Ridning på cykelbana

T

Tebazz

Där jag har min häst uppstallad, finns det cyklbanor. Det är ju egentligen förbjudet att rida på dessa :confused: (eller)?? Men eftersom bilarna på våran 50-väg kör förbi hästarna i 70-90km/h brukar vi rida där i alla fall. Kommer det en gånde eller en cyklist brukar vi går ner från cykelbanorna, och släppa förbi dem. Vi sparkar även undan skiten om hästen lägger dessa på cykelbanan.

Problemet är detta. I vårat område finns tre gubbar (observera att inga kvinliga är inblande :confused: ), de har tidigare stannat bilen och skällt på oss för att vi ridit där. ÄVEN om inga gående har vart i närheten. (varav kvinnan/frun i bilen skäms väldigt mycket)
Det var även en gubbe som gick så långt att han körde ner på cykelbanan, och tutade på mina stallkompisars hästar, vilket gjorde att de började stegra sig och backa ner i hagarna och dikerna. Detta blev han polisanmäld för och min pappa fick vittna. Eftersom det är olagligt att egentligen rida på cykelbanan kan polisen inte säga att vi får det, men de sa att de inte gör någonting om vi nu skulle göra det.

Nu är det så att de här tre gubbarna inte slutar att stanna oss och gapa och skrika. de säger själva att de inte bryr sig om vi rider där, men ska ändå få oss att gå ner IFALL någon annan tycker det. Jag vill också meddela att ingen av de här gubbarna tar någon hänsyn till oss när vi rider på vägen, utan dundrar förbi i 70 lik förbannat.
En gång blev min häst så rädd att han höll på att kasta sig ner i ett dike med stora stenbumlingar :cry: . kul.. inte.
När vi säger att vi inte vågar rida på vägen för folk kör som dårar, säger de bara att vi då får hitta andra vägar att rida på. Detta är väldigt svårt eftersom alla fina ridvägar ligger längs vägen. Och kul att rida samma rundor var eviga dag. men då tycker de hellre att vi ska låta hästarna stå inne :mad:

Tycker ni nu att vi ska bry oss om dessa gubbar, eller ska vi fortsätta rida på cykelbanan? Vi tar ju ändå hänsyn till de som går och cyklar där. Vi förstår att folk kan vara rädda för hästar, men vi går ju ner om någon kommer.
Har ni förslag på argument som vi kan säga till dessa sura gubbar utan något eget liv, om vi nu skulle stöta på dem igen?

Väldigt tacksam för svar, då jag inte har någon lust att alltid vara nevös för att rida på våra cykelbanor :( .

Sv: Ridning på cykelbana

Vi hade några såna i närheten av mitt förra stall. Där vi också va tvungna att rida på cykelbana för vägkanten=självmord :crazy:

De siktade med bilarna på oss och gasade , när i red över vägen som man måste göra. I början va jag jättenervös och blev rädd.
Men tog tag i det.
Tur man har en häst som kan bocka på kommando :devil: (nejdå, denna gång gjorde hon det av fri vilja, han gasade precis bakom henne)
Hon sparkade till bilen rätt rejält, och vems fel blev det?
Jo! Bilförarens :devil:

Men annars e det bara o skita i dom och säga ifrån att nu jävlar skärper ni till er och visar lite respekt!! :mad: De har ingen rätt att göra så.

Annars bor du ganska nära mina föräldrar, jag kan ploppa förbi nästagång :devil:

Om ni har någon trafiksäker häst kan ni ju stå mitt på vägen, alt hoppa av och håll hästen eller be en kompis hålla hästen bredvid, så stannar du dom och säger till dom rejält att de ska minska farten.

Medan ni pratar kan ju någon punktera däcken :devil:

Har varit med om liknande men då var det på en grusslinga i skogen.

Men skit i gubbarna dom ska inte bry sej med tanke på att dom inte går/cyklar på cykelbanan. Det hade varit en annan sak om en te.x en cyklist hade klagat men nu är det inte så.
Tycker att ni gör rätt att sparka undan skiten då det offtast är den som andra stör sej på.
Fortsätt att rida på cykelbanan om bilisterna inte tar hänsyn till er och hästen.

Säg till något likande till gubbarna: "Ni störs ju inte av att vi rider på cykelbanan så varför bry sej?"

Lycka Till och glöm inte reflexerna :banana:

Usch vilka otrevliga människor det finns!
Helt otroligt egentligen att de inte har nåt bättre för sig än att skälla på andra människor som försöker utöva sitt fritidsintresse!

Har råkat ut för en liknande händelse men inte som ryttare utan som racercyklist, med cyklarnas smala däck går det inte att cykla på en oljegruscykelbana (eller liknande) så vi körde på vägen istället. Då försökte en ung kille nästan meja ner oss för att han tyckte vi skulle hålla oss på cykelbanan! När pappa fick honom att stanna och förklade för honom förstod han inte alls -vägen var väl enbart till för honom...:crazy:

I min kommun har de vid cykelvägen satt upp skyltar om att ridning endast är tillåten på icke hårdgjorda ytor -dvs. vi får rida precis utmed cykelbanan och slipper rida i mörkret i skogen när vi vill komma till ridhuset.
Ta kontakt med kommunen och se om de kan göra något liknanade hos er?

Haha. Det låter ju underbart. min häst höll på att skita på en bil som körde precis bakom, de i bilen blev asrädda att den skulle hamna på motorhuven. Ibland är det bra att hästar skiter när de blir nervösa ;)

Jo, jag har struntat i det hittills, men nu börjar man fundera på om alla stör sig på det. Så man vill ju vara på den säkra sidan.

Min häst är rätt trafiksäker, men kan bli lite nojig när det är bilar osm kör fort, eller släpkärror som kör förbi. en gång hoppade han rakt ut i vögen när det kom en bil med släpkärra. Den bromsade inte ens in :mad:

Men jag har faktist också börjat att gå mitt i vägen, i alla fall när jag hör att någon dåre kommer :angel:

Nej, men precis. Ibland undrar man varför de klagar. Gubbar i förorter har verkligen inget liv. Jag är så himla trött på dem.
En av de bor precis vid cykelbanan och brukar stå och vänta påatt någon ska komma ridande förbi, och då hugger han som en hök. Jag har slutat svara utan bara rider vidare. usch, de förstör hela ridturen :cry:

Reflexer hr man alltid, annars kanske gubbarna kör på en ;)

Hmm... jag känner igen det där. Vi har också racercyklister där jag bor, och bilar tutar jämt på dem när de cyklar på vägen. men man har ingen skyldighet att cykla på cykelbanan bara för att den finns där. Den är mest för att säkra oskyddade trafikanter, men är man vågad och går/ cyklar på vägen, så är det ju ens eget ansvar liksom :smirk: Bilisterna kan inte klaga. sen tycker jag det hade vart jättejobbigt om racercyklister hade cyklat om mig hela tiden när jag gick i lugn och ro. Det är ju fördelar för båda perter om de cyklar på vägen :)

Det låter ju jättebra, problemet är bara att utrymmet mellan cykelbana och kullar/hus är väldigt liten. Men jag brukar rida på gräset i kanten. Men samtidigt är det ju skonsammare för marken om man rder på cykelbanan, så det inte trampas upp. jaja, man vet aldrig med kommuner. kanske de kan fixa något. skriver man, eller ringer man?

Jag själv har aldrig kontaktat kommunen så jag vet inte, men prova att ringa, vet inte riktigt vem man ska vända sig till men i kommunens växeln vet de säkert. Något gatukontor, teknisk förvaltning eller dyl. borde det vara.

Ja, så länge man tar bort skiten tycker jag inte det borde vara något problem om man red på cykelbanan.
Själv kan jag bli irriterad över andra ryttare som inte tar bort efter sig, särskilt nu när skylten att man inte ska rida på cykelbanan finns där.

Mina hästar verkar veta att man inte bajsar på asfalt. Den ena stannar nästan alltid precis när vi kommit in på grusvägen strax innan vi är hemma igan :)

Okej, jag får väl fråga helt enkelt.
Skiten är ju det värsta. Det tröttsammaste är precis som du säger, de stroppiga som aldrig putter undan det för att de är rädda att förstöra sina stövlar eller något :confused:
Man känner liksom till typen, haha. :rofl:

Min häst verkar tro att det är det första man gör när man kommer ut på cykelbanan :crazy: Det går högst fem minuter innan han släpper ner det. ibland brukar han gå in till kanten i alla fall :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 709
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 235
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 478
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka