ridskola eller lärmoästare?

Z

zillax89

Hej.

Jag har nu bestämt mig för att lämna tillbaka en av hästarna och få då ca 700kr över varje månad. Har en unghäst som ska ridas in hösten 2008 och känner nästan lite panik att jag måste börja komma igång att rida klokt igen. Har haft uppehåll i ett par år.

Det är så att det nu är en 20 årig fjording till salu som verkar hur go som helst, sadel och träns medföljer + hästpass och då känner jag att om den hästen är så go som den verkar hade den varit perfekt för mej att rida på så jag kan känna mig säker på hästryggen igen. Men nackdelen där är att jag antagligen bara kommer ha råd med att rida lektion nu i vår en gång varje månad. Till hösten kommer jag ha råd med 2 lektioner i veckan.

Alternativet är att jag börjar på ridskola och rider där en gång i veckan och kanske - om jag har tur - hittar en medryttar häst. Men känns som att jag inte kommer komma igång, att konfrontera en häst i ett ridhus är aldrig samma sak som att göra det ute i skogen.

Jag är bara så förvirrad, hästen verkar helmysig och jag tror även det är bra att ha en erfaren häst bredvid när unghästen kommer hem från inridningen. Jag vet bara inte....och dessutom håller ju inte ridskolorna här på ön igång under sommaren, kommer jag vara utan ridning hela sommaren känns det som - om ja inte har turen att hitta medryttar häst men det verkar ganska så...ja....svårt.

Men tanke på att jag varken har bil eller körkort, planerar dock att ta det i sommar, så blir det även svårt för mej att ta mig till både ridskolan och medryttarhästen - om jag hittar någon. Då känns det liksom bättre att satsa på att ha en erfaren häst hemma och komma iväg på träning en eller kanske två ggr i månaden.

Men jag vet inte - alltså usch.... allt jag vill är att vara tillräckligt trygg och självsäker nästa år när unghästen kommer hem...
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Det låter nästan som att du skulle köpa en erfaren läromästare och sälja unghästen.......
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

missförstå mig rätt, jag har nyss skickat tillbaka en unghäst som jag fick hem att jobba med som ohanterad ettåring och ägarna var helnöjda nu när dom fick hem henne så jag har ju erfarenhet MEN hon var en ponny och henne red jag aldrig, men tömkörning och longering och allt sånt fick hon lära sig.

Unghästen jag har är helmysig och jättelugn och fin men det är jag som haft uppehlåll från ridningen alltför länge så jag måste komma igång. Säljer honom gör jag inte för han och jag är bästa polers och jag har pratat med en hästkarl som är jätteduktig som även ska rida in min unghäst.

Dessutom kommer jag ju gå på hästgymnasium i höst och få två lektioner i veckan.

Frågan är bara vad som är bäst för att komma igång med ridningen igen?
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Jag tror att du i nuläget får ut mer av en läromästare, jämfört med ridskola. Om du känner dig lite otrygg, så är det ju ofta att man får rida olika hästar varje ggn etc.
En riktigt trygg, go häst så att du kan komma igång med ridningen tycker jag låter som ett klokt val.
För som du säger kommer du ju ändå att börja ridskolan till hösten.
Lycka till
//Jezz
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Jag tror att du kan få ut väldigt mycket ur en så trevlig häst. En läromästare är ju nästan alltid precis vad man behöver när man vill komma igång och en så go häst kan ge dig mycket mer än lektionerna kan. Lycka till :)
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

jo, det känns nästan så, ska övertyga min faster :P Hon är väldigt skeptisk. Men ska såklart provrida hästen och se vilken kondition hon är i. För jag är käääär
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Jag skulle ha köpt en läromästare än att gå på ridskola. Då har du samma häst och får rida som du vill, och då känner du dig säkrare.
Lycka till och hoppas att det går bra.
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Hoppas verkligen att du kan köpa hästen :)
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

hej har suttit i samma situation som dig. Det jag hade gjort är att köpa läromästaren och ta de rid lektioner du kan men se om du inte kan hitta någon duktig rid tjej som kan komma hem och ge dig lektioner utöver de rid léktioner du kan ta. Brukar alltid finnas någon som brukar kunna komma hem och hjälpa en för en billg slant. Lycka till
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Jag hade sålt unghästen och köpt en äldre häst om jag var dig. Du känner dig osäker över att rida in din egna unghäst och det får mig att reagera. Känner man sig osäker, ska man absolut inte försöka rida in en unghäst. Jag hade antingen sålt hästen och köpt en äldre, eller skickat iväg unghästen på inridning och köpt en äldre läromästare, för en unghäst ska endast hanteras och ridas in av kunniga SÄKRA ryttare.
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Men har man bara råd o rida lektion en gång/månad, hur kan man då ha råd att ha en häst, o dessutom köpa den?
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Varför inte leta reda på en trevlig foderhäst som läromästare? Då kan du använda hästköpspengarna till träningar och lektioner istället.

Det beror ju på vilket mål du har med din ridning också, om du mest ägnar dig åt skogspromenader är det kanske inte så viktigt att åka på hopp- eller dressyträningar. För mig är det tex ganska värdelöst att inte rida för tränare regelbundet, oavsett hur bra hästen är, jag behöver verkligen någon som är på mig för att utvecklas.
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Varför inte leta reda på en trevlig foderhäst som läromästare? Då kan du använda hästköpspengarna till träningar och lektioner istället.

Det beror ju på vilket mål du har med din ridning också, om du mest ägnar dig åt skogspromenader är det kanske inte så viktigt att åka på hopp- eller dressyträningar. För mig är det tex ganska värdelöst att inte rida för tränare regelbundet, oavsett hur bra hästen är, jag behöver verkligen någon som är på mig för att utvecklas.

Jo, jag funderade på det också men då tänkte jag att om jag tar hem en häst - och sen händer det något, så sitter jag i samma sits igen. Men jag förstår vad du menar - tack* Har bestämt mig för att inte köpa fjordingen.

Nu har jag hittat ett travstall som har trevliga pensionärer som jag ska provrida och bli medryttare på, vilket jag tycker är det allra bästa :D... Tjejen där kan även hålla lektion för mej 1 gång i veckan + att jag får ta med hästen på träningar/tävlingar hos andra tränare. Sen utöver det ska jag rida på ridskola en gång i veckan.

Red senast igår en häst på 170 cm - hehe, tack vare honom kände jag mig genast trygg på hästyggren igen - trots att det var långt ner till marken :crazy:

Dock var det lite knepigt att komma upp - hehe...haha*
 
Sv: ridskola eller lärmoästare?

Jag hade sålt unghästen och köpt en äldre häst om jag var dig. Du känner dig osäker över att rida in din egna unghäst och det får mig att reagera. Känner man sig osäker, ska man absolut inte försöka rida in en unghäst. Jag hade antingen sålt hästen och köpt en äldre, eller skickat iväg unghästen på inridning och köpt en äldre läromästare, för en unghäst ska endast hanteras och ridas in av kunniga SÄKRA ryttare.

Jag är osäker på att rida in honom just för att jag aldrig skulle kunna förlåta mig själv om något gick snett, då skickar jag hellre honom till någon jag litar 100% på och som jag även kan ta med hästen till och rida lektion för i framtiden.

Jag har varit säker tidigare men var med om en olycka för en månad sen och har sedan dess varit skakis, så nu känner jag att jag verkligen behöver komma igång igen.

Missförstå mig inte, jag har själv tänkt tanken - är jag verkligen redo för en unghäst? Men alltså jag har ju haft unghästar tidigare och det har inte varit något konstigt med det. Fått hem ohanterade ettåringar som inte ens vant sig vid grimman som idag är jättegoa och självsäkra hästar.

Unghästen och jag är tajta, vi litar på varandra till 100 %, bara att det är ridningen som jag verkligen behöver komma igång med igen efter ett uppehåll.

Men jag förstår din reaktion - absolut, alltför många skaffar unghäst innan de är redo för det. Jag gjorde det för jag kände inombords att jag verkligen var redo, jag var lite trött på att bara träna andras, jag ville föda upp min egen liksom... Men sen händer en olycka som verkligen gror in sig och så sitter man där... Men jag tror det handlar mest om att jag bara måste hitta den där säkerheten jag hade förut, självförtroendet helt enkelt, och jag har ju trots allt iallafall 1,5-2 år att bearbeta det :D.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 042
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: Zpunk
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 489
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 951
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp