Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
du har blivit utskälld då du rider på cykelvägen skriver du, inte TS utan Magica de hex. Men då undrar jag, visst har man rätt att rida på cykel väg, utan förbudskylt då?
en annan fråga, vad gäller för regler i ett villa område? självklrt undviker jag det, för hänsynens skull, men vill bara veta vad som gäller.
Stämmer inte den skylten betyder att påbjuden ridväg upphör.
Blå skyltar = Påbudsmärken
Nä,det är totalförbud att rida på promenad och cykelväg.
Man få rida genom villaområde,på vanliga bilgatan, om man inte inkräktar på ngns tomt![]()
Skulle jag se en sån skyllt skulle jag varken leda eller rida där.
Det kan ju vara bra att veta. Men på fullt allvar, vilken skillnad gör det om man leder hästen istället för att skritta uppsuttet förbi?Vägverket och deras regler...
håller precis på att ta nytt körkort (BE) och sitter därför och läser skyltar. Tror att den blåvita med streck enbart betyder "påbjuden ridled upphör" och därmed inget speciellt förbud.
Det är tillåtet för annan trafik än cyklister och gående att korsa cykelbana, och möjligen kan man tolka ditt korta passerande som att korsa cykelbanan och i så fall ska det vara OK.
Nästa vecka ska jag ringa min kommun och höra mig för om ett par förbudsskyltar. Med lite tur så har de satts upp utan tillstånd från kommunen.![]()
KL
Jag har en fråga.
Där jag har min häst, har vi en ridväg som tar ca 30min att rida, perfekt då resten tar över en timme.
man rider förbi ett hus och upp i skogen en bra bit upp i skogen står det en minimal skylt i trä, där det är kladdat "ridförbud" med svart färg.
om man kommer in i skogen från andra hållet så finns det ingen skylt.
nu är det såhär att vi rider där ändå, (efter att vi hade unvikit vägen i ett år)
för det gick rykte om att det bara var några killar som hade satt upp skylten för de ville ha sin cykelbana som de har byggt där ifred, man rider bara rakt över deras bana.
jag antar att den skylten verkligen inte gäller?
är det då olagligt att plocka bort den själv?