Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

svartbeigekjolkavaj.jpg

Me like :d
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

TACK :laugh:

Va kul! Jag red i den på en uppvisningsdag - men det var för varmt för kavajen - så jag hade en 'blus' istället, gjord sóm en svart väst med tunna vida ärmar och höööga manchetter med många knappar. Skulle kanske lägga upp bild på den med igentligen...
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag har för mig att jag sett den nån stans, bilden på dig till häst iklädd kjol och blus. Men jag ser gärna den igen om du har den tillgänglig! ;)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Nä, nu är jag trött på att inte kunna rida när det duggar utan att bli svinkall.

Nu ska jag sy min mantel i ylle i alla fall! Mormor ska köpa tyg till mig i morgon! :D
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Lycka till nu!!! Det kommer att bli superskönt att ha den tror jag! :laugh:

Folshult:
Ojoj, jag tyckte inte att blusen blev så bra på den bilden, men ska se om jag hittar igen den..



KL
Sen en annan sak, som jag såg först nu...
Vår tråd har nått upp över 10000 visningar! Coolt!!!
"Tätt" bakom AR-bildtråden!! :D
Men tvåa är vi iaf!
:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Haha. Ja, vi är riktigt duktiga och fyller på hela tiden!

Fast uppföljaren kanske skulle ha en annan titel... :p
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag är så fascinerad över alla riddräkter. Är väldigt sugen på att skaffa en själv, men vet inte riktigt vilket stuk det ska va på den.

Kan ni inte berätta lite om hur dräkterna såg ut olika århundraden?
Vad som kännetäcknar t ex 1800 talets klädsel. Finns det nån bra hemsida/bok där man kan läsa mer om sånt (och allmän historik om Akademiska ridkonsten)?

Här är en bild på ekipaget (Jag och min häst)



Va tror ni skulle klä oss?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag får mycket av min inspiration från filmer så här kommer lite tips! Känn inte att det måste vara "ridkläder" utan inspireras av snitt, tyger, modeller m.m.

*alla filmer som baseras på Jane Austen böcker; Stolthet och Fördom, Förnuft och Känsla, Northanger Abbey, Övertalning m.fl.
*The Duchess
*Marie Antionett
*Serien The Tudors
*The Other Boleyn Girl
*The Devils Mistress

Det är några filmer av bli inspirerade av! När jag syr i mitt företag använder jag möbeltyger för jag tycker dom håller bättre så det är också ett tips :) Vill du ha mer hjälp så kan du ju PM:a mig!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Nu har jag fått hem mitt ylletyg och börjat sy på min nya ridkappa.
Yllet är helt underbart och kappan kommer bli så snygg så jag kommer knappt våga använda den... (om jag får säga det själv är jag en :devil:-el på att sy):angel:

Nu känner jag mig såhär: :bump: i väntan på att få den klar.

Igår tog tråden slut (100 m) och idag när jag efter mycket letande hittade en ny rulle med ca 50 meter tråd till så såg jag ut såhär :D, tills den också tog slut... :mad:

Så i morgon fm ska jag in till tygaffären och skaffa massor med tråd och lite annat, sen ska den bli klar innan onsdag....

Bilder utlovas så fort den är klar!:banana:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Yey! Låter härligt!
Bilder sen!! :laugh:

Jag har precis ritat klart ett par ridbyxor. Dom kommer att sys upp innan jul. Blir i vadmal... Har grått o svart. Vet inte om jag ska göra dom tvåfärgade eller ett par i varje färg....
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

29888150.jpg
[/url][/IMG]
hej jag har funderat på att sy en sån här dress^^ tror ni att den kan fungera? kavajens puff ärmar blir i spets och kjolen får en volang runt om:D det blir en massa tyg till volangen så får hitta nån billig gardin eller ngt^^
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag har precis en sån kjol. Det blir mycket fluff och rysch, men jag tycker att ska man göra nåt sånt så kan man likaväl passa på! Det komemr att bli jättefint. Men tänk på att kjolen inte ska ha liknande färg som hästen för då ser man inte var kjol och häst slutar resp börjar och det tycker jag inte är särskilt snyggt!

Fint med ärmvolangerna blir lite 1700-tal över det!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

ja det blir nog inte så bra med samma färg som hästen^^, men vad kan passa till en lite mörkare fux? tänkte ha kavajen i marin blå/svart och göra ärmarna så att jag kan ha den på hopp tävling också :P orkar inte sy två^^. vad för material är bra till kavajen, gärna något flexibelt så att man kan röra sig.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Till min kavaj använde jag spegel sammet, den är jätte bekväm även att hoppa i.

Bild...
Tvling300908057.jpg


Gjorde den rundad nertill med litet "fall" eller vad man ska kalla det...

Annars något bra bomull/elastan mix eller dyl... Fråga på din närmsta tygaffär...

Kjolens färg... Grön om du har en svart kavaj och i samma blå om du gör en blå kavaj kanske? Med ljus spets ....
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

jätte fin kavaj!
min första tanke var att ha kavaj och kjol i samma material och färg, och ha samma färg på spets och volang. men ska kanske göra kavajen i svart, och sen göra en mindre modell av av kjolen utan volang i svart och inte göra den fullt så vid runt om.
tack för tippset^^
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

fy vad fin:love:
ps; ta inte bort puff ärmarna, de är jätte fina till kappan! :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp