Ridskoleryttare 2020

Ridlektion i går och jag fick en skimmel som är en riktig gentleman. Uppe på läktaren stod en 3 meters uppblåsbar tomte reflekterade jag över när jag kikade in en kortis för att få en hint om vad vi skulle göra på vår lektion.

Gentlemannen var en riktig pain in the ass att göra iordning. Protesterade konstant och tjurade mycket. Förmodligen är det vinterpälsen som spökar för när jag kände igenom honom verkade han inte ha ont någonstans - var bara när jag borstade. Tyvärr har vi två skadade hästar så han fick gå 3 gånger, och jag var sist, så kanske var det därför han blev tjurig?

Vi gick ner tillsammans med en i gruppen utklädd till Olaf (så himla kul kostym, hon såg ut som tre gigantiska flörtkulor) och renen (hästen var utklädd). Gentlemannen sneglade och tittade, funderade och tittade lite till. Tittade på tomten litegrann när vi kom in.

Vi började skritten med att öka och minska massor. Gentlemannen var inte jättepigg i benen, så jag peppade fram lite kvickare ben och lite mer tänk framåt. Han var himla lätt att påverka, så det var rätt kul att trolla fram ett bättre steg på bara ett halvt varv runt fyrkanten :)
Vi körde sedan samma övning som sist med att bara dutta fram något steg eller två i trav och sen ner i skritt igen. Gentlemannen är trevlig att rida så inga större problem där förutom att jag kände mig underligt obalanserad och vinglig? Det kändes som att jag tippade hit och dit - och det höll i sig hela lektionen. Självklart störde det gentlemannen litegrann men han går massor nybörjarlektioner så han blev inte superpåverkad (förutom att han så klart fick lite svårt att samla sig, och att komma fram i en samlad galopp senare). Var mest jag som kände att det var underligt, inte likt mig alls.
Gentlemannen skötte sig superbra i alla fall, jag red som en kratta.

Vi ökade och minskade traven något varv och herr perfekt gentlemanna-nybörjarhäst började tända till rejält där. När vi sedan travade in på tre serpentiner och i varje rakriktning på serpentiner skulle gå ger i ett steg skritt och sedan iväg i trav igen kändes han som en krutdurk. :D Jäklar vad han pinnade på och låg på i bettet. Pigg till tusen.
Vi la sedan till att fatta galopp efter sista avsaktningen i serpentinerna och galoppera halva långsidan. Jag vet inte om gentlemannen var trött och försökte springa ifrån arbetet lite eller om det var jag som red som en vinglig kratta eller vad men det blev konstiga galopper och han plockade åt sig bettet och bara galopperade iväg. Absolut inte så att han stack iväg men jag hade svårt att påverka alls, svårt att komma ner i trav och det kändes allmänt blä.

Vi gjorde sedan alltsammans i andra varvet och där skärpte jag till mig och fick till en fin och trevlig galopp. Alltsammans gick väl lite bättre än andra varvet skulle jag tro. Vi avslutade övningarna med en diagonal i galopp, där vi skulle bryta av till trav efter 2/3 av diagonalen, trava arbetstrav på kortsidan och sedan ökad trav. Den ökade traven blev hur fin som helst 🤩 Men jag hade inte så mycket att säga till om där. Gentlemannen han sprang och jag kunde styra men inte stanna. Ridläraren skrattade och sa att antingen har han jättekul och stajlar, eller så är han trött. Tog mig kanske tre varv när de andra hade saktat av till skritt för att skritta av innan jag fick stopp på Gentlemannen. :cautious: Han var rätt spak efteråt kan man säga.

Så inte världens bästa lektion. Det där vingliga är inte likt mig och jag känner att det är det som var problemet. Jag halkade också mycket i stigbyglarna och det kändes allmänt konstigt i kroppen. En positiv grej jag tar med mig är att jag för två år sedan förmodligen hade fått panik om hästen bara travade ökad trav och inte gick att stanna på det där sättet, men nu kunde jag skratta lite åt det, vara lugn, och plocka ner hästen på jorden igen utan att behöva slita eller dra eller få panik. Jag tappade kontrollen lite men höll mig lugn och löste det. Hjälper ju när man vet att det inte finns en ond partikel i den underbara lilla ponnyn heller.
 
@Hoarfrost vad härligt att du kunde plocka ner honom på ett bra sätt och behålla lugnet. Önskar också att jag kunde komma dit varje gång men det går så himla mycket upp och ner för mig med min rädsla tyvärr. Jag vill bara kunna behålla lugnet då och inte få panik som jag fick lite sist på ovalbanan.
 
@TheRedLightning Kollade precis videon, såg himla fint ut :) Tycker att jag anar en förbättring från någon tidigare video, men kan inte sätta fingret på vad somär bättre. Oavsett såg det bra ut!
Knappt jag kan sätta fingret på vad det är heller, vet i alla fall att jag fick driva massor, var helt slut efter den rundan och flåsade som bara den. 🙈 😂
Kollade på filmen @TheRedLightning jättefin runda!
Tack. :)
 
@Hoarfrost vad härligt att du kunde plocka ner honom på ett bra sätt och behålla lugnet. Önskar också att jag kunde komma dit varje gång men det går så himla mycket upp och ner för mig med min rädsla tyvärr. Jag vill bara kunna behålla lugnet då och inte få panik som jag fick lite sist på ovalbanan.
Ja, jag har varit väldigt osäker som ryttare och när jag åkte hem från ridlektionen och fattade att jag hade lyckats med det där blev jag jätteglad. Som sagt hjälper det så klart att jag vet att den ponnyn aldrig någonsin skulle göra något ont och att det där var det värsta han någonsin kunde, men i alla fall!:)
 
Sista ridlektionen för terminen idag då, fick skimmel valacken och han gick väldigt bra att göra i ordning och tränsningen gick hyffsat lätt också, han fick tag på tygeln och började bita på den, ibland är han som en liten unghäst som ska tugga på allt, han tog emot bettet mycket bättre och behövde inte bråka med honom, vilket kändes skönt. Tycker inte om det när det känns som man måste "bråka" för att få in det.

Dagens lektion var WE, ska jag vara ärlig var jag inte helt pepp på det, då förra gången vi hade det var det SUPERtråkigt. Då skrittade vi i princip hela lektionen. Vilket fick mig att känna att jag slängde dom lektionspengarna i sjön, betalar för att lära mig själv inte för att prova på en massa saker. Det kan man göra utanför lektionstid.

Vi började skritta fram, där ridläraren gick igenom vad WE är och de tre momenten som ingår, ett dressyrprogram, ett teknik och ett speedmoment. Om jag förstod det rätt så var tekniken och speedmomentet samma bana i princip, bara att speedmomentet ska göras så snabbt som möjligt. Det var fokus på hästen form osv.

Hade som sagt inga höga förhoppningar, vi tog tyglarna efter en stund och började med självständiga halter, böjda linjer, volter. Vi fick senare lägga in travövergångar också. Fick beröm av ridläraren när jag körde lite ökad trav på ena långsidan för att han skulle vakna till lite, brukar göra det när jag rider honom så han blir lite mer vaken och alert.

Vi värmde upp i galopp och fokus var att stå i lättsits, men hästarna fick inte springa fortare, var inga problem för skimmeln. Problemet med honom är att han tar så stora steg och vinner mycket mark. Så fick lägga lite volter för att slippa bryta av, då han är svår att bibehålla i galopp när det går långsammare.

Vi fick sen börja teknikbanan som gick runt innanför fyrkantsspåret. det var parallellslalom på 3/4 delar av ena långsidan, sen på hörnlinjen på väg mot nästa långsida stod 4 hinderstöd på rad med lite avstånd mellan varje par. Tanken var att man skulle göra halt mellan dom och låtsas att man flyttar en mugg från ena hinderstödet till det andra.
Sen mot nästa hörnlinje och rida mellan två tunnor, där skulle man lägga som en 8 runt tunnorna, rida igenom vända åt höger, igenom igen och vända vänster och sen igenom igen.
Sen va det en rätt snäv sväng till nästa hörlinje där låg en liten upphöjd pall man skulle rida över. Skulle föreställa en liten bro.
Skimmeln tar det hela med ro.

Det var rätt trist när vi bara skrittade och fokuserade inte så mycket på alla moment, försökte mest få honom att forma sig när vi red volterna och slalomen och försökte vara så noggrann jag kunde vara och göra små volter runt tunnorna. Gick hyffsat.

Sen la vi till lite trav på slalomen och volterna runt tunnorna. Fick verkligen till volterna, de blev riktigt tajta och små med rätt bra ställning genom det. Likadant svängarna i slalomen, väldigt nöjd med tanke på skimmeln som tidigare haft svårt för att kunna ställa sig.

Vi bytte varv och gjorde lite samma sak i andra varvet, men istället för 8 runt tunnorna, ställdes de upp på en linje med typ 10-15 meter ifrån varandra och några sopborsteskaft ställdes i en av tunnorna. Vi skulle först komma i skritt, ta ett skaft som ridläraren höll ut en bit från tunnan, sen skulle vi sätta det i den andra tunnan.
Nästa gång vi kom stod skaftet i tunnan och ridläraren sa att vi skulle öka svårighetsgraden, tredje gången i trav, skimmeln är väldigt tacksam i traven, då det går att få honom att trava riktigt långsamt och sitta ner, så gick riktigt bra, travade det några gånger, sen frågade ridläraren vilka som ville prova i galopp. Jag fick lämna ifrån mig spöet, märkte att det var svårt att hålla spöet och tyglarna i en hand och skaftet i den andra.

Jag var den som fick komma i galopp först av alla, så fick ta en galopp på fyrkantsspåret för att få igång honom, hade tyglarna i en hand direkt, kände mig lite proffsig att galoppera med högerhanden hängandes vid sidan.
Det svåra var att styra och samtidigt bibehålla galoppen, första gången blev det trav precis när jag skulle ta skaftet, men galopp sen när jag lämnade av det i nästa tunna. Blev likadant nästa gång också, tredje gången var nog den som gick bäst tror det var den som gick bäst, tror det var galopp hela tiden.

Så det var lite roligare än förra gången vi hade WE, men kände inte direkt att jag utvecklades som ryttare förvisso. Nu är det v.1 som gäller så drar det igång igen. :)
 
Sista ridlektionen för terminen idag då, fick skimmel valacken och han gick väldigt bra att göra i ordning och tränsningen gick hyffsat lätt också, han fick tag på tygeln och började bita på den, ibland är han som en liten unghäst som ska tugga på allt, han tog emot bettet mycket bättre och behövde inte bråka med honom, vilket kändes skönt. Tycker inte om det när det känns som man måste "bråka" för att få in det.

Dagens lektion var WE, ska jag vara ärlig var jag inte helt pepp på det, då förra gången vi hade det var det SUPERtråkigt. Då skrittade vi i princip hela lektionen. Vilket fick mig att känna att jag slängde dom lektionspengarna i sjön, betalar för att lära mig själv inte för att prova på en massa saker. Det kan man göra utanför lektionstid.

Vi började skritta fram, där ridläraren gick igenom vad WE är och de tre momenten som ingår, ett dressyrprogram, ett teknik och ett speedmoment. Om jag förstod det rätt så var tekniken och speedmomentet samma bana i princip, bara att speedmomentet ska göras så snabbt som möjligt. Det var fokus på hästen form osv.

Hade som sagt inga höga förhoppningar, vi tog tyglarna efter en stund och började med självständiga halter, böjda linjer, volter. Vi fick senare lägga in travövergångar också. Fick beröm av ridläraren när jag körde lite ökad trav på ena långsidan för att han skulle vakna till lite, brukar göra det när jag rider honom så han blir lite mer vaken och alert.

Vi värmde upp i galopp och fokus var att stå i lättsits, men hästarna fick inte springa fortare, var inga problem för skimmeln. Problemet med honom är att han tar så stora steg och vinner mycket mark. Så fick lägga lite volter för att slippa bryta av, då han är svår att bibehålla i galopp när det går långsammare.

Vi fick sen börja teknikbanan som gick runt innanför fyrkantsspåret. det var parallellslalom på 3/4 delar av ena långsidan, sen på hörnlinjen på väg mot nästa långsida stod 4 hinderstöd på rad med lite avstånd mellan varje par. Tanken var att man skulle göra halt mellan dom och låtsas att man flyttar en mugg från ena hinderstödet till det andra.
Sen mot nästa hörnlinje och rida mellan två tunnor, där skulle man lägga som en 8 runt tunnorna, rida igenom vända åt höger, igenom igen och vända vänster och sen igenom igen.
Sen va det en rätt snäv sväng till nästa hörlinje där låg en liten upphöjd pall man skulle rida över. Skulle föreställa en liten bro.
Skimmeln tar det hela med ro.

Det var rätt trist när vi bara skrittade och fokuserade inte så mycket på alla moment, försökte mest få honom att forma sig när vi red volterna och slalomen och försökte vara så noggrann jag kunde vara och göra små volter runt tunnorna. Gick hyffsat.

Sen la vi till lite trav på slalomen och volterna runt tunnorna. Fick verkligen till volterna, de blev riktigt tajta och små med rätt bra ställning genom det. Likadant svängarna i slalomen, väldigt nöjd med tanke på skimmeln som tidigare haft svårt för att kunna ställa sig.

Vi bytte varv och gjorde lite samma sak i andra varvet, men istället för 8 runt tunnorna, ställdes de upp på en linje med typ 10-15 meter ifrån varandra och några sopborsteskaft ställdes i en av tunnorna. Vi skulle först komma i skritt, ta ett skaft som ridläraren höll ut en bit från tunnan, sen skulle vi sätta det i den andra tunnan.
Nästa gång vi kom stod skaftet i tunnan och ridläraren sa att vi skulle öka svårighetsgraden, tredje gången i trav, skimmeln är väldigt tacksam i traven, då det går att få honom att trava riktigt långsamt och sitta ner, så gick riktigt bra, travade det några gånger, sen frågade ridläraren vilka som ville prova i galopp. Jag fick lämna ifrån mig spöet, märkte att det var svårt att hålla spöet och tyglarna i en hand och skaftet i den andra.

Jag var den som fick komma i galopp först av alla, så fick ta en galopp på fyrkantsspåret för att få igång honom, hade tyglarna i en hand direkt, kände mig lite proffsig att galoppera med högerhanden hängandes vid sidan.
Det svåra var att styra och samtidigt bibehålla galoppen, första gången blev det trav precis när jag skulle ta skaftet, men galopp sen när jag lämnade av det i nästa tunna. Blev likadant nästa gång också, tredje gången var nog den som gick bäst tror det var den som gick bäst, tror det var galopp hela tiden.

Så det var lite roligare än förra gången vi hade WE, men kände inte direkt att jag utvecklades som ryttare förvisso. Nu är det v.1 som gäller så drar det igång igen. :)
Ridläraren hade låtit en som inte red i galoppen som filmade, fick filmen och laddade upp (verkar inte kunna lägga in länken som filmklipp så lägger in länken istället som den är):

https://www.instagram.com/p/CI-3q49pXHG/

Just ja glömde ju skriva att efter galoppen så fick vi jogga av dom och skimmeln som alltid går med högt huvud, fick jag att gå med lägre huvud en liten stund i alla fall, i hans fall får man va glad för det lilla. :)
 
@TheRedLightning Vi har också haft WE några gånger, jag tycker att jag har utvecklat mig en del på det. Min ridlärare och den andra som driver stället tar regelbundet lektioner för en lärare i WE som kommer till gården. Så de har bro och tjur i trä och man får ta en ring och sen galoppera runt hela ridbanan och sätta tillbaka det i samma tunna som man tog lansen eller ja träpinnen då. Sen har de en del andra hinder också. Det såg bra ut på filmen!
 
Avslutning på ridningen i torsdags :) Missade förra veckan, och har fått byta häst fram och tillbaka de två gångerna innan pga hältor. Fick en trevlig ponny denna gången, som jag känner mig trygg på, vilket var väldigt skönt då jag visste att jag inte skulle orka fajtas med några hjärnspöken pga tuff vecka i övrigt.

Hade berättat om det för min instruktör, och hon pushade lite lagom. Hade bara tänkt hoppa lite låga kryss, men hoppade nog hela banan i 50-60cm tre gånger tillslut :) (inte sökresultat högt, jag vet, men för mig den dagen var det en stor triumf!)
Hade jättefin känsla hela passet och kunde fokusera tillräckligt för att hjärnspökena skulle hålla sig i schack. Så nöjd med lektionen! :D
 
@TheRedLightning Vi har också haft WE några gånger, jag tycker att jag har utvecklat mig en del på det. Min ridlärare och den andra som driver stället tar regelbundet lektioner för en lärare i WE som kommer till gården. Så de har bro och tjur i trä och man får ta en ring och sen galoppera runt hela ridbanan och sätta tillbaka det i samma tunna som man tog lansen eller ja träpinnen då. Sen har de en del andra hinder också. Det såg bra ut på filmen!
Våra WE lektioner har varit väldigt icke-givande för mig som ryttare och de har varit väldigt basic, ridläraren säger hur vi ska rida, men får inte höra något om man t ex. ska forma hästen lite mer eller göra något annat, sånt som jag vill ha tips på för att kunna bli bättre i min ridning.
Ska se om jag inte kan boka in en privatlektion för en av de andra ridlärararna (min gamla tränare som är superduktig).
 
Sista lektionen för i år i går. Jag kollade lektionen innan och såg att det nog var kadrilj på schemat. Trist för mig då jag skulle rida Draken som är lite möteskänslig och gärna attackerar andra hästar som kommer för nära osv. Det innebar att om hon hade en bra dag kunde vi vara med annars fick rida efter.

Men det blev inget sådant. Mest pga att vi hade 3 unghästar och 1 ganska ny häst med. I stället blev det en lektion med ganska mycket självständiga inslag.

Vi började med att öka och minska skritten självständigt. Det gick åt helvete. Jag kunde skänkla mig gul och blå om jag ville. Draken hon skrittade på i den takten hon tyckte var bra, ignorerade mig. Ignorerade även pet med spö. :cautious: Tänkte då att jahopp det här kommer bli kul. Men jag vet att ju mer frustrerad man blir på Draken desto jobbigare blir hon så försökte vända allt till att vara positivt inställd. När jag fick någon yttepytte reaktion framåt fick hon massa beröm.

Sedan skulle vi självständigt jobba med den där duttiga skritten. Det kändes som att om jag bara kunde dutta igång henne en enda gång så kunde det lossna lite så jag använde faktiskt spöet hårdare på rumpan :o Gillar det inte men jag hade rätt, det var som att hitta rätt nyckel och efter en otroligt ful igångsättning i trav där jag verkligen fick skänkla och använda spöet behövde jag det inte mer. Vi jobbade på, jag duttade fram henne i trav 2-3 steg, sedan skritt i olika hastigheter 5-10 steg, sen dutta fram. Varierade massor och försökte vara oförutsägbar.
Det fungerade superbra på Draken! Hon började fokusera på mig i stället för på om någon annan häst var nära eller för nära hennes rumpa och blev lite mer positiv allmänt till mina påhitt.
Jag var jättenoga med att inte bli frustrerad om något blev "fel" (i bland blir det som motorstopp om någon kommer för nära hennes rumpa osv) utan bara tänka att jag gör om och det blir kul!
Hon började gå sååå himla fint så länge ingen var i hennes rumpa, fin lätt kontakt på tygeln och trampade in under sig med öronen så där superframåt och avslappnade så de guppar lite (för övrigt det gulligaste som finns :love:)
Blev lite hackigt då och då när hon tyckte någon kom för nära men jag ändrade inte på något när det hände utan red som vanligt och försökte plocka tillbaka henne till att fokusera på mig direkt med hjälp av små förändringar som små skänkelvikningar, ställa henne, öka och minska eller vad jag nu kom på.

Vi red in på två volter och ena volten var en trav volt och den andra en galopp volt. Man fick rida på vilken man ville och växla över till den andra volten om man kände för det. Då Draken är knepig att få galopp och hålla galopp på på volten när det är lite för mycket hästar stannade jag på travvolten och hade lite koll på galoppvolten. Tänkte att det blir mer harmoniskt för oss båda att vänta på en mindre "busy" volt.
Jag travade på i volten och försökte få Draken lite mer framåt, lite mer gladare, och få henne att tycka att det var kul. Lyckades riktigt bra och hon blev väldigt positiv till jobb och lyssnade, fick en trevlig ridbarhet.

Vi kom över på galoppvolten där jag lyckades locka fram tre galoppfattningar och rullade på ett varv i taget. Inte vackert eller snyggt över huvud taget, men efteråt blev hon väldigt pigg och tuffade på i trevlig form och jag kunde korta, länga, öka, minska, ställa... ja göra lite vad som och hon var glatt med på noterna.

Vi skulle sedan göra stora bågar på långsidorna. Längst upp på långsidan skulle vi trava så kort och långsamt vi kunde och sedan öka tillbaka till fyrkanten, samla, fatta galopp, göra en volt, och sedan trava samla och ut på nästa volt. Jag fuskade och sket i volten i galopp och satsade istället på att försöka locka fram en trevlig galoppfattning.
Bågarna var noll problem, hon lyssnade så bra och gick som en dröm.
Lyckades faktiskt få två rena, fina, galoppfattningar i balans. Jag fick dem genom att istället för att tvinga fram galoppen bjuda henne på en förberedning av galopp. Om hon svarade med "galopp?nu?" gav jag galoppfattning och väntade på att hon skulle rulla igång. Svarade hon "NEJ ALDRIG I LIVET" släppte jag det helt enkelt. Hon fick ansvara själv för när det kändes bra och inte.
Har aldrig lyckats få så fina galopper på henne. Tyckte jag hittade massor knappar där!

Så, en riktigt riktigt bra lektion. Det här är en häst som jag tycker är ganska svår men som är så himla lärorik om man bara lyssnar ordentligt! Och lektionen gick så himla bra och jag kände att vi kom i fas tillsammans. Svävar på små moln och kommer nog göra hela uppehållet nu. Bästa julklappen från denna lilla Drake! :love:
 
Låter verkligen som att det gick superbra, @Hoarfrost! :):)

Dags att sammanfatta året! :bump:Förra året hittade jag på nedanstående "rubriker", lägg gärna till någon om ni tycker att det saknas! Det är så kul att efter alla inlägg under året få läsa allas egna summeringar :).

Summering:
Bäst i år:
Störst utvecklingspotential
:
Målsättning för 2021:

(Återkommer med mina reflektioner)
 
Åh vilken bra lektion du fick @Hoarfrost ! Vad härligt att avsluta terminen med en sån känsla!

Gissar att alla har haft sina sista lektioner nu för terminen nu? Jag avser också liksom @Cam att återkomma med en summering av året!!

Tills dess vill jag önska alla i den här tråden God jul och gott nytt år! 🤶🎅🎆 Har varit jättekul att ta del av era lektioner och också att få dela med mig av mina! Hoppas alla hänger på även nästa termin! :)
 
Sista lektionen för i år i går. Jag kollade lektionen innan och såg att det nog var kadrilj på schemat. Trist för mig då jag skulle rida Draken som är lite möteskänslig och gärna attackerar andra hästar som kommer för nära osv. Det innebar att om hon hade en bra dag kunde vi vara med annars fick rida efter.

Men det blev inget sådant. Mest pga att vi hade 3 unghästar och 1 ganska ny häst med. I stället blev det en lektion med ganska mycket självständiga inslag.

Vi började med att öka och minska skritten självständigt. Det gick åt helvete. Jag kunde skänkla mig gul och blå om jag ville. Draken hon skrittade på i den takten hon tyckte var bra, ignorerade mig. Ignorerade även pet med spö. :cautious: Tänkte då att jahopp det här kommer bli kul. Men jag vet att ju mer frustrerad man blir på Draken desto jobbigare blir hon så försökte vända allt till att vara positivt inställd. När jag fick någon yttepytte reaktion framåt fick hon massa beröm.

Sedan skulle vi självständigt jobba med den där duttiga skritten. Det kändes som att om jag bara kunde dutta igång henne en enda gång så kunde det lossna lite så jag använde faktiskt spöet hårdare på rumpan :o Gillar det inte men jag hade rätt, det var som att hitta rätt nyckel och efter en otroligt ful igångsättning i trav där jag verkligen fick skänkla och använda spöet behövde jag det inte mer. Vi jobbade på, jag duttade fram henne i trav 2-3 steg, sedan skritt i olika hastigheter 5-10 steg, sen dutta fram. Varierade massor och försökte vara oförutsägbar.
Det fungerade superbra på Draken! Hon började fokusera på mig i stället för på om någon annan häst var nära eller för nära hennes rumpa och blev lite mer positiv allmänt till mina påhitt.
Jag var jättenoga med att inte bli frustrerad om något blev "fel" (i bland blir det som motorstopp om någon kommer för nära hennes rumpa osv) utan bara tänka att jag gör om och det blir kul!
Hon började gå sååå himla fint så länge ingen var i hennes rumpa, fin lätt kontakt på tygeln och trampade in under sig med öronen så där superframåt och avslappnade så de guppar lite (för övrigt det gulligaste som finns :love:)
Blev lite hackigt då och då när hon tyckte någon kom för nära men jag ändrade inte på något när det hände utan red som vanligt och försökte plocka tillbaka henne till att fokusera på mig direkt med hjälp av små förändringar som små skänkelvikningar, ställa henne, öka och minska eller vad jag nu kom på.

Vi red in på två volter och ena volten var en trav volt och den andra en galopp volt. Man fick rida på vilken man ville och växla över till den andra volten om man kände för det. Då Draken är knepig att få galopp och hålla galopp på på volten när det är lite för mycket hästar stannade jag på travvolten och hade lite koll på galoppvolten. Tänkte att det blir mer harmoniskt för oss båda att vänta på en mindre "busy" volt.
Jag travade på i volten och försökte få Draken lite mer framåt, lite mer gladare, och få henne att tycka att det var kul. Lyckades riktigt bra och hon blev väldigt positiv till jobb och lyssnade, fick en trevlig ridbarhet.

Vi kom över på galoppvolten där jag lyckades locka fram tre galoppfattningar och rullade på ett varv i taget. Inte vackert eller snyggt över huvud taget, men efteråt blev hon väldigt pigg och tuffade på i trevlig form och jag kunde korta, länga, öka, minska, ställa... ja göra lite vad som och hon var glatt med på noterna.

Vi skulle sedan göra stora bågar på långsidorna. Längst upp på långsidan skulle vi trava så kort och långsamt vi kunde och sedan öka tillbaka till fyrkanten, samla, fatta galopp, göra en volt, och sedan trava samla och ut på nästa volt. Jag fuskade och sket i volten i galopp och satsade istället på att försöka locka fram en trevlig galoppfattning.
Bågarna var noll problem, hon lyssnade så bra och gick som en dröm.
Lyckades faktiskt få två rena, fina, galoppfattningar i balans. Jag fick dem genom att istället för att tvinga fram galoppen bjuda henne på en förberedning av galopp. Om hon svarade med "galopp?nu?" gav jag galoppfattning och väntade på att hon skulle rulla igång. Svarade hon "NEJ ALDRIG I LIVET" släppte jag det helt enkelt. Hon fick ansvara själv för när det kändes bra och inte.
Har aldrig lyckats få så fina galopper på henne. Tyckte jag hittade massor knappar där!

Så, en riktigt riktigt bra lektion. Det här är en häst som jag tycker är ganska svår men som är så himla lärorik om man bara lyssnar ordentligt! Och lektionen gick så himla bra och jag kände att vi kom i fas tillsammans. Svävar på små moln och kommer nog göra hela uppehållet nu. Bästa julklappen från denna lilla Drake! :love:
Ibland när det inte funkar att säga till snällt får man säga till en gång på skarpen, lyssnar de då kan man gå tillbaka till de snälla tillsägelserna.
Det präntade min gamla tränare in och i många fall funkar det (finns säkert den hästen där det inte funkar).

Kul att det gick bra för dig och du hittade lite nya knappar. 👍🏻
 
Så nu kan jag fylla i den här också.

Sammanfattning: Börjat komma igång med hoppningen igen och vågat tävla en hel del.

Bäst i år: Jag har vågat hoppa 90 cm utan att känna mig rädd eller osäker! 👀

Störst utvecklingspotential: Bättra på sitsen ytterligare, försöka hitta magmusklerna mer, lära mig sitta på rätt sitben i lättridningen.

Målsättning för 2020: Våga mer och fortsätta jobba med det jag redan gör. Kommer nog även boka in någon privatlektion för att speeda på utvecklingen ytterligare. :)

Hittade va jag skrev i slutet av 2019.
Målsättningen har delvis uppnåtts, enda jag inte hunnit med är en privatlektion. Har i och för sig medverkat på ett dressyrläger, som gav massor. Tanken var att det skulle varit ett sådant läger till nu i höst men det blev inte så pga coronan.

Sammanfattning: Kommit igång rejält vad det gäller ridningen, börjat hitta fler och fler knappar på fler hästar för att få dom att arbeta i korrekt form.

Bäst i år: Hoppat 1m och även hoppat skäckstoet över högre oxrar utan att va rädd och hon ej stannat. Kommit till riktig ridning på fler hästar.

Störst utvecklingspotential: Samma som 2019, bättra på sitsen och hitta magmusklerna igen. Försöka lära mig att känna vilket sittben jag sitter på och vilken galopp hästen landar i utan att titta ner.

Målsättning för 2021: Fortsätta med det jag håller på med och ta det därifrån, försöker se om jag kan boka in en privatlektion för min gamla tränare och hålla utkik för när dressyrlägret blir av då ska jag vara med på det också.

Planen är att se om jag har råd att åka på en dressyrweekend på ett annat ställe och kanske lära mig fler saker därifrån som jag kan ta med mig tillbaka till ridskoleridningarna osv. :)
 
Jaha, här gick det ju bra för mig vara aktiv och följa upp mina pass :cautious:
Ger mig på en liten sammanfattning inför 2021 ändå, kanske kan sporra mig själv!

Sammanfattning: Har kommit mycket längre med mig själv i ridningen.. Både fått uppsjälvförtroendet, särskilt på "min" typ av häst (känslig, nerv, springer iväg när han inte förstår - jag är helt kär och får mycket beröm för hur det går *klapp på axeln*).
Även tappat en del självförtroende... Brukade rida en fantastiskt fin frieserkorsning och vi kom väldigt väl överens, lagom lynnighet och isstadighet till trots. Men det har slagit över, så nu har vi spenderat 2 hela lektioner stillastående, helt utan att komma ur det.
Och ju sämre det går - desto sämre går det. Målet är väl att komma tillbaka till bra ridning även på honom. (Ska vara kollad så att han inte har ont, såklart.)

Bäst i år: Hittat en liten favorit, en redig Irish Cob, och innanför ett "tyngre" yttre gömmer sig en känslig liten ferrari. Lite bakom i utbildningen, men så tillmötesgående och försöker verkligen göra rätt. I ridningen har jag kommit mycket längre i min hjälpgivning, de är mer samspelta och jag har äntligen börjat komma ifrån lite att börja tänka på varje hjälp jag ska ge. Nu är det mer att jag "bara" rider.

Störst utvecklingspotential: Min egen styrka, särskilt i bålen. Sitsen, blir gärna lite framåtlutad och drar (alldeles för) ofta upp hälarna. Galoppfattningar, och med det att bättre hjälpa hästen till rätt galopp. Hoppning. Oklart hur det ska gå till, tydligen har vi inte hoppning alls i vanliga grupperna, utan då måste jag rida med i en hopp-grupp.

Målsättning för 2021: Rida mer, i den mån det går. Börja hoppa igen. Träna styrka, för min egen och hästens skull. Möjligen börja leta medryttarhäst?
 
Åh jag vill också sammanfatta 2019!

Sammanfattning: Massa massa finlir som behöver putsas på. Jag tror jag fick en hel det aha upplevelser, nu ska jag bara putsa bort de där dumma grejerna jag gör :D Tror även 2019 var då jag verkligen på allvar börjat tänka ordentligt när jag rider, eller hur jag ska förklara det. Jag tänker redan innan vad jag har för häst och hur känner jag mig och vad ska jag göra för att rida den här hästen på bästa sätt. Ska jag testa detta? Ska jag göra helt tvärtom? osv. Samt att jag börjat analysera efteråt (mycket tack vare att jag skrivit på buke!)
Bäst 2019: Ridlektionerna på den drömmiga valacken som jag trodde var för fin och svår för mig som jag aldrig någonsin skulle få rida. Som jag haft ögonen på sedan han var föl :love: Blir fortfarande varm hela jag bara jag tänker på det. Men även de gångerna när allt blev rätt eftersom jag jobbat arslet av mig och börjat rida smartare. Jag kan ju rida!
Störst utvecklingspotential: Hjärnan! Jag måste sluta klanka ner på mig själv när det blir fel. Det är kontraproduktivt. Måste styrketräna armar och bål mer! Hoppning :nailbiting:
Målsättning för 2020: Jag måste försöka orka rida varje steg och komma ifrån tanken att "nu ska jag rida den här långsidan i trav - ok bra då var det klart". Mer tänka "men hur i trav, vilken trav, hur vill jag att hästen ska kännas" osv. Sedan vill jag försöka lyckas med att få framåtbjudning mycket tidigare än jag brukar, rida lite mindre mesigt helt enkelt (utan att bli hård mot hästen). Sedan har jag oftast kommit till riktig trevlig ridning i slutet av lektionerna, skulle vilja att det kommer tidigare. Jag har även bestämt mig för att jag ska lyckas hoppa en liten bana MINST en gång.
Roligast med att rida är ju definitivt framgångarna! Här kommer mina reflektioner om 2020:

Summering: Jag har putsat på finlir som jag skrev att jag behövde göra 2019. Jag skrev förra året att jag måste sluta klanka ner på mig själv när det blir fel, Allt det är som bortblåst! Jag rider numera i varje steg utan att behöva tänka så mycket på det. Har styrketränat och är mycket starkare i bål och armar. Jag lyckas även få fram framåtbjudning på alla hästar mycket snabbare, så check på nästan allt från 2019s mål!
Tack vare att jag skriver mycket har jag utvecklats mycket och kunnat analysera vad jag gjorde, varför, och vad som hände då. Vid flera tillfällen har jag kunnat rida på känsla och gjort det som behövs med rätt timing för att det ska bli bra, helt utan att tänka. Jag tycker att ridläraren på ridskolan har gett mig massor nya verktyg att jobba med, och att jag fått testa dem på olika hästar är guld värt. Varit iväg på WE och Dressyr läger vilket var oerhört kul och lärorikt! Har även ridit in ett russ under sommaren och då fått en del lektioner (mest riktade mot hur jag ska utbilda russet-men ändå). Har även fått rapporter om att russet blivit en jättetrevlig trygg och känslig ridponny till ägarens barnbarn, vilket jag tror har bättrat på mitt självförtroende rejält. Tänk att jag kunde rida in en ponny på ett bra sätt!
Bäst i år: Fortfarande alla lektioner på den drömmiga valacken! Får fortfarande pirr i magen av honom. Annars är det de verktyg jag fått av ridläraren, speciellt de duttiga travigångsättningarna och en övning där man ställer utåt och sedan inåt på böjt spår som jag nästan fått kläm på nu.
WE-lägret var väldigt bra! Där fick jag rida en känslig häst som var väldigt tydlig i rörelserna, så jag kände verkligen vad som hände i kroppen på hästen. Fick även riktigt bra kläm på öppna och sluta där. Roligast och mäktigast var att testa på att göra en levade!
Även den lilla segern i att inse att jag inte fick panik eller blev rädd när jag inte fick stopp på traven på en ponny på ridskolan, utan lugnt satt där som ingenting och kunde plocka tillbaka hästen på jorden utan att det blev panikslaget drag i munnen osv. Jag börjar definitivt bli mindre osäker i sådana situationer! Kul!
Störst utvecklingspotential: Testa på hoppning. Tror även att jag 2021 lätt kommer att kunna komma ännu längre i det här med att rida på känsla. En så himla luddig sak men ack så häftig när man inser att det bara händer saker och man gör saker utan att man ens hinner fundera på det.
Målsättning för 2021: Jag vill fortfarande våga hoppa lite mer än nu. Det jag känner att jag behöver öva mer på nu är trampet i stigbygeln, att rida mer med magmusklerna, samt att kunna rida loss hästar som blir tunga och hänger i bettet eller blir starka. Jag vill inte ha den där dragkampen. Det ska jag försöka klura på!

Nästa termin börjar 11 Januari. Längtar redan!

Edit: Vet inte vad som hände med att det blev ett tomt citat till Cam?
 
Sammanfattning: Ett bra år där jag utvecklats i både ridningen och tömkörningen. Kan nu verkligen börja koppla ihop tömkörningen och ridnngen på ett bra sätt och se helheten i detta.
Bäst i år: Att jag har arbetstidsförkortat en gång i månaden så att jag har jobbat halvdagar en fredag i månaden och åkt iväg till stallet och ridit två privatlektioner på olika hästar. har varit otroligt skönt att rida på dagtid nu under vintern och har också möjliggjort fler lektioner på ovalbanan där min ridlärare har kunnat rida med mig och det blir en helt annan undervisning. Sen en annan sak är att jag har vågat testa två andra hästar än den jag rider mest på ovalbanan under året, det är stort för mig eftersom jag ständigt jobbar med min rädsla. Att jag dessutom fick till tre hela hyrveckor, två på sommaren och en när det var höstlov och uppehåll på ridskolan var fantastiskt kul! Det gör så mycket för min osäkerhet och att jag satt kvar när hästen fick en broms på sig på ovalbanan och satte av i en bock- och sparka bakutserie och jag ändå kunde hantera det. Det var stort för mig.
Störst utvecklingspotential: Dels att jobba vidare med min rädsla så att jag verkligen känner mig mer trygg oftare och inte blir rädd när något oväntat händer iallafall på den hästen jag brukar rida och egentligen borde känna mig trygg på. Sen vill jag fortsätta utvecklas i tömkörningen
Målsättning för 2021:
Att inte känna av rädslan lika ofta som jag gör, jag hoppas jag kan bli mer jämn och slippa oroskänslorna så fort hästen jag rider mest är lite pigg och glad och våga släppa fram honom mer. I övrigt att hitta ännu finare hjälper, att hinna hyra lite oftare på terminerna så att jag hinner träna en del på egen hand också och inte bara på hyrveckorna.
 
Summering: Ett väldigt Berg-och-dalbana-år. Från fantastiska veckor med vissa hästar, till gråt och osäkerhet på andra :(
Bäst i år: Mitt livs första ridläger. Så roligt både ridmässigt och socialt :love:
Störst utvecklingspotential: Försöka få bukt med hjärnspökena
Målsättning för 2021: På något sätt försöka komma åt mina hjärnspöken och iaf göra något framsteg med dem och stoppa den nedåtgående trenden!
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
50 740
Senast: alex.ha
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 387
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp