Ridkjol + kavaj = färg?

Kookaburra

Trådstartare
Halloj!

Jag lägger in denna tråden här på KR då jag gissar att ni som är intresserade av denna typen av klädsel antagligen tittar in här ibland.

Jag ska sy lite kläder som jag kan ha på uppvisningar i framtiden. Jag funderar på vilka färger och material jag ska köra på. Jag har funderat på att ev ha ett tyg som är lätt att tvätta - men även på ulltyger (som ju är vansinnigt dyrt... :crazy: ).

Om ni fick ridkjol+kavaj uppsytt, vilka färger och material skulle ni då vilja ha?

Fodret kan ha en färg och plaggen en annan eller två... Dekorationer??

Ja, era önskekläder alltså.

Ha det bra!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Här är en dräkt jag har gjort:
början av 1700tal

Det är inte jag som rider eller min häst. Kjolen är nu omgjord så den inte ligger över rumpan på hästen.
Jag älskar tyget på kjolen!:love:
Överdelen är i två delar, tyvärr syns inte västen så mkt, men den är oxå fantastiskt vacker:banana:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jätte fin!:love:
Har du fler bilder?
Vad har du använt för mönster?
Verkligen underbar!:bow:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Här är en dräkt jag har gjort:
början av 1700tal


Det är inte jag som rider eller min häst. Kjolen är nu omgjord så den inte ligger över rumpan på hästen.
Jag älskar tyget på kjolen!:love:
Överdelen är i två delar, tyvärr syns inte västen så mkt, men den är oxå fantastiskt vacker:banana:

Jag är inte ett dugg involverad i AR, surfar bara runt för att stilla min nyfikenhet. Jag är mer en Pikeur-tjej som ägnar mig åt vanlig tävlingsdressyr... Men jag är väldigt imponerad av din dräkt. Verkligen jättesnyggt! Ganska avundsjuk på din sykunskap också :)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ah! Snyggt snyggt! Jag tror jag har sett den bilden förut, men den tål att visas igen.

Om du skulle göra en till, hur skulle den se ut då?

Jag funderar på en enfärgad dräkt med ev snygga kantband eller några sparsamt placerade snygga broderier. Jag vill ha grafitgrå, men så svårt att hitta ett tyg som inte kostar skjortan.

Ananaschoklad:
Om du fick önska din dräkt då? Du fick den uppsydd. Hur skulle den se ut?

AnnBur:
Om du fick önska en dräkt (ridkjol+kavaj/överdel), hur skulle den då se ut för att du skulle tänka dig att ha den på, pikeur-tjej som du är ;)?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jätte fin!:love:
Har du fler bilder?
Vad har du använt för mönster?
Verkligen underbar!:bow:

Tack :D

Jag kan fixa lite fler bilder strax.

Till kjolen är det inget speciellt mönster. Bara att ta så där 8 meter tyg i lagom längd och vecka ihop det och sy. Jag höll på ganska länge med att pröva olika veck innan jag blev nöjd.

Överdelen är underst en kortärmad beige blus som jag har gjort en 1700talsurringning på med spets, och sytt på de långa ärmspetsarna. Spetsen kommer från en loppis, den där hörnan med långa urmodiga spetsgardiner som ingen vill ha, dvs jättebilligt:idea:

Över den har jag en väst från ett mönster som är baserat på en tidstypisk modell. Ska se om jag kan hitta vad det heter. Tyget är siden med blomgirlanger på och den är handsydd.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Om jag skulle göra en till så skulle det bli en vardagligare dräkt, förmodligen i ull. Med en enklare kjol i raka våder (hittar ingen bild) och en "kavaj" i modellen som den mintgröna längst upp, men i ull då. Kavaj.

Tyget vet jag inte riktigt, beror på vad jag hittar och får inspiration av. Enfärgat, men kanske olika färg på delarna. Kanske en färg på kjolfodret som matchar överdelen?

Dekorationerna kommer efterhand. Gör man ett riktigt bra grundjobb så ser det mesta bra ut. Det är svårare att få ett hafsjobb att se bra ut i efterhand genom att "blinga" upp det.

Det ÄR dyrt med fint tyg, men ibland har man tur och hittar guldkorn på loppisar, eller på utförsäljning i tygaffären. Kolla bland alla riktigt gräsliga tyger, där finns ofta guldkorn gömda!

Jag har turen att ha en riktigt bra tygaffär i min stad, men för att hitta tyget till den stora kjolen så åkte jag till Stockholm. Till västen så går det åt så lite tyg att jag kunde kosta på mig att välja det finaste jag hittade:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Men jag är väldigt imponerad av din dräkt. Verkligen jättesnyggt! Ganska avundsjuk på din sykunskap också :)

Tack :bow:

Sykunskapen är inte så avancerad, jag kör efter metoden "gör om och gör rätt" och är ständigt supernervös när jag klipper till, för det blir så dyrt om det blir fel just då:crazy:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag kan fixa lite fler bilder strax.




Ska se om jag kan hitta vad det heter.

Bilder finns här, i albumet "Dräkt": Dräkten Inte till häst dock.
Det ingår korsett också, det är den svarta som tyvärr sticker upp lite.

Tyvärr har jag just nu kaos bland mina sygrejer så jag hittar inte mönstret till västen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag har funderat på att ev ha ett tyg som är lätt att tvätta - men även på ulltyger (som ju är vansinnigt dyrt... :crazy: ).
Harrys arbetskläder säljer ylletyger och vadmal i många färger och av BRA kvalitet.

Priserna är med tanke på vad man får väldigt bra.

Väldigt många reenactors och medeltidsnissar köper därifrån.

Det finns en internetsida och de skickar ut ett litet häfte med tygprover om man frågar.

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Kollade in Harrys tyger men det var väl inte så billigt? Ungefär samma priser som jag hittade i "min" tygaffär idag. Jag blev så inspirerad av tråden att jag genast knatade iväg och planerade inköp till en ny kjol:D
Funderar just nu på ullfoder och sidenyttertyg......i grått, ljusblått eller liknande kanske.:idea:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tips: Tetsa mönstret på vanligt gammalt lakan som du ändå tänkt släng, sy upp efter mönstret och korrigera så det passar. Då brukar det dels vara lättare att sy när du vet hur du ska göra sömmar och sånt så det ser snyggt ut och dessutom har du korrigerat mönstret-går inte åt lika mycket dyrt tyg då...:idea:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Oj! Det var svårt!:crazy:
Får fundera lite men något med mycket tyg och vidd i kjolen, korsett i livet och gärna nått fladderfladder på ärmarna. Gärna mycket spets och krusiduller, fina färger är guld och vinrött!:love:
Ska se om jag hittar någon bild!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Kollade in Harrys tyger men det var väl inte så billigt? Ungefär samma priser som jag hittade i "min" tygaffär idag.

Tja jag tycker helylle for ca 250:-/meter ar billigt, motsvarande kvalitet i vanliga tygaffarer ar nastan dubbelt sa dyrt.

/kt
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tack för sidan, behöver alltid nya roliga tygsidor. :laugh:

Bara att vadmal ju inte "lockar" sig så bra då det är lite stelt, jag tänker nere i kjolen. Då ska det ju vara så mjukt tyg som möjligt för att få det där sagolika fallet.

Vad har du för klädönskemål/klädfantasier??

KL
Just nu håller jag på att sy en kjol som är i grått kappull, megatjockt sådant, den är inte så vid för att inte bli för tung. Tyget är alltså inte så tilltagen i vidd och det är stelt, därmed faller den inte så "vackert". Men den är fin när man rider, och funkar om man ska mocka och hålla på kalla dagar i stallet, eller om man ska på clinic i kalla ridhus. Att ha kalla vinterdagar helt enkelt. Jag har redan lovat bort den dock, så det blir inte till mig själv denna gången. Den är grå med mörkgrönt foder och så håller jag på att nåltova ett krusidullblommönster bak i linningen. Ska lägga in foto så snart det är klart. Funderar på att kanske nåltova ett krusidullblommönster på insidan innanför omlotten. Så att det bara syns när tyget särar sig. Kanske bak, kanske fram. Har inte bestämt mig än.

Jag är helt såld på Kidmans dräkt i Australia.:love: Jag funderar starkt på att inspireras av den till nästa projekt ....
KIDMANS DRÄKT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag sydde upp min 1600-talsdräkt i mönstrat möbeltyg. En kjol och en herrjacka eftersom damerna inte red i korsett.

pose-mindre.jpg
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Vad har du för klädönskemål/klädfantasier??

Projekt just nu=

A2kronprreg.JPG


Svensk Husar ca 1806. (Det regemente som sedemera blev kronprinsens husarer men dåförtiden kallades Mörners Husarer om jag inte minns fel...).

Dessutom.... en sån här vore inte helt fel:

armour4.jpg


Fast nr 2 är typ en utopi....

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Bara att vadmal ju inte "lockar" sig så bra då det är lite stelt, jag tänker nere i kjolen. Då ska det ju vara så mjukt tyg som möjligt för att få det där sagolika fallet.

Helylle är inte alltid tjockt och styv vadmal och Harrys har ett par tunnare kvaliteter vars fall är alldeles utmärkt. Jag tycker du ska beställa hem tygproverna eftersom det är svårt att avgöra vad man egentligen vill ha utan att kunna klämma och känna först...

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ah! Nice! Jag gillar verkligen hur kavajen är sydd nertill, pliserad? Snygg kombination med färg oxå!

Möbeltyg är bra, och man brukar ju kunna hitta till bra priser oxå om man har tur! :idea:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp