Bukefalos 28 år!

Ridhästtyp?

Sv: Ridhästtyp?

kl

Jag tar gärna emot exteriöra utlåtanden på min tant också. Vilka svagheter hon har rent ridmässigt är jag redan medveten om (om än inte till 100% vad som har med vad exteriören att göra) men det vore intressant att få höra lite ur en hållbarhetssynvinkel också. Hon har (peppar peppar) hittills aldrig varit halt varken som trav- eller ridhäst under de sex år jag haft henne, men man vill ju gärna vara lite "förberedd" långsiktigt också. Det jag vet är att hon är lite knipt i knäna.

Har tyvärr inga bilder med den öppna sidan mot kameran.

6086639762_bda783696f_z.jpg


6153446104_7b70a25243_z.jpg


31476168.jpg


I rörelse:

vlcsnap-2011-10-15-18h44m24s27.png


vlcsnap-2011-11-04-23h40m39s38.png
 
Sv: Ridhästtyp?

Kl

Brukar inte posta i sånna här trådar, men hoppar in här ändå för skojs skull :angel:
Såå, någon som känner sig manad att komma med en bedömning av min herre?

För tillfället omusklad och lite tunn
299949_10150403744392145_756402144_8538408_269932758_n.jpg


Lite mer igång när denna bild togs (1½ år sedan)
26139_405374357144_756402144_3941744_6334797_n.jpg
 
Sv: Ridhästtyp?

Min tös då? Hon är den lite mer rejäla modellen. Ska se om jag inte kan fota lite exitör på den "lilla" med. Har en 4åring på 175 cm oxå ^^ ;)

I början utav året på björbäcks ridtravarutställning :)
32363558.jpg


32363564.jpg


För övrigt vann vi vår klass :)
32363670.jpg


Sista träningen i sommras innan hon ställdes av pga av skada.
32758055.jpg


Travträning i sadel vintern 2009
30292632.jpg


Vinnarkort från travet.
30292620.jpg
 
Sv: Ridhästtyp?

Inte för något annat, jag är fjordingmänniska, köpte mig en travare iaf. Travhästen är avlad för trav, fjordingen är arbetshäst. Grov med lågt ansatt hals, mycket arbete osv. jag vet, jag har arbetat med olika typer av fjordingar i mitt liv. Varför skaffa sig en fjording, just precis för att man vill ha en fjording, av samma orsak köpte jag mig en travare, men det blir nog fjording någon gång i framtiden igen, kanske, gillar travaren som ras. :idea:

:bow::bow: kunde inte sagt det bättre själv......

Jag själv har en ridtravare och Jag ville absolut ha en ridtravare..jag älskar deras temprament :love:.....

Till TS...din häst ser fin ut och den kommer bli ännu finare ut när den har musklat på sig.....japp den ser ut som en travare oxå :love:....ha nu så jättekul med din häst och framför allt lycka till...
 
Sv: Ridhästtyp?

Okej, jag kastar mig in med mitt projekt.

9-årig valack e: Zoogin u: Southside Lobell (ue: Speedy Crown) Plockad från banan september i år :o, har jag tagit mig vatten över huvet??!!

En reslig med trevlig och snäll herre som tycker att mamma och pappas gård är VÄLDGIT spännande. Liiite mer nerver än min bruksnordis jag hade i 9 år, *konstigt* :angel: Hämtade hem honom i lördags (12/11-2011)

Målet är en trevlig hobbyhäst för ridning (mot det akademiska) och körning. Något överbyggd (står i nedförsbacke på kortet också). Får väl se vad det blir, kul hoppas jag att vi får iaf.

9882ac87.jpg


(hahaha han ser verkligen ut att ha världens längsta bakben och världens kortaaste framben på kortet, men det är de enda jag har i dagsläget :rofl:)
 
Sv: Ridhästtyp?

393531_10150498025707193_537722192_10557255_1682489473_n.jpg


Så ser min lillkille ut.
Jag vet ju själv vad hans svagheter är, men vad säger ni andra om honom?
Och säg vad ni tycker rent allmänt :)
 
Sv: Ridhästtyp?

Ger er ett par bilder till. :)
Bilden ovan i det tidigare inlägget är från igår, 23/11.

251416_10150352218547193_537722192_9609212_5534715_n.jpg


7/8 2011.

311068_10150498055377193_537722192_10557420_416314144_n.jpg


Så ser han ut bakifrån, 23/11 2011.
 
Sv: Ridhästtyp?

Åh va arg jag blir på dessa folk som klankar ner på travare! (ni vet nog själva vilka ni är!! :@)
Jag ägde en travare som jag fick när jag var 7½ år gammal, jag tränade henne själv och visst, det var inte alltid lätt! men fy f*n vilken fin häst hon blev efter några år. Tränade för en dressyrtränare som sa att "-den hästen kommer aldrig kunna något annat än att kuta fram i trav"... Träffade samma dressyrtränare 2 år senare och hon kände inte igen hästen. Hon gick FELFRITT på tygel i skritt,trav,galopp och kunde galoppombyten utan problem. Hon fattade galopp från trav, skritt och halt! Hon tävlades lokala tävlingar upp till 90 cm i hoppning & blev tränad på banor på 115, hoppade som högst 135 cm. Hon vann ALLA tidshoppningar och stilhoppningar. Och det var INGEN som kunde tro att hon var en "simpel travare". Jag äger ingen travare nu, men det är utan tvekan den BÄSTA rasen som existerar. Och enligt mig, en perfekt ridhäst! Ifall man hittar en bra travare, då har man en vän för livet. Tyvärr finns inte min bästa vän med mig längre... Men hon var och kommer förbli det bästa som någonsin hänt mig :')
Underbara hästar ni har ALLIHOP som lagt ut bilder! Mer mer mer bilder ! :D
 
Sv: Ridhästtyp?

OMG va vacker!!! :love:

TS: du har gjort ett fantastiskt jobb! Ägaren du köpte honom av borde vara mycket tacksam för att han såldes till just dig!

Får man fråga vad du fick han för? ;)

Tack! :love: Det värmde... ;)
Jag gav 6200 kr för honom, och då ingick sadel, träns och täcken. (Sålde sadeln för 2500kr veckan efter, då är vi nere i 3700 för själva hästen!)
Så 3700kr gav jag för honom :p
 
Sv: Ridhästtyp?

Här är min kille från dagens träningspass när en kompis kom och red honom så matte fick fota lite ;)
Första gången han rids på kapson+bett.
379097_3995013992862_1206302272_102525953_1550219608_n.jpg
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag skulle nog också säga travare men som tidigare skrivit så är det jobbet du gör som det handlar mest om skulle jag vilja säga. :) Lycka till, finfin är han och det är ju så kul med travare! (Svag för dom...) Ett litet ps. så har jag haft ett sto på foder som betäcktes av din pålles pappa, fick två avkommor efter honom. URSNYGGA båda två, inte konstigt med Shibur's gener dock... ;) Maila om du vill se lite bilder. Jag dör! :d
 
Sv: Ridhästtyp?

Du vill ha en ridhäst men köper en häst som i många år har blivit framavlade för att springa fort framför vagn. Det går inte riktigt ihop sig för mig då.

Alltså ursäkta, men om hästen inte är framavlad för annat än körning, då DUGER den inte till nåt annat än körning? Kön till slakteriet blir lång då.. Det är såna här kommentarer som leder till uttryck som "ridhäst-människor" och "travar-människor". Kan man inte vara båda? Kan inte en travare bli ridhäst? Är allting svart och vitt? :confused:
 
Sv: Ridhästtyp?

Först och främst tror jag faktiskt inte att bilden talar hästen rättvisa, då den inte är korrekt uppställd.

Men spontant tycker jag inte att det ser ut som en "ultimat" ridhästexteriör för någon mer avancerad dressyrridning. Det på grund av att hästen är väldigt rektangulär, har lång rygg och relativt dåligt ansatt, lång hals med dålig resning. Allt talar för mer påskjut som man ex behöver i trav, och inte så mycket naturlig bärkraft som man vill ha i ridningen.

MEN, nu är det ju överhuvudtaget inget som säger att hästen inte är en bra ridhäst för det. En bra ryttare kan ju rida ihop en 6-bent trekantig häst om den bara får de rätta verktygen. Det vill säga, en dålig ridexteriör kan göra det svårare för ryttaren, men det behöver inte vara omöjligt för det! Så länge man anpassar sin ridning efter sin hästs förutsättningar, så kan den fungera till precis det man vill! :)

Lycka till med hästen! Söt var den!


Sådärja! Äntligen nån som kan få ut precis vad jag vill få ut, men inte riktigt kan alla gånger. Skrivkramp. ;) :bow:
 
Sv: Ridhästtyp?

Så nu har jag äntligen tagit en någorlunda bild..

8wazcj.jpg


6xysye.jpg


(första bilden tagen igår och andra för några månader sedan... )

Jag tycker inte att hon har någon "travar fysik".. Och att travare inte skulle vara fysiskt kapabla till att vara bra rid/tävlingshästar är bara skitsnack.. Eftersom de inte har någon rasbeskrivning och får se ut precis hur som. :D

e Shibur

u ester witch

ue pershing



Märks att det är en Shibur-avkomma! Har haft ett sto på foder som betäcktes av honom och fick två urfina avkommor, väldigt lika din fina här. :) Huvudet och ögonen.. wow!
 
Sv: Ridhästtyp?

KL

Jag måste bara inflika lite...Travare eller icke travare, de är hästar, hästar kan ridas. :D
Jag har tränat en del ryttare som har ridtravare. En av dessa går fortfarande V65, rids som variation. Eftersom jag tränar dessa i ridning och markarbete har jag märkt att de är lite svåra i vissa avseenden, då inget illa ment - de får ta den tid de behöver! Men jag började läsa på om dessa hästar. Minns inte var jag läste det men det var en sån klockren beskrivning som gav mig en AHA-upplevelse över dessa hästar som kallas travare. Det stod att en travare sätter sin bakhov nästan framme vid framhovens utsida, för att på så sätt få ett bra skjut bakåt, få fart och kunna pendla med benen i en snabb hastighet. (detta gäller alltså när de körs med sulky, på bana, men det kan man se om man tittar på detta när de travar på ridbanan) Detta sätt att springa genererar de hastigheter som behövs inom travsporten. För att slippa använda enbart benmusklerna pendlar en travares bäcken fram och tillbaka lite grann för att på så sätt använda fler muskler i hela "bakvagnen". Men det gör också att en aktiv travhäst har svårt att jobba under sig då det innebär att de först måste bygga muskler som hjälper till att stabilisera bäckenet och lyfta upp rumpan. Inget omöjligt, men det går inte på en natt.

Nu vet jag inte källan till detta eftersom jag surfade runt en hel del av eget intresse, MEN...det var ganska intressant att få en förklaring till varför en del travare känns stötiga, struttiga och har svårt att fatta galopp. Men det poängterades att med ridträning, tålamod och förståelse fanns inget hinder för att få en travare till att bli en underbar ridhäst!

Så kämpa på ni med era travare. Jag tycker det är kul att det finns de som satsar på den typen av häst. De är vackra. Lycka till!! :laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 441
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 370
Senast: sjoberga
·
J
Träning Hejsan! :) Jag tänkte kolla med er människor som är kunniga inom Unghäst ridning! Jag har en egen häst som jag rider normalt...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: johannaz
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp