Ridövningar

F

FridaW

När jag satt och läste igenom massa trådar här på buke kom jag fram till att jag var VÄLDIGT dålig på ridövningar och sånt. Förmodligen har jag gjort många av övningarna, men vet inte vad dom heter bara, så nu kan ni få hjälpa mig med det :p

Vad är...
Slutor och öppnor ?
Passage ?

Förklara gärna andra ridövningar också, även om jag redan kan dem så kanske det finns någon annan som inte är helt hajj på ridövningarna ;)
 
Sv: Ridövningar

Jag är inte så bra på att förklara, men en enkel förklaring är att:

Öppna= sidvärtsrörelse där hästen går mad bakdelen på spåret och framdelen innanför spåret.
Sluta= Sidvärtsrörelse där hästen har framdelen på spåret och bakdelen innanför spåret.
Exakt hur den har benen vill jag inte ge mig in på, det beror på hur mycket man tvärar. Men jag tror att det ska bli 3 spår av det hela alltså att yttre bakbenet har ett spår, ytter fram och inner bak går i samma spår och inner fram går i eget spår.

Piaff är ju trav på stället och passage blir då ett slags mellanting mellan piaff och trav.

Med denna förklaring så förstår min gubbe vad det hela handlar om i alla fall och han har precis börjat lära sig skillnaden mellan skritt, trav och galopp :)

Annars finns ju Bo Tibblins bok "ridlära" att låna på biblioteket, den är mycket bra på att förklara.
 
Sv: Ridövningar

tack så mycket :D vet precis hur du menar, har gjort slutor och öppnor själv, men visste inte vad det hette bara :P passage visste jag var det var men inte namnet. så tack :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 089
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick första året på gymnasiet var jag bjuden på en fest som någon utav alla mina SUF-kompisar hade ordnat ute i Bergsjön, samma...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: miumiu
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp