Bukefalos 28 år!

Ridhästtyp?

Sv: Ridhästtyp?

Det är ju iallafall en väldigt söt typ :)

Så om hästen är en typ som tycker om att bli riden är det ju en ridhäst typ :p

ha kul med din häst och var snäll mot den så blir det nog jättebra det där!

Sedan att man måste ta hänsyn till vad hästen klarar av fysiskt och mentalt är ju lika för högställda hästar som har väldigt lätt för sig till samling, lågställda, tröga och energiska hästar. Om man utvecklar sig själv som ryttare och inte kräver fel saker av sin häst under fel förutsättningar så kommer hästen att kunna utveckla sig enormt från vilken nivå man än börjar...
 
Sv: Ridhästtyp?

Du kommer säkert kunna få en trevlig hobbyhäst av dendär! :):) Ta det lungt och stressa inte, och se till att ha en bra tränare som får er att utvecklas är mitt råd. Då går det mesta om man inte har så höga krav och mål. :)
 
Sv: Ridhästtyp?

Men vad är ni för folk en del av er som svarat här till tjejen???

(Det är inte till dej josefinefreed)

Några av er är riktigt elaka, som om ni njuter av att det, till och med. Skäms på er!
Tjejen frågade om det var en ridhästtyp och några av er svarar nedlåtande och elakt med era egna fördomar om travare. Fy sjutton vad lågt!! Har ni inte lärt er uppförande?

Och du misscocos, lycka till med din söta häst och bry dej inte om vissa kommentarer! Ridtravare svarade klokt!
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag är också väsingnad med en underbar travarherre. Han var "inriden" när han kom till mig. Dvs han kunde gå rakt fram. Med tanke på att han också har en knäproblematik så valde jag att ta det superlugnt med ridhästprojektet. Jag satsar på att bygga upp honom långsamt och att han ska bära sig balanserat och trampa på bra under sig. Till hjälp hittade jag en fantastisk tränare och vi har gjort stora framsteg.
Jag vet inte hur mycket du kan inom ridning och utbildning, men med tanke på att han är omusklad och lite tunn så behöver du ju börja om från början med uppbyggandet. Mitt tips är att du hittar en tränare som kan hjälpa dig och framförallt kan se på honom med objektiva ögon. Det är så svårt att se ibland hur hästen är byggd och vad som behövs göras för man blir lätt hemmablind. Men en tränare/kompis så är man två par ögon som kan se hur hästen utvecklas.

Hoppas du och din häst har det kul tillsammans. Travarna är underbara :D
 
Sv: Ridhästtyp?

Ett halvblod kostar oftast mkt mer än vad ett varmblod gör.

Och ett inridet varmblod kan bli lika bra som vilken annan häst som hellst.

Av erfarenhet så har jag ett varmblod som tävlas både i hopp och dressyr.
Han köpte jag gratis.
Det finns inga fel på varmblod.. Dom är världens snällaste och trogna hästar.

BTW så är hästen jättesöt och kommer säkert bli en utmärkt ridhäst, som många varmblod blir. = )
 
Sv: Ridhästtyp?

Söt häst!

Med lite mer muskler så blir det nog prima;)

Ang det här med travhäst vs halvblodsextriör så beror det ju helt på häst, man kan inte jämföra alla efter den perfekta mallen för det finns väldigt många halvblod som har rent ut sagt kass exteriör, likaså travare. Mitt travarsto ser ut som en typisk travartravare, med långa bakben och hela hittet men uppväger det med en underbar skalle. Jag har ridit halvblod som har det väldigt mycket svårare med kroppen än vad hon har.
Hon är 9 år, köpte henne i Juli 2010 av travtränare.

31834874.jpg

hstar-februari-026_132186467.jpg

31490895.jpg

Riden i ca 2 månader på den här bilden.

Utbildade denna när jag gick på gymnasiet e Wetano-Good Future(halvblod), och han hade väldigt svårt att få ihop och med sig kroppen som unghäst då han är väldigt lång att rida. Dock super på K1 då han är helt bombsäker...
index.php


Så det här med exteriör får man ta från häst till häst, alla halvblod är ju faktiskt inte stöpta i en mall likaså travare. Sen är chansen större att få en korrekt ridhäst exteriör större på ett halvblod då de avlas för det.
 
Sv: Ridhästtyp?

Du kommer säkert kunna få en trevlig hobbyhäst av dendär! :):) Ta det lungt och stressa inte, och se till att ha en bra tränare som får er att utvecklas är mitt råd. Då går det mesta om man inte har så höga krav och mål. :)

Precis! Det är just precis det som är mitt mål! Klarar jag av att rida en LC:1 och hoppa en 60cm bana på klubtävlingen med min häst är jag hur nöjd som helst!

Men vad är ni för folk en del av er som svarat här till tjejen???

(Det är inte till dej josefinefreed)

Några av er är riktigt elaka, som om ni njuter av att det, till och med. Skäms på er!
Tjejen frågade om det var en ridhästtyp och några av er svarar nedlåtande och elakt med era egna fördomar om travare. Fy sjutton vad lågt!! Har ni inte lärt er uppförande?

Och du misscocos, lycka till med din söta häst och bry dej inte om vissa kommentarer! Ridtravare svarade klokt!

TACK!

I övrigt, stort tack till alla er som kommenterat och delat med er av er åsikt, det är alltid intressant att höra andra personers tankar:)

Jag ska jobba på nu med min häst och börja om helt från grunden med att bygga upp muskler och så vidare, i samråd med ET. Får jag skritta hela första året så är det värt det, jag har inte bråttom någonstans! Bättre at ta det lugnt nu och göra arbetet ordentligt än att skynda igång och ha en häst som kraschar om ett par månader ;)
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag har ett varmblods sto efter shibur.. Fattar galopp från stillastående, nästan löjligt att behöva säga att hon går i form i alla gångarter och är riktigt trevlig i humöret med.

Jag tar nog med kameran idag och fotar bara för att få bilder till dig på din pålles halvsyster! Får hoppas att din häst tar efter sin syster, som kom tvåa i LA på sin första dressyr tävling! Smart köp av dig! :D
 
Sv: Ridhästtyp?

Trode det var ett halvblod först när jag såg bilden. Påminner också lite om ett fullblod jag kände för en massa år sedan. Trevlig och fin i typen.
 
Sv: Ridhästtyp?

Tycker alltid att det är så lustigt att folk alltid bara verkar ha sett halvblod med "bra" exteriör, hästen på bilden kunde för mig lika väl vara ett halvblod istället för travare för har genom året sett så otroligt många modeller och former på de båda sorterna.

Att bedömma hästens exteriör och förutsättningar via den bilden som lagts upp är omöjligt då den hänger på framdelen och står högre med bakdelen. För mig avslöjar den lite att det är en travare på det typiskt brantare korset och härligt lätt utbuktade icke ädla huvudet, min har likadant :love:

Shibur själv var otroligt vacker, låååångbent :love:
stor-shibur-sida.jpg
 
Sv: Ridhästtyp?

Hejsan :)
Jätte fin häst... Han ser ut att ha den kortare ryggen, vilket gör hästen till en perfekt ridhäst, iaf om de är varmblod :) Har haft många fd travare och jag tycker dom med kortare ryggar har det lättare att bära upp oss ryttare!! Så lycka till med din fina häst.. Och hoppas ni får mycket roligt ihop :)

Hälsningar från en Varmblods älskare!
 
Sv: Ridhästtyp?

Tack för positiva glädjande svar :D

Piggelkot, jag skulle jättegärna vilja se bilder på din häst! Jag har också hört talas om flera Shibur-avkommor som blivit fina ridhästar. Vem är mamman? Min är undan Miss Albertina :)

Ska försöka pallra mig ut till stallet med kameran idag och få ett kort där han är ordentligt uppställd!

Shibur äääär så vacker! :love:
 
Sv: Ridhästtyp?

Tycker hästen har travhäst extriör, tycker inte ens man kan prata om ridhäst extriör när man talar om travare, för hur eller hur kommer dem aldrig ha ridhäst extriör. Dem är ju inte avlade för det:)
Tycker dock att den ser ut att ha rätt trevlig extriör för att kunna hålla och funka som en hobbyhäst.
Och som det låter på beskrivningen av hästen så har den ju inte allt för svårt för sig i ridningen heller :)
Sen så kan bilder luras mycket, och vilket kondition hästen är i.
t ex min fd travare
Lagom vikt, men omsuklad som tusan.
Foto1366.jpg

Lite väl mycket hull, men betydligt mer musklad över kors, lår och manke, och då tycker iaf jag att bakbenen ser "kortare" ut. Här ser man även att hon börjat använda sin kropp lite mer "rätt" Underhalsen är inte alls lika tydlig som på bilden nedan. Utan musklaturen på ovansidan halsen är mer utvecklad. Så att halsen ser inte så lågt ansatt ut (eller jo den sitter ju där den sitter, men hästen ser inte lika "låg" ut)
Foto0419annons.jpg

Här har hon rätt kraftig underhals (hade mycket problem under utbildningen i denna perido pga tandproblem, så hon gick och "spände" emot med halsen lite och kunde inte slappna av i överlinjen, även om hon gick "i form"
DSC00926-1.jpg

Summakardemumma ;) Ska bli väldigt kul att se hur din häst kommer se ut med lite muskler, för det gör stooor skillnad, var musklerna sätter sig kan ändra rätt mycket på vilket intryck man får av hästen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhästtyp?

Han ser trevlig ut men man ser definitivt på honom exteriörmässigt att han är travare .!
Men det är ju inget fel i det, han är ju travare, som sagt:)!
 
Sv: Ridhästtyp?

Tycker alltid att det är så lustigt att folk alltid bara verkar ha sett halvblod med "bra" exteriör, hästen på bilden kunde för mig lika väl vara ett halvblod istället för travare för har genom året sett så otroligt många modeller och former på de båda sorterna.

Att bedömma hästens exteriör och förutsättningar via den bilden som lagts upp är omöjligt då den hänger på framdelen och står högre med bakdelen. För mig avslöjar den lite att det är en travare på det typiskt brantare korset och härligt lätt utbuktade icke ädla huvudet, min har likadant :love:

Shibur själv var otroligt vacker, låååångbent :love:
stor-shibur-sida.jpg

Riktigt snygg häst:)..!!
 
Sv: Ridhästtyp?

MEN, nu är det ju överhuvudtaget inget som säger att hästen inte är en bra ridhäst för det. En bra ryttare kan ju rida ihop en 6-bent trekantig häst om den bara får de rätta verktygen. Det vill säga, en dålig ridexteriör kan göra det svårare för ryttaren, men det behöver inte vara omöjligt för det! Så länge man anpassar sin ridning efter sin hästs förutsättningar, så kan den fungera till precis det man vill! :)

:bow:


Jag har ju en häst med sämre exteriör för ridning, om man jämför med "bra halvblodsexteriör" men inte ger jag upp för det!

Det blir ju svårare, men man gör vad man kan med det man har.

Stellabildmage.jpg


Nästa häst ska dock bli en av bättre exteriör.
Jag orkar inte göra ridning svårare än vad det är en gång till. :p
 
Sv: Ridhästtyp?

Lycka till med din häst! Jag har sett många långa näsor när jag kommit med min dressyrhäst (travare så klart) :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhästtyp?

Hon är undan Ester with (tror jag det stavas?) Jo han är ju frans om jag inte minns fel? De brukar ju vara lite bättre i ridningen än amerikanska..

Jag blev så sur idag.. Tog med kameran.. Hade tömkört och så stannade vi på gårdsplan (med kameran i fickan). (Min häst är väldigt obildskön...) Men hon stod så fint, helt perfa med huvudet högt och öronen fram. Tog fram kamernan, såg på displayen att detta skulle bli ett bra kort asså. Tryckte på knappen.. Pip pip pip "svagt batteri" död... :devil: Inget kort idag inte..
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 468
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 374
Senast: sjoberga
·
J
Träning Hejsan! :) Jag tänkte kolla med er människor som är kunniga inom Unghäst ridning! Jag har en egen häst som jag rider normalt...
Svar
2
· Visningar
1 181
Senast: johannaz
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 923
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp