Ridlektion v35

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var uppsatt på rätt häst direkt den här gången. Söta Svarte Petter.
Dessutom gick han lektionen före så jag hann fixa lite saker innan.
Tyvärr har de flyttat vår lektion till nya ridhuset, och jag gillar inte rida där. Underlaget är fortfarande spån i nya och det dammar samt är fruktansvärt varmt och torr luft.

Dagen övning var lösgörande i form av skänkelvikning längs långsidan med fokus på takt och tempo (och sits givetvis)

Petter hade gått kanon lektionen innan, B som red hade satt fart på honom från början så han fick med sig bakbenen och sen samlat honom rejält. Han hade börjat frusta nästan direkt. Att frusta på Petter-språk betyder "ok, jag fattar, jag ska bjuda framåt och gå i form" :D

Efter lite inledande diskution mellan honom och mig började det släppa och efter ett tag kändes det bara :love:. Han blev så kort, och hög och känslig (liiiiite överkänslig) för hjälperna och lätt som en fjäder i handen med bra sug i bettet. WOW
Han är kanska känslig för vikthjälperna men när man hittar riktiga formen på honom då jävlar gäller det sitta still för han reagerar direkt på minsta viktförskjutning.
Skänkelvikningen gick som en dans, han bara flöööööt fram. Det som inte funkade var galoppfattningen efter skänkelvikning.
Han har aldrig gått så fint och lungt när jag travade av i slutet på lektionen, men efter ett tag kroknade jag och kände att jag tappa känslan av lätthet och tog eget initiativ att bryta av till skritt innan jag tappade honom. Man ska avsluta när det känns som bäst

Betyg på lektionen 4 av 5 hästskor

Slänger in en bild från när dottern red honom (själv fastnar jag inte på bild när jag rider :angel: )
img_4923_167715998.jpg
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Äntligen är veckan slut igen. Det har varit en rätt intensiv vecka. I tisdags red jag vita ponnyn, i onsdags red jag ridlektion på brun...
Svar
9
· Visningar
1 190
Senast: mandalaki
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter förra ridlektionen som inte gick så bra och lämnade en lite tråkig känsla efter sig, så var jag såklart tvungen att köpa en...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp