rider ni alltid med samma bett?

Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag byter inte så aktivt. Även om man kanske borde. Däremot har jag kastat hästens tredelade och för breda bett när jag äntligen fattade att han inte trivdes med det. Nu rider jag på ett tvådelat sötmalmsbett, när jag "finrider", på bana. På uteridníng använder jag jaktkandar eftersom hästen gärna stressar lite och glömmer att lyssna. Med tränsbett blir det då ett trist dragande, men med stång behöver jag bara säga till ytterst försiktigt så lyssnar han.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag rider min unghäst (4 år) på ett tvådelat med engelsk nosgrimma eller på ett rakt med remontnosgrimma. Kan ibland byta nosgrimma. Har skrittat ut på hackamore men inte mer än så. Min häst verkar tirvas bra med båda betten. Rider med ett bett ett par gånger och byter sen, hon vilar oftast en dag i mellan bytet.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

På min gamla varierar jag mellan
3 delat äppel bätt med "lösa ringar"
och hackamore ev sidepull

På min 4 åring varierar jag med
3 delat vanligt bett
och hackamore och sidepull
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 887
Senast: villhöver
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Lutten
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 245
Senast: Badger
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
814
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp