Bukefalos 28 år!

Ridhästtyp?

misscocos

Trådstartare
Hejsan!

Täckte slänga in en bild på min nya häst.
Han är rätt omusklad och inte riktigt i hull än, men rent spontant, vad tycker ni om honom, sett ifrån utseendet? Är han av travartyp, eller mer åt ridhästhållet?
Det här är min första travare, så jag har inga direkta referenser att gå på själv :)

dsc00741_136176589.jpg

Han är 10 år gammal efter Shibur och har varit riden de senaste fem åren.
Han går i form i alla gångarter och fattar galopp som om han fick betalt för det ;)
Kan samla sig fint i galoppen, dock inte i gångsatt ordentligt än.

Ha det bra :):laugh:
 
Sv: Ridhästtyp?

Fin pålle! Tycker han skulle passa bäst till ridhäst men jag är ingen expert på travare. Men fin är han! :love:
 
Sv: Ridhästtyp?

Åh, tack! Va glad ja blev :)
Jag ska ha honom som ridhäst, är tanken. Kanske köra lite med rockard bara för nöjes skull, absolut inget annat! :)

dsc00718_136189345.jpg


Han är ju så söt att man bara smälter! ;)
 
Sv: Ridhästtyp?

Vældigt långa bakben och lågt ansatt hals, ryggen har inte det bæsta sadellæge men det bættrar sig nog med lite mer muskelatur kring manken.

Ser ut att ha ett bra utrymme før luftgenomgång kring strupen;)

Men det viktigaste ær væl ændå psyket.. dær værkar det som denna hæst ær en ridhæst rakt igenom!
 
Sv: Ridhästtyp?

Oj,nu får du nog förklara för mig ;)
Är det bra eller dåligt med långa bakben och lågt ansatt hals?
Sadelläge kan jag lova att det inte är det bästa, omöjligt att hitta en sadel som ligger bra... Men med lite muskler ska det nog bli bättre ;)
 
Sv: Ridhästtyp?

Det är inte bra med långa bakben och en lågt ansatt hals, ofta så har dessa hästar mycket svårare för sig som ridhästar.
 
Sv: Ridhästtyp?

Det är inte bra med långa bakben och en lågt ansatt hals, ofta så har dessa hästar mycket svårare för sig som ridhästar.

Jag har hört tvärtom, en häst med lågt ansatt hals har lättare för att söka sig framåt-neråt
 
Sv: Ridhästtyp?

Sökningen framåt-neråt ska ske när hästen bär sig och utan att hästen går på bogarna. En häst med lågt ansatt hals och långa bakben har ofta väldigt lätt för att hamna på bogarna och med bakbenen sju meter bakom sig. Speciellt när den söker sig framåt neråt..
 
Sv: Ridhästtyp?

Hästen ÄR säkert jättetrevlig som ridhäst.
Men kroppen skriker travare lång väg;)
 
Sv: Ridhästtyp?

Det verkar som om han trivs med jobbet som ridhäst och det är ju jätteviktigt! Men fysiskt så är den travare till 100%. Halsen ser lite "knipt" ut och manken är väldigt omusklad. Så ser det i alla fall ut på just den bilden. Hur är korset? Brett, med utveckligspotential till välmusklat för att bära ryttare bra? Om du ser till att rida hästen korrekt så att han inte lägger för mycket tyngd på frambenen (han ser nämligen ut att vara ganska framtung också) så kan han säkert hålla för ridning i flera år till. Verkar som sagt dock ha en härlig mentalitet och inställning till livet! Lycka till! :)
 
Sv: Ridhästtyp?

Ridning går inte ut enbart på att rida hästen framåt nedåt. Dessutom ska "framåt nedåt" komma av att hästen jobbar med bakbenen, och det
har en häst som är byggd i nedförsbacke mycket svårare för, den hamnar lätt på bogarna och använder bakbenen efter sig, istället för under sig.
 
Sv: Ridhästtyp?

Tack så jättemycket för alla svar! :)
Först, Älgen, självklart ser hästen ut som en travare, eftersom det är en! Annat är väl inte att vänta sig ;)
Min fråga var mer om den lutade åt att kunna bli en bra ridhäst utseendemässigt som den är byggd eller inte ;)
Det finns ju travare som ser ut som travare och travare som ser mindre ut som travare.

Han är mycket omusklad och lite underviktig i nuläget, så just nu är det lite svårt att säga hur han kommer se ut när han musklat sig och lagt på sig...

Angående att han skulle vara framtung tror jag att bilden är väldigt missvisande, han står i lite sluttning ;) så ser han inte ut annars, han är "rak". På bilden är korset högre än manken, och så är inte fallet ;)

Håller nu tillsammans med ET på att försöka börja jobba med honom ås att han ska sätta ridmuskler ordentligt. Han är och förblir travare, men förhoppningsvis kan vi få honom att sätta nog muskler på rätta stället att kunna bära upp både sig och ryttare ordentligt ;)
Igen, STORT TACK för svar och synpunkter!
 
Sv: Ridhästtyp?

Du har rätt i att bilden är missvisande, har du ingen som kan ställa upp henne ordentligt och sen ta en bild? Glöm inte att även hovarna måste vara med annars kommer hästen att se ut som en tax. :)
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag fattar inte varför man köper sig en travare om man vill att den ska vara ett halvblod...

Hästen har typisk travarextriör.
 
Sv: Ridhästtyp?

Men ursäkta? Vart någonstans skriver jag att jag önskar att min häst hade ett annat utseende, annat än en önskan om mer hull och muskler i sadelläget?
Det ÄR en travare, kommer alltid VARA en travare. Jag KÖPTE en travare, och förväntar mig inte att det ska BLI något annat en just en travare!
Hade jag velat ha ett halvblod hade jag väl köpt just ett sånt, och inte en helt annan ras..? Eller...?
Jag köpte hästen för att den var inriden och inkörd, alltså de ändamål jag vill använda hästen till. Sen finns det travare med bättre anlag för att bli bra ridhästar, och de som har sämre. Det var DET jag frågade om.
Första kommentaren "Jag fattar inte varför man köper sig en travare om man vill att den ska vara ett halvblod..." är bara SÅ onödig.

"Hästen har typisk travarextriör."
Tack, just det jag bad om åsikter om :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhästtyp?

Sökningen framåt-neråt ska ske när hästen bär sig och utan att hästen går på bogarna. En häst med lågt ansatt hals och långa bakben har ofta väldigt lätt för att hamna på bogarna och med bakbenen sju meter bakom sig. Speciellt när den söker sig framåt neråt..

Skriver tyvärr under på det där. Min halvblodstant har väldigt lågt ansatt hals(dock inte speciellt långa bakben..)och det är ofta så det blir. Inte helt lätt när man är en ytterst medioker ryttare som jag. :angel:
 
Sv: Ridhästtyp?

Du vill ha en ridhäst men köper en häst som i många år har blivit framavlade för att springa fort framför vagn. Det går inte riktigt ihop sig för mig då.
 
Sv: Ridhästtyp?

Oj,nu får du nog förklara för mig ;)
Är det bra eller dåligt med långa bakben och lågt ansatt hals?
Sadelläge kan jag lova att det inte är det bästa, omöjligt att hitta en sadel som ligger bra... Men med lite muskler ska det nog bli bättre ;)

Det ær inte bra med långa bakben och lågt ansatt hals.
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag fattar inte varför man köper sig en travare om man vill att den ska vara ett halvblod...

Hästen har typisk travarextriör.


Vad är en typisk travhästexteriör? För de flesta jag känner som håller på med trav brukar säga att de får se ut hur fan som helst - trebenta och prickiga spelar ingen roll så länge de har viljan o springer fort...

Så fyra ben, ett huvud och en svans... Mankhöjd mellan 145 ocvh 180 cm, långa, korta och allt därimellan...

Själv väljer jag gärna travaren för att de flesta har ett underbart psyke, i mina ögon ofta bättre än merparten av halvbloden.
 
Sv: Ridhästtyp?

Först och främst tror jag faktiskt inte att bilden talar hästen rättvisa, då den inte är korrekt uppställd.

Men spontant tycker jag inte att det ser ut som en "ultimat" ridhästexteriör för någon mer avancerad dressyrridning. Det på grund av att hästen är väldigt rektangulär, har lång rygg och relativt dåligt ansatt, lång hals med dålig resning. Allt talar för mer påskjut som man ex behöver i trav, och inte så mycket naturlig bärkraft som man vill ha i ridningen.

MEN, nu är det ju överhuvudtaget inget som säger att hästen inte är en bra ridhäst för det. En bra ryttare kan ju rida ihop en 6-bent trekantig häst om den bara får de rätta verktygen. Det vill säga, en dålig ridexteriör kan göra det svårare för ryttaren, men det behöver inte vara omöjligt för det! Så länge man anpassar sin ridning efter sin hästs förutsättningar, så kan den fungera till precis det man vill! :)

Lycka till med hästen! Söt var den!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 444
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 371
Senast: sjoberga
·
J
Träning Hejsan! :) Jag tänkte kolla med er människor som är kunniga inom Unghäst ridning! Jag har en egen häst som jag rider normalt...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: johannaz
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp