Ridning som imponerar

Sv: Ridning som imponerar

Som många andra skriver tycker jag att det är VIDRIGT med tjurfäktning oavsett om det är en gammal sed eller ej. För 10000år sedan offrade vi människor och djur här med men tack och lov för UTVECKLIGEN!!!

Gällande ridningen så ser jag inte charmen med att utnyttja en hästs rädsla och flykt egenskaper, även om han kontrollerar till viss del så kan man se på filmen att hästen flyr! Inte okej enligt mig.

Då höjer jag tummen och släpper en glädjetår för de andra två film länkar som lagts in! :love:
 
Sv: Ridning som imponerar

Det krävs ju en hel del dådkraft hos hästarna som används till tjurfäkting. Inte vilken häst som helst som skulle klara detta mentalt. ( De flesta vanliga moderna dressyrhästar av halvblods/fullblodstyp skulle antagligen fly för livet efter att ha kastat av ryttaren framför tjuren).

Det krävs en modig häst som litar på sin ryttare till 100%, så även omsorgsfull träning av både hästen och ryttaren.

Jag gillar inte heller tjurfäktningssporten när det går ut på att döda tjuren, men jag har för mig att det i en del länder finns varianter av tjurfäktning där man inte skadar tjuren.


.......................

Nu googlade jag lite:

I bla Provance har man oblodig tjurfäktning nuförtiden ( sk course libre).

Tydligen var en stil vanlig i Navarra förr där inte tjuren skadades och det var mer en sorts akrobatik tillsammans med tjuren (sk Recortes).

.....................

Troligen är det så att det typ av ridning som man ser vid tjurfäktningar är det närmaste vi kan komma idag att se hur hästar under den tid de användes i kavalleristrider uppförde sig.

Kavalleristriden kan ju grovt uppdelas i kavallerichocken där man anfaller i trav eller galopp på bred linje och närstriden.

Tjurfäktningsridningen motsvarar alltså närstriden, som sker när ekipagen avslutat chocken och sedan fortföljer med att strida individuellt med fientliga ryttare eller fientligt kavalleri.

/kt
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag vet att det finns varianter på tjurfäktning där tjuren inte kommer till skada, men på den film som TS länkade till så visas hur ryttaren sätter spjut i ryggen på tjuren. Jag stängde av då, jag har väldigt svårt att se nöjet med djurplågeri som underhållning, och då struntar jag faktiskt i att det helt säkert är väldigt svårt att göra det ryttaren gör. Det är inte roligt att se hur man sticker spjut i en levande tjur ändå.
 
Sv: Ridning som imponerar

Hàller med dig och inte som tidigare personer skrivigt att hästarna är rädda och tvingade.

Det krävs ju en hel del dådkraft hos hästarna som används till tjurfäkting. Inte vilken häst som helst som skulle klara detta mentalt. ( De flesta vanliga moderna dressyrhästar av halvblods/fullblodstyp skulle antagligen fly för livet efter att ha kastat av ryttaren framför tjuren).

Det krävs en modig häst som litar på sin ryttare till 100%, så även omsorgsfull träning av både hästen och ryttaren.

Dessutom menar jag inte att hästen inte skulle ha funigt idag, lusitanon. Jag menar att tjurfäktningen har givigt lusitanon de egenskaperna den har idag, En stark modig häst som gör ALLT för den ryttaren som kan. Vilket ifs inte alltid är bra eftersom man ofta kan se den typen av hästar jobbandes hârt även om det tydligt är halta, men det gäller ifs inte tjurfäcktningshästarna av den här klassen.

Tjurfäktningen har gjort Lusitanon, ungifär som travet har gjort sin travare, hoppningen hopph¨sten, dressyren dressyrhästen osv. Men dressyrhästen och dressyren kommer ifràn den här ridningen ridning med ett syfte.

Syftet med den här ridningen ligger mellan liv och död. Bàde för ryttare och häst vilken ger den en kraft som annan ridning saknar.

Ridningen utvecklades i krig, det är lätt att se om man tittar pà videon att det skulle va en mardröm att möta en av de här ryttarna i krig med en värja. Man har hittat speciella spjut ca 10 000 àr gammla som var till för att fälla en sàn här ryttare. Det vissar hur fruktade de var.

Men man kan ju inte kriga hela tiden och när de inte var ute i krig sà övade de pà tjurarna. Vilket gjorde Portugiserna överlägsna, mer eller mindre och höll bàde araberna och spanjorerna pà stàngen även om de var underlägsna i antal.

Förövrigt var det nàgon som kalade tjuren... KALV :eek: Ett sàdant djur är ingen kalv direkt.

En annan sak jag tänkte pà. Alla hära är helt övertygade att tjurfäktning är fel, barberi och det hemskaste som finns.

Jag förstàr er eftersom jag har haft precis samma uppfattning. Men det är lite tràngsynt... Att inte försöka se andra kulturer ur deras synvinkel och försöka första vad det är de gillar, vilken tjusning de ser. Dessutom försöka tänka i andra banor och se nya eller andra perspektiv.
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag förstàr er eftersom jag har haft precis samma uppfattning. Men det är lite tràngsynt... Att inte försöka se andra kulturer ur deras synvinkel och försöka första vad det är de gillar, vilken tjusning de ser. Dessutom försöka tänka i andra banor och se nya eller andra perspektiv.

Äsch, eftersom diskussionen redan är så tjurfäktningsinriktad så ger jag väl mig också in.

Jag förstår verkligen den tjusning åskådarna och utövarna ser med sporten!
Men jag försöker inte bara se tjurfäktningen ur åskådarnas och utövarnas synvinkel, utan också tjurens.
Eftersom jag inte kan "klä av mig" min egen kulturella bakgrund när jag försöker se andra kulturer, så blir mitt ställningstagande ganska enkelt.

Låt ridningen leva kvar, plocka ut tjuren.
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag är intresserad av andra kulturer. Dock inte av barbari och i dagens upplysta samhälle finns inga ursäkter att fortsätta med barbariska riter oavsett art. Ska man acceptera det bara för att det handlar om "gamla" kulturer är vi inne på en farlig väg. Det finns "gamla" kulturer som offrade människor/barn på bestialisk väg...helt ok då bara för att det är en gammal kultur, eller? Någonstans måste gränsen dras och jag skäms inte det minsta av att då ta avstånd.

Pannkakssmet visade just en film på WE...behövs inget offer för att visa hästens mod och ryttarens skicklighet. Det räcker så med historiens beskrivningar av det.
 
Sv: Ridning som imponerar

Man har hittat speciella spjut ca 10 000 àr gammla som var till för att fälla en sàn här ryttare. Det vissar hur fruktade de var.

Jag antar du menar olika typer av hillebarder.

Du har nog lite fel på dateringen. Medeltid och framåt skulle jag tro.

/KT
 
Sv: Ridning som imponerar

Äsch, eftersom diskussionen redan är så tjurfäktningsinriktad så ger jag väl mig också in.

Jag förstår verkligen den tjusning åskådarna och utövarna ser med sporten!
Men jag försöker inte bara se tjurfäktningen ur åskådarnas och utövarnas synvinkel, utan också tjurens.
Eftersom jag inte kan "klä av mig" min egen kulturella bakgrund när jag försöker se andra kulturer, så blir mitt ställningstagande ganska enkelt.

Låt ridningen leva kvar, plocka ut tjuren.

Jag håller med dig.

Man kan se det svåra/konsten och förstå att människor uppskattar den.
Men samtidigt ser jag tjurarnas lidande och det tycker jag man kan bespara dessa tjurar.

Det är en svår konst med tjurfäktningsridning- men samtidigt är det en grym och och blodig konst.

/KT
 
Sv: Ridning som imponerar

Ridningen utvecklades i krig, det är lätt att se om man tittar pà videon att det skulle va en mardröm att möta en av de här ryttarna i krig med en värja. Man har hittat speciella spjut ca 10 000 àr gammla som var till för att fälla en sàn här ryttare. Det vissar hur fruktade de var.

Vad är det för spjut, och vilken kultur talar vi om? Jag är klassisk arkeolog och har jobbat en del med för-romerska iberiska material och jag har aldrig hört talas om dessa spjut. 10 000 år gamla? Det är 8000 f.Kr, alltså nästan 5000 år före enandet av Egypten. Visst är det möjligt att spjuten är så gamla (det finns flertalet som är mycket äldre, t.ex de här), men jag har i alla mina år inte sett ett spanskt spjut från 8000 f.Kr som man med säkerhet kan säga har använts för att fälla ryttare. :confused:
 
Sv: Ridning som imponerar

kl - Jag tycker INTE det är ok med tjurfäktning bara för att det är "kultur". Då kan vi tycka det är ok med tuppfäktning, sälklubbning och alla möjliga andra barbariska sedvänjor. Nej, rid hästarna för den skönhet och harmoni som kan skapas - UTAN att ta död på tjurar, finns flera länkar i tråden som visar att det går!
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag har sett detta i verkligheten på Mallorcas tjutfäktningsarena som är mycket vackrare, stor och pampig mitt i natten. Gissa om man fick gåshud!

Publiken på gladiatorarenorna fick också gåshud när där slogs man mot man eller man mot djur och dödade varandra.
Man får se bakom strålglansen och inse att där finns verkligt lidande, smärta och panik. Och sedan ta sig en funderare på om man tycker ens eget nöje är viktigare än en intelligent kännande varelses liv.
 
Sv: Ridning som imponerar

Nä fyfarao, allt som har att göra med tjurfäktning går bort. Finns andra sätt att hitta bjudning på :mad:
 
Sv: Ridning som imponerar

En annan sak jag tänkte pà. Alla hära är helt övertygade att tjurfäktning är fel, barberi och det hemskaste som finns.

Jag förstàr er eftersom jag har haft precis samma uppfattning. Men det är lite tràngsynt... Att inte försöka se andra kulturer ur deras synvinkel och försöka första vad det är de gillar, vilken tjusning de ser. Dessutom försöka tänka i andra banor och se nya eller andra perspektiv.

Jag håller helt klart med dom som säger att tjurfäktningen är fel, och anser inte att detta är trångsynt.
Varför ska inte denna kultur kunna utvecklas utan måste fortsätta i dom gamla dåliga spåren?
Finns flera exempel på kulturer som insett att dom sysslar med djurplågeri, tex engelsmännens rävjakt som nu är förbjuden...
Väldigt mycket i hela samhället handlar om utveckling, så varför ska inte denna del av kulturen utvecklas?
Även om också jag är imponerad av ridningen, men det gör mycket mer ont i mig att se tjuren plågas.
Anser tyvärr inte någon har rätt att plåga ett djur, inte ens livsmedelsdjur får plågas i min värld. Dom ska ha det bra så länge dom lever, och när dom tas bort ska det göras så snabbt och smärtfritt det bara går... Och att då plåga ett djur för sitt nöjes skull, har jag inte ens ord för...

/Camilla
 
Sv: Ridning som imponerar

En annan sak jag tänkte pà. Alla hära är helt övertygade att tjurfäktning är fel, barberi och det hemskaste som finns.

Jag förstàr er eftersom jag har haft precis samma uppfattning. Men det är lite tràngsynt... Att inte försöka se andra kulturer ur deras synvinkel och försöka första vad det är de gillar, vilken tjusning de ser. Dessutom försöka tänka i andra banor och se nya eller andra perspektiv.

Ska vi här näst försöka se tjusningen i att stena otrogna kvinnor till döds eller bränna änkor levande på bål? Många människor som lever i sådana kulturer ser dessa element som självklara.
Det och det här är rent barbareri och inget annat, man kan försöka maskera grymhet genom att ha fina kläder, vacker utrustning och många åskådare på pampiga platser men i grund och botten handlar det om människans blodtörstighet som ska tillfredsställas. Som flera exempel i den här tråden visar så finns det äkta harmoni i hästvärlden, äkta harmoni kan omöjligt uppnås genom att skada och döda andra i sitt utförande.
 
Sv: Ridning som imponerar

hur i....kan du kalla det kultur? Hur kan du seriöst säga att det är trångsynt att inte uppskatta/vilja förstå detta?
Hedersmord är inte ok, det anses vara kultur. Jag anser inte att jag är trångsynt som tar avstånd från det.

Som flera andra skriver handlar det om utveckling, även för kulturen. Många här inne har stor förståelse för kultur"avvikelser", men en gräns måste dras någonstans. Ära på någons lidande, oavsett tjur eller människa, är inte acceptabelt!
 
Sv: Ridning som imponerar

;)Alltsà jag är ju inte sà duktig pà det hära med arkelogi och àrtal.

läst i alla fall nàgonstanns att de slogs pà hästryggen innan romarna kom, de var ju stora ett gäng 1000 àr innan kristus.

och att det fanns spjut för att ta ned ryttare frân hästen.

Men eftersom du är arkeolog och kan det hära bättre än vi andra dödliga ;) sà kanske du har bättre koll.

Kan ju hända att jag läste i en artiklel i en tidning som illustrerad vetanskap och de innehâller ju en del vad kallas det... teser?
 
Sv: Ridning som imponerar

Ja, jag håller med TS. Stor ridskicklighet och samspel mellan häst och ryttare. Den som i tråden sade att det inte är speciellt imponerande måste vara väldigt skicklig ryttare! Mycket roligare att se än vanligt dressyrharvande på bana, även om jag kan tycka att även det är mycket skickligt och imponerande så är detta betydligt mer intressant. WE är väl det närmaste man kommer utan tjur - och det tycker jag nog är den intressantaste tävlingsgrenen.

Tjurfäktningens vara eller inte vara hörde ju inte hit från början, så det kommenterar jag inte.
 

Liknande trådar

Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 864
Senast: Salasolen
·
Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 420
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp