Riddräkt.

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag har för en liten tid sen gått och köpt mig en damsadel. Nu tycker jag det är dags att sy mig en tjusig dräkt. Är det någon som vet hur man får tag i mönster till en sådan? Var får man tag i en ridhatt? Vad försorts tyg är bäst? Är det sammet? Jag hadde tänkt mig en dräkt från början av 1800- talet.
 
Buttricks patterns har fler "historiska" mönster. De finns hos välsorterade tygaffärer. Där finns också något mönster på hatt, men misstänker att det är ganska svårt :)
Själv har jag bara försökt mig på en ridkjol än så länge och den blev riktigt bra ;)
Sammet, linne eller syntet, glansiga eller matta tyger är en smaksak. Fungerar bra vilket som, men man måste avpassa till modellen.
Lycka till!!!
 
vart fick du tag i en damsadel????
har letat lenge efter en.
 
Vi åkte till tingseryd och den kända butiken där. och de hadde två st. jag köppte den ena. det är ingen märkvärdig sadel bilig som tusan men den passar hyffsat i alla fall.
 
Tack skall genast så fort jag är ledig åka in till hållan och se om vår tygaffär är välsorterad. Jag hoppas det!
 
versta grymt att rida i damsadel :D!
har provat,men det är så :devil: svårt...har du nån bild då du rider i damsadel?
 
Nä tyvär har jag ingen bild har precis köpt den och håller på att vänja min häst med att bara gå på min röst och ett spö vilket inte just nu är det lätaste. Sen är min häst inte gångartsmäsigt den mäst lämpade damsadelhäst som finns han är jätte skumpig! Men så fort han blir starkare och bär sig bätre skall han nog bli bekvämare, :D
 
A:j ´s har en del mönster böcker. Har sett en del "historiska makeradmönser" där men jag vet inte om det finns nån riddräckt. Men det e ju bara att försöka. :)
Sen så hoppas jag att vi får se er i damsadel o i nysydd dräkt på nästa kurs då eller?? ;)
 
Ingen fara Maria, nu har vi skaffat digitalkamera, så det är lätt fixat :devil:

Du kommer inte undan, ens om du vill...
/
Susanne
 
Ja sadeln får ni se förhopnigsvis på Kurre, men jag kan inte låva någon dräkt kan jag inte låva då jag troligtvis inte har tid att sy en just nu. men jag låvar att till försa kursen på vår terminen skall jag ha dräkten klar! :d
A:J`s ja vi hoppas de kan hjälpa mig att hitta mönster till dräkten.
 
HiHi nä det tror jag inte häller. :) Jag övertalade sambon att vi skall rida damsadel idag och han skall fota med just våran digitalkamera så ja jag kommert idag skämma ut mig ofentligt då jag läger upp bilder på mig när jag klamrar mig fast i damsadel. :devil:
 
Oh vill se, vill se, vill se!! Anna ser ut ungefär såhär av förtjusning: :bump:

Nä skämt åt sido hoppas att allt går kalas bra o att ni får några snygga bilder.
 
Buttricks patterns kan man söka dem på något annat sätt än genom en tygaffär?
 
Man kan köpa mönster till historiska damriddräkter från England via denna hemsida: Side Saddle Lady
Där finns också lite annat smått och gott om damsadlar.
Ann
 
Fastnade lite för din tråd. O började fundera lite själv. O eftersom jag e rysligt förtjust i korsetter (tycker dom e så otroligt vackra (gillar dock inte vad dom medförde på sättet man använde dom)). Så började jag fundera på vad man hade för korsetter när man red under barocken... Detta e lite av vad en snäll person berättade för mig.

Ridkorsetter hade i allafall på senare tid snörning även i sidorna utöver snörningen fram o bak. Nått sånthär alltså: http://www.starkers.com/riding.html
(Förlåt "Jegra" för att bilden e rätt *harkel* lättklädd :o. Men det var den enda jag hittade.)

Fast det här är ju såklart en modern tolkning av det hela. En barockkorsett har ju inte heller delad planschett fram, och så slutar den i midjan förutom mitt fram.
Mönster på en 1600talskorsett kann finnas i Norah Waughs bok Corsets and Crinolines.
 
Jag har fått mer informationer om riddräckter och om korsetter. E det någon som vill veta så får ni PM:a mig så skickar jag det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: MiniLi
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 393
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp