Ridskoleelev 2019

Ja om hästen går lektionen innan så gör jag gärna det! För någon vecka sedan när jag skulle rida en ny häst kunde jag tjuvkika på när hon reds i dressyrgruppen innan mig. Det var rent guld, hade massor med mig redan innan jag kunde sitta upp. Går på en ganska stor ridskola så de är många hästar och lektioner i rullians, föredrar ju såklart att få mysa och göra i ordning själv innan lektionen;)
Precis! Både ock är superbra. Kan man spionera på lektionen innan kan man titta på hur hästen ser ut för dagen, hur den reagerar, och hur ryttaren rider. Man kan planera lite efter det man ser, tex om det ser ut som att man kan behöva peppa hästen lite eller försöka rida lite lugnare.
Gör man iordning själv kan man känna lite på hur hästens humör är innan, mysa, och så brukar jag börja redan där med att se till att hästen är alert och lyssnar på mig.
 
  • Gilla
Reactions: WOS
Någon annan än jag som spionerar på hästen och ryttaren om hästen går lektionen innan? :D
Nja, hänger mer i stallet å snackar me de andra i gruppen istället. Introvert extrovert va de ja. 🙈😅
Å med tanke på att jag rider i den första gruppen för den dagen så blir det svårt för hästen att gå lektionen innan. 😅😂😂😂
 
Ridlektion idag, flera av de stora hästarna var skadade så jag fick rida en C-ponny. Var rätt skönt då vi skulle rida utan stigbyglar, dvs lättare att sitta ner i traven på en ponny som tar korta steg än en stor häst med långa kliv. :p

I början av lektionen var ponnyn väldigt seg och gick knappt fram, efter uppvärmnings galoppen blev det mer fart i ponnyn á la ponnyexpress typ. Uppvärmningen red vi med stigbyglar, sedan efter det åkte de upp.
Dagens övning bestod av att i trav på ena långsidan rida innanför spåret och göra en övergång till skritt sen tillbaka till trav, vända för ytterskänkeln när vi kom till kortsidan, sedan vid andra långsidans hörn skulle vi lägga en liten volt in mot mitten, sen rida som en liten båge in mot mitten, lägga en liten volt ut mot spåret, sen båge ut mot spåret och ytterligare en liten volt in mot mitten i det andra hörnet, sen när vi kom till nästa långsida, vända för ytterskänkeln och göra övergången.

Denna övning gjordes i nedsutten trav, ponnyn jag red på var lite stel men blev rätt fint stundtals, märktes att hon hade lite svårt att böja sig men fick igenom några bra böjningar i volterna.

Övningen gjordes i båda varven.

Vi avslutade med att få ta ner stigbyglarna (som kändes som de var jättekorta), sen red vi på de stora volterna vid A och C, halva gruppen vid A och andra halvan vid C, där skulle vi fokusera på att ha hästen formad och göra övergångar, först skritt till trav, trav till skritt osv, sen blandades det in galopp till trav. Ponnyn jag red på orkar inte riktigt jobba i galoppen och ville mest rusa på, vilket jag inte tillät.

Jag fick kämpa och magmusklerna och låren värkte duktigt efter lektionen.
Sen avskrittning och upp till stallet då ponnyn var klar för dan. Jag var värdinna och hade ansvaret för att hjälpa de som behövde hjälp med att tränsa, sadla, mocka, ge hästarna mat osv. Så jag var i stallet länge.
Det kom en kvinna som egentligen skulle rida ut ihop med praktikanten, men hon kunde inte pga ryggont så undrade om det var någon av oss värdinnor som kunde hjälpa.

Så det blev att jag red ut ihop med praktikanten. Jag red då på skimmelvalacken som jag ridit väldigt mycket. Vi skrittade en bra bit innan vi kom till en grusväg där vi kunde trava långt och länge, vi mötte några bärplockare i skogen, sedan en kort stund efter det skulle vi galoppera.
Hästarna fattade fint galopp, tänkte att jag står upp i lätt sits lite för att underlätta för hästens rygg, plötsligt känner jag hur hela hästen hoppar först till vänster, sen till höger, fattar inte riktigt vad som hände och korrigerar och fortsätter. Frågar praktikanten som låg bakom mig vad som hände, jo han hade bockat och hon var imponerad av att jag hade suttit kvar, jag vet ärligt inte hur jag satt kvar.
Det blev en bra bit galopp, satt ner och red en stund, sista biten låg jag bakom den andra hästen och kunde stå upp i lätt sits en bit.
Vi red upp på en väg, men det visade sig att den var avstängd av en hage, så vi vände, red tillbaka och fortsatte till nästa väg, red upp, den vägen var också avstängd, men vi visste att vi inte var så långt från asfaltsvägen som går tillbaka till ridskolan.
Det var en hage av taggtråd, inga djur i hagen, så jag hoppade av öppnade så vi kunde ta oss igenom, stängde efter oss, sen gick vi över till den andra grinden, öppnade och stängde, gick över en gårdsplan för att ta oss till vägen som gick ut till asfaltsvägen.

Praktikanten tyckte att det kände som vi gjorde något olagligt, jag sa att skulle det komma ut någon från huset så hade jag fått ta fram valpögonen och sagt att vi hade ridit vilse och detta var snabbaste vägen att ta oss tillbaka och inte visste hur vi skulle lösa det annars.
Det kom aldrig någon ur huset, däremot mötte vi en bil på vägen ut till asfaltsvägen, de bara vinkade. Vi skojjade lite om det på vägen tillbaka och jag sa att hästarna hade inte förstört något och inte lämnat några spår av att vi varit där, så ingen skada skedd, vi gick inte direkt över tomten.

Så det var ett litet äventyr idag, var i stallet kl 7 och åkte hem vid 16. :p uteritten blev lite längre än räknat, vi begav oss ut runt 13:30 och var åter 15:30, vi hade skrittat rätt mycket förvisso. 😅
 
Det verkar som att jag eventuellt kommer att kunna vara med lite mer i den här tråden framöver! Jag saknar, tvärtemot de flesta hästmänniskor jag känner, just ridskolelivet och det här att rida lektion i grupp. Jag vet att det är just det de flesta vill bort från, men av någon anledning är det den sortens ridning jag tycker är roligast (åtminstone just nu). Annars har jag en drömsituation på många sätt med en kompis som har ett stall där jag kan rida hur mycket jag vill på jättefina hästar, men av någon anledning känner jag mig inte så motiverad till det på senaste. Det är kul när det är någon annan där som jag kan rida med, även om vi bara rider varsitt markarbetespass på banan, men ofta rider jag ensam och tycker inte det är sådär väldigt utvecklande. När jag var på ridläger i somras och red just lektion i grupp under några dagar insåg jag hur roligt jag tycker att det är, och hur mycket jag tycker om att prova nya hästar.

Ok världens längsta inledning, men ändå! Jag bestämde mig i alla fall för att ta tag i det här med att leta upp en vettig ridskola här i Skottland. Det är tyvärr inte jättegott om dem, men det finns ett ställe som jag varit på innan och som har bra rykte. De har lektioner på min nivå på tisdagar, lördagar och söndagar och man bokar in sig gång för gång så att säga, så det är inte som i Sverige där man betalar för en specifik plats på en specifik dag för en hel termin. Det passar mig utmärkt eftersom det innebär att jag då kan rida 1-2 gånger i månaden där utan att binda upp mig på något sätt alls, och så fortsätta typ en gång i månaden hos min kompis också. Mer än så behövs inte för mig.

Så nu har jag en lektion bokad på nya stället på lördag morgon, och det ska bli så himla kul! :love:
 
Det verkar som att jag eventuellt kommer att kunna vara med lite mer i den här tråden framöver! Jag saknar, tvärtemot de flesta hästmänniskor jag känner, just ridskolelivet och det här att rida lektion i grupp. Jag vet att det är just det de flesta vill bort från, men av någon anledning är det den sortens ridning jag tycker är roligast (åtminstone just nu). Annars har jag en drömsituation på många sätt med en kompis som har ett stall där jag kan rida hur mycket jag vill på jättefina hästar, men av någon anledning känner jag mig inte så motiverad till det på senaste. Det är kul när det är någon annan där som jag kan rida med, även om vi bara rider varsitt markarbetespass på banan, men ofta rider jag ensam och tycker inte det är sådär väldigt utvecklande. När jag var på ridläger i somras och red just lektion i grupp under några dagar insåg jag hur roligt jag tycker att det är, och hur mycket jag tycker om att prova nya hästar.

Ok världens längsta inledning, men ändå! Jag bestämde mig i alla fall för att ta tag i det här med att leta upp en vettig ridskola här i Skottland. Det är tyvärr inte jättegott om dem, men det finns ett ställe som jag varit på innan och som har bra rykte. De har lektioner på min nivå på tisdagar, lördagar och söndagar och man bokar in sig gång för gång så att säga, så det är inte som i Sverige där man betalar för en specifik plats på en specifik dag för en hel termin. Det passar mig utmärkt eftersom det innebär att jag då kan rida 1-2 gånger i månaden där utan att binda upp mig på något sätt alls, och så fortsätta typ en gång i månaden hos min kompis också. Mer än så behövs inte för mig.

Så nu har jag en lektion bokad på nya stället på lördag morgon, och det ska bli så himla kul! :love:
Låter som en toppen upplägg om man inte har möjlighet att rida hela tiden och kan välja lite när man vill rida. :up:

Jag minns själv när jag tog bort min häst, var tanken alltid att börja på ridskola, men det dröjde först till efter nyåret till i år innan jag började (då gick medlemskapet ut för en annan ridskola där jag hade min häst uppstallad ut, kände inte för att betala dubbla medlemskap och ville inte rida där, magkänslan var inte med mig), så gick tillbaka till den ridskolan jag började rida på när jag flyttat till Småland.

Jag hade aldrig anat hur mycket jag egentligen hade saknat det, vi har jättekul i gruppen och i stallet. Det är lite av en familjär ridklubb där alla känner sig välkomna och pratar med varandra, vilket jag tycker är jättekul. Jag hade saknat det omedvetet när jag hade häst, det blir inte alls på samma sätt, visst man kan ha tur å stå i bra stall med bra stallkamrater, men risken är att man ofta blir ensam (vilket det för det mesta blev för mig och när jag väl stod i ett bättre stall med stallkamrater, då var hästen skadad istället 🙄)

Jag minns så väl när jag fick fakturan för terminen och såg vad jag skulle betala, det var ju en månads stallhyra när jag hade häst! :eek:
Min ekonomi mår bättre av att jag rider på ridskola och jag får ut det bästa av hästarna, nu är jag dessutom värdinna igen och hjälper till mer i stallet och får lite rabatterad ridning och möjlighet att rida mer.

Tanken på sikt är att ta någon privatlektion för någon av ridlärarna, vill lära mig mer, det finns möjlighet för det nu. Jag gillar gemenskapen och att få känna mig som en del i gänget. :)
 
Låter som en toppen upplägg om man inte har möjlighet att rida hela tiden och kan välja lite när man vill rida. :up:

Jag minns själv när jag tog bort min häst, var tanken alltid att börja på ridskola, men det dröjde först till efter nyåret till i år innan jag började (då gick medlemskapet ut för en annan ridskola där jag hade min häst uppstallad ut, kände inte för att betala dubbla medlemskap och ville inte rida där, magkänslan var inte med mig), så gick tillbaka till den ridskolan jag började rida på när jag flyttat till Småland.

Jag hade aldrig anat hur mycket jag egentligen hade saknat det, vi har jättekul i gruppen och i stallet. Det är lite av en familjär ridklubb där alla känner sig välkomna och pratar med varandra, vilket jag tycker är jättekul. Jag hade saknat det omedvetet när jag hade häst, det blir inte alls på samma sätt, visst man kan ha tur å stå i bra stall med bra stallkamrater, men risken är att man ofta blir ensam (vilket det för det mesta blev för mig och när jag väl stod i ett bättre stall med stallkamrater, då var hästen skadad istället 🙄)

Jag minns så väl när jag fick fakturan för terminen och såg vad jag skulle betala, det var ju en månads stallhyra när jag hade häst! :eek:
Min ekonomi mår bättre av att jag rider på ridskola och jag får ut det bästa av hästarna, nu är jag dessutom värdinna igen och hjälper till mer i stallet och får lite rabatterad ridning och möjlighet att rida mer.

Tanken på sikt är att ta någon privatlektion för någon av ridlärarna, vill lära mig mer, det finns möjlighet för det nu. Jag gillar gemenskapen och att få känna mig som en del i gänget. :)
Jamen precis, det är just det där sociala sammanhanget som jag saknar lite. Jag vet ju inte alls hur det är med den biten på nya stället, men ska man tro deras Facebooksida så anordnar de en del tävlingar och andra arrangemang för medlemmarna i alla fall så det bådar ju gott :)
 
Red lektion i torsdags :) Fick favoritponnyn och hade markarbete.

Vi värmde upp på serpentinbågar med bommar på medellinjen över vilka vi gjorde galoppombyte. Ponnyn har inte superlätt att byta, så fick inte till det i början, utan han bytte bara fram.

Sen hoppade vi en studs, och fortsatte i samma varv. Många av oss hade problem med att hästarna bytte galopp i studsen, men det var en bra övning att få rätt galopp.

När vi hoppat igenom alla hinder så satte vi ihop dem till en bana. I vanliga fall rider jag allltid först i ordningen på lektionerna, då det minskar min nervositet, men i torsdags kändes allt så bra att jag övade på att inte vara först :)

I slutet red vi serpentin-övningen en gång till, och av misstag gjorde jag lite ”översväng” till bommarna och fick till riktiga byten! Kul lektion :D
 
Jamen precis, det är just det där sociala sammanhanget som jag saknar lite. Jag vet ju inte alls hur det är med den biten på nya stället, men ska man tro deras Facebooksida så anordnar de en del tävlingar och andra arrangemang för medlemmarna i alla fall så det bådar ju gott :)
Om inte annat om du rider med samma personer borde ni lära känna varandra i gruppen också och det är också en väg. Jag tror det säkert kommer bli toppen, du måste återkomma sen hur det går. Blir jättenyfiken när det gäller ridskolor i Skottland. 😍
 
Dags för tredje lektionen i lördags, bomövning på stora gräsbanan. Blev uppsatt på ett ungt sto jag aldrig ridit förr. Kunde ha bytt till min favvohäst, en sävlig valack, men tänkte att jag måste ju våga prova nåt annat nån gång. Detta sto är extremt flockbundet och blir väldigt lätt stressad i boxen om det händer saker i stallgången men samtidigt har hon sett väldigt lugn och fin ut på lektioner och har hört att hon ska vara "helt underbar" att rida. Att göra i ordning henne går utan problem och sen ska vi skritta fram på galoppbanan. Vi måste passera en privathäst som rusar runt i sin lilla hage och jag känner att min blir orolig men vi kommer förbi. Andra gången i trav börjar hon studsa och greja lite - känner mig osäker så vi går ner i skritt och in på banan. Jämfört med mina vanliga "volvohästar' tycker jag hon känns superkänslig och ostadig. Men vi travar igång, det går bra, bekväm trav. Sen ska vi galoppera, jag känner mig dönervös men åkej då. Och hon har världens mjukaste galopp, luftig och rund och mera uppåt än framåt! Sen gör vi övningen, rider i en stor åtta - travar över fyra bommar, fattar galopp, bryter av och travar över fyra bommar och det går strålande 😁 jag vågar t o m galoppera över den ensamma bommen (även om jag tydligen anses som tillräckligt rutinerad för att rida henne känner jag mig inte trygg med henne än). Mot slutet när vi passerat bommarna tycker jag det går lite fort så jag ska bromsa ner traven lite. Då känns det som hon stannar upp, knappt så det märks och i nästa sekund PANG! rumpan hennes åker upp och skjuter i väg mig rätt ut i luften! Jag hinner titta ner och ser att jag är högt över sadeln. Jag åker av till vänster men lyckas ändå landa på höger sida med fötterna mot färdriktningen 😊 och landar hårt på den torra marken. Tappar andan och ni vet ju hur obehagligt det är när man försöker andas och det gör ont överallt! Hursomhelst har jag inte ont som att jag brutit något och efter lite vätskepaus och terapi sitter jag upp igen och skrittar och travar några steg men nu är jag ju livrädd att hon bara ska explodera helt plötsligt. Men det slutade ändå bra. Nu väntar hoppning på lördag, men inte på den här hästen iaf, nu får hon allt bli lite säkrare innan jag testar igen. Men jag grubblar på vad som hände? Kompisen sa att det såg ut som ett glädjeskutt, jag tyckte inte hon verkade sur eller irriterad och vi var ju på väg mot hennes kompis....vi skulle egentligen ha varit 6 ryttare men tre dök inte upp, och en tjej satt av pga ryggvärk o tog ut sin häst (innan jag åkte) så vi blev bara två på ett stort fält, om det kan ha inverkat på min? Nu ska jag iaf försöka rida med skyddsväst (tycker den är i vägen) ifall jag skulle åka av igen!
 
Dags för tredje lektionen i lördags, bomövning på stora gräsbanan. Blev uppsatt på ett ungt sto jag aldrig ridit förr. Kunde ha bytt till min favvohäst, en sävlig valack, men tänkte att jag måste ju våga prova nåt annat nån gång. Detta sto är extremt flockbundet och blir väldigt lätt stressad i boxen om det händer saker i stallgången men samtidigt har hon sett väldigt lugn och fin ut på lektioner och har hört att hon ska vara "helt underbar" att rida. Att göra i ordning henne går utan problem och sen ska vi skritta fram på galoppbanan. Vi måste passera en privathäst som rusar runt i sin lilla hage och jag känner att min blir orolig men vi kommer förbi. Andra gången i trav börjar hon studsa och greja lite - känner mig osäker så vi går ner i skritt och in på banan. Jämfört med mina vanliga "volvohästar' tycker jag hon känns superkänslig och ostadig. Men vi travar igång, det går bra, bekväm trav. Sen ska vi galoppera, jag känner mig dönervös men åkej då. Och hon har världens mjukaste galopp, luftig och rund och mera uppåt än framåt! Sen gör vi övningen, rider i en stor åtta - travar över fyra bommar, fattar galopp, bryter av och travar över fyra bommar och det går strålande 😁 jag vågar t o m galoppera över den ensamma bommen (även om jag tydligen anses som tillräckligt rutinerad för att rida henne känner jag mig inte trygg med henne än). Mot slutet när vi passerat bommarna tycker jag det går lite fort så jag ska bromsa ner traven lite. Då känns det som hon stannar upp, knappt så det märks och i nästa sekund PANG! rumpan hennes åker upp och skjuter i väg mig rätt ut i luften! Jag hinner titta ner och ser att jag är högt över sadeln. Jag åker av till vänster men lyckas ändå landa på höger sida med fötterna mot färdriktningen 😊 och landar hårt på den torra marken. Tappar andan och ni vet ju hur obehagligt det är när man försöker andas och det gör ont överallt! Hursomhelst har jag inte ont som att jag brutit något och efter lite vätskepaus och terapi sitter jag upp igen och skrittar och travar några steg men nu är jag ju livrädd att hon bara ska explodera helt plötsligt. Men det slutade ändå bra. Nu väntar hoppning på lördag, men inte på den här hästen iaf, nu får hon allt bli lite säkrare innan jag testar igen. Men jag grubblar på vad som hände? Kompisen sa att det såg ut som ett glädjeskutt, jag tyckte inte hon verkade sur eller irriterad och vi var ju på väg mot hennes kompis....vi skulle egentligen ha varit 6 ryttare men tre dök inte upp, och en tjej satt av pga ryggvärk o tog ut sin häst (innan jag åkte) så vi blev bara två på ett stort fält, om det kan ha inverkat på min? Nu ska jag iaf försöka rida med skyddsväst (tycker den är i vägen) ifall jag skulle åka av igen!
Va tråkigt att du åkte av när det kändes så bra innan :( Hoppas det könns bättre på lördag och att du får revansch på stoet längre fram :)
 
Ja, alla som tittade på sa "men det såg ju så fint ut och gick ju så bra...?" Javisst sa jag, det gick ju jättebra tills hon slängde av mig 😊
 
WTTcartoon-JLW2.jpg
 
Dags för tredje lektionen i lördags, bomövning på stora gräsbanan. Blev uppsatt på ett ungt sto jag aldrig ridit förr. Kunde ha bytt till min favvohäst, en sävlig valack, men tänkte att jag måste ju våga prova nåt annat nån gång. Detta sto är extremt flockbundet och blir väldigt lätt stressad i boxen om det händer saker i stallgången men samtidigt har hon sett väldigt lugn och fin ut på lektioner och har hört att hon ska vara "helt underbar" att rida. Att göra i ordning henne går utan problem och sen ska vi skritta fram på galoppbanan. Vi måste passera en privathäst som rusar runt i sin lilla hage och jag känner att min blir orolig men vi kommer förbi. Andra gången i trav börjar hon studsa och greja lite - känner mig osäker så vi går ner i skritt och in på banan. Jämfört med mina vanliga "volvohästar' tycker jag hon känns superkänslig och ostadig. Men vi travar igång, det går bra, bekväm trav. Sen ska vi galoppera, jag känner mig dönervös men åkej då. Och hon har världens mjukaste galopp, luftig och rund och mera uppåt än framåt! Sen gör vi övningen, rider i en stor åtta - travar över fyra bommar, fattar galopp, bryter av och travar över fyra bommar och det går strålande 😁 jag vågar t o m galoppera över den ensamma bommen (även om jag tydligen anses som tillräckligt rutinerad för att rida henne känner jag mig inte trygg med henne än). Mot slutet när vi passerat bommarna tycker jag det går lite fort så jag ska bromsa ner traven lite. Då känns det som hon stannar upp, knappt så det märks och i nästa sekund PANG! rumpan hennes åker upp och skjuter i väg mig rätt ut i luften! Jag hinner titta ner och ser att jag är högt över sadeln. Jag åker av till vänster men lyckas ändå landa på höger sida med fötterna mot färdriktningen 😊 och landar hårt på den torra marken. Tappar andan och ni vet ju hur obehagligt det är när man försöker andas och det gör ont överallt! Hursomhelst har jag inte ont som att jag brutit något och efter lite vätskepaus och terapi sitter jag upp igen och skrittar och travar några steg men nu är jag ju livrädd att hon bara ska explodera helt plötsligt. Men det slutade ändå bra. Nu väntar hoppning på lördag, men inte på den här hästen iaf, nu får hon allt bli lite säkrare innan jag testar igen. Men jag grubblar på vad som hände? Kompisen sa att det såg ut som ett glädjeskutt, jag tyckte inte hon verkade sur eller irriterad och vi var ju på väg mot hennes kompis....vi skulle egentligen ha varit 6 ryttare men tre dök inte upp, och en tjej satt av pga ryggvärk o tog ut sin häst (innan jag åkte) så vi blev bara två på ett stort fält, om det kan ha inverkat på min? Nu ska jag iaf försöka rida med skyddsväst (tycker den är i vägen) ifall jag skulle åka av igen!
Usch vad obehagligt! Just det där när man verkligen inte förstår vad det var som hände, eller varför... De kan ju reagera så löjligt stort på något så löjligt litet! Att rida med väst i framtiden låter som en god idé, det finns ju massor av supersmidiga alternativ nuförtiden :)
 
Dags för tredje lektionen i lördags, bomövning på stora gräsbanan. Blev uppsatt på ett ungt sto jag aldrig ridit förr. Kunde ha bytt till min favvohäst, en sävlig valack, men tänkte att jag måste ju våga prova nåt annat nån gång. Detta sto är extremt flockbundet och blir väldigt lätt stressad i boxen om det händer saker i stallgången men samtidigt har hon sett väldigt lugn och fin ut på lektioner och har hört att hon ska vara "helt underbar" att rida. Att göra i ordning henne går utan problem och sen ska vi skritta fram på galoppbanan. Vi måste passera en privathäst som rusar runt i sin lilla hage och jag känner att min blir orolig men vi kommer förbi. Andra gången i trav börjar hon studsa och greja lite - känner mig osäker så vi går ner i skritt och in på banan. Jämfört med mina vanliga "volvohästar' tycker jag hon känns superkänslig och ostadig. Men vi travar igång, det går bra, bekväm trav. Sen ska vi galoppera, jag känner mig dönervös men åkej då. Och hon har världens mjukaste galopp, luftig och rund och mera uppåt än framåt! Sen gör vi övningen, rider i en stor åtta - travar över fyra bommar, fattar galopp, bryter av och travar över fyra bommar och det går strålande 😁 jag vågar t o m galoppera över den ensamma bommen (även om jag tydligen anses som tillräckligt rutinerad för att rida henne känner jag mig inte trygg med henne än). Mot slutet när vi passerat bommarna tycker jag det går lite fort så jag ska bromsa ner traven lite. Då känns det som hon stannar upp, knappt så det märks och i nästa sekund PANG! rumpan hennes åker upp och skjuter i väg mig rätt ut i luften! Jag hinner titta ner och ser att jag är högt över sadeln. Jag åker av till vänster men lyckas ändå landa på höger sida med fötterna mot färdriktningen 😊 och landar hårt på den torra marken. Tappar andan och ni vet ju hur obehagligt det är när man försöker andas och det gör ont överallt! Hursomhelst har jag inte ont som att jag brutit något och efter lite vätskepaus och terapi sitter jag upp igen och skrittar och travar några steg men nu är jag ju livrädd att hon bara ska explodera helt plötsligt. Men det slutade ändå bra. Nu väntar hoppning på lördag, men inte på den här hästen iaf, nu får hon allt bli lite säkrare innan jag testar igen. Men jag grubblar på vad som hände? Kompisen sa att det såg ut som ett glädjeskutt, jag tyckte inte hon verkade sur eller irriterad och vi var ju på väg mot hennes kompis....vi skulle egentligen ha varit 6 ryttare men tre dök inte upp, och en tjej satt av pga ryggvärk o tog ut sin häst (innan jag åkte) så vi blev bara två på ett stort fält, om det kan ha inverkat på min? Nu ska jag iaf försöka rida med skyddsväst (tycker den är i vägen) ifall jag skulle åka av igen!
Jag hade nog försökt att inte grubbla på det, hästar är hästar och kan reagera olika från dag till dag. Många gånger är det svårt att förstå vad de försöker tala om för oss, om det är i ren glädje, en älgloppa, eller något "monster" i kanten osv.
Lite som skimmelvalacken jag red ut på i skogen, han är bombsäker i ridhuset men i skogen bockade han en gång, orsak okänd även om jag skulle gissa på att det var ett glädjeskutt att få sträcka ut på en skogsväg, men jag kan aldrig helt veta, såvida det inte händer igen.

Jag tror inte det är fel att rida med säkerhetsväst, borde egentligen göra det själv men slarvar. 🙄 😅
Hoppas det går bra på hoppningen och att du får en tryggare häst. :up:
 
Jag hade nog försökt att inte grubbla på det, hästar är hästar och kan reagera olika från dag till dag. Många gånger är det svårt att förstå vad de försöker tala om för oss, om det är i ren glädje, en älgloppa, eller något "monster" i kanten osv.
Lite som skimmelvalacken jag red ut på i skogen, han är bombsäker i ridhuset men i skogen bockade han en gång, orsak okänd även om jag skulle gissa på att det var ett glädjeskutt att få sträcka ut på en skogsväg, men jag kan aldrig helt veta, såvida det inte händer igen.

Jag tror inte det är fel att rida med säkerhetsväst, borde egentligen göra det själv men slarvar. 🙄 😅
Hoppas det går bra på hoppningen och att du får en tryggare häst. :up:
Ska prova väst nästa gång 😊 känns som om ridläraren överskattar min förmåga 😁
 
Usch vad obehagligt! Just det där när man verkligen inte förstår vad det var som hände, eller varför... De kan ju reagera så löjligt stort på något så löjligt litet! Att rida med väst i framtiden låter som en god idé, det finns ju massor av supersmidiga alternativ nuförtiden :)
Precis! Har ju hört att man ska få upp huvudet om de bockar, men nu kickade hon ju i farten och jag hade ingen chans att reagera. Jag red lätt och var kanske på väg ned när hennes rumpa flög upp. Om jag fortfarande stått i lätt sits hade jag kanske klarat mig bättre. Väldigt förvånad att jag klarade mig så bra trots smällen när jag landade, är ju ändå 50+ och väger 80 kg (typ 😁). Inte länge sen jag såg en tjej glida av på en lektion o landa så illa att hon fick en fraktur på bröstkotan ☹️
 
Apropå väst förresten, jag landade ju på utsidan av axeln sas men det verkar inte finnas någon väst som skyddar där? En sån där ryggplattegrej, är det sämre? Helst skulle jag vilja ha en airbag men den lär ju också trycka ut luften ur lungorna o är ju rätt dyr.
 
Ska prova väst nästa gång 😊 känns som om ridläraren överskattar min förmåga 😁
Jag tror inte det är ridläraren som överskattar din förmåga, snarare att du hade maximal otur. De brukar ha bättre hum än en själv många gånger.
Ej säkert samma sak händer igen, men tror ej det är fel att rida andra hästar och kanske senare testa den häst inne i ridhus.
 
Jag har nyligen haft min första lektion och vetskapen om att jag nu ska få rida varje vecka gör mig så LYCKLIG! :bump:

Jag fick rida en känslig valack som påminde mig om att be snällt med skänklarna - väl i galopp undrade han nämligen om jag ville att han skulle byta galopp och kickade därför bakåt som resultat av min otydlighet. Inte bara en gång :D. Mitt primära problem är för snabba/oförsiktiga hjälper, och jag har sedan jag började rida igen märkt att jag verkligen gillar att rida känsliga hästar eftersom de lär mig massor om just det jag behöver träna på. Instruktören är på mig om min andning också, jag är en person med mycket energi och på hästryggen behöver jag verkligen "komma ner". Mycket att jobba på men såå roligt! Var också nöjd med att jag inte satt och tittade ned på hästen och hans form utan tittade dit jag skulle, plus att jag tror att jag var mjukare i händerna än senast jag red.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 079
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 118
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp