Ridning på dräktiga ston.

Casper

Trådstartare
Hej!

Mitt sto är seminerat o konstaterat dräktigt(seminerad 10 juni) och mår mest gott på betet just nu, men så funderar jag på hur pass ni rider era dräktiga individer?

Jag vet att man mår bäst av att röra på sig så klart för att få en lättare grav/dräktighet/fölning oavsett om man är människa el djur men hur mkt rör ni på era djur?

Jag har en häst till jag gärna vill åka och träna i ridhus i höst men är så vansinnigt rädd för att dra hem ngt skit till stallet :o vad tror ni om det? Jag är nojjig jag vet! Men det är min ögonsten ja betäckt och jag vill ju undvika kastning/sjukdomar osv i den mån man kan ju.

Bör jag undvika att åka iväg med hästen som inte är dräktig för att minimera sjukdomar till stallet som kan påverka den dräktiga?

Och hur långt in i dräktigheten rider ni era dräktiga i samtliga gångarter kan man väl säga kanske?
 
Sv: Ridning på dräktiga ston.

Att hästen rör på sig är bara bra! Jag red min fram till 2mån innan fölning. Tränade henne som vanligt. Slutade dock hoppa i 5:e månaden ung.

Att tävla och träna hästar som står i samma stall är en risk, abortvirus sprids med luften och kan smitta på långt håll.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på dräktiga ston.

Att hästen rör på sig är bara bra! Jag red min fram till 2mån innan fölning. Tränade henne som vanligt. Slutade dock hoppa i 5:e månaden ung.

Att tävla och träna hästar som står i samma stall är en risk, abortvirus sprids med luften och kan smitta på långt håll.

Ja det är sådana virus och skit man är rädd för. Det vill man ju inte ha till stallet :crazy:

Då kör vi på som vanligt i höst med den dräktiga ett tag till :)
 
Sv: Ridning på dräktiga ston.

nu vet jag inte ännu om mitt är dräktigt, men i så fall börjar vi snar närma oss den magiska 30 dagar. Hon rids dock rätt normalt nu. Gillar att röra på sig. Dock stelare än ett kylskåp, så har blivit ordentligt genomriden denna vecka av en kompis. ( jag och hästen är bara i bråk med varandra för tillfället)
 
Sv: Ridning på dräktiga ston.

Det är väldigt individuellt från sto till sto dock brukar man lätt märka på stoet om man känner henne väl att nu är det inte kul längre. En av mina sa ifrån nästan direkt att hon icke ville ha någon sadel och sadelgjord på sig, såg helt enkelt ut som en huggorm när sadeln kom fram. Så hon slapp ridning under sin dräktighet (inte varianten man sitter barbacka på). En annan började protestera runt 6 mån när man spände gjorden så efter det slapp hon gjord och hölls igång lite sporadiskt då och då med barbackaturer.
En annan märkte man tydligt på att hon hade svårt att trampa under sig ungefär i 6 månaden, trampar de inte under sig så blir ju ryggen lidande så då lade jag ner ridningen på den.
Nu har jag ju gott om andra att rida på så har lyssnat helt på stonas önskemål och inte propsat på och det är bara det stoet som reds lite då och då barbacka (inte regelbundet) som visat att det är ok att rida efter 6 mån.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 310
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 366
Senast: Efwa
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 073
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 699
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp