Ridprofil vs. "Bra utbildning"...

Elin A

Trådstartare
Hej alla, här kommer mitt första inlägg på sidan.
Min dotter är 13 år och hon har "BARA HÄSTA I HUVUDET" 🤣. Och ja, jag lever väl ut min dröm genom henne 🙈.
Hon har ridit på ridskola (ett av landets största) sedan hon var 8 år. Senaste året "vanlig" grupp och även hoppgrupp (där hon avancerat en grupp). Hon får en god utbildning ridsmässigt och utvecklas bra.
Hon går i dag på Internationella Engelska Skolan och kämpar med betyg för första gången. Till hösten är det dags för högstadiet.
På en av de kommunala skolorna erbjuds ridprofil i högstadiet. Hon vill gärna gå där. Den skolan är för övrigt ingen utmärkande skola utbildningsmässigt.
Jag känner mig kluven. Å ena sidan vill jag att hon går kvar på IES och får en god utbildning och bra grund i engelska. Å andra sidan får hon mer hästvana och ridträning om hon går ridprofilen.
Hennes mål är gymnasium på Stömsholm, ev Hippologen och ut och jobb i världen som tränare.
Jag tänker att av alla de 1000-tals hästtjejer och killar i detta land har hon tuff konkursen. Dessutom har vi i dagsläget ingen ekonomi att hålla egen häst.
Vad har ni för råd?
Sorry för vanligt och kanske snurrigt inlägg.
Mvh
 
Rent krasst är det svårt att livnära sig på hästar om en inte har en ganska stark ekonomi bakom sig. De flesta som gör det har oftast en föräldrargård åtminstone bakom sig. Jag skulle rekommendera en vanlig utbildning och sedan att skaffa ett välbetalt jobb och ha hästarna vid sidan om.
 
Hästbranschen är tuff! Tyvärr är inte hippologen en garanti för att lyckas i branschen. Det finns så många hippologer, b- och c-tränare etc. Och den skolning de får är ridmässigt rätt basic ändå.

Ska man lyckas så är det ju om man har pengar till hästar eller iaf en egen gård att ha träningshästarna på.
Och att få rätt kontakter.

Att nischa sig är också ett sätt att få jobb och kunna ta mer betalt.
Problemlösare, rehabtränare, ta hästar för hand och jobba med samling tex var min väg in. Det är få som jobbar så och behov finns.
Det lärs dock inte ut på de utbildningar som finns. Det får man bekosta privat eller jobba hos/gå som lärling hos såna tränare.

De flesta hästägare har redan ansträngd ekonomi som hästägare. De vill gärna betala så lite som möjligt. De tänker inte på att vi tränare måste få råd till semester, pension etc med hjälp av lektionssumman/kostnaden för häst i träning.
Och för häst i träning ska det räknas in underhåll av gård, ridbana/ridhus, hagar, maskiner etc.

Det är också en bransch där man jobbar konstant. Och där man jobbar då andra är lediga. Och där man måste älska att leva och andas häst dygnet runt. Det är inte för alla att jobba med sin hobby. Man kan ledsna på ett sätt man inte tror som ung.

Jag hade rekommenderat en bra utbildning som ger behörighet till söka vidare till det mesta. Och satsat på att ha en back up plan som minst. Då kan hon testa jobba med häst och fundera om det är värt det.
Många i branschen har haft några kul år. Men står sen där utan besparingar, dålig pension etc.
 
Hej alla, här kommer mitt första inlägg på sidan.
Min dotter är 13 år och hon har "BARA HÄSTA I HUVUDET" 🤣. Och ja, jag lever väl ut min dröm genom henne 🙈.
Hon har ridit på ridskola (ett av landets största) sedan hon var 8 år. Senaste året "vanlig" grupp och även hoppgrupp (där hon avancerat en grupp). Hon får en god utbildning ridsmässigt och utvecklas bra.
Hon går i dag på Internationella Engelska Skolan och kämpar med betyg för första gången. Till hösten är det dags för högstadiet.
På en av de kommunala skolorna erbjuds ridprofil i högstadiet. Hon vill gärna gå där. Den skolan är för övrigt ingen utmärkande skola utbildningsmässigt.
Jag känner mig kluven. Å ena sidan vill jag att hon går kvar på IES och får en god utbildning och bra grund i engelska. Å andra sidan får hon mer hästvana och ridträning om hon går ridprofilen.
Hennes mål är gymnasium på Stömsholm, ev Hippologen och ut och jobb i världen som tränare.
Jag tänker att av alla de 1000-tals hästtjejer och killar i detta land har hon tuff konkursen. Dessutom har vi i dagsläget ingen ekonomi att hålla egen häst.
Vad har ni för råd?
Sorry för vanligt och kanske snurrigt inlägg.
Mvh


Om det hade varit min dotter så hade jag prioriterat en bra utbildning framför intresse. Ni kanske också kan titta lite på vilka betyg det behövs i högstadiet för att nå Strömsholm i gymnasiet och diskutera vad som är bäst för henne. Så ha en dialog om det är bättre att hon kan nå de långsiktiga målen genom en bra utbildning eller en annan skola med lite sämre utbildning där hon får mer ridning och hästar och kanske missar sin möjlighet att nå Strömsholm. Men till slut skulle jag nog ändå säga att det är till stor del ditt beslut vilken skola hon går i då du är den vuxna personen och hon faktiskt bara är 13 år. Då är det lätt att bara se det kortsiktiga perspektivet vad som är roligt nu.
 
Var det du eller hon som ville att hon ska gå IES från första början? Är skolan med ridprofilen en dålig skola eller bara sämre än IES enligt ditt tycke?

Att livnära sig på häst är svårt och är inget hon ens behöver välja om hon vill göra sedan nu. Däremot är tonåren en tuff tid och att ha roligt i skolan är oändligt viktigt. Lika viktigt som att få möjligheten att utbilda sig på ett sådant sätt att man senare i livet kan välja vad man vill göra. Inte bara med tanke på att det kan kännas jobbigt att läsa in sådant man behöver för att komma in på den utbildning man vill utan också för att en tråkig skoltid kan förstöra all lust att läsa vidare. Om ridprofilen ger en lika bra utbildning som någon annan skola skulle jag inte säga nej till hennes önskan utan uppmuntra henne till att gå där, ha roligt och lära sig massor. Att trivas och ha något man tycker är roligt ger bättre inlärning även i de ämnen man kanske inte egentligen tycker är så jättekul. Om ridprofilen däremot är en usel skola i övrigt är det en helt annan sak.
 
Jag skulle kollat vad ridprofilen egentligen ger, mål och hur den fungerar och hur seriös den är. Om det verkligen är en bra utbildning så kanske kanske, men det är tidigt att profilera sig. På gymnasiet bör barnen få välja helt själva men högstadiet är väl tidigt. Då kanske hästarna hägrar och man inte tänker så mycket på realismen i framtiden och vad hästdrömmarna egentligen kan leda till i praktiken. Jag är egentligen enig med de flesta att prioritera utbildningen, men om man verkligen gör det genom att hon går kvar i skolan är inte helt säkert (men troligen).

Det beror också på tjejen, trivs hon i sin skola? Det kan vara en utväg för henne för att få byta skola? Är hon studiemotiverad och klarar sig bra? Om inte kan ridprofilen kan vara ett sätt att behålla motivationen och få en hyfsad utbildning som hon inte klarat om det inte funkar i nuvarande skolan av en eller annan anledning-
 
Vissa högstadieskolor lockar med ridlektioner och annat för att kostnaden för att erbjuda detta är mindre än vinsten av att få några extra elever till skolan. Skolpengssystemet har lett till att sådant kan vara lönsamt, eller ibland nödvändigt för skolans överlevnad. Kan vara värt att kolla upp om skolan erbjuder ridlektioner pga att elever väljer att lämna skola av olika anledningar, eller om det är ett genuint intresse att erbjuda detta.

Är skolan helt okej så finns det väl inget att förlora. Vill man syssla med hästar är det nog smart att fixa ett bra jobb så att man har råd, men det finns ju inget som hindrar henne från att göra det valet senare om hon vill, även om hon går högstadiet med ridprofil. En högstadieskola måste ju erbjuda utbildning i alla ämnen precis som en vanlig skola.

Men som sagt, gräv lite mer i VARFÖR en högstadieskola känner att den behöver locka elever med ridlektioner?
 
Låt henne gå ridutbildningen. Om hon får glädje genom det kommer hon också finna motivationen till övrig utbildning. Som sagt ovan, ta kontakt med högstadieskolan i fråga och kanske tidigare elever/deras föräldrar, hur upplevde de skolan? Högstadiet är trots allt "bara" högstadiet, och hon har gått om tid att skaffa utmärkt engelska även i gymnasie och sedan universitet om hon vill fortsätta så långt.
 
Ta reda på mer om skolan som erbjuder ridlektioner. Vad innebär själv ridlektionerna? Hon kanske ändå lär sig mer på ridskolan där hon redan går? Som redan nämnts har det betydelse hur lätt hon har för sig i skolan, hur trivs hon? är hon studiemotiverad?

Jag valde själv "den seriösa" vägen bara för att "hästar kan man ju inte försörja sig på". Känner själv att det blev fel val, blev aldrig något mer seriöst jobb, just eftersom jag som person är mer praktiskt lagd och älskar att hålla på med allt som har med hästar och djur överhuvudtaget att göra. Jag borde lyssnat lite på mitt eget hjärta och gått någon hästutbildning som passat mig mycket bättre.
Det är så lätt att vara efterklok hur man än väljer 😄😇
När mina egna barn står inför skolval vet jag inte hur jag ska råda dem... mer än att de ska följa sitt hjärta.
 
Det är "bara" högstadiet, låt henne gå ridprofilen. Om din dotter är driven i skolan spelar det ingen roll om hon går i en lite "sämre" skola. Hon kommer klara det bra ändå. Börjar skolans namn på G? I så fall har jag gått där, jättebra skola. Hade egen ponny samtidigt som jag gick ridprofil i högstadiet. Hade även egen häst i gymnasiet och läser nu prestigeutbildning på universitetet. Samma med min bästis från högstadiet. Då var det häst, häst, häst. Och skola. Mamma brukade säga att "jag vet i alla fall var du är någonstans" när jag var i tonåren ... Hade aldrig orkat vara så högpresterande i högstadiet och gymnasiet om jag inte fått ha mitt stora hästintresse :)
 
Rent krasst är det svårt att livnära sig på hästar om en inte har en ganska stark ekonomi bakom sig. De flesta som gör det har oftast en föräldrargård åtminstone bakom sig. Jag skulle rekommendera en vanlig utbildning och sedan att skaffa ett välbetalt jobb och ha hästarna vid sidan om.
Jo, så nog den krassa verkligheten för många av oss.
 
Jag tycker ju att det är lite tidigt att välja redan på högstadiet. Om den ridprofil-skolan inte är bra i övrigt så kanske hon får sämre förutsättningar inför gymnasiet.
Talade med en väninna som är lärare och hon sa att IES ger en bättre utbildning än den andra skolan. Dock betyder ju det är det är "lättare" att få högre betyg på den kommunala skolan MEN IES gör henne mer redo för gymnasiet...
😬 svårt detta... Ja hon är BARA 13 men känns som viktiga val. Vet vad hon vill men JA bestämmer än så länge...
 
Jag skulle uppmuntra långsiktiga gymnasieval med inriktning häst såsom Flyinge, Strömsholm och Bollerup! Men jag hade stöttat hennes hästintresse under högstadietiden. Tex på somrarna kan hon sommarjobba hos någon som arbetar med hästar. Jag hade sagt om det var min dotter att vi satsar på den högstadieutbildning som ger dig bäst utbildning och betyg till det ”bästa ” ridgynmasiet.
Hästbranschen må vara tuff men man ska ha ett arbete man finner glädje i!Pratar från egen erfarenhet då jag fått höra hela mitt liv att hästar är bara hobby inget yrke . Men här står jag och jag är en glad tjej med ett hästyrke 😃👍🏇
 
Vad roligt att din dotter uttryckt egna tankar och en egen vilja! Vem vet vad man vill redan inför högstadiet? Det här är väl ett väldigt bra tillfälle för henne att börja träna sig i att själv ta reda på hur saker fungerar t.ex. hur ser hästbranschen ut, försöka bedöma eventuella konsekvenser av olika val och sedan ta ett eget beslut. Vad gäller konsekvens så är hjärnan färdigutvecklad först vid 20-års åldern, och konsekvenstänk är bland det sista man lär sig. Men om ni kan föra en öppen och stöttande dialog oavsett vilket beslut hon tar i denna fråga, så är det något hon kan bära med sig in i framtiden med ert förtroende.

Om din dotter är hyfsat normalvegåvad så kan hon hämta in den kunskap hon behöver när hon behöver den. Det är betydligt viktigare att ha ett vuxet stöd och känna trygghet när man är ung och ska plugga och lära sig saker, än att skolan är en prestigeskola just under högstadiet. (Om man inte tycker sig tillhöra en liten krets av människor med egna idéer om ex.vis elitskolors vikt.) Högstadiet löser sig, så särskilt avancerat är varken högstadiet eller gymnasiet. Sedan kommer dotterns planer och drömmar antagligen att skifta framåt i tiden, så inget är skrivet i sten.
 
Jag gick på ett väldigt bra ridgymnasium med mkt häst och kvalitativ utbildning. Det var väl förberedande för att jobba med häst i verkligheten, på gott och ont. Jag insåg dock att jobb med häst inte var för mig, så efter gymnasiet har jag utbildat mig inom en helt annan bransch. Många av mina klasskompisar gick vidare som hippolog och liknande, jobbat utomlands periodvis osv.
Skillnaden på oss är att jag som valt en annan, välbetald bransch, har haft råd att ha egna hästar. Mina kompisar som jobbat inom häst har inte haft samma möjligheter, har de haft egen häst har precis alla pengar gått dit och de har i många fall jobbat på ridskola och haft hästen där = är liksom aldrig lediga då alla vill ha tillgång till sin ridlärare så fort hen är i stallet. En del har inte råd med egen häst, men har ridit andra hästar på gott och ont - har du häst som levebröd har du inte samma möjligheter att välja vilka hästar du vill lägga din tid på.

Jag har inte en hästfamilj i ryggen och har bara mig själv att luta mig på vad gäller hästarna. Jag kan inte se hur jag på så vis hade kunnat komma längre med att jobba inom häst, för som flera redan påpekat är det en tuff bransch, ffa om en inte har nåt att luta sig på tex en hästfamilj med gård och liknande resurser. Möjligen om jag fått jobba hos nån riktig mästare, men jag har å andra sidan haft råd att anlita dem för min ridutbildning.

Förvisso inget som hjälper dig att välja skola. Men om en ser krasst på hästeriet så tror jag att en har mer ut av att ha en bra utbildning och bra lön, så att en kan välja hur en vill göra med hästeriet på sin fritid. Iaf när det gäller oss vanliga dödliga som får stå på egna ben.
 
Jag hade låtit henne gått ridprofilen för jag förmodar att även den skolan håller sig till läroplan etc? Engelska är ju liksom inte särskilt svårt att lära sig på andra sätt, det har ju de flesta generationer gjort i alla fall från 70-talet i Sverige och vi är ju kända att prata bra engelska och då har de flesta av oss inte gått någon engelsk skola... Mina barn pratar flytande engelska till exempel och går i en vanlig kommunal skola, nu har vi haft mycket engelska hemma också men jag uppfattar att även deras vänner pratar god engelska,... Skolan med ridprofil har väl med all säkerhet också en nationell läroplan att hålla sig till så det är ju knappast så att det är så stor skillnad mellan skolorna... Sedan är ju grejen... Vill hon satsa på hästarna kommer hon prova i alla fall. Vill du vara föräldern som står i vägen eller den stöttande föräldern? Bra lön kan man få ändå om det inte håller hela vägen. Eller så kanske hon blir nöjd med att vara hästskötare i framtiden? Eller vårdbiträde? Är det inte ok för dig om hon är nöjd med sitt liv i övrigt?
 
Som fattar det har hon det redan jobbigt i den "fina" skolan. Hon vill själv välja en annan skola med lite inriktning på ridning som är hennes stora intresse. Den skolan skulle eventuellt vara lite lättare för henne att klara av.
Om det stämmer och det hade varit min dotter hade hon definitivt fått byta till den med ridning.
Hon är inte så gammal och hon har alla chanser i världen att både ändra sig innan gymnasiet och komma in på vilken linje hon vill.
Blir hon tvingad att gå kvar och får det ännu kämpigare än vad det redan är, blir risken att hon helt enkelt lägger av. Då hjälper det inte hur fin skolan är, nästan tvärtom blir ett dåligt betyg från den ännu sämre i framtiden.
 
Tack. Mycket kloka tankar, åsikter och råd.
Hon kämpar på IES. Tyvärr har hon gått en riktig skitskola sina första 5 skolår och har därför kämpigt. Men tar igen snabbt säger lärarna.
Vi går på öppet hus för Ridprofilen och därefter får vi ta ett snack. Hon får söka runt lite och läsa på.
Men jag håller med om att satsa på en bra utbildning för att finansiera sitt hästägande i framtiden verkar rätt.
Men vi tar det ett steg i taget 👍🙂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 837
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 106
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp