Ridning med arm-protes!

Ms_Antrop

Trådstartare
Min kusin har ett medfött handikapp som medför att höger arm slutar strax under armbågen (hon har ingen hand alltså, utan bara en stump), och hon har nu ridit ett tag på ridskola nu och det går sådär...

Hon har en protes som hon kan greppa med, och nån liten extra grej som hon sätter i handen för att tygeln ska sitta fast stadigt, men vi funderar på om det finns nånting man kan sätta dit (eller nån sorts tygel) som är lite elastisk? Eftersom hon inte blir lika "mjuk" i den handen som man blir i en riktig hand...

Nån som har erfarenhet av ridning med arm-proteser? Vad finns det för hjälpmedel? :)
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Jag har inte sett någon live som använder armprotes och rider men det var en som var med i ridsport för några år sedan och saknade ena armen. Han red helt enkelt med enhandsfattning och hade ett litet rör som satt på tygeln som ett "styre" så han kunde ta tygeltag åt båda hållen ändå.

Jag funderar på om hon kan ha något liknande ett stigbygelgummiband i proteshanden och sätta fast tygeln i gummibandet.

Det finns någon sorts inspänningstyglar som har en gummiring på mitten, kanske går det att få ett par vanliga tyglar omgjorda så att de har gummiringar på liknande sätt?

Det finns ju gramaner med lite elasticitet i. Om man kortar av en sån och sätter den i bettet som en tygel kanske?

Det var några funderingar från mig!
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Bra förslag... Vi har börjat spåna lite om hur vi kan hjälpa henne tills i sommar, då kommer hon troligen hit och ska rida hos oss, sen ska vi även se om vi kan fixa så att hon kan rida nån lektion eller ev. nått läger här på ridskolan vid oss. Ridskolan hon rider på nu verkar sådär måttligt engagerade, mamma hade vart med och tittat på en lektion och hon tyckte att det var under all kritik, dom var bara 3 stycken i gruppen och ändå stod ridläraren bara lutad mot en vägg och gjorde ingenting :crazy: Tråkigt för henne (min kusin alltså) att inte utvecklas nått...

Det där med stigbygelgummi lät ju som en bra idé, fast om man sätter det framme i bettringen istället! Då kan hon länga och korta tyglen som vanligt, men man får fortfarande lite med fjädring i höger tygel :idea:
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Googlade lite mer. Dag Nätterquist konstruerade en gång i tiden en tygel med en gummibit nära bettet, för ryttare som var hårda i handen. Sök på specialtygel så hittar du det. Det låter i mina öron som den bästa lösningen, för då har man den vanliga tygeln som "nödbroms" och rider med gummidelen så länge allt går bra.
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Även jag skulle nog förorda enhandsfattning. Jag har en del erfarenhet av ridning för ryttare med olika funktionshinder men har inte pratat med någon som har armprotes. Men om jag utgår från min egen bild av hur det skulle vara att hålla i en tygel med en protes så tänker jag mig att det skulle bli stumt. Det går säkert att lösa på något sätt så att kontakten blir mer elastisk, men för hästens skull tycker jag det verkar trevligare att tyglarna hålls av den fungerande handen. Det krävs så oerhört lite för att hästen ska få obehag av en okänslig hand, det tampas många tvåhänta ryttare med och jag gissar att problemet skulle vara än större med protes. Tycker själv det är väldigt obehagligt att rida i t ex termovantar för att jag då har svårt att känna hästens mun. Så i hennes situation skulle jag helt klart föredra enhandsfattning.
Väldigt tråkigt med en så oengagerad ridlärare. Kan hon inte rida i en vanlig grupp istället, med en vettig ridlärare som kan hjälpa henne att komma vidare om hon vill det?
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Prova att göra om ena tygeln till en med en ögla som är lite elastisk som protesen kan hålla i. Man kanske kan sy på en ögla på en textiltygel.
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Ja, fast det är ju därför vi tänkte om man kanske kunde ha en tygel (eller nånting mellan tygel - bett eller tygel - hand) som var elastiskt, så att man kunde slippa just att det blev stumt.
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Åh, min häst stod ju i samma stall som en häst vars medryttare saknade ena handen... Jag ska fråga om hon har Bukefalos och be henne gå in. Jag tror att hennes far hade gjort någon lite specialgrej till henne som hon fäste på tygeln, och hon red lika bra som vem som helst annars.
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Strömsholm har en bra utbildning för handikappinstruktörer och de har också en hel arsenal med olika hjälpmedel så hör med dem om de har något bra tips.

Det jag spontant tänker på är ett vanligt resårband av kraftigare modell, det finns ju en hel del olika i välsorterade sytillbehörs affärer som borde fungera. Bara att sy ihop ändarna och dra igenom bettet som en ögla och sedan fästa i tygeln.

Tråkigt att hon har en så oengagerad instruktör. Jag blir så arg varje gång jag hör om sådana :mad: Det är ju instruktören som ihop med eleven och ev. föräldrarna som ska komma fram till de hjälpmedel som behövs. Ibland kan det behövas lite hjälp av arbetsterapeut eller sjukgymnast också.

Jag tror inte på enhandsfattning om instruktören är så oengagerad eftersom om man inte lär sig ordentligt hur man rider med en hand så är det lätt att man vrider sig i höften och skapar problem där. Det är inte heller troligt att hästen är riden med enhandsfattning sedan tidigare och då förstår den ju inte heller hjälperna.
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Nej, jag är också väldigt tveksam till enhandsfattning på grund av det du skriver. Men också på grund av att jag vet att sjukgymnaster osv jobbar väldigt hårt med min kusin för att hon ska vara liksidig, alltså; hon blir väldigt sned i ryggen och axlarna p.g.a att hon bara har en hand... Så jag tror det skulle bli lite att förstöra det om hon började rida på ett sånt sätt nu när hon är så ung... Sen när hon är äldre (färdigväxt) så kan hon kanske göra det... Om hon är intresserad av det då :)

Jag ska höra med Strömsholm om dom har några tips och Prefatio, jag hoppas din bekant/kompis kan kika in här och tipsa mig :) Jag kan PM:a min mailadress om hon hellre vill skriva där :idea:
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Googlade lite mer. Dag Nätterquist konstruerade en gång i tiden en tygel med en gummibit nära bettet, för ryttare som var hårda i handen. Sök på specialtygel så hittar du det. Det låter i mina öron som den bästa lösningen, för då har man den vanliga tygeln som "nödbroms" och rider med gummidelen så länge allt går bra.

Det finns något liknande att köpa på Hööks. En bit gummi som fästs med ett vanligt "grimskafts-spänne" i bettringen och har en ring i andra änden som man fäster tygeln i. Är c:a 15 cm långa, så man använder normala tyglar till. Borde vara mycket enkelt att ha en sån på den sidan hon har protesen. Jag har ett par och tycker att de fyller sin funktion. (Använde dem på en häst som var spänd och känslig men samtidigt behövde ett konstant, lätt tryck på bettet.)
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Jag har verkligen dammsugit Hööks sida efter denna grej, då jag har haft för mig att jag också har sett nått liknande. Men jag hittar ingenting :crazy:
Kan du kolla om du hittar och sen PM:a mig?
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Jag vet en med bara en hand (armen slutar precis under armbågen), som rider på ridskolan där jag jobbade förr. Hon har ingen protes utan har en längre specialtygel som hon håller med den delen hon har kvar av armen.

Jag tror att enda skillnaden är att tyglarna är rätt långa typ x-full och så har hon ett snöre med en ring på som är fäst i ringen på sadeln där man fäster förbygel etc. sen får tygeln löpa igenom där och upp till hennes arm, andra sidan är precis som vanligt.
Det funkar hur bra som helst för henne vad jag vet, hon är en duktig, stabil ryttare och rider precis som alla andra :laugh:
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Men hur håller hon i tygeln? Jag fattar inte riktigt :p Min kusin har bara en stump, så det finns inget att hålla den andra tygeln med alls...
När hon har protesen så knyter hon en knut på tygeln när hon ska hålla och sen har hon tygeln som vanligt i handen, alltså ungefär som man håller när man har en riktig hand, förutom att tygeln inte går mellan lill- och ringfingret, samt att knuten fungerar som tummen upptill :)
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Men just det, jag såg också dom när dom fanns på Hööks, tror att en ponny på ridskolan använde dom. Har för mig det fanns en tråd på Buke om dom, det var många som tyckte det var att fuska sig förbi problemet med hårda händer. Men för din kusin hade det ju varit perfekt!

Googla rein-aid så hittar du elastiska insatser till tyglarna. Hittar dom inte på någon svensk sida, men det kanske kan vara värt att beställa ifall det verkar fungera.

Jag föreställer mig att hon som Nyrelski pratar om har en liten bit arm nedanför armbågen så att hon håller tygeln i armvecket?
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Jag är förlamad i min vänsterhand.

Jag har handen kvar men den liksom krullar ihop sig inåt, har ingen känsel och kan inte röra på fingrarna eller handen.
Har typ ingen känsel i armen och dålig rörelseförmåga i den också.

Hur som helst jag kan sätta fast tygeln i min hand men sen kommer ju problemet att tygeln sitter där den sitter när jag satt fast den.
Nu har min häst visserligen lärt sig att vara lite "handikapp häst" då jag rider väldigt olika på höger vs vänster sida och han är van att jag är lite stum i höger sidan.
Men man kan faktiskt lära sig att vara följsam uppe i axeln och liksom hela sidan av kroppen istället för i armen som vi får lära oss från början :)
Och då rycker vi inte hästen i munnen i onödan.
Så det kanske vore något att lära flickan?

Om hon kan röra sig så vill säga...
 
Sv: Ridning med arm-protes!

proteser är bökiga..Åtminstonde tycker de flesta användare det.

Har tjejen arm kvar så det finns armbåge?
I så fall skulle jag rekomendera att skaffa tyglar med öglor och helt sonika trä armen i en ögla, Armbågen är visserligen inte ultimat, men borde ge mer känsla än en protes, tänker jag.
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Åh, min häst stod ju i samma stall som en häst vars medryttare saknade ena handen... Jag ska fråga om hon har Bukefalos och be henne gå in. Jag tror att hennes far hade gjort någon lite specialgrej till henne som hon fäste på tygeln, och hon red lika bra som vem som helst annars.

Nämen... nämen... det bara måste vara samma person jag tänker på.. vad världen är liten isf!:laugh:

TS
Nåt liknande Mitrolles svar borde ju funka.. Tycker det låter rätt likt det en tjej i stallet hade när vi var små..
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Nu svarar jag lite till flera här :p

Ja, hon har ca 1,5 dm arm kvar efter armbågen, så tekniskt sett skulle det nog fungera att hålla så som ni föreslår... Jag ska höra mig för och se om dom har provat att göra så nån gång tidigare, eller om dom vill prova det nu :laugh:

Det är så jäkla synd att hennes ridlärare (eller ridskola för den delen) inte verkar intresserade av att hjälpa henne :cry: Visst, det är säkert så att dom inte har kunskapen, men jag tänker ju på henne! Hon älskar hästar och vill verkligen fortsätta, men får hon bara "åka häst" som hon gör nu på ridskolan så är det ju stor risk att hon tappar intresset, och det vore så himla tråkigt :cry:
 
Sv: Ridning med arm-protes!

Min syster har också det så och hon rider både med protes och utan.
Nackdelen med protesen är att den ibland tappar tyglen. Fördelen är att hon kan sitta rakt typ..

Hon rider helst utan och har en egen " ögla "som hon sätter fast i tyglarna. Måst vara vävda tyglar eftersom den måste sitta kvar.
Sen rider hon med armvecket.

Och det går skitbra.

Skickar pm med länk på bilder där hon rider. Kanske finns någon som visar hur jag menar med tyglen..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 266
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp