Stinaelin

Trådstartare
Min son på 4,5 år har gått på ridlekis i ett halvår. Han är väl influerad av mig, men han har alltid (sen han lärt sig prata) frågat om han får rida alla hästar han sett :)

Iallafall, det är ett jättebra ridlekis, med ridning ca var tredje gång, annars lär de sig att hantera hästar, borsta, gosa, umgås, lite ridteori mm.

Det är bara en sak som jag inte gillar; eftersom barnen (de är 4-6 år gamla) kan bli lite gnälliga så har det beslutats att man inte får leda sitt eget barn, utan man måste byta.

Jag tycker detta är OK om alla föräldrarna (ledarna) var hästvana, men så är inte fallet...

Endel föräldar är endera rädda är hästarna, eller totalt ovetande om risker och hur man beter sig med hästarna. Jag vill faktiskt inte släppa iväg det viktigaste jag har på en busig häst (ibland stor sådan, det finns bara ett par ponnies) med en total hästovan människa, på en skogstur.

Skulle ni det? Jag funderar att ta upp detta till hösten, då det är det enda som är fel med ridlekiset. Säkerheten är ju faktiskt viktigast!

Vad skulle ni gjort?
MVH
/Stinaelin
 
Sv: Ridlekis

Jag hade INTE accepterat att mitt barn blev ledd av en icke-hästvan person. Jag håller själv ridlektioner för barn i den åldern (fast de får rida varje gång!), och jag har som krav att varje barn har med sig "egen" ledare som klarar att sadla, tränsa och leda. Jag kan ju inte vara "överallt" och ibland krävs det ju en snabb "vuxeninsats".... Nu är detta iofs i ett privatstall där flera av föräldrarna har egna hästar, men den av mina elever som har hästovana föräldrar får vackert släpa med sig sin hästvana farmor eller faster.....
 
Sv: Ridlekis

Tagit upp det med ridskolan så att de kan ha en egen liten kurs för de hästovana föräldrarna innan terminen startar alternativt ha teori för barnen de första gångerna och låta föräldrarna ta kursen under dessa veckor. De tycker jag de kan ha som krav för att få vara med som ledare på lektionerna, annars får väl den föräldern skaffa en annan person som kan gå kursen och vara med barnet. Det är ju allas barns säkerhet det handlar om och deras hästars väl och ve. Är ridskolan inte berett att göra något åt problemet så skulle jag tagit ur barnen ur ridlekiset då det inte är en säker aktivitet tyvärr. Det räcker ju med att en häst blir rädd på en skogstur för att dra med sig de andra om de tar till flykt, det skulle jag inte vilja vara med om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridlekis

Ja, jag ska prata med dem, men jag ville höra lite vad ni hästerfarna tycker.

Helst skulle jag leda min egen son, han är blyg (i en blyghets period nu, hoppas övergående) och vill helst ha mig med sig. Han är ju bara 4 år, så det är ju inte konstigt!

Dessutom är detta nått vi gör tillsammans, jag vill liksom vara med honom och dela upplevelserna. Det var så himla kul första gången han red (och jag fick leda honom, innan de infört regeln). Tycker inte alls han blir gnällig med mig, tvärtom gnällde han och ville inte (och fick inte heller) följa med på en uteritt, då han int ficke ha mig som ledare...

Nä, får ta tag i detta. Jag vill ju inte att han ska få fortsätta rida, han älskar det nämligen!
 
Sv: Ridlekis

Ja, förstår dig och det kan du ju också ha som ett argument att du har valt att göra detta tillsammans med din son och att det är en del av upplevelsen för honom och dig. Jag tycker det är en ganska fånig regel måste jag säga. Dessutom är jag förvånad över att de inte sätter säkerheten främst och kräver hästvana ledare för barnen. Hoppas att det går bra att ta upp det här med ridlekiset, en bra ridskola lyssnar ju på sina kunder kan man hoppas.
 
Sv: Ridlekis

Säg bestämt att DU leder din son och hans ponny, jag är så trött på folk som mästrar med föräldrar och deras barn... Att det ska vara si eller så, du känner ditt barn bäst och är det så att nån annan vill byta för att deras barn gnäller så visst, det funkar för dem.

Jag skulle aldrig gått med på att nån ovan ledde min dotter när hon började(hon var tre år) och sen är det faktiskt så att när barnen är så små så är det som du säger, att man vill dela upplevelsen med dem. Tids nog så blir vi föräldrar en paria som barnen inte står ut med(dotter är 14 nu och avskyr periodvis oss föräldrar)

//millus
 
Sv: Ridlekis

På min gamla ridskola så fick de föräldrar som var hästvana leda, i annat fall var det stallets ungdomar som ställde upp och ledde i utbyte mot att få rida gratis var tredje helg.

Var själv ledare ett par gånger och personligen tycker jag att det funkade superbra..
 
Sv: Ridlekis

Min son på 4,5 år har gått på ridlekis i ett halvår. Han är väl influerad av mig, men han har alltid (sen han lärt sig prata) frågat om han får rida alla hästar han sett :)

Iallafall, det är ett jättebra ridlekis, med ridning ca var tredje gång, annars lär de sig att hantera hästar, borsta, gosa, umgås, lite ridteori mm.

Det är bara en sak som jag inte gillar; eftersom barnen (de är 4-6 år gamla) kan bli lite gnälliga så har det beslutats att man inte får leda sitt eget barn, utan man måste byta.

Jag tycker detta är OK om alla föräldrarna (ledarna) var hästvana, men så är inte fallet...

Endel föräldar är endera rädda är hästarna, eller totalt ovetande om risker och hur man beter sig med hästarna. Jag vill faktiskt inte släppa iväg det viktigaste jag har på en busig häst (ibland stor sådan, det finns bara ett par ponnies) med en total hästovan människa, på en skogstur.

Skulle ni det? Jag funderar att ta upp detta till hösten, då det är det enda som är fel med ridlekiset. Säkerheten är ju faktiskt viktigast!

Vad skulle ni gjort?
MVH
/Stinaelin

Jag skulle vägra låta ngn som inte är hästvan, leda mitt barn på en okänd häst, eller vilken häst som helst.
Säg att antingen leder du eller så blir det ingen ridning, synd för barnet men det finns säkert ngt säkrare ställe att rida på.
Tycker det är berättigat att du får ha kontrollen över ditt barns ponny om din hästvana kan hindra en ev olycka som hade hänt med en mindre hästvan förälder vid grimskaftet/tygeln.
 
Sv: Ridlekis

Tack för alla svar!

Känns skönt att veta att det finns fler som tänker som jag, att jag inte är bara en nojjig morsa :smirk:

Jag ska definitivt ta upp detta med ridskolan, och funkar det inte, så vet jag andra närliggande ridlekis, så då är det bara att byta.

Jag får väl tilläga att detta var en regel som kom upp mera på slutat av terminen, och jag släppte aldrig iväg honom med en ovan förälder (det gjorde dock hans pappa...), utan endera så har min hästavana kompis (som har en dotter på samma ridlekis) eller en av ridlärarna lett min son.

Men jag har ju vetet om regeln och haft en gnagande oro att min son ska få en av de hästovana föräldrarna. Fast det är ju inte bra för något barn, så där borde faktiskt ridskolan sätta säkerheten före, som ni säger!
 
Sv: Ridlekis

Skall man nu försöka få barnen att gnälla mindre så måste föräldrarna bort från barnets synfällt. Annars är det inte lönt att låta någon annan leda hästen.
Dottern var förvisso 7½ år när hon började rida för jag ansåg att hon helt enkelt inte var mogen nog innan dess. Då visste hon att bråkade hon till häst så var den lektionen slut och mer var det inte med det. Det är något som även en 4 åring lär sig väldigt snabbt.
Lite gnäll kan man stå ut med och jag tycker det är bättre om man som förälder bara leder och låter tillsägelser komma från ridläraren.
Dotterns ridlärare är väldigt snäll men samtidigt bestämd och för det mesta kan hon driva igenom det hon vill trots att barn protesterar från början (kan ju ha vaknat på fel sida av sängen den dagen).
På dotterns simskola har dom alltid haft att föräldrarna helt enkelt inte får synas för det är lättare att få barnen att göra saker och ting som dom kan känna svagare motvilja för eller inte känner för stunden. Syns föräldern är ju den möjligheten liksom förbrukad.

Fråga om du inte är välkommen om du vägrar låta någon annan leda din son.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 439
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 301
Senast: Stollan
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 897
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp