Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Nu har solen nådigt visat sig några timmar så vi passade på att fota klänningen.

Får jag presentera:
Nessa Archamenel och Aikanáro Lossëhelin.

alv152red.jpg


Wow vad fint! (ramlade in här hos er av en tillfällighet och fastnade... kan tilläggas att jag är superimpad av alla som syr så fint!)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Oj, Oj!

Vad häftigt?? Många som vart skadade??
Och hur lyckades du göra dig så illa på handen??
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Oj, Oj!

Vad häftigt?? Många som vart skadade??
Och hur lyckades du göra dig så illa på handen??

Näpp bara jag blev skadad. Om man får en tung bössa som förflyttar sig väldigt snabbt rakt på handen så är det ungefär som att bli sparkad av en häst. Saker och ting tenderar att gå sönder då liksom. Det var en feltändning i en musköt som var laddad, ( nån sorts explosion bakom flintlåset som gjorde att bössan kastades iväg men fruktansvärd kraft), men säkrad och som jag var på väg att bära tillbaka till vårt läger. Dvs det hände inte under skjutning och inte med andra människor nära inpå som tur var.

Under själva "kriget" stod man liksom tätt bredvid varandra i två rader så hade det skett där hade fler troligen blivit skadade.

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Oj!

Tur i oturen då. :crazy:

Japp, änglavakt!

Sitter här med handen i bandage, ska på återbesök till handkirurgen på måndag för bedömning.

Handen hyfsat ok, behöver inte värktabletter nu. Men blir galen av skenan som håller pekfingret rakt. Skadan kring tummen (sydd med nio stygn läker fint).

Men hyfsat frustrerat att bli skadad nu när det börjar närma sig installning av hästarna.

Jobba i stallet med en hand är extremt omständigt. Ridning är inte att tänka på ens på min snällaste häst pga av att jag omöjligt kan spänna sadelgjorden. Och helt omöjligt för mig att kastrera smågrisar. ( Kan vare sig fånga dom eller hålla fast dom till veterinären).

Så just nu hade det varit eftersträvansvärt att ha haft en medryttare som kunnat göra lite handräckning mot att disponera häst gratis under tiden jag är skadad. Men här där jag bor har alla intresserade en hög med hästar själva och det är i princip omöjligt att hitta medryttare. Och det är så pass långt från de närmaste större städena 3,5-5,5 mil att ingen från stan orkar resa ut hit ens om de har egen bil. Dessutom vågar inte folk rida hingstar.

Så just nu är antagligen enda gången jag önskade att jag bodde tex i Stockholm där det finns hundratals människor som vill bli medryttare :).

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Men härrejeez! Det låter ju helt vansinnigt! Vilken berättelse!

Skickar helande vibbar åt ditt håll, och hoppas du får hjälp med allt som du kan behöva hjälp med i din 'nya' situation.
(och det verkar ju inte vara lite det heller...)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Vilken härlig tråd! :love: Så många fina kreationer. :bow:
Jag har blivit så inspirerad, jag har sytt medeltidskläder i flera år, men har konstigt nog aldrig tänkt på att anpassa kläderna så att de går att sitta till häst i.

Men det ska det bli ändring på, har en vit underklänning som jag håller på att så kilar i, så att den blir vid nog att sitta upp i. hihi

Sen ska en kompis ta fina bilder på mig och min lilla sagohäst.

Här är några av mina kreationer som tyvärr inte går att rida i.


SuxyDJGZT.jpg


RvahISfUK.jpg


nmFlPWLEx.jpg


kUkGAYFaQ.jpg


bYwgUxsli.jpg
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Vilket häftigt hår du har!

Jag gillade de två första klänningarna. Är de sammet i den blå? Är det alltid en underklänning och en överklänning? Ärmarna på den första: Vad kan du berätta om dem?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Oj vad fina! Och gud vilket vackert hår du har!
Jag försöker desperat odla mera men det vägrar sammarbeta...:angel:


Säger som folshult! Mera info tack!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tack Folshult och Faust_86, kul att höra att det inte bara är jag som tycker jag lyckats bra med klänningarna. :laugh:

Jag gillar mitt hår med, vill inte klippa av det. :o :D

Det var för trött igår för att skriva mer, men om ni vill veta så är det klart jag skriver mer.

Ja, den blå känningen är gjord i sammet och ja det är oftast över- och underklänning, helst två under, men det har inte jag. Varmt! ;)

Jag är en glad syamatör, har lärt mig det mesta själv, är mycket och tittar på sidor på internet och pratar med kompisar som också håller på att sy historiska dräkter.

Jag följer inte exakt hur medeltida kläder syddes, vilka material och färger som användes, utan låter mig inspireras att sy kläder med tanke på min kunskap och vad min plånbok tillåter.

Underklänningarna är sydd efter ett mönster från Sofias Atelje, helt okej mönster, med bra sybeskrivningar, men inte så historiskt korrekta.

Överklänningarna har jag gjort mönster till själv.

Den första är sydd i brokad=gardin/möbeltyg. hehe

Den andra som sagt i sammet, med ärmfodring och underklänning i gul brokad=farmor gardiner(man tar vad man haver :idea:)

Den 3:e benvit brokad=gardin/möbeltyg.

Den 4:e grön sammet med samma underklänning som den blå.

Den 5:e bilden är en överklänning med sammet i överdelen och gradintyg i underdelen och underklänningen är röd sammet.

Jag maskinsyr de dolda sömmarna och syr för hand hals-, ärm- och kjollinningen.

Har ni fler frågor tycker jag det bara är roligt att svara på dem, om jag kan det vill säga. :D

Kram, Maya
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Underklänningarna är sydd efter ett mönster från Sofias Atelje, helt okej mönster, med bra sybeskrivningar, men inte så historiskt korrekta.


Man ska dock vara beredd på att Sofias Mönster INTE följer normala storlekstabeller, Sofia som konstruerat mönstren hade INTE tillskärarutbildning (Vad jag vet i alla fall, kände henne personligen på den tiden)när hon gjorde dessa mönster för ca 20 år sedan.

En kompis till mig sydde i large till sig och dottern ( i normala mönster brukar de ha vad som kallas large) och det blev på tok för stort! Till slut fick de sy i small och det blev fortfarande för stort.

Förresten!

Överhuvudtaget när man syr historiska kläder så ska man först göra en så kallad toile i något billigt tyg (tex lakansväv) och prova in den på kroppen INNAN man klipper till i sitt dyra tyg till dräkten.

Särskilt över bysten kan det nämligen vara knivigt att få det snyggt annars då alla människor har olika former "däruppe".

Tänk på att det finns hyfsade historiska mönster från tex burda, simplicity och buttrik som har ordentliga storlekar ( dvs så att det är lättare att få ett mönster som från början ligger så nära ens egna kroppsmått) de är inte jättedyra och brukar ligga på 100-150:-. De flesta vanliga tygaffärer kan ta hem, det brukar ta ca en vecka. ( De har stora böcker där man kan titta vilka mönster som finns, eller så kan man kolla mönsterfirmorna på internet).

Sedan har handelsgillet väldigt bra historiska mönster, dessa är dock dyrare ca 300:- men vad jag har hört är de väldigt bra ( och de har dessutom mönster på ett antal historiska riddräkter för damer).

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Kung Tulle: Det är ett bra tips att sy upp dräkten i ett billigare tyg först, det är så jag har gjort för att testa fram mina mönster och jag håller med att Sofias Atiljes storlekar är verkligen tokiga!

Jag har gått ifrån de mönstrerna för flera år sen, då jag kände att jag kunde göra bättre mönster själv. :angel: Ärmarna är roliga de med, är gjorda för personer som inte behöver höja armarna över axelhöjd...hehe

Men jag tycker att de är helt okej om man är nybörjare, för att resultatet blir inte jättetokigt och att det är ingående sybeskrivningar som desutom är på svenska.

För mönstret till mina figursydda klänningar (tidig medeltid) har jag använt ett mönster till en top/tjej T-shirt som jag gjort tre fram- och bakstycken av. Fick tipset av en svensk tjej i England som säljer medeltidskäder på internet. Kul när man träffar så goa människor på internet.

Men de klänningarna jag sydde i början har jag kvar, jag är lite nostalgisk, de är de första jag sydde och är hela och rena, så jag tycker fortfarande om att använda dem. :laugh:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

har inte kommit så långt än men så fort jag blir av med min förbenade förkylning så ska det sittas upp :D
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag blir helt sjuuuuk! :love: Så vackert!

Precis i min smak. Jag tjuvkikade på din hemsida också. Älskar dina modeller! Nu ska jag lusläsa resten av din hemsida. :p
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Åh tack! va glad jag blir! Hoppas det inte räknas som reklam men om du är intresserad av nåt av det som finns på hemsidan eller nåt annat så kan du maila mig :) Sidan uppdateras ofta dessutom så den är inte helt klar!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

yeey det betyder verkligen så mycket för mig att någon annan uppskattar något som jag lagt ner min själ i! Det känns så himla kul att nån annan också tycker det som jag gillar är fint :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp