Bukefalos 28 år!

Ridhästtyp?

Sv: Ridhästtyp?

Helt underbar häst du har! ;) , Tycker inte han/hon ser ut som en travare ens. ;p
fjordtokan, tycker de du sa inte låter rimligt, Har sj. Ett travar sto, som går med på Ridlektioner för halvblod m.m. Enda travaren i stallet. Men. Hon är ibland BÄTTRE än ridhästarna..
Förlåt att jag la mig i .. Men vela säga det , ;o
 
Sv: Ridhästtyp?

*kl*

Nu var ju inte detta en diskution om hurvida travaren är lämplig som ridhäst eller ej men måste bara säga en sak :) Jag tycker det är kanon att en häst efter sin tid på banan kan fortsätta användas till något annat. De flesta travare är mycket trevliga individer och riktiga arbetsmyror. MEN man ska veta att det är mycket jobb, om man vill ha en häst som kan ridas i alla gångarter och dessutom behagliga sådana. Man får inte ha bråttom och glöm för guds skull inte var den kommer ifrån och vad den har gjort innan. Man måste se till individen och ta det därefter. Ger man hästen tid, gör det rätt, ta hjälp av tränare och ta det från början så kan man få en riktig fin trevlig RIDhäst :D

Jag har haft mitt kallblod i ett år nu, och har de senaste månaderna börjat träna på "allvar". Skrittat skrittat och skrittat (skittråkigt men ack så viktigt),skänklar, halvhalter, halt, skritt och nu börjat trava. Jag har inte bråttom och när man ser vad arbetet ger, åh så härligt det är :D

Ingen häst är egentligen till att ridas på, så skulle dom haft ben under magen också ;)

Så kämpa på ni som har dess underbara hästar, ta det lugnt, det kommer... :laugh:

33115845.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Ridhästtyp?

Hej alla!

Vad glad jag är över alla som tagit sig tid att svara, vare sig det är positivt angående travarens lämplighet som ridhäst!
Här kommer en uppdatering från mig och Precious Socks! Bilder från gårdagens programträning. På söndag startar vi första vår första dressyrtävling, visserligen bara en Ld:3 men det är stort för oss!
179987_10200143671533635_1782026271_n_206507397.jpg


Tack för oss och lycka till alla! :D
 
Sv: Ridhästtyp?

Delvis knapplån.

Roligt att se hur din häst utvecklas TS, men rent generellt, varför lägga ut dåliga bilder på era hästar och be om exteriöra omdömen när bilden är dåligt tagen och inte gör hästen rättvisa?

Vill ni ha utlåtanden så ställ upp hästen och ta ett foto rakt från sidan, tänk på bakgrunden och fota inte "uppifrån" för då ser den ut som en tax, fota inte snett framifrån för då ser den bara vanskapt ut med stor framdel och liten bakdel. Vacker bild på Shibur men kortet är vinklat som på så många bilder på ridhästar som ser ut att vara i "uppförsbacke" = bakgrunden är inte rak utan lutar.

Det finns gott om ridhästar med dålig exteriör och det finns gott om travare med dålig exteriör, haka inte upp er på det utan rid och älska era hästar, ta hjälp av tränare och jobba utifrån era förutsättningar oavsett ras. :love:
 
Sv: Ridhästtyp?

Vill bara säga att jag köpte mig ett varmblod och jag villle han skulle ha ridhästmodell eftersom det är vad jag ska ha han till, jag ville inte ha ett halvblod utan ett varmblod :)
 
Sv: Ridhästtyp?

Jättefin häst! Jag, som förvisso inte är expert på något vis, tycker att hon ser väldigt "ridhästig" ut i typen.
KL
Har iofs både sett travare som är mer lika kameler och andra som är liksom mindre och rundare, var en jättefin ridtravare med på en lektion jag var på som lika gärna hade kunnat vara halvblod. Skulle nog själv kunna tänka mig en ridtravare om jag inte hade snöat in på islandshästar. Är iofs ganska förtjust i alla hästar överlag :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhästtyp?

Hejsan, har tittat igenom hela tråden, tycker alla är fina travare, alla travare fungerar som ridhästar och jag önskar er alla lycka till :)
Jag har två stycken nu faktiskt, fick en förra veckan och har haft den andra sedan 9år tillbaka :)

photo.php

photo.php

Gamlingen, börjat få lite hängig rygg, men han har alltid haft extremt svängd rygg och hög manke,
så de ser nog extremt ut bara nu när han börjar bli gammal också :) 20år :heart

Sedan kommer vi till den otränade, tunna och omusklade lilla fisen på 3år som e nykasterad och vackrast i världen :'D haha
photo.php

photo.php


Jag kommer med fler bilder på lilla fisen Remii när jag tagit några. Måste ju visa hans extriör också så ni kan lägga några kommentarer :)
Man blir ju lätt blind av sin egen häst som alltid kommer vara finast.
Han har förövrigt aldrig körts i vagn, vilket e bra tkr jag för han trampar under sig väldigt fint nu även i hagen och skjuter inte iväg som travare ofta gör.
Han går naturligt på tyglen när man tömkör och så, så jag e fett nöjd som fått tag på honom :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 439
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 370
Senast: sjoberga
·
J
Träning Hejsan! :) Jag tänkte kolla med er människor som är kunniga inom Unghäst ridning! Jag har en egen häst som jag rider normalt...
Svar
2
· Visningar
1 176
Senast: johannaz
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp