Ridskoleryttare 2020

Jättekul att läsa era reflektioner!!

Summering: Jag fortsätter att kämpa på med min sneda kropp, som ofta sätter käppar i hjulet. Något positivt är att jag har blivit lite bättre på att känna när det blir fel och då korrigera, det gäller både när jag själv hamnar fel rent kroppsligt (typ lutar mig) och när jag behöver ändra något för att hästen ska gå bättre (t.ex. om bogen faller in).
Bäst i år: Jag har ridit några riktigt bra hästar och har vid ett par tillfällen känt att allt verkligen sitter, de tillfällena bär jag med med mig. Sedan har jag, trots allt, blivit mer avslappnad och är lugnare när saker går åt skogen (förut blev jag heligt förbannad på mig själv väldigt ofta).
Störst utvecklingspotential: Fortfarande att bli mer rak och liksidig. Tränar och gör övningar men vet inte hur stor skillnad det blir egentligen.
Målsättning för 2021: Jobba ännu mer med känsla och tajming.
 
Kul att läsa allas mål och reflektioner!
Ju mer jag läser, desto mer kommer jag på att jag vill utvecklas inom 😅
2021 hoppas jag blir ett intensivt år.

Ska försöka börja med journaling allmänt i livet, och tänkte även ha en separat rid-dagbok på papper att skriva i. För mål, reflektioner och allt möjligt. Och komma ihåg att skriva här, ahem.
Nästa vecka ska jag sätta mig och försöka planera ridningen för vårterminen (aka, hur mycket har jag råd med :angel:).

Vi har bara en veckas uppehåll mellan terminerna, och då har det varit en en junior- och en seniorlektion per dag. Jag var lite exalterad och anmälde mig till 4 lektioner, plus en kadrilj på nyårsafton :nailbiting:

Men har varit så himla bra med många lektioner! Red tredje på raken idag och har verkligen fått kvitto på hur långt jag kommit (tillbaka) till bra ridning den här hösten.
I söndags och igår red jag Irländaren, och han var SÅ FIN. Väldigt mycket motor men använde den mer till ärlig framåtbjudning än att rusa. Fick även till galopper i båda varven och vi börjar verkligen komma någon vart. Temporeglering var svårt (inte alls populärt, vadå sakta ner?), men i gengäld hade vi en del trav med fantastiskt lyft, inte bara spring.
Nu när jag börjat komma igång att skriva här lite mer ska jag verkligen göra det direkt efter lektionen också, wow vad man glömmer nyanser av det man gjorde snabbt!

Idag red jag en herre som jag inte ridit på väldigt länge, senast i somras. Då klickade vi inte alls, trots att jag red honom kanske 6 gånger. Mest springigt och vingligt, svårt att få till någon form, det enda vi någorlunda fick till vara ett par galopper. Men nej, ingen hit. IDAG däremot. WOW 🤩 Får tacka Irländaren som verkar ha lärt mig rida! Hittade till nästan allt, form på både rakt och böjt spår, ställning och helt klockrena galoppfattningar (som jag brukar tycka är så svårt). Nedsittning var sådär, jag satt inte så stabilt och då blir han lätt springig. Men det kommer nog!

Red även för en annan ridlärare idag och det var verkligen superbra. En specifik övning för lektionen, väldigt på med vad man ska tänka på varje gång man rider förbi henne, och snappar upp allt. Hoppas jag kan rida mer för henne i vår, det var super.
Nu hoppas jag på att rida långben igen på söndag, och förhoppningsvis befästa dagens känsla.
Galet pepp på rid-året 2021!
 
Tillbaka igen!

Ridit nyårskadrilj på Herr Långben, vi som hittade varandra förra gången, och det gick såå bra. Var väldigt roligt, och höll på i nästan en timme medan ridläraren ropade ut vägar etc. Väldigt nyttigt att behöva vara så fokuserad på allt runt omkring, ingen tid att sitta och titta ned i manen här inte!
Behöver dock bli bättre på att rida ihop hästen stadigt, just nu blir det i form en stund - släpper allt - form igen - släpper allt osv. Komma till ridning hela tiden alltså.

Idag red jag Irländaren på ett pass med nästan bara skritt-övningar, extremt nyttigt. Även om han var pigg som en jag vet inte vad. All sorts skänkel kunde tolkas som "SPRING!" enligt honom 😁 Men vi var mestadels överens, och sista kvarten av lektionen hade vi verkligen hittat varandram då var även jag helt avslappnad vilket gör en enorm skillnad på honom.
Märker att jag börjat hitta tillbaka till 'ridning på yttertygeln', dvs kunna bibehålla både fom, ställning och böjning även på lös innertygel. Det har även gjort det mycket enklare för mig att ha en rak häst på spåret.

Otroligt givande vecka, 5 ridpass på 8 dagar och känner att jag utvecklats på varje pass!
Nästa gång blir på tisdag, första vanliga lektionen på terminen :love:
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 522
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp