Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Iiiii hihi jag blir alldeles till mig ni säger så snälla saker :D Som sagt alla förfrågningar och annat kan ni göra genom Kontakta Mig formuläret på sidan så jag inte kidnappar den här tråden!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Iiiii hihi jag blir alldeles till mig ni säger så snälla saker :D Som sagt alla förfrågningar och annat kan ni göra genom Kontakta Mig formuläret på sidan så jag inte kidnappar den här tråden!



Ganska många som gillar att sy historiska dräkter syr ibland till vänner och bekanta.

Däremot så har buke ganska strikta regler mot annonsering så om inte tråden ska stängas så kanske du inte skulle pratas så mycket om att du syr till folk.

Jag tillverkar bla ibland skojiga historiska hattar av olika slag (förutom att jag syr), men det är mest till mig själv och till sambon. (I och med att jag iregel handsyr när det gäller kläder, skulle inte många ha råd att handla något).

Mest blir det att förändra färdiga hattstommar sk kapliner på olika vis. Men jag funderar att ge mig på at tova en hatt av fårull vid tillfälle.

Men det skulle självklart vara helt underbart om det gick att försörja sig på olika gammeldags hantverk.

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Här är mitt senaste syprojekt, tyvärr vart det alldeles för kallt när det var dags att sitta upp, men uppsittna bilder kommer snart.

Klänningen är en röd sammetsklänning med många kilar som jag hoppas ska se bra ut när jag sitter till häst.:love:

Tack snälla Tessan för att du orkade fota så länge trots kylan. Pöss!

DJLwKqDyn.jpg


UJGYbxVuC.jpg


lygSymNnx.jpg
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Här är en bild när jag bar husaruniformen på en fest i september. ( Så långt den nu är färdig).

Tyvärr kan jag inte fortsätta alls på den förrän min skadade hand läkt ihop hjälpligt. Dvs minst en månad till.

Hade jag kunnat köra bil hade jag kunnat ta tillfället i akt att kontakta en del museer för att åka dit och kunna göra ritningar på en del grejer som jag behöver tillverka för att komplettera uniformen. Men jag får allt vackert stanna hemmavid.

husaruniformencadenzasjubelfest2009.jpg


Byxorna har hunnit bli litet säckiga pga av att jag gått ner litet i vikt sedan jag sydde dom, men jag får helt enkelt sy in dom allteftersom det behövs.'

Notera att byxan har lucka fram istället för gylf. Gylfen kommer inte i bruk förrän omkring 1850 sisådär.



/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

den var såld.
hörde att piff inte var något bra märke.
Jag ska nog sattsa på en engelsk tillverkare då det verkar finnas fler där. någon som har förslag?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

NU hittade jag en sadel sida i uk men jag kan inte storlekarna.
min häst har normal mot vid och 17 tum. hur gör jag om det till rätt
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Va kul att du vill rida damsadel! :laugh: Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med någon info, för jag är helt oinsatt... Men det lär finnas folk i denna tråden som kan.

Och nu då...
med risk för att vara urtrisst :(... är det okej att be dig starta en egen tråd om frågor ang damsadel? Skulle vara glad om denna tråden höll sig till kläder och utstyrsel, och allas arbete med detta. Bilder önskas alltid :D

Tusentack :bow: :)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Vilka häftiga mössor damerna har! :bow:

Är det en döskalle på den som damen till vänster har? :eek:
Coolt isf :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp