Ridskoleelev 2019

Äntligen lektion igen i måndags efter en hel del otur med förkylningar igen.
Det var inte alls min bästa lektion kan man säga...

För det första hade jag hällt kokande vatten på handen, så jag fick lov att rida med kallt omslag fastlindat på handryggen där jag hade ont.

För det andra hade hästen (ett ganska knepigt fuxsto) börjat fälla, och dessutom är det ju snart vår - då blir hon alltid tjurig som bara den i boxen och man får knappt röra henne, hon hade inte gått på två tre dagar och varit ute i leriga hagar - så det var ganska trist att borsta av henne och hantera henne alls.

För det tredje var det hoppning. Jag har hoppskräck inomhus och i grupp. Ja, jättekonstigt - men när det är inne i ridhus och grupp blir jag nog för stressad över att de andra ska hinna hoppa och massa annat. Jag kan hoppa och jag är ganska bra på det men då måste jag vara ensam alternativt hoppa terränghinder ute.
Det är något som satt sig benhårt i min hjärna och det är så svårt att kämpa med.
I måndags fick jag kämpa för att trava över cavaletti, och sedan hoppade jag ett pyttehinder (där fick jag verkligen kämpa för att ens våga fatta galoppen och det blev ett dåligt hopp pga min osäkerhet) men sedan tyckte jag att det var bra. Så jag skrittade i mitten nästan hela lektionen och kände mig så himla dålig :(
 
Rida utan stigbyglar är väl bara att göra? Bara att korsa dem framför sadeln. Det borde instruktören bara tycka är bra - super för sitsen ju. :)
Ja! Vi får göra det i stort sätt hur vi vill, det är bara att säga till ridläraren att "Du jag lägger upp stigbyglarna en stund". Tycker hen att det är olämpligt just då av någon anledning säger hen bara typ "vad bra men kan du vänta till efter vi gjort X övning kanske?"
 
Rida utan stigbyglar är väl bara att göra? Bara att korsa dem framför sadeln. Det borde instruktören bara tycka är bra - super för sitsen ju. :)
Förvisso, har valt självmant att sitta ned i traven under övningarna (efter uppvärmningstraven), men för egen del tror jag att jag kan vänta utan stigbyglar om det inte är poängen med lektionen. Vill hitta balansen igen, är fortfarande lite ringrostig även om det kommer tillbaka fort.
Har ingen brådska och kan ta det lite pö om pö. :)
 
Övningarna kan säkert göras roligare tänker jag, hästarna ledsnar ju också...

Det finns ju tusen sätt att rida skänkelvikningar och skolor, så det är knappast där felet ligger. Men försöker man rida "skolor" innan man riktigt behärskar skänkelvikning blir det ju ganska platt fall, inte den övningen det är tänkt att vara.

Jag använder tex gärna övningar där man alternerar mellan skänkelvikningar, volter och galoppfattningar, vilket har den fördelen att det funkar även om gruppen är lite spridd.

(Exempel skänkelvikning på halva diagonalen, 10-meters volt mot samma sida som du kom ifrån, skänkelvikning tillbaka till spåret. Efter hörnet gå in på hörnlinjen, flytta ut till spåret, fatta galopp. Man kan också lägga till att volten görs i galopp, så har man hunnit med tre halvdiagonaler skänkelvikning och båda galopper på ett varv.)
 
Förvisso, har valt självmant att sitta ned i traven under övningarna (efter uppvärmningstraven), men för egen del tror jag att jag kan vänta utan stigbyglar om det inte är poängen med lektionen. Vill hitta balansen igen, är fortfarande lite ringrostig även om det kommer tillbaka fort.
Har ingen brådska och kan ta det lite pö om pö. :)
Fast du kommer hitta balansen mycket snabbare utan stigbyglar. :) Vi får inte rida lätt alls efter uppvärmningen - då är det nedsittning som gäller. Om man håller på att rida lätt hela tiden så får man ju aldrig en bra och stabil sits under nedsittning.
 
Fast du kommer hitta balansen mycket snabbare utan stigbyglar. :) Vi får inte rida lätt alls efter uppvärmningen - då är det nedsittning som gäller. Om man håller på att rida lätt hela tiden så får man ju aldrig en bra och stabil sits under nedsittning.
Det är inte balansen som är problemet för mig, det är lite annat som fortfarande spökar. Rida utan stigbyglar i skritt och galopp funkar, men traven har jag fortfarande svårt för. Tror jag kniper mig fast med knäna omedvetet, det sitter kvar sen jag red barbacka på en travare och han började trava, jag hade ingen balans, det blev travar trav, jag blev rädd och slängde mig av, sen dess har jag alltid haft svårt för trav. Har även varit svårt med nedsittningen med stigbyglar, däremot stoet jag rider mycket på ridskolan just nu blir väldigt seg (som sirap) i traven när hon arbetar i form , vilket passar mig för då hinner jag lära mig.

Har som sagt ingen brådska och lägger hellre grunden först.

Den ridläraren jag red för innan red vi mycket nedsuttet och utan stigbyglar, nu är det lägre nivå på den gruppen jag rider i än vad det var då. För min egna del spelar det ingen roll.
 
Lagt upp detts klipp redan, men på lördag väntar nytt försök på programridning på damen ifråga 😁 förhoppningsvis lyckas jag få lite mer tryck i henne utan att hon blir spänd 🙊🙈 fuxdam uti hovspetsarna 😈
 
Ridningen idag, dressyr och fortsättning på förra veckans övning bog in/öppna. Red samma sto igen, testade den här gången att rida utan martingalen och ridläraren märkte skillnad, sa att hästen såg mer avslappnad ut och inte knäppte av, trodde inte det skulle märkas någon märkbar skillnad.

Sen hade hon bytt sadel, så nu har hon en stenhård stübben och vi red utan stigbyglar, gissa vem som varken kommer kunna gå eller sitta, det värker som sjutton i alla mina muskler och sittben. Är överlag nöjd med lektionen. Hon har svårt i vänster varv att forma/böja sig, mycket lättare i höger.
 
Upp i sadeln igen efter förra veckans skräckupplevelse...milt sagt nervös. Fick Challe som är väldigt hög, men också väldigt lugn och stabil, sävlig skulle nog vissa tycka. Vi skulle rida utomhus, halv storm gjorde mig inte lugnare. Challe gjorde ett litet sidhopp men sen gick det så bra så. Galopp på volten, första gången sen jag började rida igen! Senare extraträning på ett litet snällt och erfaret sto. Nu blev det sluta på snett igenom fram till medellinjen, sen öppna rakt fram. Vet inte riktigt vad jag gjorde rätt, men jag fick beröm ibland iaf! Men hon är en riktig ögontjänare, så fort läraren kommer fram och tar tag i tygeln åker huvudet ner...
 
Verkar vara väldigt inne att ha egna, färgade stigbyglar nu! Och på klubbtävlingar är det egna skydd, schabrak och träns. Igår hade vi klubbtävling och samtidigt ponnyridning, men då fanns inget bett på tränset, för det hade tjejen flyttat till sitt eget blingade och illasittande träns... 😡 det är väl ok om man inte missar att byta tillbaka, men lite synd om de ungar som inte har föräldrar som kan lägga en tretusen på egna stigbyglar t ex...
 
Verkar vara väldigt inne att ha egna, färgade stigbyglar nu! Och på klubbtävlingar är det egna skydd, schabrak och träns. Igår hade vi klubbtävling och samtidigt ponnyridning, men då fanns inget bett på tränset, för det hade tjejen flyttat till sitt eget blingade och illasittande träns... 😡 det är väl ok om man inte missar att byta tillbaka, men lite synd om de ungar som inte har föräldrar som kan lägga en tretusen på egna stigbyglar t ex...
Dåligt, hos oss får man inte hålla på och flytta på bett eller ha egna träns. Hästarna har ju egna inpassade träns och sadlar och det blir ju omöjligt att hålla någon som helst koll för ridlärarna. Egna skydd är även det big no-no, det finns ju en anledning till att hästen har eller inte har skydd.
Sedan är det ok att sätta dit ett eget pannband, eget schabrak, och byta till egna stigbyglar - de är ju mest kosmetiska saker som går att byta snabbt och smidigt. Dock är det rätt få på min ridskola som byter, de flesta nöjer sig med att kanske byta schabrak om man vill matcha med sin egen outfit.

Minns en gång jag kom aningen försent till stallet (händer typ 1 gång på 5 år) och jag tokborstade, sadlade, och skulle hämta tränset - och det var ihopsatt så himla konstigt och bak och fram att det tog mig säkert en kvart att reda ut (mest pga att jag trodde jag skulle kunna "rädda det" fort genom att inte plocka isär det helt, men det var så jag fick göra för att lösa det till slut) och sedan ska det ju passas in dessutom.
När jag kom ner till ridhuset upptäckte jag även att gjorden var felknäppt på ena sidan, och stiglädren satt med knäppet inåt mot sadeln, stigbyglarna var bak och fram...
Jag höll på att få psykbryt. Min häst såg mest ut såhär :confused::meh:
 
Det är väl ok om man inte missar att byta tillbaka, men lite synd om de ungar som inte har föräldrar som kan lägga en tretusen på egna stigbyglar t ex...

Förlåt men, varför är det "synd om de ungarna" vars föräldrar inte kan lägga 3k på ett par egna stigbyglar?
Hur bra man rider eller hur roligt man har det sitter inte i stigbyglarna.
 
Förlåt men, varför är det "synd om de ungarna" vars föräldrar inte kan lägga 3k på ett par egna stigbyglar?
Hur bra man rider eller hur roligt man har det sitter inte i stigbyglarna.
Tänker mest på den pryl och märkesmani som råder ändå, inte minst inom hästsport, utan att de behöver tävla om vem som har finaste tränset på tävlingen. Hästar är inga dockor som ska kläs ut och blingas imo.
 
Tänker mest på den pryl och märkesmani som råder ändå, inte minst inom hästsport, utan att de behöver tävla om vem som har finaste tränset på tävlingen. Hästar är inga dockor som ska kläs ut och blingas imo.

Ok, jag tycker själv att man inte borde få byta utrustning som träns och benskydd på ridskolehästar men just stigbyglar som är en säkerhetsgrej tycker jag inte det är några konstigheter om man vill ha sina egna då många ridskolor vad jag har sett ofta har ganska sliten utrustning (tex stigbyglar med gummiplatta där räfflorna slitits bort så det istället blir väldigt halt osv). Schabrak kan också vara en kul grej att få ha ett "tävlingsschabrak" vid speciella tillfällen.
 
Verkar vara väldigt inne att ha egna, färgade stigbyglar nu! Och på klubbtävlingar är det egna skydd, schabrak och träns. Igår hade vi klubbtävling och samtidigt ponnyridning, men då fanns inget bett på tränset, för det hade tjejen flyttat till sitt eget blingade och illasittande träns... 😡 det är väl ok om man inte missar att byta tillbaka, men lite synd om de ungar som inte har föräldrar som kan lägga en tretusen på egna stigbyglar t ex...
Men lägg av? Menar du på allvar att folk får ha egna träns, bett, skydd och grejor på hästarna? Utan att personalen godkänner och passar in dem? Det är ju inte klokt i så fall. Stackars hästar.
 
Ridlektion i går.

Jag fick den lilla bulldozern utan broms och han var taggad som attan redan från första sekund. Han har även blivit lite tråkigt nafsig på senaste tiden. Han går mycket nybörjarlektioner och så är han ju gullig så han får nog ganska mycket godis då. Han är en sån där häst som man inte kan ge godis utan att han utvecklas till monster. Så vi hade en hel del diskussion när jag borstade och sadlade om hur man beter sig.

Dressyrlektion med fokus på tempoväxlingar och att rama in hästarna ordentligt, hitta rakhet och hitta "spändhet" (vilket känns som fel ord, men att de är lite på tårna och redo för nästa grej) Min var definitivt redo för nästa grej men bara om det innebar att han skulle röra sig fortare :D Fick in inramningen av honom jättefint redan från början, så alla tempoväxlingar i skritten i början blev jättefina, iallafall framåt. Kort skritt blev lite svårare. Fick till kortad trav i bland, men där var det supersvårt att få någon lyhördhet på avsaktningar och växla ner tempo.
Galoppen var bara att glömma, han kunde inte göra någon nerväxling av tempo alls efter att vi ökat, jag fick rida in på en volt, tagga ner honom lite i skritt, och sedan fatta kort galopp.
Kort och gott en ganska bra lektion, glad och taggad häst, och jag tycker jag gjorde det bästa av situationen. Hästen också, det är klart att det är svårt att vara lugn och stilla när man är glad som ett popcorn och taggad som en kaktus :D Han lyssnade verkligen på sekunden när jag ville något, även om han valde att inte lyssna på förhållande hjälper alla gånger.

I dag: Träningsvärk så in i norden. Nacken, axlarna, magen, ryggen, rumpan, lår, vader och fingrar skriker åt mig att gå tillbaka och lägga mig :p
 
Verkar vara väldigt inne att ha egna, färgade stigbyglar nu! Och på klubbtävlingar är det egna skydd, schabrak och träns. Igår hade vi klubbtävling och samtidigt ponnyridning, men då fanns inget bett på tränset, för det hade tjejen flyttat till sitt eget blingade och illasittande träns... 😡 det är väl ok om man inte missar att byta tillbaka, men lite synd om de ungar som inte har föräldrar som kan lägga en tretusen på egna stigbyglar t ex...

:eek:

Jag har visserligen gett "min" häst ett GG ariel träns, testat annat bett, och gett henne ett par väl passande benskydd. MEN givetvis i samråd med hästägaren.

Hade en så otroligt bra ridlektion igår :love: Hästen var sååå fin i slutet av passet att jag fick kämpa för att hålla tillbaka tårarna. Hösten och vintern har varit en berg och dalbana med knacklig häst och olyckor som avlöst varandra men nu känns det som att hon är tillbaka på banan igen. :heart Vi tränade främst på framdelsvädningar i går. Samt rida innan för spåret med hästen ställd antingen inåt eller utåt (svåååårt om ni frågar B när hon inte får hjälp av väggarna så det vart i princip saxen i trav på varje långsida :o:rofl:)
 
Senast ändrad:
Glömde ju: Vi hade även skrittävling :D
Alla ställer sig på en lång rad och man ska skritta så snabbt man kan till mål. Travsteg eller om hästen stannar gör att man blir diskad. Man kunde vinna en hovkrats och en twix.
Jag och krutponnyn var supertaggade, han gick med taggade små små symaskinssteg men vi var ändå med ända till 4e omgången. Då satte han av i galopp efter ridlärarens klara, färdiga gå... och vi blev diskade.
Tydligen får man inte galoppera på skrittävling :confused: Vi kom i alla fall fyra! :up:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp