Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridlektion idag, det var lite komiskt när jag åkte till stallet så tänkte jag i bilen att det var ett tag sedan nu som jag fick rida skimmel valacken. Det blev hästbyte idag så den bruna valacken gick lektionen före och jag fick skimmeln istället, det var inte igår.

Han var som vanligt att göra i ordning, lite pillig och svårt att stå still, när jag satte på ett sporrskydd på honom, passade han på att bita mig i baken, inte uppskattat då kom mina ben upp som en häst sparkar bakut för att värja mig lite då jag inte kunde använda mina händer (träffade inte men fick bort hans huvud från min bak), sen när ja väl fått fast skyddet kunde jag mota bort honom med mitt kroppsspråk.

Han var riktigt svår att tränsa och ville inte gapa, trots att jag hade inne hela min tumme och joxade runt i hans mun och tunga, till sist efter mycket om och men fick jag in bettet. Känns som han blivit svårare och svårare att tränsa, funderar på varför han gör så, märks inget när man rider.

I början av lektionen var han lite trött och seg men vaknade senare till liv och var framåt. Det var lite jobbigt i traven när han hade vaknat för jag kom hela tiden ikapp de andra i gruppen då hans trav är väldigt vägvinnande. Fick honom att forma sig lite och flytta i sidledd, troligen det som fick honom delvis lösgjord och då vaknar han till liv.

I framhoppningen hade jag lite för långa läder så det blev inte jättebra, sen krampade min höft så fick avbryta och pausa, sedan hade jag visst fått sadelgjorden på fel håll, blir galen på de anatomiska, på den bruna valacken är det extremt lätt att se vilket som är fram och vilket som är bak.
Trodde mig ha gjort rätt, men tydligen inte så fick hoppa av och vända på den (var ändå i en paus när de andra red, vi red i två grupper).
Sen passade jag på att korta lädren, då gick det mycket bättre och fick till sprången mycket bättre. Efter framhoppningen skulle vi flytta in innanför spåret och sen rakrikta och hoppa ett hinder, det är riktigt kul när man kommer åt dom och verkligen får med sig hästarna i flyttningarna. Skimmeln fixade det gallant.

Vi avslutade med att hoppa bana och det är så enkelt på honom. Landar han i fel galopp byter han om man påminner honom.
Första gången jag hoppade banan blev det inte så bra, men ridläraren hade ändå tyckt att det såg bra ut, antingen hade jag för höga krav på mig själv.

Andra gången vi hoppade banan gick det bättre så kändes bra att avsluta på topp i alla fall.
Fördelen med skimmeln är att på honom litar jag 110% på och kan hoppa i princip vad som helst.
 
Hoppning idag. Första gången på 15 år typ.
I grunden samma övning som tidigare veckor med "kantig" åttvolt (vända rakt över ridbanan). 15m volt i trav på ena sidan, ett hinder på andra kortsidan. Kändes som väldigt lagom nivå/mängd hopp för denna gång!

Började inte alls bra. Hästen kändes segare än vanligt, jag hade lite svårt med balansen, fick inte igenom hjälperna ordentligt alls och kändes som noll koll. Senaste veckorna har jag ändå varit lite positivt överraskad över att det gått så bra. Fick knappt galopp på honom i vänstervarvet under framridningen, som verkar lite svårare för honom.
Sen i högervarv släppte det dock äntligen och vi kunde börja rida lite mer ordentligt (haha, förbättrades väl inte heller av att jag läst en del i veckan och repeterat/bockat av rörelser jag kan i teorin men sen inser att kroppen inte samarbetar...).

Brukar inte vara rädd av mig men första hoppet blev jag jättenervös i ansatsen, hästen bröt av, jag tappade balansen... Men efter två (snälla) stopp så kom vi igång. Han taggar till av hoppning och började kännas jättefin i travvolterna och börja få fin form. Lite sådär så alla misstag var mina (standard förvisso), men att hans svårigheter inte kändes.

Hoppningen rullade på från hästens sida, jag stundtals lite svårt att hitta rytmen och veta när han skulle hoppa av dock. Men det tog sig. Riktigt roligt att hoppa.

Jag gillar den där hästen... Nu blir det byte, kommande månad blir det ett rätt piggt/springigt sto. Får se hur det går.
 
Ridskole lektion idag.
När jag kom till stallet blev jag behandlad som en nybörjare av en stallvärd, fast jag själv också är stallvärd. De två första grupperna behöver man inte hjälpa men ändå så kände jag mig behandlad som en nybörjare och helt plötsligt skulle vi ha benskydd på markarbete när det bara vart på hoppningen innan och när man hoppar högre.

Fick skäckstoet som är så känslig och sparkade å levde när jag skulle göra i ordning henne.

Själva lektionen i sig var inte givande. Skrittade 15 min på fyrkantsspåret i samma varv, det enda vi skulle göra var att rida innanför på långsidorna och sedan flytta ut till spåret och sen in.
Sen gjorde vi samma i trav, varv efter varv. Jag hade tappat motiveringen, det hjälpte inte när vi skulle trava på en stor oval och över en lång böjd linje med bommar varv efter varv.

Sist avslutade vi med att galoppera på fyrkantsspåret och ta med olika låga kryss i hörnen. Eftersom vi inte hade haft någon riktig framridning i alla gångarter blev det pannkaka för mig. Hon gick inte fram och var som en studsboll. Sprången blev sisådär.

Andra varvet gick lite bättre.
Det var va vi gjorde på hela lektionen och jag börjar överväga att sluta, tycker inte det ger mig något längre och jag kommer inte vidare i min ridning så som jag vill. Känns onödigt att lägga massa tusenlappar och så känns det som man inte får ut något av det ändå. Idag kändes det mest som jag åkte häst även om jag försökte komma till ridning. ☹️
 
Ridskole lektion idag.
När jag kom till stallet blev jag behandlad som en nybörjare av en stallvärd, fast jag själv också är stallvärd. De två första grupperna behöver man inte hjälpa men ändå så kände jag mig behandlad som en nybörjare och helt plötsligt skulle vi ha benskydd på markarbete när det bara vart på hoppningen innan och när man hoppar högre.

Fick skäckstoet som är så känslig och sparkade å levde när jag skulle göra i ordning henne.

Själva lektionen i sig var inte givande. Skrittade 15 min på fyrkantsspåret i samma varv, det enda vi skulle göra var att rida innanför på långsidorna och sedan flytta ut till spåret och sen in.
Sen gjorde vi samma i trav, varv efter varv. Jag hade tappat motiveringen, det hjälpte inte när vi skulle trava på en stor oval och över en lång böjd linje med bommar varv efter varv.

Sist avslutade vi med att galoppera på fyrkantsspåret och ta med olika låga kryss i hörnen. Eftersom vi inte hade haft någon riktig framridning i alla gångarter blev det pannkaka för mig. Hon gick inte fram och var som en studsboll. Sprången blev sisådär.

Andra varvet gick lite bättre.
Det var va vi gjorde på hela lektionen och jag börjar överväga att sluta, tycker inte det ger mig något längre och jag kommer inte vidare i min ridning så som jag vill. Känns onödigt att lägga massa tusenlappar och så känns det som man inte får ut något av det ändå. Idag kändes det mest som jag åkte häst även om jag försökte komma till ridning. ☹️
Usch vad trist att du känner så! Brukar det alltid vara så, eller var det mest idag?
 
Usch vad trist att du känner så! Brukar det alltid vara så, eller var det mest idag?
Kan varit mest idag, ska känna efter fler gånger, men tror jag ska försöka byta dag till nästa termin om jag ska fortsätta, å se om ja kan få tid när de ridlärare som är lite mer kunniga leder lektionerna.
Märker skillnad på torsdags hoppningarna när ridskolechefen håller i lektionerna, där får jag mycket feedback på hur jag ska göra för att komma åt hästarna osv. Försöker att inte ha för höga krav på de andra ridlärarna som inte kommit lika långt i sina utbildningar.
 
Det var hopplektion på schemat igår. Trodde vi iallafall tills vi fick ett mail om att det skulle bli teori istället och att hopplektionen skulle tas vid ett annat tillfälle. Suck! Det var ytterligare två hästar i stallet som blivit halta/sjuka så de hade inte fräscha hästar så det räckte till oss. Lektionen innan hade hoppning som planerat. Vi fick istället tömköra två olika hästar. Den ena erfaren och med dubbellongeringskoppling (dvs yttre tömmen genom däckelringen och inre tömmen genom bettringen och till gjorden) och den andra lite mindre erfaren och med vanlig "körkoppling" genom båda däckelringarna. Vi fick testa skritt och trav på fyrkanten och på volt och så på med ett eqiuiband på den ena. Visst, lite kul men inte som en komplett ridlektion.

Min egna pålla fick springa lös i ridhuset efter lektionen (hon har lärt sig att slita sig när man longerar så nu vet jag knappt vad jag ska hitta på). Tyvärr markerar hon lite diffust, så hon har ju någon form av hälta. Vet ej om hon är öm i strålarna, sulorna eller något annat hovrelaterat eller om det kan vara något annat. Hon har ju inte jobbat direkt sedan hon kom.
 
Det var hopplektion på schemat igår. Trodde vi iallafall tills vi fick ett mail om att det skulle bli teori istället och att hopplektionen skulle tas vid ett annat tillfälle. Suck! Det var ytterligare två hästar i stallet som blivit halta/sjuka så de hade inte fräscha hästar så det räckte till oss. Lektionen innan hade hoppning som planerat. Vi fick istället tömköra två olika hästar. Den ena erfaren och med dubbellongeringskoppling (dvs yttre tömmen genom däckelringen och inre tömmen genom bettringen och till gjorden) och den andra lite mindre erfaren och med vanlig "körkoppling" genom båda däckelringarna. Vi fick testa skritt och trav på fyrkanten och på volt och så på med ett eqiuiband på den ena. Visst, lite kul men inte som en komplett ridlektion.

Min egna pålla fick springa lös i ridhuset efter lektionen (hon har lärt sig att slita sig när man longerar så nu vet jag knappt vad jag ska hitta på). Tyvärr markerar hon lite diffust, så hon har ju någon form av hälta. Vet ej om hon är öm i strålarna, sulorna eller något annat hovrelaterat eller om det kan vara något annat. Hon har ju inte jobbat direkt sedan hon kom.
Men du, om hon är halt så borde du inte låta henne springa omkring. Säger det i alla välmening.
 
Ridlektion i går. Fick starka skimmeln igen :)

Hade världens mysstund med honom medan jag gjorde iordning honom. Han är en himla härlig och mild personlighet! Lite svår att komma nära inpå först för han är lite reserverad, men när man lyckas smälter han totalt och är väldigt väluppfostrad och mån om att göra rätt. Älskar att bli pratad med och mycket klappad på. En gosefarbror :love:
Hängde lite med en 12 åring och pratade hästar och ridning också. Älskar att man på min ridskola skiter fullständigt i ålder och popularitet osv. Hon lärde mig några knep hon hade för att rida en av hästarna jag tycker är svår.

Vi red ute i paddocken trots att det bara var 5 grader. Frös rejält i början men tänkte att jag lär bli varm när jag rider sen - han är ju en stark ferrarri den där, ingen såsridning på honom.
Skimmeln var himla "på" redan från början, kanske berodde på kylan. Så jag gjorde en del halter redan från början, gick väl så där. Fick honom inte att lyssna så bra.

Vi började med en övning i skritt där vi red rätt upp på medellinjen och skulle rida sicksack skänkelvikningar och vara noga med att det blir exakt 4 steg höger och vänster om medellinjen. Han ville mest springa fort men jag fick bromsa in och få honom att jobba med annat helt enkelt. Gick bra även om jag hade önskat att han var lite mer fokuserad och sökte lite mer efter vad jag ville. Svårt att förklara, men han kändes rätt ofokuserad och jag hade svårt att få honom att fokusera på mig.
Annars klarade vi övningen galant. Det var det där sista som saknades.

Nästa övning var en utveckling av skrittövningen, vi red upp på medellinjen i trav, gjorde en volt åt vänster där vi skulle göra en svag skänkelvikning halva volten, ut på medellinjen och sedan volt till höger med svag skänkelvikning. Sen ut på medellinjen till höger eller vänster och på raksträckan skulle vi samla hästarna i kortare trav först och sedan successivt öka traven.
Här gjorde jag ett misstag, skimmeln är så kul att öka på att jag ökade lite för mycket vilket blev som att skruva upp energinivån från 95% till 180% 🙈 Resultatet var en extremt springig och taggad stark skimmel som nu började bli starkare och starkare. Jag skulle ha varit mer försiktig och försäkrat mig om att jag kunde tygla energinivåerna innan jag testade sådana saker. Det var en helt magisk ökning i alla fall :angel:
Själva övningen var rätt svår men ändå inte, det som var svårt för oss var att hålla nere tempot där i volterna och att skåla ur vettigt i andra halvan av volten, annars gick den svaga skänkelvikningen bra. Han kändes dock fortfarande lite ofokuserad och jag försökte göra mig intressant och försökte inte hamna i dragkamp även om han på vissa ställen sprang som en tok. Andas och rida lugnt och smitta av mig.

Galoppövningarna var en serie täta galoppfattningar först, vi skulle fatta, galoppera 8 språng och sedan bryta av. Inte "vår" övning när han redan började bli för stark och hade för mycket energi. :o Försökte fatta korta galopper vilket fungerade rätt bra ändå men sedan var det svårt att bryta av och att få en trevlig trav efteråt, den blev väldigt springig och han blev långsamt mer och mer stark. Mot slutet fick vi fatta en sista galopp och då skulle vi rulla på i ganska frisk galopp. Samla ihop då och då och sen fortsätta friskt framåt. Passade inte oss alls och han blev djurdjävligt stark. Fick rida in i mitten någon gång bara för att vila mig. :cautious:

Så gjorde vi samma galoppövningar i andra varvet och han var så stark att jag hade problem att hålla mig själv upprätt, fick gå in på mitten ett gäng gånger och bara vila armar och händer. :banghead: Även om han var springig och stark och explosionsartad fanns det en broms där dock. En ganska dålig broms men stopp fick man efter ett tag :angel:

Inte bästa lektionen med honom men inte heller sämsta. Ridläraren sa det på slutet att hon sett att det var kämpigt, hon tyckte jag hade ridit honom helt korrekt men trodde han hade en sån dag bara. Så jag är ändå nöjd på något vis, han ÄR inte den lättaste att rida, han hade en sämre dag och vi fick övningar som inte riktigt passade. Han var springig, det gick fort, han var svårbromsad och stark men jag behöll mitt lugn och red hela tiden. Blev inte heller rädd när han stack iväg lite osv utan jag försökte bara lugnt sitta med och bromsa utan att knorrhålla. Jag gjorde en bra insats och blev inte osäker i situationer som brukade göra mig osäker.

Efteråt var det gosemys igen, snacka om att ha en på och av knapp :D
 
Red lektion på ovalbanan igår. Han var verkligen superfin att rida där igår. Vi red fram lite självständigt i paddocken innan vi skrittade ner till ovalbanan. Han kändes mjuk och fin från början hade gått en nybörjarlektion innan med nästan bara skritt vilket brukar vara bra uppvärmning för honom. Fick honom i en bra form

På ovalbanan tog vi ett varv i skritt med omväxlande öppna, sluta och ställa utåt och inåt. Sen töltade vi och gjorde öppna och sluta i tölt. Fick till båda riktigt bra vilket var kul för i våras var det riktigt svårt att få till slutan i tölten, blir en jobbig övning för dem.

Avslutade med galopp med fattning på rakt spår. Fick rätt galopp i båda varven vilket var kul. Sist jag red med gruppen så var det omöjligt att få till rätt galopp i vänster varv när vi fattade på rakt spår. Sen dess har jag ridit en privatlektion där jag tränade specifikt på det. Så riktigt roligt att det gick så bra och att jag ser tydliga framsteg!
 
Senast ändrad:
Senaste lektionen var markarbete, många sjuka så de var bara 3st så en riktigt lyx lektion.

Dottern fick en c-ponny som hon ridit mycket tidigare, han är seg och ganska lat. Men får man igång galoppen på honom så är han en super trevlig ponny. Men då han är snäll och okompliserad går han i stort sett bara nybörjar lektioner och med mindre barn, vilket gör att han kommer undan och kan gå och lata sig. Vilket gjorde att dottern fick kämpa enormt och lyckades inte helt att få igång den runda galoppen. Hon driver bra men glömmer av att fånga upp det fram och får då lite långa tyglar.

Mycket bommar och två små räcken på böjt spår, så massor av övergångar, var bra övningar och de fick jobba på bra.
 
Kan ju lägga till att det är en ganska cool resa jag gjort med den hästen jag rider mest och som jag red i måndags. Jag började rida honom direkt när han kom till ridskolan, minns inte nu om han var 6 eller 7 år. Då var han inte töltsatt alltså töltade inte under ryttare. Det måste man bygga upp på en islandshäst med både bra träning för att bygga upp rätt muskler och också rida dem till att hitta rätt rörelsemönster. De orkar inte så långa sträckor i början utan man kanske får nöja sig med en kort sträcka i långsamt tempo. Är ju också lätt att man som ryttare stör en ganska ung häst om man kommer lite i obalans.

Nu kan jag göra sluta och öppna i tölt på honom det är ganska avancerad övning i tölt för hästarna. Det är så häftigt att jag fått vara med på den utvecklingen , jag har ridit honom mycket och är så otroligt tacksam och glad över att jag får ha honom i ridskolan och på kurser och får hyra honom. Har nog ridit honom i 5-6 år nu. :love:
 
Kan ju lägga till att det är en ganska cool resa jag gjort med den hästen jag rider mest och som jag red i måndags. Jag började rida honom direkt när han kom till ridskolan, minns inte nu om han var 6 eller 7 år. Då var han inte töltsatt alltså töltade inte under ryttare. Det måste man bygga upp på en islandshäst med både bra träning för att bygga upp rätt muskler och också rida dem till att hitta rätt rörelsemönster. De orkar inte så långa sträckor i början utan man kanske får nöja sig med en kort sträcka i långsamt tempo. Är ju också lätt att man som ryttare stör en ganska ung häst om man kommer lite i obalans.

Nu kan jag göra sluta och öppna i tölt på honom det är ganska avancerad övning i tölt för hästarna. Det är så häftigt att jag fått vara med på den utvecklingen , jag har ridit honom mycket och är så otroligt tacksam och glad över att jag får ha honom i ridskolan och på kurser och får hyra honom. Har nog ridit honom i 5-6 år nu. :love:
Vad roligt det måste vara att ha en sån häst som ridskoleryttare, du skriver "rider mest" vad innebär det?
 
Vad roligt det måste vara att ha en sån häst som ridskoleryttare, du skriver "rider mest" vad innebär det?

Jag har haft honom i ridskolan sen han kom och haft honom på de flesta kurser under de här åren och ridit privatlektioner på honom. När han kom så tyckte de jag var en lämplig ryttare för att jag är duktig på och intresserad av dressyr vilket ju en ung häst behöver numera går han ju på alla nivåer såklart med olika ryttare. Sen har de ett system där de hyr ut hästarna vissa veckor och helger och då brukar jag hyra honom när jag kan.

Ibland har jag ridit andra hästar med på kurser och tar privatlektioner på en annan häst med en gång per månad.
 
Red frieserkorsningen i tisdags.
Han var underbar :love:
Alldeles mjuk, reglerbar, pigg. Och jag hade riktigt bra känsla i min ridning också!

Fick inte till stödet i bålen helt, men red aktivt, försökte komma ihåg att driva för att rida ihop - inte bara öka farten. Fick igenom ställningen bra åt vänster med (oftast), han vill gärna ställa lite åt höger av sig själv.

Övade lite trav-halt-trav självständigt, bra övning för mig att använda bålen rätt 😅

Galoppen gick SUPER 🤩
Och, even if I do say so myself, jag satt riktigt bra! Happy days.

Övningar var väl vanligt, inget särskilt att påpeka. Jag kan fortfarande inte få någon koll på öppna och skänkelvikning, vad har hänt? Behöver nog ett par privatlektioner.
Han är dessutom en oljad ål i såna övningar, så jag får ingen hjälp där 😂
 
Markarbete med drömponnnyn igår :love:
Massa hinder och kluriga vägar. Då hjärnan sparkade bakut sist på hoppningen så hade jag laddat ordentligt och körde KBT med mig själv på hästryggen.
Tänkte att jag börja bearbeta hjärnspökena när jag rider drömponnyn, då när dom ändå är ganska tysta, så kan det kanske hjälpa när jag rider andra hästar med :) Gick väldigt bra, så är taggad på nästa vecka!

Har dessutom köpt en lektion imorgon, på en gammal favorit som jag inte ridit på ett tag. Ska bli kul!
 
Fick skimmeln valacken på lördags lektionen. Hoppning stod på schemat.
Han ville som vanligt inte ta bettet når jag skulle tränsa, funderar fortfarande på vad det är som gör att han inte vill gapa. Hade jag fått välja själv hade jag bog ridit honom bettlöst.

Nåväl, lektionen i sig gick bra. Fick till bra galoppfattningar och fina flyttningar.
Vi skulle komma i galopp på spåret och flytta in i galopp för att sen komma på ett lågt räcke.
Första flyttningen gick sådär, andra (som blev en bonus för jag fick agera draghjälp åt en annan häst) gick mycket bättre.

Själva hoppningen var väldigt basic och vi hoppade i princip samma som vi hade gjort på markarbetet förra lektionen.
Överväger mer och mer att sluta eller försöka byta grupp. Har inte bestämt mig än, ska kolla med en fd kollega som rider på en annan ridskola hur det fungerar osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
578
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
58 120
Senast: cewe
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
4
· Visningar
266
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket personlig presentation av att leva med social fobi/ panikångest och hur NN hamnade som anställd på Arcus. Förmiddagen avslutades...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp