Sv: Ridning på annans åker???
Jag förstår hur du tänker (tror jag), men jag förstår inte varför samarbete och kommunikation skulle utgöra en begränsning av allemansrätten. Det blir ju lite som att det ena utesluter det andra, det finns ingen lag som säger att man måste vara hövlig (fråga om lov till exempel), men det gör man ju ändå (hoppas jag) och med ditt resonemang så inskränker man på allemansrätten om man är hövlig
I mina ögon så är det en begränsning i allemansrätten som inte existerar att man kräver att någon ska kontakta en innan de utnyttjar allemansrätten och det av många skäl, här är huvudskälen.
1. Måste man fråga först så är det en markering att allemansrätte inte gäller, det är en allvarlig urholkning i den svenska traditionen att kunna vistas i naturen. Jag ser som sagt allemansrätten som en helhet och samma regler sak gälla oavsett om man vandrar en helg eller rider en långritt.
2. Det är praktiska bekymmer, utnyttjar man allemansrätten när man rider så är det i allmänhet inte hemmavid på sina invanda ridvägar (rider man ofta på en plats då är man i gränslandet för vad som täcks av allemansrätten) utan ute på en längre ritt. Det blir helt enkelt omständligt att fråga om lov i förväg, i synnerhet om man ändrar sina planer under vägen.
3 Det är ett detektivarbete att ta reda på vem som äger marken.
Vill man rida på ett sätt som inte täcks av allemansrätten så ska man fråga om lov.
Jag förstår hur du tänker (tror jag), men jag förstår inte varför samarbete och kommunikation skulle utgöra en begränsning av allemansrätten. Det blir ju lite som att det ena utesluter det andra, det finns ingen lag som säger att man måste vara hövlig (fråga om lov till exempel), men det gör man ju ändå (hoppas jag) och med ditt resonemang så inskränker man på allemansrätten om man är hövlig