Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridgjord!

Jag tycker också att det fjordtokan säger låter vettigt. Man kan ju även fundera på NÄR man behöver stigbyglarna som extra balanshjälp. Är det när hästen skrittar lugnt och snällt? Eller är det när hästen hoppar till eller brallar lite? I det senare fallet blir det ju betydligt mer än bara benets egentyngd som hamnar på den lilla ytan vid manken som ridgjorden ligger mot. Det kan aldrig vara nyttigt i längden i alla fall...

Tss.;) Jag tycker fjordtokan har rätt i det hon säger. Sen är det upp till var och en och bestämma själv om man vill utsätta sin häst för det.

Ja det är det faktiskt, och jag tycker inte att jag är elak mot min häst för att jag använder barbackagjort när jag rider ut och skrittar!
Sen är det kanske folk som inte har någon balans som kanske inte ska använda en sån!:crazy:

Ja det är det faktiskt, och jag tycker inte att jag är elak mot min häst för att jag använder barbackagjort när jag rider ut och skrittar!
Sen är det kanske folk som inte har någon balans som kanske inte ska använda en sån!:crazy:

Det bevisar bara att du inte begriper varför det inte är bra att använda dem.
Om du har så bra balans, och ändå bara skrittar med barbackagjorden, varför inte bara skippa den?

Jag använder den för att min häst är stor och att jag har lite problem att ta mig upp babacka! Och säg inte ; köp en mindre häst eller nån sån där skit!:mad:

Använd en pall? :idea:

Ingen här har något intresse av att vara dum eller dryg mot dig personligen, bara upplysa om att du riskerar onödiga skador och lidande för din häst.
Fjordtokans utmärkta lilla fysiklektion borde ju få vem som helst att förstå vad det handlar om. Om du dessutom sitter upp med hjälp av ridgjorden, då hamnar verkligen hela din vikt på en pytteliten yta av hästens tornutskott.

Jag använder den för att min häst är stor och att jag har lite problem att ta mig upp babacka! Och säg inte ; köp en mindre häst eller nån sån där skit!:mad:

Det är ju ännu värre. Hoppa upp från en pall eller liknande istället. Och du behöver inte bli så aggresiv, ingen här vill något illa.

Det är TYNGDEN (massan) och arean som avgör trycket, inte balansen. Den gör bara (vid dålig balans) att trycket inte är konstant.

Sitter du upp med stigbyglarna får du ett punkttryck som är ungefär 5-6 gånger högre (beroende på vad du väger). Som dessutom kan undvikas med pall.

Om du har bra balans (vilket du säger) och använder pall. Vad har du då för nytta av gjorden?

Jag påminner om god netikett, det är inte särskilt trevligt att angripa någon som framställer kalla fakta.

Personligen skulle jag inte kunnat räkna ut det Fjordtokan gjort om så mitt liv hängde på det, och tycker det är intressant när någon annan orkar/kan. Det finns mycket att lära sig genom att lyssna på andra.

Vad man sedan väljer att göra med informationen är en annan femma.

intressant hörru!
aldgir tänkt på att det blir såpass mycket tryck på hästen. lägger man därtill på trycket som blir av själva gjorden (den är ju trots allt tilldragen) borde det väl bli ännu mer? *inte fysikkunnig alls* :D

personligen tycker ja ridgjordar är det mest onödiga som finns. (efter styckförpackade servetter) och skulle nog aldrig investera i en sådan. om jag har så dålig balans, så att ja behöver ha stöd för fötterna i stygbyglar, eller när hästen busar, skulle jag aldig rida barbacka alls, utan ta en sadel!

stolsits är helt oundviklig med en ridgjord. det finns inge stöd för rumpan eller ben. benet hamnar där den lättast hittar stöd, dvs i stolsits. bättre då att bara låta benen hänga ner helt fritt och dingla med i hästens rörelser. är det inte det som är det mysiga med barbacka?

Vi ha en "barbackasadel" (hm...) i fårskinn til Islandshästen när killen på 14 år rider. Han har en cp-skada och autism och kan inte rida i vanig sadel.
Där fumgerar den utmäkt, har stigläder och stigbyglar med säkerhetskåpor. Men vi skrittar bara, rida lätt är liksom inte att tänka på... På denna "sadel" sitter fästena till stigbyglarna väldig långt ner, men att de skulle fördela tryck är inte tänkbart och jag skule aldrig anat än "åka" häst i den. Vill bara nämna att för ändamålet är denunderbar!

Jo det trycket finns ju såklart men det är betydligt svårare att ränka ut och sedan är det inte alls lika högt som ryttartyngden eftersom gjordens tryck är fördelat på hela gjorden. Blir inget punkttryck om inte gjorden innehåller ett (försmalt)järn.

Man skulle kunna räkna ut trycket genom att sätta en newtonmätare i gjorden och sedan spänna åt, dock blir detta värde bara ett närmevärde eftersom man inte kan spänna lika mkt...

Vill bara påpeka att det som ser ut att vara stavfel i mina inlägg kommer sig av att det finns en kopp kaffe i tangentbordet...:angel:

Man skulle kunna räkna ut trycket genom att sätta en newtonmätare i gjorden och sedan spänna åt, dock blir detta värde bara ett närmevärde eftersom man inte kan spänna lika mkt...

uppdrag: räkna ut egentliga tryck vid ridning med barbackagjord.
verkställare: fjordtokan.
deadline: när tid och lust innfunnit sig tillräckligt länge... :angel:

haha, nej, skämt åsido.
ja är helt imponerad av att du ens brytt dig om att ränka ut det! och genast ploppar en tanke upp i mitt huvud... vad blir trycker per cm2 med en sadel och ryttare med totalvikt på 80 kg? bara för att det är kul att veta, men ja kan ju inte räkna ut det själv! som sagt...*inget fysiksnille* går det ens att ränka ut?
ursäkta, helt OT, men ja är så fundersam till min natur! :D

Måste veta exakta cm2 på varje bossa. Sedan är ju frågan hur sadeln fördelar trycket men snitttrycket borde ju ligga på bossorna... Men detta skulle jag faktiskt kunna kolla upp i morrn (eller till helgen iaf).

Trycket är olika från sadel till sadel. Även sitsstorleken ändrar det, pga mindre yta. Vad har du för sadel? Jag kan mäta på Prestige 17", Bates Caprilli 17.5" Stübben 16.5" och 17", Arabian 17.5", Felsch Bach Husar 17", County 16.5". (orkar nog inte mäta alla dock :rofl:)

Sedan gäller det ju att sadeln ligger helt jämnt.

men du är ju helt otrolig!!! :bow:

nej, ja tänkte mer att det skulle vara kul att ha ett ca-värde att gå efter. så 80 kg, ink vikt från sadeln och kläder borde väl vara ganska rimligt? och sadel.. hmm... vad har de flesta, 16,5-17.5 kanske? en 17" kanske funkar? :D

Egentligen är det inga avacerande uträkningar ;)

Hmm ska kolla upp detta och jämföra så kanske man hittar ett snitt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 945
Senast: Görel
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25