Bukefalos 28 år!

ridning med tät

Sv: ridning med tät

Ååååh, vilka underbara ridskoleminnen! :D

Vi fick träna på att växla mellan att rida med och utan tät, att "formera avdelning" (=alla på ett led, med tätryttare) med och utan halt, och en massa andra militärövningar.

Gav rätt så bra träning i att få överblick och styrkontroll. :)
 
Sv: ridning med tät

Och i forntiden skulle dessutom tätryttaren svara på kommandot "Lisen har täten" med att räcka upp handen och tydligt säga "Jag har täten" och sen skulle alla sluta upp bakom med en hästlängds avstånd :)

Hade en ridlärare för ett antal år sen som gillade att ha det så vissa lektioner, hon tyckte att det var nyttigt att kunna reglera sitt tempo i förhållande till de andra...
 
Sv: ridning med tät

:rofl: på min ridskola så gör vi fortfarande så, ridning med tät sker vid allt från när vi rider på de stora volterna och ska byta om volt, när man rider snett igen, vid serpentiner, vid hoppning där man rider i ett enda flöde, tätryttaren blir inte riktigt lika tydlig där men det är alltid tät ryttaren som är först vid halter osv. tydligast är väl i kadrilj, en tät ryttare som alla följer.

att kunna reglera sitt tempo i förhållandet till andra är livsviktigt i ridhus med många andra som ska göra samma övning som en själv, annars blir det bara kaos.
 
Sv: ridning med tät

Är det alltså så att man inte längre gör detta??

Är jag såååå gammal nu? ojojoj..

Jag saknar den typen av ridskoleridning lite. Minns hur stolt man blev när man inte längre vände snett igenom med tät, utan den som var vid rätt ställe fick vända.. DÅ kunde man rida minsann!!

JAAA! Precis så fick vi också göra, för länge sedan på "stenåldern"! :D


/Lavinia
 
Sv: ridning med tät

Samma här :D

Vilka militära kommandon man hade på ridskolan egentligen!
"Framåt marsch, höger varv!"
"Gaaalopp"
"Och gör haaaalt"
"Trav, lättridning!"
"Trav nedsittning!"
"Då kan Lisa ta täten och ställa upp på meddellinjen"

Det var ord och inga visor :D Himla smidigt som nybörjare när hästarna kunde alla kommandon :idea: :rofl:

/Också ridskoleryttare på 90-talet
 
Sv: ridning med tät

Man använder sig av tät fortfarande på nybörjarlektioner/mindre rutinerade grupper. Absolut säkraste och enklaste sättet att lära barn att rida. Efter ett tag så ska dom ju kunna rida jämnt fördelade också. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: SiZo
·
Övr. Katt Hej! Jag googlar mig blå och de står bra info men jag fattar inte ändå.. har aldrig varit något problem innan men jag märkte att de...
Svar
14
· Visningar
725
Senast: SMM
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: lizzie
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 023
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp