxor i tight eller lös modell. Jag hade i många år ett par Eurostar i rejäl polyester (det var det som gällde i mitten på 80-talet) och tyget verkade vara outslitligt. Synd att polyester är så trist i övrigt, annars vore det nog något att satsa på igen.

Mina (har alltid helskodda) har också alltid gått sönder i sömmen mellan skoningen och dragkedjan. Ingen aning om varför.
Dessutom går alltid sömmen som håller fast skoningen ovanför knäet sönder, bara på vänster ben:confused: . Har en misstanke om att det har med uppsittningen att göra. Irriterande är det hur som helst!

Vad är det för tyg?
Är det vävt eller stickat?
Vet att de brukar bli problem med de stickade tyget då nålen ofta blir slö och inte byts tillräckligt ofta och då blir det små små hål i tyget som inte syns med det samma gäller även på sömmen vid knä.

Spara alltid kvitto så du vet när du köpte byxorna och kan gå tillbaka och klaga.

// WG

Vad har du för märken på byxorna då? Jag använder endast Pikeur numera, allt annat blir bara fult eller går sönder efter kort tid....

Har bara helskodda, men dom är jättesköna och stretchiga trots det.

Mina vita älskade Cavallo sprack i lördags när jag precis satt mig i sadeln. Skitkul!
Snacka om panik, tur att jag hade min gamla byxor med, ett par gamla börjes byxor :o säkert fem år gamla. Hål i dem också, men vid ena knäet och inte mellan benen.

Sen blev det till att åka fyra mil på kvällen för att köpa ett par nya, var ju tvungen att ha ett par till på söndagen. Hur snäll människa som helst, hon öppnade bara för min skull :)

Alla mina oskodda har fått kasseras av den anledningen. Inga av mina helskodda har haft ngt slitet alls där.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
513
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 991
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18