Ridlärare?

ja det är det!!! glömde bara skriva om skötarsystemet.. Vi har max 3 skötare på varje häst. Förstaskötarna ska vara där minst tre dagar i veckan och rykta sin häst, smörja, hjälpa till med stallsysslorna (köra halm, tvätta boxfronter, vattna hos hästarna, sopa osv) och för det får de rida varannan vecka, 2:a skötarna har ungefär samma uppgifter, men de behöver bara vara där 2 gånger i veckan och för det får de rida var 4:e vecka. Plus att alla som hjälper till får rida med på lektionerna då och då om någon häst behöver gå och om det finns plats i ngn grupp.. De rider alltså ganska mycket och vi är noga att spara på deras kroppar.. mockning och tyngre arbeten ingår alltså inte i skötarnas uppgifter!!
 
Lite nyfiken är det på "näset" du jobbar? Funderar på att kanske börja rida igen. Vilka är det som jobbar där nu ?(om det nu är där du jobbar) när jag slutade där för några år sedan var det Eva S-S, Pia o Caroline.
 
Jag tycker att du kan använda halsförlängare, men inte graman. Om en ryttare inte ens kan rida en häst i form är det väl lite väl mycket begärt att hon/han ska kunna rida med graman också?

Halsförlängare kräver ju inte så mycket av ryttaren.

Det kanske kan vara läge att bara prata med eleverna om hur man eg. arbetar en häst, och varför!

Ibland orkar inte riktigt min ridlärare göra det med en del elever i min grupp (som till viss del består av motionsryttare i 40-årsåldern), och då rycker faktiskt jag ibland in. jag tcyker att det är viktigt att även de som bara rider för att det är mysigt fattar att hästen måste arbeta i rätt form. Särskilt ridkolehästar som går så mycket!
 
hej!
jag jobbar mest som vikarie men ska börja reg på helgerna efter jul förmodligen..nu är detta en ny ridskola för mig och jag är ganska imponerad av nivå på både ryttare och hästar...jag börjar med att arbeta hästen i form i gr 2 (indelat 1-5 med ett plus emellan), åtminstone i vuxen gr8upper (har ingen barn tvåa så...) Är noga med att lära dem rida med sätet mer än handen, många ridskole ryttare är så fixerade vid att hästen ska böja på nacken o sitter o trixar med händerna o stirrar ner på halsen på hästen...försöker få bort detta då de glömmer drivningen...

Skötar systemet har jag ingen aning om hur det fungerar men det är en ideel förening och alla hjälper till med fodringar o låsning osv...cafeterian drivs av föräldrar.

Börjar med sits träning tidigt, redan i grupp 1...
 
ang hjälptyglar tycker jag det är helt ok med halsförlängare, skönare för hästen än att spjärna emot med huvudet i vädret hela lektionen (men jag brukar rida hästen först för o kolla hur svår de verkligen är innan jag sätter på en halsförlängare)
Graman ska dock bara användas av duktiga ryttare o som ridlärare måste man vara säker på att eleven klarar av det och hur känslig hästen är...Minns själv när min ridlärare bestämde sig för att jag skulle hoppa med graman, även om han tyckte att jag klarade av det var jag själv inte så säker på det...det var lite jobbigt faktiskt...
 
vad menar du med att malinn är oseriös??
iså fall tycker jag att det är du som är oseriös som gör påhopp utan att veta på vad.
 
Ni som jobbar som ridlärare eller stallskötare... får ni billigare stallplats eller får ni stå gratis med era hästar där då?
 
Ingen aning om hur d skulle funka om jag skulle vilja det...har mina hästar hemma nu, men har tidigare aldrig blivit erbjuden "förmånligare" stallplats, så det tror jag inte...
 
Nej jag anser inte att det är okej att rida men diverse
hjälptyglar. Det är inte bättre att en häst går med sänkt
huvud och sänkt rygg än med högt huvud och sänkt rygg.

Du ska lära ungarna rida, inte hitta genvägar! :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: cassiopeja
·
Träning Att det skulle vara stor skillnad mellan att rida tillsammans med 10-11 andra på i många fall avtrubbade hästar och att rida själv på en...
Svar
7
· Visningar
1 580
Senast: Tokmamman
·
Hästmänniskan Då våran lektionsverksamhet är relativt liten med ridlekis och ridskola 4 dgr i veckan på tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar och...
2
Svar
24
· Visningar
1 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp