rider ni alltid med samma bett?

Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag har 4-5 olika betslingar som jag varierar mellan, ett kandar och så olika tränsbett. Har olika varianter av 2- och 3-delade bett, t.ex med fasta ringar, mässing etc.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag varierar mellan olika bett:
1, 3-delat sötmalm
2, hackamore
3, ett westernbett som han älskar
4, Pelham

Dock använder jag mest tredelat och hackamore.. Men ibland byter jag och han går bättre när jag varierar än håller fast vid ett bett.
Ska även skramla ihop pengar till ett sidepull:)
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

*KL*

Skogsridning/markarbete så använder jag ett Rakt gummiklätt pessoabett

På tävling/hoppträning så använder jag ett modifierad Nova bett.

Fick göra om Nova bettet lite då det var för starkt men nu passar det
:)
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Brukar byta bett, variera mellan 3 delat, rakt syntet & rakt syntetpelham. Men nu håller jag på att sätta igång hästen efter en skada och då han endast får skritta just nu så rider jag bara på pelhamet nu, som säkerhet.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

kl

Varierar mellan Sprengers tredelade bridong i aurigan och ett rakt bett med fasta ringar. Jag tycker hon går bäst på det raka men det får man ju inte tävla dressyr med. :(
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Nej jag använder samma bett på min pålla. Kimblewickbett. Ser ingen mening med att byta när han trivs så bra på det:)
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Vad jag har upplevt med mina hästar genom åren så har det varit positivt att byta bett då och då, gärna gå tillbaka till såna man har haft förut. Framförallt ha koll med tandläkaren:laugh:
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

bytar ni bett på er häst ibland eller rider ni alltid med samma? vilka bett bytar ni mellan i så fall och varför? det skulle vara intressant att veta om det är bättre eller inte. Så skriv gärna!:)

Jag har alltid mitt tredelade bett på min fullblodskille :)
men på min sambos häst anväder vi tre bett ett stängbett i hoppning tredelat i dressyr och flätat hackamoore i western :P

men man ska hellst ha ett bett tycker jag iaf :)
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

jag rider för det mesta på vanligt tvådelat men i skogen brukar jag ha tvådelat fullcheek eller tredelat eggbett.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Varför tycker du att man bara ska ha ett och samma bett hela tiden?

kl.

Jag varierar bett på min d-ponny. Jag har:
*gummipelham
*3delat eggbett
*kandar
*3delat smalt bett ed rörliga ringar
*hackamore
*repgrimma

När jag rider ut så har jag alltid gummipelham för han e galen då, han är under igångsättning just nu så han är väldigt pigg.Men ska prova ett hack i skogen. När jag rider i paddock så varierar jag mellan de andra. :)
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Eftersom min häst för tillfället bara trivs med ett bett så rider jag alltid med det bettet. Om jag inte rider bettlöst (remontgrimma). Ett anatomiskt Shires tvådelat med fasta ringar och snörad mundel (så den inte kan vika sig).
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

S skiftar mellan Nova, 3-delat gummiklätt tränsbett, 3-delat tränsbett och hack.

F skiftar mellan Nova, 3-delat tränsbett och 2-delat tränsbett. Tänkte prova hack på henne också.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag rider oftast med tredelat, rostfritt tränsbett eller repgrimma/"vanlig grimma".
Har ett rakt Billy Allen stångbett som vi provar på lite ibland mest för omväxlings skull, och för att jag funderar på att kanske börja tävla på stång nästa säsong.

Vill ha ett sweet iron tränsbett med O-ringar, och en bosal. Men det är mycket som man vill ha och ska ha råd till... :p
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Varför tycker du att man bara ska ha ett och samma bett hela tiden?

kl.

Jag varierar bett på min d-ponny. Jag har:
*gummipelham
*3delat eggbett
*kandar
*3delat smalt bett ed rörliga ringar
*hackamore
*repgrimma

När jag rider ut så har jag alltid gummipelham för han e galen då, han är under igångsättning just nu så han är väldigt pigg.Men ska prova ett hack i skogen. När jag rider i paddock så varierar jag mellan de andra. :)

För om hästen trivs med ett bett och man byter så kan det bli förstarkt/svgt och endel hästar har svårt att ha olika bett som min häst kan jag bara ha ett på annars blir han jätte sur och dum att rida
(en del hästar blir hård i munnen också)
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag växlar mellan vanligt 2-och 3delat, 3delat eggbett, samt rakt bett. Tycker hon fungerar ungefär lika bra på allihop, men har 6 träns varav jag använder allihop så då blir det olika bett. Men rider mest på 3delat och det är även det jag tävlar på.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

På min häst varierar jag mellan följande:


* 3-delat med fasta ringar, tjockt

* 3-delat, lite tunnare

* 2-delat Gag, gummiklätt

* Nathe-pelham specialvariant

* Hackamore (sällan)


Hästen trivs på alla betten, men rider markarbete på de 3-delade och hackamoret, och hoppar på gag och Nathe-pelhamet!





Diana
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag rider bara med tredelat..

Hon var väldigt missnöjd med bettet/tränset hon kom med. Även det ett 3delat, men lite för stort.
Kastade upp och ner med huvudet ganska mycket, även vid provridningen.

Bytte till mitt bett, slängde bort snokisen o efter det har hon iprincip slutat kasta med huvudet :)
Så jag är inte så jättepepp på att testa massa nya bett, men har funderat på att kolla hur hon funkar på rakt och kimblewick i hoppningen, men vi får väl se.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 999
Senast: JohannaB
·
Utrustning Fick med en massa extra remmar med tränset och gissar att det är remmar för att kunna rida bettlöst? Tänker jag rätt? Har inte hunnit...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: Sorgsen
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Utrustning Vad tycker ni om fagerbett? Vilket/vilka bett rider ni på? Hur är hästen att rida? :banana::) Jag tycker det är intressant med bett...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp