Ridning som imponerar

Sv: Ridning som imponerar

Hàller med dig Sigge.

fast màste ju säga att det ni kallar WE. working Equitation, en portugisisk ryttare pà sin portugisiska häst. Det är Portugisisk ridning och alla tjurfäktningshästarna kan göra samma sak.

Nu är det en tävlingsgren fràn Italien om jag inte mins fel, men det finns ju en anledning fOr att Portugiserna är sà himmla duktiga. Kanske för att de gjort allt som ingàr innan tävlingsgrennen var uppfunnen...
 
Sv: Ridning som imponerar

En annan sak jag tänkte pà. Alla hära är helt övertygade att tjurfäktning är fel, barberi och det hemskaste som finns.

Jag förstàr er eftersom jag har haft precis samma uppfattning. Men det är lite tràngsynt... Att inte försöka se andra kulturer ur deras synvinkel och försöka första vad det är de gillar, vilken tjusning de ser. Dessutom försöka tänka i andra banor och se nya eller andra perspektiv.


Jag tycker det är du som inte "lyssnar" på motargumenten. Du kör på linjen att folk har fördomar och inte kan vara öppna för andra kulturer, och det är ju ett lätt sätt att rättfärdiga sina egna åsikter... :crazy:

Djurplågeri är djurplågeri. Punkt slut.

Ridningen kan vara hur skicklig som helst, det säger jag inget om. Jag är personligen inte intresserad av att utmana tjurar när jag sitter i sadeln, så jag behöver nog ingen sådan häst som är så extremt modig. Jag nöjer mig med ett vanligt halvblod, som aldrig behöver användas som redskap för att jag ska sticka ett spjut i ett annat djurs rygg.

Om det vore tradition att släppa in hästar i ringen istället, hade du då hyllat kulturen lika mycket?
 
Sv: Ridning som imponerar

Vill bara understryka ännu en gång att det inte är själva tjurfäktningen som jag gillar, utan samspelet mellan ryttare och häst. Hästen litar till 100% på sin ryttare och även ryttaren måste lite på sin/sina hästar (de använder minst fyra stycken för varje tjur). Det otroliga är ju att den mannen som jag tips att söka på, har en sådan underbar häst som gör allt för honom att de kan möta en koloss på 5-600 kg och behöver inte ens träns!
 
Sv: Ridning som imponerar

Nä det är inte jag som inte lyssnar. Jag förstàr helt och fult argumenten att tjurfäckting är ett djurplàgeri. Det är sant. Tjuren fàr ont och till slut blir den dödad.

Fast jag tycker att vi i Sverige lever i ett sà skyddat samhälle vi ser aldrig vàld, (mer än pà tv) vi har en materiell standard som ligger över den största delen av världens. Vi har en utomordentlig sjukvârd och när du e pà ett sjukhus ser de flesta människorna friska ut... Vi saknar lidande i vàra liv. Vi saknar problem och vet inte skillnaden mellan problem och problem. Generelt sätt sà klart.

Att inte inse att vi är födda med silverskeden i munnen och att vàr världsbild är en anning snevriden och inte villja tänka i andra banor det är trângsynt.

Att se en kultur ur enbart ett perspektiv och sedan bestämma att det perspektivet är det rätta och alla andra har fel. är inte bara trângsynt utan även arrogant.

Hörde nàgon gàng nàgon säga att om europa vore en kropp skulle Sverige villja vara dess samvete och det tycker jag är en aldeles förträflig beskrivning.

Tjurfäcktning är grymt, men det är mer än sà, och det är en välldigt gammal kultur. Tjurfäcktningen har gjort bàde tjuren och hästen. Utan tjurfäcktningen skulle den primitiva vàldsamma tjuren inte längre leva kvar som en art. Kanske pà zoo och inte i gigantiska hagar nästan utan kontackt med människor.
 
Sv: Ridning som imponerar

WE klippet gillade jag skarpt! Så vill jag kunna rida. Otroligt samspelta och det såg skit kul ut!

Håller med om att djufäktning är djurplågeri etc. Men ridningen är imponerande. Vet att det fanns någon tråd i ämnet för läääänge sen där det fanns en länk med en gul lusitano som var heeeeeelt otrolig. Hoppas någon länkar den. fast tjurfäktning är hemskt ja.
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag tycker nog att det är du som inte lyssnar. Varför i hela friden ska barbariska riter få fortgå på en plats när andra platser valt att utvecklas och sluta med det? Varför väljer andra kulturer att ta bort våldsbiten och andra inte? ...och är det fel att våga ta avstånd utifrån den kunskap man har samt känsla för djuren?

Det handlar inte om att vi har fötts med silversked i munnen utan om sunt förnuft och inte tillfoga människor och djur onödig smärta och stress.
 
Sv: Ridning som imponerar

Vad jag vet är Spanien inget U-land? Malawi är ett U-land där de inte föds med silversked i mun, som jämförelse.

Jag ser öht ingen logik i ditt inlägg - att vi ser för lite våld i Sverige?

Jag förstår inte din argumentation heller, och du har gått på myten om Sverige som "samvetet". Den klyschan är inget annat än en klyscha. Djurskyddslagen här är starkare än i många andra länder och vi har nollvision för trafiken (som några exempel) - hur man kan vända det till något NEGATIVT har jag extremt, extremt svårt att förstå.

Inget civiliserat samhälle med civiliserade människor vill väl stödja våld? De tendenserna finns ju ändå, se bara på kamphundsstrider som anordnas på skumma platser utanför städerna i Sverige t ex. Våldet finns alltid. Tyvärr, säger de flesta. Men inte du tydligen?

F ö hade det varit intressant att veta om du hade tyckt det vore intressant och imponerande med fenomenet om det var hästar man stack spjuten i?
 
Sv: Ridning som imponerar

*kl*

Det jag ser är en häst som har stor sjävbevarelse drift. Eftersom ryttaren håller hårt med skarpt bett måste den flytta sig undan tjuren på vissa sätt. Man använder alltså hästens flykt instinkt för att få den att göra vissa rörelser. Ser ingen harmoni i detta. Hästen skulle nog flytta sig fortare från tjuren om bara ryttaren tillät det.

Kan inte på något sett se något trevligt i det där klippet!

MVH Russin8
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag är helt med på att de flesta hästar inte hade tolerarat det där. De hade inte lydit sin ryttare under en sån situation. Men jag har sett filmer med mer imponerande ridning av tjurfäktare. Det här tycker jag var riktigt grova hjälper och hästar som faktiskt går emot och igenom hjälperna en hel del.
Dock betydligt mindre än vad andra raser och dessutom otränade djur skulle.

Jag tycker dock att man idag när det inte finns något skäl, som tex att träna på djur för att kunna försvara sitt land etc, bör frångå en tradition som är gammal och grym.
En Iberisk häst går att få rejält med impulsion i utan tjur. Och dressyr går att rida noga utan att man dör om man gör ett felsteg. man kan vara precis lika noga själv. Men de allra flesta ÄR det INTE. Just för att man inte behöver, inte vill eller inte förstår/kan.

Att tagga till en Iberisk häst går - lätt! Frågan är varför man vill tagga en häst så pass att den försöker fly genom hjälperna?
Jag vill ha min på hjälperna, om jag så rider Iberisk, gammal ridponnykorsning eller halvblod.

I min värld är det mer imponerande att få e Iberisk häst helt avspänd, ihop och igenom i kroppen än att få impulsion i dem. De är ju avlade hur länge som helst för att ha en otrolig känslighet och kunna sättas energi i lätt. Just av de skäl du säger: de är stridshästar.

Idag finns inga skäl som håller för att man ska kunna säga att det är ok att plåga ett djur till döds. Man har som människa utvecklats väldigt mycket sedan den kulturen startade och var nödvändig.
Vi kan idag se tillbaks på allt vi lärt oss genom stridskonst. Om vi människor inte så gärna velat döda varann och andra levande väsen skulle vi kanske inte kunnat rida dressyr - sant. Men det finns inget skäl till att idag fortsätta dödandet. Vi kan lära oss rida utan sånt.
 
Sv: Ridning som imponerar

*kl*
Jag väljer att inte ens titta på filmen, synd att man inte får se hur sampelta ekipaget är, men jag orkar inte se något för mig helt brutalt och meningslöst som att döda ett oskyldigt djur som sport..så jag avstår..
 
Sv: Ridning som imponerar

Tjurfäcktningen har gjort bàde tjuren och hästen. Utan tjurfäcktningen skulle den primitiva vàldsamma tjuren inte längre leva kvar som en art.

Vari ligger värdet av att producera "primitiva våldsamma tjurar"? Dessutom undrar jag vilket djur som INTE skulle agera primitivt och våldsamt om det behandlades på samma sätt som tjuren? De är instängda i mörkt utrymme under längre tid, för att sedan direkt släppas ut i dagsljus med publik, hästar och spjut i nacken.
 
Sv: Ridning som imponerar

*KL

Visst, ryttaren och hästen kan säkert vara samspelta. Jag kan dock inte se det för djurplågeriet. Jag flaggade klippet som djurplågeri också. Jag skiter fullständigt i om det är kultur, sed, tradition eller vad folk nu vill kalla det. Tidigare har det varit tillåtet att ha livegna slavar, bränna folk på bål m.m. Det skulle kunna vara kultur, ska vi ta tillbaka det då? Ett utomordentligt fånigt argument.
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag kan tyvärr inte heller se ngn tjusning i detta. Inte ens i ridningen... sorry!
 

Liknande trådar

Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 864
Senast: Salasolen
·
Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 420
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp