Bukefalos 28 år!

Ridna två-åringar?

Tycker nog att det i mánga fall är en bra idé att sitta in sin häst vid tvá och ett halvt árs álder och sedan ge de längre tid att smälta det hela i stället.
Om den fortfarande växer (vilket den kan göra länge till efter tre árs álder) spelar ju inte sá stor roll om man bara sitter pá de nágra gánger, däremot om de inte är färdiga för det mentalt sá är det ju en annan sak....
Nya saker páverkar ju ocksá hästen mentalt och det är därför bra att kunna ge en unghäst pauser i mellan át.

Min häst var sen i kroppen och var páverkad av det till fem árs álder och vi har därför tagit det lugnt.
Skulle däremot inte velat vänta tills hon var fem med att rida in henne.

Allt máste ju självklart anpassas till varje individ och hästen ska verkligen inte börja jobbas för tidigt. Däremot stimulerande, "naturligt" arbete är ju bara bra, som t ex tömkörning.
 
Hur generaliserade jag..? Det blir undantagslöst fel när folk är tålamodslåsa, pengakåta and somewhat okunniga. Klart som korvspad.
 
Vet du vad tassetass? Det kan faktiskt finnas andra anledningar. Såsom att det är stärkande för skelett,senor och leder att belastas medans de växer.

En vuxen häst som aldrig belastas kommer inte palla att ridas. Den är byggd för det den har behövt = bära sin egen vikt.
 
Njae, vet inte om jag tror på den tesen. Dessutom handlade väl tråden inte om 2,5-åringar som blivit suttna på, utan RIDNA.

Att sitta in hästarna kan jag köpa, men inte rida så tidigt. Tror mer på att via tömkörning, promenader och dylikt bygga upp hästen innan det är dags för ridning.
 
ja jag håller med om att 2,5 åringar som rids är lite mycket! jag har planer på min att jag ska *åka* i skitt bara ca 5min per gång lite då och då! men inte mera än 1-2gånger per vecka nu i jan, sedan ska hon få vara i feb och sedan i mars ska vi förbereda inför treårs!(Hon är väldigt färdig i kroppen för sin ålder!) men är tyvärr sjuk nu så jag kanske måste ändra min plan efter hur hon bli frisk och åkerhämtar sig! ;)
 
Men är dom verkligen ridna som du och jag kallar ridna??? Är det inte så att dom är just uppsuttna på och att man åkt med i skritt några minuter då och då?
Kontinuerligt kan ju vara en gång i månaden också! Det behöver ju inte vara fyra gånger i veckan....

Men vem vet det kanske är dom som verkligen rider sina unghästar vid 2-2,5 års ålder??
 
Galoppörerna är väl inridna vid 2. Annars är ju 2,5 år den vanliga åldern.

Det man ev gör då (vad jag hört) är skrittar, travar och kanske galopperar hästen på lösa tyglar i en paddock. Små skritturer ut. Men ofta är ju hästen närmre tre innan man hinner till galoppen osv.

Man rider ju inte in hästen på 1 månad direkt..
 
Precis det beror ju lite på vad det är för ras också! fullblod och varmblod är ju avlade för en tidigt start på allvar i livet! medans en ponny är lite senare!
Min är lite tidig då hon är hälften fullblod som har hjälpt henne lite på traven käns det som! :smirk:
 
Jag förstår inte heller brådskan.

Jag satt på min i våras när hon fyllt tre, sedan blev det vila, och under betet i somras reds hon in. De första två månaderna reds hon bara 2 gånger i veckan, mest skritt och upp till 20 minuter. Det har gått lugnt och fint och stadigt framåt resten av hösten. Hon har haft flera veckolånga viloperioder inlagda. Så nu har jag en nästan fyraåring (hon är tidigt född) som är riden regelbundet i 5 månader. Kan inte se vad jag skulle vunnit på att hon varit riden i över ett år? Jag vet förståss inte om hon hade varit starkare i t ex skelettet då, men vet inte heller om hon kanske skulle ha skaffat sig några förslitningar eller andra skador i stället.

Hon är skitpigg och mer än arbetsvillig, hon rids 40 minuter tre pass i veckan och har riktigt bra kondis (blir inte ens flåsig efter att i princip galopperat i en halvtimme). Hon har hoppat lågt uppsuttet, går i vettig form i skritt och trav, kan skänkelvikning i skritt... Vad mer kan man begära?
Jag hade inte ens en tanke på att hon skulle gå så här mycket redan, men det har bara blivit så. Hästen vill och orkar, blir sur och lite bökig om hon får vila. Det får man väl anta tyder på psykisk mognad för uppgiften.

Till våren planerar jag träna henne tre -fyra pass i veckan, helst ett avsuttet då. Helst inte längre pass, utan fler istället. Och jag tror att vi kommer att vara i någorlunda fas med även de fyraåringar som reds in ett år innan min.
 
Fullbloden brukar ridas in när de är 1.5-2 år gamla.
Våra två -01, den ena xx och den andra hbl, har båda haft ryttare på ryggen. xx-hästen är dessutom riden en hel del i skog och mark och travad och galopperad på raka sträckor.
 
När det gäller halvblod är det så att de bör deltaga i ett 3-årstest på våren de fyller 3 år för att de överhuvudtaget ska gå att sälja. I stort sett alla spekulanter på unghästar "kräver" ett resultat från test och då bör de gå att rida i alla tre gångarter för att få ett ev. diplom. Det är dock ingen bedömning på ridningen.
Är man uppfödare så får man lov att sätta igång att jobba med sina unghästar vare sig man vill eller inte om man ska kunna sälja dem och få ett rimligt pris för dem.

Så här gör vi:
Vi vänjer våra 2,5-åringar vid ryttare på hösten. De tömkörs, löshoppas samt rids under väldigt korta stunder ca 2-4 gånger i veckan under en period på ca 2 månader. Därefter får de ta det lugnt i ca 3 månader innan vi sätter igång dem inför testet. Självklart får man se från häst till häst hur de växer eller beter sig och anpassa träningen efter det.
Jag tror definitivt inte att de mår dåligt av detta om det görs med sunt förnuft. Tvärtom är de mycket positiva till allt som är nytt och jag tror det är bättre att lägga upp inridningen på lite längre tid och med vila mellan så att de får chans att smälta det nya.

De som undrar var unghästarna tar vägen efter tex 3-årstestet? Jo, många av dem återfinns på våra tävlingsbanor i div discipliner. Samma hästar brukar deltaga i diverse unghästchampionat, breeders m.m.
Att de som rids in vid 2,5 års ålder inte skulle hålla vill jag gärna se konkreta exempel och siffror på. Ingen av de hästar vi har ridit in vid 2,5 års ålder och sålt har det blivit några problem med och inte någon av mina närmaste uppfödarkollegors heller. Inga problem som kan härledas till för tidig belastning iallafall.

När det gäller de fakta som står i annonser så får man nog ringa och ta reda på vad som menas med riden. Ofta förkortar man ned en annonstext för att komma ner i pris och få med så mycket som möjligt och då kanske texten inte säger riktigt det man tänker själv när man skriver annonsen. :)
 
Det är bra om man har suttit i sadeln under hösten på en 2,5 åring. Lite skrittrundor i skogen bakom någon rutinerad häst skadar inte. Lär hästen start och stopp mm. Då blir det inte så brottom inför treårstesten i maj med en övertränad häst som följd. Vi rider alltid våra 2 åringar efter sommarensbete. En till två gånger i veckan ca 15 min det gör dem lätthanterade och lite förberedda. Vi kör även in dem som tvååringar på våren. De gör inget direkt arbete med vagnen utan behöver bara lufsa runt. Om man väntar förlänge med att börja lära hästarna saker så står man snart med en femåring som är alldeles för dåligt utbildad för sin ålder. Viktigt är att tänka på att hästen växer och inte skall belastas. Men lagom arbete anpassat till hästens ålder stärker hästen. :)
 
Sen kan man ju se det så här då....

Vad vill man helst ha en fem/sex åring som ridits in "tidigt" och gått tre-års testet och kanske kan skritt, trav, galopp och lite rörelser.

Eller en fem/sex-åring som började arbetas från marken när den var 3,5år och börjades ridas när den var ca4år och när den är fem kan piaff, passage och skolgalopp.

Värt att tänka på enligt mig även om det är olika discipliner som man utbildar hästen på detta sätt med.
 
jag hade aldrig köpt en 5 åring som går piaff, passage. DET tycker jag är tidigt.
 
:D
Det beror på hur de är utbildade. Oftast kan de det bara från marken och inte med ryttar än. Det brukar komma vid 6-7 års åldern.

Kan lova dig att de varken blivit stressade eller illa tränade (de som jag menar nu).
 
jamen precis, det gäller ju att använda det man fick innanför pannbenet...

Dessutom är hon 50 % fullblod och är säkert redo för inridning (ni ska bara se henne, INGEN tror att hon är 2), men jag ska lära mig mental träning först :crazy:

Har en gammal travare i stallet, det är inte mycket häst kvar av honom inte, massa förslitningsskador och dessutom lungblödare..

//E
 
Om man säger att alla som 'rider' sina 2,5-åringar är:

'tålamodslåsa, pengakåta and somewhat okunniga'

Tja, då tycker åtminstone jag att man generaliserar.
Återstår att tolka ordet 'rida' och det tänker jag inte ens ge mig in på :smirk:
 
Min kompis häst har precis kommit hem från en ca månadslång inridning och är nu riden i skritt, trav och galopp. Innan hon åkte dit var hon tömkörd och löshoppad och mycket hanterad i övrigt. Nu väntar några månaders vila och sedan förberedelse för 3-årstestet. Hon har definitivt inte tagit skada av att bli riden korta stunder några dagar i veckan. Det gäller bara att göra det med måtta och kanske inte när hästen befinner sig i en tillväxtfas!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 043
Senast: Manji
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 927
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Idag fyller han 22 år, världens bästa Johan! 1991.05.31 - föddes i Karlskoga, blev på en gång en stor favorit hos uppfödarens dotter...
2
Svar
37
· Visningar
4 994
Senast: QRST
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp