Ridning förbjuden...

Sv: Ridning förbjuden...

Han hade ju satt efter dem själv men han kunde just den stunden. Undrar lite också vad man som ryttare får ut av att galoppera på en nysådd åker? Måste ju vara jättedjupt, ostabilt underlag. Låter ju inte så värst käckt iaf.

du har blivit utskälld då du rider på cykelvägen skriver du, inte TS utan Magica de hex. Men då undrar jag, visst har man rätt att rida på cykel väg, utan förbudskylt då?
en annan fråga, vad gäller för regler i ett villa område? självklrt undviker jag det, för hänsynens skull, men vill bara veta vad som gäller.

Nä,det är totalförbud att rida på promenad och cykelväg.

Man få rida genom villaområde,på vanliga bilgatan, om man inte inkräktar på ngns tomt:grin:

Stämmer inte den skylten betyder att påbjuden ridväg upphör.
Blå skyltar = Påbudsmärken

Aha:idea: Bra att veta. Men får nman rida in på den vägen med överstryken skylt då?
Men det kan inte stämma...för kommunen satte upp en sån blå skylt på en grusväg,pga av att en privat person ville det, och där får vi absolut inte rida??

Sen är den skylten så dum för man ser den bara från ett håll,kommer man från skogen så finns ingen skylt! Men när man väl ser skylten så är det försent ,då har man redan ridit på grusvägen:grin:
Genomtänkt:angel:

Nä,det är totalförbud att rida på promenad och cykelväg.

Man få rida genom villaområde,på vanliga bilgatan, om man inte inkräktar på ngns tomt:grin:

Det är inte totalförbjudet i alla kommuner, i vissa kommuner så får man rida på cykelbanor, och ibland så är vissa cykelbanor tillåtna att rida på men inte andra. Så det är väldigt olika.

håller precis på att ta nytt körkort (BE) och sitter därför och läser skyltar. Tror att den blåvita med streck enbart betyder "påbjuden ridled upphör" och därmed inget speciellt förbud.
Det är tillåtet för annan trafik än cyklister och gående att korsa cykelbana, och möjligen kan man tolka ditt korta passerande som att korsa cykelbanan och i så fall ska det vara OK.

men jag som har en liten ponny som jag kör med vagn, får jag göra det då? :o jag rider ju inte... och får man typ tömköra på såna vägar, är ju samma sak som att leda hästen.. skulle vara intressant då här finns en härlig runda med sån skylt.. fast det är typ en gul skylt med rött streck över och på ena sidan är det en som rider en häst och på andra sidan är det en moppe.

Dessutom är det också så att många ridning förbjuden skyltar är olagliga, alltså gäller de inte, bara att rida på!
Var en artikel i Ridsport för något år sedan om hur laglig skyltning ska göras. Och där nämndes att var inte skylten lagligt uppsatt, då gällde den helt enkelt inte.
Tydligen ska kommun, länsstyrelse eller vilken myndighet det nu var besluta om en skylt med ridning förbjuden behövs eller är befogad. Det var inte ett beslut som en markägare på eget bevåg kunde ta.

Det kan ju vara bra att veta. Men på fullt allvar, vilken skillnad gör det om man leder hästen istället för att skritta uppsuttet förbi? :confused: Vägverket och deras regler...

Får jag gissa så har det med logiskt slitage att göra. Jag gissar att myndigheterna anser att om det ska vara ridning förbjuden, då är det för att vägen skadas vid ridning. Och ridning = valfri gångart. Om man bara skrittar vilket man gör när man leder hästen, då blir det ju inget slitage på vägen.

Men du ska nog inte vara allt för säker på att alla har gått genom kommunen när de satt upp sina skyltar! Enligt artikeln jag nämnde tidigare så var det väldigt få som verkligen gått den rätta vägen när de skyltat ridning förbjuden!
Vore det jag skulle jag kolla med kommunen om det var en laglig skylt!
Dessutom är det så att om skylten är olaglig, då är kommunen skyldig att ta bort den... :angel:

*kl

Gud så tråkigt det låter med massa förbudsskyltar och tjuriga grannar :o Jag rider en häst som är uppstallad typ mitt i stan och vi kan rida i princip vart vi vill. Har inte sett en enda "ridning förbjuden- skyllt". Rider både på cykelvägar, grusvägar (både upplysta och ej), i skogen och på vissa vägar (de som inte är så trafikerade). Kör gör vi också och då blir det ju endel på de lite större vägarna också, bla när vi kör till Burger king :D Rider även ett par hästar som är uppstallade en bit utanför stan och där får vi också rida vart vi vill (ej vissa åkrar dock, fast det är ju rätt förståligt ibland ;))

håller precis på att ta nytt körkort (BE) och sitter därför och läser skyltar. Tror att den blåvita med streck enbart betyder "påbjuden ridled upphör" och därmed inget speciellt förbud.
Det är tillåtet för annan trafik än cyklister och gående att korsa cykelbana, och möjligen kan man tolka ditt korta passerande som att korsa cykelbanan och i så fall ska det vara OK.

YES, då har jag x antal nya ridvägar att utforska nu:banana:

Inte vågat ge mig in på dom vägarna innan

Nästa vecka ska jag ringa min kommun och höra mig för om ett par förbudsskyltar. Med lite tur så har de satts upp utan tillstånd från kommunen. ;)

Men jag skulle inte göra det ändå. Det känns som dom inte vill ha en häst där, då ska dom väll inte behöva det oavsett om man rider eller inte?

Lika som Raider_ Har jag sldrig sett en förbudskyllt, tack och lov:)

Senast ändrad:

KL

Jag har en fråga. :idea:
Där jag har min häst, har vi en ridväg som tar ca 30min att rida, perfekt då resten tar över en timme.
man rider förbi ett hus och upp i skogen en bra bit upp i skogen står det en minimal skylt i trä, där det är kladdat "ridförbud" med svart färg.
om man kommer in i skogen från andra hållet så finns det ingen skylt.

nu är det såhär att vi rider där ändå, (efter att vi hade unvikit vägen i ett år)
för det gick rykte om att det bara var några killar som hade satt upp skylten för de ville ha sin cykelbana som de har byggt där ifred, man rider bara rakt över deras bana.

jag antar att den skylten verkligen inte gäller?
är det då olagligt att plocka bort den själv?

KL

Jag har en fråga. :idea:
Där jag har min häst, har vi en ridväg som tar ca 30min att rida, perfekt då resten tar över en timme.
man rider förbi ett hus och upp i skogen en bra bit upp i skogen står det en minimal skylt i trä, där det är kladdat "ridförbud" med svart färg.
om man kommer in i skogen från andra hållet så finns det ingen skylt.

nu är det såhär att vi rider där ändå, (efter att vi hade unvikit vägen i ett år)
för det gick rykte om att det bara var några killar som hade satt upp skylten för de ville ha sin cykelbana som de har byggt där ifred, man rider bara rakt över deras bana.

jag antar att den skylten verkligen inte gäller?
är det då olagligt att plocka bort den själv?

Som jag har läst till mig, så måste man ha tillstånd från kommunen för att sätta upp ridningförbjudetskyltar, så ring och fråga om de har tillstånd, men jag tvivlar på det, eftersom det är en "hemmagjord" skylt.
Om de inte har tillstånd är kommunen skyldiga att plocka ned skylten.

Lycka till, hoppas det går bra för er att rida där i fortsättningen. :) :banana:

*kl*
Nån som vet nån bra sida där man får se vad de olika skyltarna står för? Har gogglat runt men hittar ingen bra.

Vem i kommunen ska man höra av sig till för att få veta om en skylt är laglig?

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik En väg i vårt närområde har fått en ny beläggning och pga detta är det Ridning Förbjuden på vägen i minst 6 månader. Den lokale bonden... 2
Svar
32
· Visningar
4 787
Senast: sara_18
·
Fälttävlan Detta är ingen annons, så namnge inga tränare eller liknande i tråden är ni snälla! Jag har "ganska nyligen" flyttat till en ny ort...
Svar
19
· Visningar
2 243
Senast: grey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur