Rider med handbromsen i - och VAR är motivationen???

castle_bar

Trådstartare
Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja...

Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag har fått rida min mammas häst sen i april. Jag har ridit henne lite då och då innan också men nu har det förstås blivit mer eftersom jag inte kan rida min ponny. Mamma rider bara lätta turer ut i skogen så det går utmärkt att dela på hennes häst.

Tävlingsintresserad som jag är så har jag tränat hästen i dressyr och ställt upp i lätta dressyrklasser under våren. Det har gått fantastiskt bra, vi har placerat oss i nästan varje klass vi ställt upp i. Nu har vi inte tävlat på drygt en månad eftersom jag har jobbat varje helg i sommar. Jag har även jobbat mycket under veckorna och med allt som man vill hinna med under sommaren + att jag håller på att rida in min treåring så har det helt enkelt inte blivit så mycket träning med mammas häst. Jag har bara ridit ut lite då och då på henne när inte mamma har ridit ut på henne. Med andra ord har hästen gått regelbundet, men inte tränats i dressyr på samma sätt som i våras.

Nu är sommarjobbandet snart över och jag kommer att ha helgerna fria igen. Det är bara det, att jag känner... VAR är motivationen? Eller, jag VILL verkligen träna och tävla igen, men när jag väl rider så känner jag bara en massa hopplöshet. Hästen i fråga är väldigt, väldigt pigg och glad vilket jag bara borde se som något positivt, men istället blir jag pedantisk, sitter och rider med handbromsen i trots att jag egentligen VET att hon bara blir steppig och hetsig utav det. Nu är hon extra pigg och ganska så okänslig för hjälperna efter all uteridning. Vi flängrider inte när vi rider ut men vi sitter inte heller och rider hästarna i form och gör skänkelvikningar på varje raksträcka. Hästen är en väldigt öppensinnad och positiv individ som liksom ger 100% på det som hon TROR är rätt, och just nu verkar hon tro att det enda som gäller är full rulle framåt. Varför hon har fått för sig detta vet jag inte riktigt, för som sagt - vi har verkligen inte flängridit.

Jag sätter alltid väldigt, väldigt höga krav på mig själv och går inte ett ridpass helt perfekt så klandrar jag mig själv väldigt länge efteråt. Nu känns det verkligen som att jag har fastnat i vinkelvolten: Jag får nys om en tävling, bestämmer mig för att träna inför den, sätter alltför höga krav på träningspassen, det går inte som jag vill, jag vet inte varför men det resulterar i att jag drar i handbromsen och sitter och bromsar, bromsar, bromsar... till slut har jag ont i huvudet och är alldeles spänd efter ridpasset istället för att vara glad och avslappnad...

Jag vet mycket väl att det aldrig funkar med att rida med handbromsen i. Min ponny var väldigt stressad och blev lätt het när jag precis började rida honom, och det allra första jag lärde mig var att aldrig, aldrig sitta och bromsa honom konstant, då blev det bara ännu värre. Mammas häst är inte riktigt så, hon blir inte stressad eller het utan hon är liksom bara som ett... ånglok? Hon puffar på framåt som bara den och halvhalt, halvhalt efter halvhalt går förbi utan att hon verkar märka någonting.

Jag antar att anledningen till att jag ser förbi mitt förnuft när jag väl sitter på hästryggen, sitter och bromsar och får hästen steppig trots att jag vet hur jag BORDE göra, beror på att jag har så himla höga krav på mig själv. Därför har jag bestämt mig för att inte anmäla mig till nästa tävling utan vänta lite till och kanske bara "leka omkring" i skogen och fortsätta med att lägga tid på unghästen. Men hur kommer det att bli sedan då? Kommer motivationen tillbaka? Har någon här känt likadant, har det hjälpt med att lägga "allvaret" på hyllan en stund eller blir det bara ännu värre?

Usch, jag hör hur dumt det låter när jag fått skriva ned det. Till mig själv skulle jag väl säga att man ska bara tävla om man tycker att det är kul och att man inte ska ha så höga krav på sig själv och aldrig låta det gå ut över hästen (vilket det gör när jag blir sådär överpedantisk i ridningen). Grejen är att jag TYCKER att det är kul att tävla, jag älskar det! Men just nu... gah, jag vet inte hur jag ska komma igång igen riktigt? Det är ju inget långt uppehåll jag haft direkt men jag antar att jag sitter och stör mig lite, lite på att mammas häst inte är som min ponny. Jag saknar ridningen med honom så himla mycket, honom har jag format helt själv från början och han är så känslig och fin att rida, nu känns det som evigheter jag red honom och jag har ingen aning om hur länge till det måste dröja, om nånsin igen...

Om någon orkat läsa igenom, kom med tips och dela med er av erfarenheter? Jag har ridit i hela mitt liv och aldrig förr känt mig så tom på motivation. Att variera dressyrträningen och uteritterna med hoppning är något som jag gärna skulle vilja göra, men jag vågar verkligen inte. När jag tävlade ponny så tävlade jag nationellt i hoppning, men jag blev paniskt hopprädd efter en del krascher in i stora oxrar. Den biten känns också lite tuff. Jag får verkligen inte tillbaka modet i hoppningen. Jag minns hur otroligt roligt det var och jag vill så gärna igen, men när jag rider mot hinder så bara det knyter sig i magen på mig. :(
 
Sv: Rider med handbromsen i - och VAR är motivationen???

Du kanske bara behöver ta det lite lugnare överlag? Om du nu jobbat mycket under sommaren och så?
 
Sv: Rider med handbromsen i - och VAR är motivationen???

Jag har ju sett bilder på dig både på ponnyn och din mammas häst och ni är ju jättefina :love: har alltid tänkt att det ser så himla trevligt ut när du rider :)

Har du någon bra tränare som kan hjälpa dig att komma ur "handbromsridningen"?
Alltså inte bara någon som talar om hur du inte ska göra (för ärligt talat vet du ju själv att så som du beskriver att du rider inte är rätt i alla lägen) utan någon som kan ge dig råd om hur du ska rida istället, ge dig en helt ny plan i ridningen helt enkelt.
Det du behöver tror jag för att få det att kännas bra igen är lite hjälp från marken. För det säger ju sig själv att en häst som bara har tagit det lugnt ett bra tag behöver en himla massa jobb innan du kan ha samma krav som när du tävlade sist. Och du kan ju rida bra, eller hur?

Jag har kännt precis som du ang ridpass tidigare, blivit missnöjd och irriterad osv, ibland bara avbrutit och skrittat ut istället eftersom jag kännt mig orättvis mot min häst om jag hade fortsatt.
Nästan blivit irriterad då andra har sagt att det såg bra ut, för "hallå :eek: min häst gick ju huur dåligt som helst - hur kan de tycka att det var bra??"
Men med den tränarhjälp jag har just nu får jag aldrig slut på inspiration och planer. Varje gång jag känner mig vilse och undrar vad jag håller på med går jag tillbaka till vad vi tränade på senaste träningen, eller gången innan det.
En duktig tränare är guld värd :love:

Ang tävlingar så kan du väl strunta i att anmäla dig ett tag? Åk och titta när andra tävlar tex, så kommer du säkert börja tänka att "det där kunde jag ju lätt ha gjort bättre" och bli sugen igen.
Det blir ju aldrig riktigt bra om man inte verkligen vill.
Jag har tappat motivationen ibland, men då har jag struntat i att tävla ett tag, tränat som tusan och sen blivit sugen igen. Det är först när man känner att allt är bra hemma som man blir tävlingssugen på riktigt tycker jag :)

Har du provat att bara rida lite över bommar? Hoppa låga cavalettis? Jag tror och hoppas att du hittar tillbaka till hoppglädjen igen, men börja väldigt lågt och höj inte förrän det känns 110% bra.

Jag tror på er :bump: :banana:
 
Sv: Rider med handbromsen i - och VAR är motivationen???

Tack för ett verkligen peppande inlägg! :bow:

Min tränare har tyvärr uppehåll under sommaren, men i höst ska jag börja träna för henne igen... jag tror att det kommer att göra gott, som du säger så är det guld värt med en duktig tränare på marken! Sitter man bara och rider själv så är det tydligen väldigt lätt att fastna i samma spår hela tiden...

Det bästa just nu kanske är att helt enkelt låta bli att tänka tävling, bara ta ut hästen på det som jag känner för just för dagen och ha kul. Sedan när träningarna börjar igen så kommer jag förhoppningsvis att få tillbaka glädjen i själva dressyrtränandet igen!

Jo, bommar och cavaletti rider jag över ibland, det går fint och är kul. Även låga hinder är roligt, men då snackar jag riktigt låga. Det lägsta som är ute på tävling är inte riktigt att tänka på för min del. Jag gick banan med en kompis för några helger sedan när hon skulle tävla 1 meter, jag blev helt darrig i knäna bara av att traska förbi oxrarna... :crazy: Suck... jag vet att man inte MÅSTE tävla hoppning liksom, men innerst inne så vill jag så gärna! Jag har hoppat låga hinder hemma väldigt länge nu men jag vågar aldrig höja, och just nu känns det inte ens bra på de låga hindren. Kanske inte för att jag inte vågar på dem utan snarare för att de höga kraven kommer redan där - jag sitter och bedömer avstånd och tar och ger och planerar och bromsar och grejar alldeles för mycket och så kommer vi ändå inte rätt - till slut är det inte ens roligt längre utan jag känner mig bara värdelös. Detta också skulle göra gott att träna inför en tränare, men jag vet inte vilken hopptränare jag skulle våga vända mig till! :o Hur förklarar man att man verkligen inte vågar hoppa högre än sisådär 60 cm? Jag kanske kan höra med min dressyrtränare till hösten... :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 943
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
870
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp