Ridprofil vs. "Bra utbildning"...

Talade med en väninna som är lärare och hon sa att IES ger en bättre utbildning än den andra skolan. Dock betyder ju det är det är "lättare" att få högre betyg på den kommunala skolan MEN IES gör henne mer redo för gymnasiet...
😬 svårt detta... Ja hon är BARA 13 men känns som viktiga val. Vet vad hon vill men JA bestämmer än så länge...
Alla skolor ska följa läroplanen och därmed göra barnen redo för gymnasiet. Jag tycker inte det är svårt alls. Jag sa till mina barn att de ska gå det de vill gå, tvärtemot yrkesvägledares tjat om diverse andra linjer de inte var intresserade av. Visserligen på gymnasiet men ändå. Aldrig i livet att jag hade sagt till mina barn att de skulle välja något annat än de själva var motiverade att gå eller ens fundera över vad jag skulle vilja att de gick. Det är inte mitt val att göra, det är deras liv.

Det hade varit svårt om hon hade vägrat gå i skolan. Nu handlar det om att hon vill gå i en viss skola men du tycker att det är finare att välja den andra som hon får kämpa med. Visst bestämmer du nu men du har också skyldighet att ta beslut med hennes bästa i åtanke, inte enligt din vilja och önskemål. Vill du stå där om fem år med en unge som är så skoltrött att hon hoppar av gymnasiet för att du tyckte hon skulle gå i en skola hon inte ville gå? Det är tyvärr ett tänkbart scenario och då ska du också kunna stå för det. Ta på dig skulden för det och hjälpa henne att reparera det. Det är knappast så att hon har större chanser framöver för att hon går IES. Engelska lär sig ju ungarna med modersmjölken nuförtiden. Du skriver själv att du lever genom henne. Det är kanske något du ska sluta med. För hennes skull. Hon är ju inte du. Hon är en egen individ med egna önskningar, drömmar och mål hon ska få förverkliga. Hon ska inte behöva förverkliga dina.
 
Ok. Mitt första inlägg och redan bekänner forumet färg. Inte e bart kloka råd... utan även del påhopp.
Det är MITT ansvar att vägleda min dotter till en god skolgång.
Det handlar inte om att en skola är "finare" utan vilken skola jag anser vara den som ger bäst utbildning och grund för vidare studier och möjligheter.
Det är ändock ett barn på 13 år vi talar om och det är min skyldighet som förälder att vägleda henne. Som någon nämnde tidigare är hennes prefontala cortex inte färdig och därför är det mitt ansvar att peka ut riktning.

Kan då förtydliga att jag inte är ute efter påhopp eller annat trams!
 
Ok. Mitt första inlägg och redan bekänner forumet färg. Inte e bart kloka råd... utan även del påhopp.
Det är MITT ansvar att vägleda min dotter till en god skolgång.
Det handlar inte om att en skola är "finare" utan vilken skola jag anser vara den som ger bäst utbildning och grund för vidare studier och möjligheter.
Det är ändock ett barn på 13 år vi talar om och det är min skyldighet son förälder att vägleda henne. Som någon nämnde tidigare är hennes prefontala cortex inte fördi och dörflr är det mitt ansvar att peka ut riktning.

Kan då förtydliga att jag inte är ute efter påhopp eller annat trams!
Den utbildning som är bäst är den som minst riskerar att bli skoltrött på.
 
Ok. Mitt första inlägg och redan bekänner forumet färg. Inte e bart kloka råd... utan även del påhopp.
Det är MITT ansvar att vägleda min dotter till en god skolgång.
Det handlar inte om att en skola är "finare" utan vilken skola jag anser vara den som ger bäst utbildning och grund för vidare studier och möjligheter.
Det är ändock ett barn på 13 år vi talar om och det är min skyldighet som förälder att vägleda henne. Som någon nämnde tidigare är hennes prefontala cortex inte färdig och därför är det mitt ansvar att peka ut riktning.

Kan då förtydliga att jag inte är ute efter påhopp eller annat trams!
Finns inga påhopp o ingen har tramsat.
 
Kanske överreagerar. 🙄😬
Men kändes så i en del av svaren.
Men säger mer om deras uppfattning...
Jaja, fokuserar på det positiva och insiktsgivande. 🤗
 
Den utbildning som är bäst är den som minst riskerar att bli skoltrött på.
Men är det så stor risk då? Vet inte om det var mer än en eller två max i min högstadieklass som blev skoltrötta redan i grundskolan.

Har jag missat nåt, eller har TS skrivit att dottern har problem att klara skolan för att hon är skoltrött?

Jag skulle nog inte tänkt på skoltrötthet som en överhängande risk ens. Det är väl lika troligt att en bra skola får henne motiverad? Tycker det låter lite uppgivet att inte våga sig på en bra utbildning av rädsla för att barnen ska bli skoltrötta.
 
Men är det så stor risk då? Vet inte om det var mer än en eller två max i min högstadieklass som blev skoltrötta redan i grundskolan.

Har jag missat nåt, eller har TS skrivit att dottern har problem att klara skolan för att hon är skoltrött?

Jag skulle nog inte tänkt på skoltrötthet som en överhängande risk ens. Det är väl lika troligt att en bra skola får henne motiverad? Tycker det låter lite uppgivet att inte våga sig på en bra utbildning av rädsla för att barnen ska bli skoltrötta.
Tyckt det blir vanligare och vanligare med att ta ett sabbatsår mellan grund och gymnasie, bland dom jag känner iallafall.
 
Ok. Mitt första inlägg och redan bekänner forumet färg. Inte e bart kloka råd... utan även del påhopp.
Det är MITT ansvar att vägleda min dotter till en god skolgång.
Det handlar inte om att en skola är "finare" utan vilken skola jag anser vara den som ger bäst utbildning och grund för vidare studier och möjligheter.
Det är ändock ett barn på 13 år vi talar om och det är min skyldighet som förälder att vägleda henne. Som någon nämnde tidigare är hennes prefontala cortex inte färdig och därför är det mitt ansvar att peka ut riktning.

Kan då förtydliga att jag inte är ute efter påhopp eller annat trams!

Det är tråkigt att du känner så. Använd "rapportera"-funktionen om du tycker inlägg är otrevliga. Med det sagt, så försök att alltid läsa inlägg med en snäll röst i huvudet. Buke är speciellt (ett 24 år gammal internetforum kan knappast beskrivas på något annat sätt) och det är svårt att kommunicera och tolka tonläge i text. Att utgå från att alla inlägg är skrivna i välvilja är både trevligare och ligger närmare sanningen, jämfört med det omvända.

(Ber om ursäkt för att jag svävar lite off-topic. Jag hoppas att du ska fortsätta hänga här och önskar lycka till i skolvalen!)
 
Jag personligen anser att så länge barnen går i grundskolan så skiljer man på skolgång och hobby. När barnen går i 6an har de fortfarande lätt för att vara totalt insnöade i sitt intresse, oavsett om det är hästar, annan idrott eller hobby. Det är lätt att de enbart ser till sitt intresse, utan att reflektera över hur det påverkar det övriga livet. Risken, som jag ser det, med ridning på schemat redan på högstadiet är att det blir mer av ett tvång än en rolig fritidssysselsättning. Och det kan ju leda till att intresset tappas helt.

Jag har två barn i gymnasiet, en på högstadiet och en på mellanstadiet just nu. De två äldsta har haft fritidsaktiviteter som de fått full stöttning i genom mellan- och högstadiet. Och hade de velat välja något profilerat program på gymnasiet så hade det varit okej, men så länge de var på högstadiet var det helt separerat. Båda två läser tuffa högskoleförberedande program. (de två yngre barnen har inget lika krävande intresse)
 
Ok. Mitt första inlägg och redan bekänner forumet färg. Inte e bart kloka råd... utan även del påhopp.
Det är MITT ansvar att vägleda min dotter till en god skolgång.
Det handlar inte om att en skola är "finare" utan vilken skola jag anser vara den som ger bäst utbildning och grund för vidare studier och möjligheter.
Det är ändock ett barn på 13 år vi talar om och det är min skyldighet som förälder att vägleda henne. Som någon nämnde tidigare är hennes prefontala cortex inte färdig och därför är det mitt ansvar att peka ut riktning.

Kan då förtydliga att jag inte är ute efter påhopp eller annat trams!
Om du ser inlägg som påhopp så rapportera dem. Jag ser varken något trams eller några påhopp i den här tråden men gör du det så ska du såklart rapportera inläggen.

Det är enklare för alla om du bemöter ett inlägg genom att citera inlägget eller tagga den du syftar på (tagga gör du genom att skriva @ och användarens namn) istället för att skriva rakt ut i det blå och ingen kan med säkerhet veta vem du syftar på, vad du syftar på eller vad du menar är trams och påhopp. Kanske hade du fått ett förtydligande om du hade gjort det som hade gett dig en förklaring istället för att känna dig påhoppad.

På buke precis som i verkliga livet är det inte så att man alltid får medhåll. Här diskuteras det och ibland skiljer sig åsikterna åt men det är inget trams eller påhopp för att man har olika åsikter.

Självklart är det din skyldighet att guida ditt barn, det är det ingen som har ifrågasatt överhuvudtaget men det är också din skyldighet att guida henne med hennes bästa i åtanke utifrån den information du har vid tillfället.
 
Alla hästskolor är inte bra, då tänker jag både på den vanliga grundutbildningen, men även hästbiten.

På min tid kunde man på högstadiet få extra idrott och då rida istället, kommer dock inte ihåg vad det heter, kan säkert variera från kommun till kommun.

Att skaffa en medryttarhäst och gå på ett vanligt högstadie hade jag i första hand tyckt. Mer för att hästar är tungt, slitigt och är de 13 år så hade jag velat att de hade andra valmöjlighet och inte endast hästar.
När de går börjar gymnasiet är de bara ett par år från att bli myndiga och bör (tycker jag) ha större inflytande över sina egna val.
Då bodde jag ändå mer eller mindre i stallet under högstadiet och hade nästan enbart stallkompisar, jobbade extra på lov och helger i stall.

Däremot så hade jag inte ens funderat nämnvärt över att de ska få engelska med sig från grundskolan, tror forskningen är ganska tvetydig om det gör skillnad (för att idag är man ändå så exponerad för den). Jobbar man med hästar så är det vanligt att jobba ett par år utomlands och då kommer den biten utan problem.

Hästgymnasie, jobba ett par år med hästar, för att sedan vidareutbilda sig är nog ganska så typiskt för den hästtokiga.
Finns många vägar att gå inom hästyrket. :)
 
Jag tycker du gör helt rätt i att gå på informationsträffen så att du får kött på benen vad det innebär att gå idrottsprofil på högstadiet. Oftast ligger profileringen under elevensval så den tar inte tid från ordinarie undervisning.

Med det sagt är det viktigaste att välja en skola där eleven trivs, har bra kompisar och likasinnade är sällan negativt. De sociala relationerna är väldigt viktiga under högstadietiden som utspelar sig i en väldigt tuff ålder med pubertet och att finna sig själv. Alla skolor jobbar efter samma läroplaner och ska vara likvärdiga.

Jag personligen hade hellre sett att mina framtida barn väljer en profil på högstadiet än en smal gymnasieutbildning.
 
För framtida studiers skull så är ju egentligen gymnasievalet mer avgörande än högstadiet. Läser man hästutbildning på gymnasiet så kommer det ha större påverkan på vilka universitetsutbildningar man kan välja (komma in på) utifrån meritpoängen.
 
Jag säger ridprofil. Håll humöret uppe under tonåren och efter det kan hon praktisera och lära sig mer samt mer engelska utomlands.

Jag gick ut gymnasiet med bottenbetyg i engelska. Idag driver jag (tillsammans med ägaren) en turridningsranch i Australien 🤷‍♀

Å andra sidan har jag valt bort barn så min åsikt räknas aldrig när det kommer till sådana här frågor. Jag är ok med det :) Jag förstår att det ligger mycket annat bakom med som såklart inte kommer med i ett foruminlägg.
 
Du har fått mycket bra input, bidragar här med min erfarenhet.

Jag växte upp med en ambitiös mamma som fokuserade och "pushade" på att jag skulle få en bra utbildning. Det var inte tal om att jag skulle få gå naturbruk/-hästinriktning under gymnasiet, utan jag skulle göra svår matematik etc som behövdes för att kunna bli ingeniör/läkare/etc. I dag har jag en bra utbildning (mastergrad) och ett mycket välbetalt och bra jobb, samt råd med att hålla egna hästar - men: jag skulle lika gärna kunnat komma hit om jag gått ridgymnasium. Och - jag ångrar fortfarande att jag gått miste om det under min ungdom, samt om jag tänker efter är nog lite bitter på min mamma, som pushade så stenhårdt på "bra utbildning".
 
Tyckt det blir vanligare och vanligare med att ta ett sabbatsår mellan grund och gymnasie, bland dom jag känner iallafall.

Det är kanske olika i olika miljöer? Man skulle ju behöva veta om TS dotter befinner sig i en miljö där man får vara tacksam om barnen orkar ta sig genom skolan och behöver all hjälp de kan få med att hålla motivationen uppe, eller en miljö där det vanliga är att man tuffar på genom grund- och gymnasieskola, och det största problemet är vilken universitetsutbildning man ska läsa sen.
 
Du har fått mycket bra input, bidragar här med min erfarenhet.

Jag växte upp med en ambitiös mamma som fokuserade och "pushade" på att jag skulle få en bra utbildning. Det var inte tal om att jag skulle få gå naturbruk/-hästinriktning under gymnasiet, utan jag skulle göra svår matematik etc som behövdes för att kunna bli ingeniör/läkare/etc. I dag har jag en bra utbildning (mastergrad) och ett mycket välbetalt och bra jobb, samt råd med att hålla egna hästar - men: jag skulle lika gärna kunnat komma hit om jag gått ridgymnasium. Och - jag ångrar fortfarande att jag gått miste om det under min ungdom, samt om jag tänker efter är nog lite bitter på min mamma, som pushade så stenhårdt på "bra utbildning".

Jag växte upp i ett lärarhem där det var självklart att utbildning var viktigt. Det var inte tal om att gå naturbruks/-hästinriktning, varken jag eller föräldrarna tänkte nog ens tanken på att det vore möjligt. Jag gjorde svår matematik osv eftersom det var självklart att ta chansen att lära sig mer om man kunde. Idag har jag en bra utbildning, och ett mycket välbetalt och bra jobb, samt råd att rida fina hästar för bra tränare. Men: Jag skulle inte ha kommit hit om jag hade gått ridgymnasium.

Och: Jag ångrar inte ett ögonblick att jag satsade på utbildning och inte på hästarna i min ungdom. Man kan hålla på med hästar hela livet, man behöver inte ha dem som huvudsyssla för att få ha dem i sitt liv. Som student var det perfekt att ha stalljobb som extraknäck, så det har funnits möjlighet att jobba med hästar fast jag inte gick naturbruk eller liknande. Jag känner inte att jag missat nåt. Om jag tänker efter är jag tacksam mot min mamma, som såg det som så självklart att jag skulle ha en ”bra utbildning”.

Så kan det också gå.
 
Skulle jag rekommendera något, är det hellre att hon går högstadiet med hästinriktning-då hon själv vill det och är intresserad av hästar.
Sålänge hon får godkänt och tillräckligt poäng för att ta sig in på gymnasiet hon vill- bör det enl mig inte spela så stor roll vilken skola det är.
Hade jag haft möjlighet att ha häst i schemat under högstadiet, hade jag absolut velat det. Dessvärre finns ej den möjligheten här.

Överlevde högstadiet, m högsta betyg i det mesta. 324 i poäng. stod mellan Strömsholm, natur-natur, naturbruks (10 mil från oss, störmsholm- långt bort) eller Bild- Liu m häst.
Då vi flyttade ut på landet, och tränaren skulle ha sina hästar hos oss, därmed min passhäst. blev strömsholm struken. för, hade jag gått där-- hade jag ej kunnat haft med någon häst dit(dyrt)
här hemma- Har nu en egen(fick min passhäst i höstas) + 7 hästar som jag och syrran tar hand om. varav 2 föl som ska köras in nu.
rider in hästarna vid 3-4 års ålder, och tränar för en tränare en gång i veckan m min häst.

varför jag valde bild- hade fått bästa utbildningen på natur, men risken finns att jag där skulle haft för höga krav på mig själv och kraschat igen.
bild- lät roligast, +har häst två förmiddagar hemma på gården lektionslagt. kommer inte jobba m konst eller något sådant i framtiden. utan vill satsa på hästar på något sätt. Men ger bättre behörighet än naturbruks.

nu är det förvisso gymnasie, men vad jag vill säga är att låt henne gå det hon anser vilja mest.

du säger att ni inte har råd med egen häst- såhär får hon chans att umgås mer med häst (för hon kan ju fortfarande rida på ridskola om än hon går där ? = hon får rida för andra tränare= bättre utbildning)
och ha roligt- mer motiverad+ går med de som också gillar hästar.

Går hon den andra skolan,
vilken skola en gått på spelar ingen roll i gymnasieansökan- där är det betygen.
 
Jag växte upp i ett lärarhem där det var självklart att utbildning var viktigt. Det var inte tal om att gå naturbruks/-hästinriktning, varken jag eller föräldrarna tänkte nog ens tanken på att det vore möjligt. Jag gjorde svår matematik osv eftersom det var självklart att ta chansen att lära sig mer om man kunde. Idag har jag en bra utbildning, och ett mycket välbetalt och bra jobb, samt råd att rida fina hästar för bra tränare. Men: Jag skulle inte ha kommit hit om jag hade gått ridgymnasium.

Och: Jag ångrar inte ett ögonblick att jag satsade på utbildning och inte på hästarna i min ungdom. Man kan hålla på med hästar hela livet, man behöver inte ha dem som huvudsyssla för att få ha dem i sitt liv. Som student var det perfekt att ha stalljobb som extraknäck, så det har funnits möjlighet att jobba med hästar fast jag inte gick naturbruk eller liknande. Jag känner inte att jag missat nåt. Om jag tänker efter är jag tacksam mot min mamma, som såg det som så självklart att jag skulle ha en ”bra utbildning”.

Så kan det också gå.
Fast det där är ju just din åsikt, att det inte fanns för dig att gå hästinriktning och att du inte ångrar dig, vilket är jättebra. Men ts dotter är ju i ett annat läge, för henne finns ju hästinriktningen med som en möjlighet, så det går ju inte att jämföra henne med dig?

Jag hade också pushande akademikerföräldrar som pushade på att jag inte fick gå naturbruk för det var en för dålig utbildning. Resultatet blev att jag valde samhäll på gymnaiset och gick ut med skitbetyg och var fruktansvärt skoltrött. Nu har det ordnat sig bra för mig ändå, jag har ett välbetalt internationellt jobb (med engelska om det nu är viktigt för ts), men jag var 32 när jag orkade ta tag i pluggandet på allvar igen...

KL
Sedan tycker jag man får skilja på dagens val av högstadium och gymnasium. Alla högstadium följer den nationella läroplanen för poängen med högstadiet är att komma in på gymnasiet. Att då rida en eller två gånger i veckan extra gör väl varken till eller från, betyg får ungen i kärnämnena ändå vilket är det som gäller för gymnasieansökan. Nej, det är sant att vi inte vet hur bra just det här högstadiet är. Men det bör påtalas att engelska skolan är en av de skolor i Sverige som har fått mest kritik av alla friskolor på många olika sätt, så det är inte säkert de är bra heller. Och som sagt - högstadiet förbereder eleven för gymnasiet. Inte för vidare universitetsstudier. Verkar som att flera här glömmer det. Bra betyg i högstadiet ger dig möjlighet att välja gymnasium, oavsett om du gått i engelska skolan eller någon annanstans. När du ska söka universitet är dina betyg eller kunskaper du hade när du gått ut högstadiet inget värda. Engelska är inte ett argument för det, dagens ungdomar lär sig engelska ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 107
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp