Ridponnyhingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 4 418
Sv: Ridponnyhingstar

ponybreeder skrev:
Kan någon förklara för mig efter att ha suttit på Grevagården i 3 dagar och tittat. Hur kan man säga att dessa bruksprov för 4 - 5 åringar är bra.
Testryttarna var enligt mig inte bra möjligtvis var dressyr testryttaren Örn bra men man knäcker unga hingstar med ett offartbart hoppprov!
Läser man resultaten från de senaste åren och jämnför med de olika proven sedan de har bytt testryttare.
Tidigare var det en testryttare som hette Jörgen nån ting,. han var otroligt bra, tog fram det bästa ur dem och hjälpte hingstarna, de två tjejer som hoppade 4 åringarna kunde knappast få dem över hindren! Långa galopp sträckor som gav hingstarna mjölksyra.
Ta Valdo t.ex som med nöd o näppe klarade sitt bruksprov 2005, nu kom han tillbaka och gjorde ett bra prov med en OS ryttare på ryggen, är det arvbarhet eller ryttarpåverkan.
Vad är det som testas arvbarhet eller ryttarpåverkan? När jag väljer hingst vill jag ha en som kan nedärva sina talanger inte endast hoppa runt under tvång!
Jag led svårt när jag såg en finfin hingst som Boccacio Arden störta in i hindren och bli alldeles knäckt av testryttarna. Nog var han förbered av sina ryttare och hoppa kan han det vet vi.
Pauli som är en stor gångartsbegåvning fick visserligen 9 i utvecklingsbarhet men fick dåligt betalt. Folk på läktarna var imponerade av hans gångartsprov.
Man hörde olika saker där man satt, hingstägarna klagade på att man fick släpa ut o in hingstarna hela tiden och andra satt och gnällde att 4 åringarna inte var utbildade.
Kan någon svara mig varför man gör det så svårt och inte som i Tyskland, Danmark o Holland har trettio dagars prov för 4 åringarna då en proffsig beridare bedömmer hingstarna i 30 dagar och tar fram deras rätta jag, då får man också svar på deras temperament.
Då vidare utbildas dom av samma beridare (eller två).
Nej jag blev besviken på nivån på hopptestryttarna.

Instämmer helt med dig. En släkting var på bruksprovet (mkt erfaren ryttare/unghäst/ponny-utbildare med internationell erfarenhet) och förfärades över hoppningen av unghingstarna. Visst ska bruksprov vara utslagsgivande, men när det går på gränsen till att knäcka viljan har det gått för långt. :banana: :banana: :banana:

Sv: Ridponnyhingstar

*kl*
Magic Dancer ska stå/står i kungsbacka. En i stallet ska ner med sitt sto dit idag.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: corzette
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 416
Senast: Rosett
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 370
Senast: Murray
·
Avel Här är tråden med födelseannonser för årets föl. Skriv gärna ras och stam för det är många intresserade av, och lägg ut en bild. Detta...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka