Rider ni med säkerhetsväst??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare plura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 3 571
P

plura

Min fråga är om ni rider med säkerhetsväst?
Själv har jag ingen, men har börjat fundera på om man ska skaffa sig en.....

Hej!
Ja alltid. Det är endast i undantagsfall som jag inte rider med.
Att jag rider med beror mest på att jag måste för mamma och för att det dämpar fallet om man trillar av t.ex.

Skadar ju aldrig... :)

Nope, vet inte ens om det fanns när jag började rida... :confused:

Men det är säkerligen en bra grej :)

Har inte heller säkerhetsväst när jag rider, tycker den är styv och stel och är ivägen när man rider.Vet att man egentligen borde anväda den.

Mvh

Camilla

Jag rider alltid i den. Blev tvungen att använda säkerhetsväst när jag var 13-14 år och red en lite smått speciell ponny. Sedan dess blev det en vana och skulle jag rida nu utan den så känns det lika naket som att rida utan hjälm. Trots att det var åtta år sedan. Har dock inte köpt en ny utan använder samma fortfarande. :crazy:

Nej.

Sådana hade man inte hört talas om "på min tid", och ungarna som ramlade av då klarade sig bra för det.

Jag hade alltid det förut på hoppträning o vid terrängträningar på min förra häst.
Min andra häst som jag rider nu (låter lite dumt jag vet :smirk:) behövs det inte på. Men ingen har nånsin ramlat av henne, o det kommer inte ske heller...
Jag skulle ta på mig den om jag ska rida en sprallig häst, en unghäst, eller en svår häst.
Använder den vid hoppning på vissa av ridskolehästarna.

hmm jag har en men har använt den 5-10 ggr under mina 16 år me hästar... visst västen är säkert bra.. men tycker dom e stela å klumpiga.. å olyckor kan endå hända..

jag har en som jag oftast använder. väljer lite efter vad som skall göras och vad för häst det är.

När jag började fanns det inte vad jag vet heller. Ingen som jag kände hade någon i allafall... Men jag har haft uppehåll med ridningen och funderar nu på om man skulle ha en...

Det är säkerligen en "billig" försäkring, så som hjälmen.
Har du någon du kan låna en väst av och prova hur det känns
att rida med en? Har hört och kan tänka mig att den är rätt
stel att rida i.

Prova dig fram! :)

Jag anvönder väst vid hoppning och försöker oxå använda den vid skogsridning. Har den på mig vid terrängträningar och om jag ligger och cantrar på ängarna.
Har ramlat av mycket och den har hjälpt mig!

Jag använder den när jag hoppar och rider ut. När det är dressyr så brukar jag inte ha den, räknar inte med att ramla av då men om jag skulle göra det så är det ju ganska mjukt underlag att trilla ner på :smirk:

Jag har trillat av min häst två gånger - båda gångerna vid tillfällen då jag inte hade västen :smirk: Inga skador dock.

malu

Nej..

Har haft en förut som jag växt ur. Den var stel och hård så den tyckte jag inte om! Men på ridskolan där jag red förut hade dom säkerhetsvästar som var rätt bekväma! :) mkt skönare.

Jo jag kan nog låna en och prova....För det verkar ju lite obekvämt, men det kanske är en vanesak och en bra livförsäkring :)

Sen finns det väl rätt många olika sorter och de skiljer sig ju en del i pris.....har jag sett...vet inget om dem, vad som är bra eller mindre bra...

har en som ligger i skåpet för "syns" skulle men har aldrig använt den...
rider mest i skogen och så... tycker inte de behövs efter som hästen är så lugn...!

Liknande trådar

Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
897
Senast: iNHALE
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31