Bukefalos 28 år!

Ridhästtyp?

Sv: Ridhästtyp?

Vad Kul tråd :)) Kul att se fler uppskatta dessa hästar :))

Måste få pressentera min passhäst,
Wilda M.S. (5år)
e. Turbo Thrust ~ u. Marie Croft

Jag har ridit henne i 1år innan var hon sutten på typ 10ggr, "bara" travmusklad o gick med huvudet i skyn :P
Hon rids av mig i skogen o lite på ridbanan, samt att hon fortfarande tävlar framgångsrikt som travhäst och är nyligen kvalad till Monté :)
en riktig allround :)

Lite blandade bilder på tjejen, sitter ej vid hemdatorn så har ingen uppställd-bild att bistå med :)

W.jpg


Foto: Emma Kaufeldt
ww.jpg


wilda_linde____.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhästtyp?

Jag är inte nån hejjare på att se ridtyp mm..
Men åå va fin han är! syns att Mack Lobell finns med i stammen :D
 
Sv: Ridhästtyp?

Ohja han är min prins, otroligt vacker och klok farbror är han :D Han är lik både sin far oh morfar Mack Lobell, finns de någon annan som har något att säga om kusen min? :p
 
Sv: Ridhästtyp?

Hej på er allihopa! :D

Va glad jag blev när jag såg att min tråd ligger uppe igen!
Tänkte uppdatera er med lite nya bilder, det har ju gått nästan 8 månader sedan sist!

dsc00741_136176589.jpg

Mars 2011

222341_2992155082016_1206302272_101737577_8275118_n_172804903.jpg

Juli 2011
253581_3038768927333_1206302272_101793205_6498997_n_172804610.jpg

Augusti 2011

Vad tycker ni?
Skillnaden kanske inte syns, men det KÄNNS!

Tack för alla fina svar!
Karin & Sockan
 
Sv: Ridhästtyp?

kl

Min snygging, kommer aldrig äga en finare och snällare häst. Kommer sakna henne mycket när hon säljs :(

285158_10150246124911050_684896049_7958855_1084761_n.jpg


148563_456813511049_684896049_6082171_1190071_n.jpg


69310_443506101049_684896049_5876389_1134903_n.jpg


44273_420976596049_684896049_5404565_7240130_n.jpg
 
Sv: Ridhästtyp?

Här har ni bilder på min snygging, han tävlas i trav just nu men ridtränas för de mesta då han är lite snurrig i mössan när han tränas hemma för vagn :) 5 år e. Tagliabue ue. Mack Lobell 165 cm hög

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2326472594141.2123313.1019442248&type=3

Hoppas någon kan se bilderna på honom och slänga iväg en kommentar om hur han ser ut, alltså för ridhållbarheten liksom .. ;)

Jag måste putta upp min egen kuse lite, är det absolut INGEN som har någonting att säga? :( Har jag en sån ful travare? ;)
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag tycker du har gjort ett fint jobb med honom om man kollar de tidigare bilderna, ser ut som han haft en del låsningar i ländryggen och är ganska så överbyggd bak? Han ser jämnare och finare ut på de nya bilderna och ser ut att ha raka fina ben och fint huvud med trevlig uppsyn:)
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag tycker du har gjort ett fint jobb med honom om man kollar de tidigare bilderna, ser ut som han haft en del låsningar i ländryggen och är ganska så överbyggd bak? Han ser jämnare och finare ut på de nya bilderna och ser ut att ha raka fina ben och fint huvud med trevlig uppsyn:)

Bilderna längst upp är nyast och de längst ner är äldst, då var han hingst .. blev kastrerad som 4 åring då han bräckte i ett gaffelband. Hade svårt att lägga på sig hull och muskler men var inte hingstig, dock grishet att köra så han har haft väldigt svårt att koppla av framför vagn (även det nu, han är som nöjdast när han får susa fram på banan i sitt eget tempo, dvs fort). Men nu ridtränas han enbart och är hur lugn som helst att rida.

Mja överbyggd tycker jag inte att han är, haft lite småproblem i ländrygg men inte så värst mkt.
 
Sv: Ridhästtyp?

Det jag reagerade på föst var att han var väldigt överbyggd också.

I övrigt har han lika "dålig" ( :p) ridhästexteriör som min, långa bakben och lång rygg, samt sluttande sadelläge.
 
Sv: Ridhästtyp?

Det jag reagerade på föst var att han var väldigt överbyggd också.

I övrigt har han lika "dålig" ( :p) ridhästexteriör som min, långa bakben och lång rygg, samt sluttande sadelläge.

Haha, jag förstå inte var ni får de ifrån? Han är lika hög på korset som manken, och han har lite olika hållning på de olika bilderna, kanske därför ni tycker han ser överbyggd ut?

Hög, markerad manke, långa raka ben för f'n - bra travare ;)
 
Sv: Ridhästtyp?

Överbyggd tycker jag inte att han ser ut att vara alls faktiskt.
lång rygg som sluttar från korset fram till manken, kanske är det som luras och får honom att se överbyggd ut?
 
Sv: Ridhästtyp?

Vad glad jag blir av att läsa om alla som verkligen lägger ned tid och energi på sina fina ridtravare! :D

Själv har jag en stilla förhoppning om att stoet mitt kommer få tillbaka musklerna hon en gång haft..
hösten -10
71813_1486498080715_1181806668_1154204_1107646_n.jpg


sen-sommaren -11
246925_1878350076770_1181806668_1766033_5071886_n.jpg
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag förstår inte heller, kollade 100 ggr nu när han stod på gången, då har han en rejält markerad manke och är lååångt ifrån överbyggd. Jag tror som så att bilderna missbedömer lite då han står som ett mähä, blåser upp sig osv på vissa bilder. Och som Rouise sa får han en lite sluttande rygg ner mot manken men rumpan är långt ifrån högre än manken :p
 
Sv: Ridhästtyp?

Visst är det så att en travare har bra förutsättningar för att springa snabbt, samt att dra vagn. Men att därmed döma ut en ras för att de ska vara olämpliga eller icke lämpliga för ridning tycker jag synd.
Det är ju oftas så att människor har så mycket åsikter när det gäller travare som ska ridas, men inte alls någon åsikt om att köra in en typisk ridhäst till körhäst:confused:

I min hundras finns det många som jagar med sin hund fastän det är en vallhund. Funkar alldeles utmärkt, fast andra raser kanske skulle vara bättre. Ägna dig åt det du tycker om. Det allra viktigaste är att hästägarna faktiskt aktiverar sig med sina hästar, oavsett inriktning!!!! Ras är bara ett epitet som vi människor har skapat, detta citat från tidningen hästfocus, mars 2011:

Rasbegreppet är inget enhetligt genetiskt begrepp utan bygger på vad en grupp människor bestämt"
Jan Philipsson Statsagronom vid instutitionen för husdjursgenetik, SLU.
Vidare säger han
- Det är bland annat betingat av kulturella och kommersiella värden och hur avelsmålen definierats. Vad som kallas en ras är ett administrativt beslut.



Spännande och kanske lite provocerande för somliga...


// en appaloosa (med arab i sig)-ägare som ska köra in sin häst i vår-sommar
 
Sv: Ridhästtyp?

Riktigt rolig tråd.
Jag kan säga att jag var en sådan person som inte var förtjust i just travare som ridhästar, men min syn har ändrats rejält. jag har haft häst i nästan hela mitt liv det har varit islänning,shettis, fjording, appalosa, inom familjen alla har inte varit mina :P men sedan var det slut med att ha egen häst. Men som hästmänniska kan man inte vara utan häst (tror de flesta håller med mig :P) så med enorm saknad så började jag leta efter en medryttarhäst. till slut hittade jag en, det var just en travare :P han vd och dock aldrig tävlad men en del körd och såklart riden, men han var 21 år.men jag bestämde att det fick duga så jag började att rida honom och jag älskade verkligen honom, visst han var inte alltid till lags och han betedde sig som fyra ibland. men han var ändå helt underbar. så det är inga fel på travare som ridhästar :P kan absolut tänka mig just en travare senare. just nu är jag medryttare på en islänning, också helt underbara hästar.

Lycka till!
 
Sv: Ridhästtyp?

Nu kommer en uppställdbild på Wilda :)
Hästen som tävlas med bra resultat i travet
Kvalat in för monté på kanontid
Rids som en "vanlig" ridhäst :))

Extriörbedömning vore kul av er som kan :))
DSC_2986.JPG



Bonusbild ^^
DSC_3045.JPG
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 444
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 371
Senast: sjoberga
·
J
Träning Hejsan! :) Jag tänkte kolla med er människor som är kunniga inom Unghäst ridning! Jag har en egen häst som jag rider normalt...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: johannaz
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp