Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens lektion gick inge vidare. :(

Började med att jag fick bruna valacken och han gick lektionen före. Ridskolehästarna brukar normalt bara gå en gång på hopplektionerna, men en av storhästarna var skadad.
Märkte när jag satt upp att han var redigt framtung och jag hade hela hästen i handen, hade en hel del att jobba med bara för att få upp vikten till bakkärran.

Framridningen var det väldigt aktiv ridning.

Sen hoppade vi en bana med 2 låga hörnkryss, vända snett igenom och komma på en oxer (jag var något nervös för den oxern, har fortfarande problem att hoppa oxer) sen snett igenom igen och komma på ett riktigt smal hinder där det krävdes rama in, rama in. Den banan tog vi oss igenom utan problem och det kändes jättebra.

Sen skulle jag komma samma bana igen, men efter smalhindret skulle man vända upp på andra långsidan och komma på två hinder med 4 språng mellan, sedan vända snett igenom och ta oxern på andra hållet och snett igenom å ta smalhindret på andra hållet.

Efter de två första kryssen kände jag att något var fel i galoppen, han hade korsgalopp, försökte få honom att byta men lyckades inte, sen när vi kom på rakt spår mot oxern så tänkte jag att han skulle kunna landa i rätt galopp för det kändes rätt bra i anridningen. Med facit i hand skulle jag aldrig hoppat.
Han landade i korsgalopp och tappade balansen i svängen efter och bockade 3 gånger, 3:e gången kände jag hur jag hamnade framför sadeln och sen va marken nästa ett faktum.

Landade på vänster höft och sen på rygg, huvudet slog aldrig i. Ridläraren tyckte att avramlingen hade sett väldigt lugn å fin ut å trodde inte jag hade slagit mig, men jag hade ont i höften och hade svag huvudvärk så satt inte upp igen.
Ringde och pratade med en sjuksyrra som frågade om jag svimmat, men nej det hade jag inte så huvudvärken är troligen inte hjärnskakning utan huvudvärk pga att musklerna i nacken tagit skada av att försöka hålla huvudet uppe med en stor ridhjälm på.
Så kommer va stel imorrn, går på ipren just nu och rör på mig så mycket jag kan.

Nu så här i efterhand skulle jag litat på min magkänsla och inte hoppat den där höga oxern... :(
 
Usch tråkigt när det går så @TheRedLightning hoppas det känns bättre snabbt för dig.
Gör fruktansvärt ont i nacken idag, höften mindre ont.
Har funderat mycket i natt och ridläraren hade innan det sagt att han va mindre bockbenägen sen de bytte bett, men uppenbarligen inte. 🙄
Han har alltid svansen åt höger och kan fatta ren galopp på skänkel i båda varven, men ibland blir det korsgalopp i vänstervarv efter hinder. Har många gånger funderat på om det hänger ihop med hans svans som är åt höger och att det är samma som får honom att bocka.
Så fort man är ur sadeln så står han still å tittar på en som ”va hände där”. Känns inte som den bockningen var för att det va kul, sen vet ja inte om det stämmer som ridläraren sa att han bara bockade för han va i obalans. Han har varit ridlärarens privathäst tidigare, så misstänker att det kan va lätt att blunda/va hemmablind för vissa saker.

Ska se hur det känns under dan, vet inte om jag kommer kunna rida imorgon.
Kanske bättre att låta bli.
 
Gör fruktansvärt ont i nacken idag, höften mindre ont.
Har funderat mycket i natt och ridläraren hade innan det sagt att han va mindre bockbenägen sen de bytte bett, men uppenbarligen inte. 🙄
Han har alltid svansen åt höger och kan fatta ren galopp på skänkel i båda varven, men ibland blir det korsgalopp i vänstervarv efter hinder. Har många gånger funderat på om det hänger ihop med hans svans som är åt höger och att det är samma som får honom att bocka.
Så fort man är ur sadeln så står han still å tittar på en som ”va hände där”. Känns inte som den bockningen var för att det va kul, sen vet ja inte om det stämmer som ridläraren sa att han bara bockade för han va i obalans. Han har varit ridlärarens privathäst tidigare, så misstänker att det kan va lätt att blunda/va hemmablind för vissa saker.

Ska se hur det känns under dan, vet inte om jag kommer kunna rida imorgon.
Kanske bättre att låta bli.
Låt bli om det fortfarande gör ont :heart
Låter ju rent allmänt som att det kan vara något som är knasigt med hästen och att han kanske är för snäll för att säga till på skarpen/vägra hoppa. Tråkigt i så fall.

Gick det bra med oxern?
Hoppas du kryar på dig fort :)
 
Låt bli om det fortfarande gör ont :heart
Låter ju rent allmänt som att det kan vara något som är knasigt med hästen och att han kanske är för snäll för att säga till på skarpen/vägra hoppa. Tråkigt i så fall.

Gick det bra med oxern?
Hoppas du kryar på dig fort :)
Kommer nog inte våga hoppa så högt med den hästen igen. Skrev till ridläraren att jag inte kommer imorrn.

Även mailat den andra ridskolan igen om att jag är intresserad av tiden. Inte fått svar på mitt andra mail, så vet inte om det gick fram. Även försökt ringa dom idag på deras telefontid men inte kommit fram, hamnade på ett automatiskt mobilsvar. Kändes skumt att hamna på ett mobilsvar när jag ringde ett fastnummer. Så visste inte om det verkligen va rätt.
Får se om jag får svar den här gången. Kände lite ytterligare igår att det nog är rätt val att testa något nytt.
 
Fick svar från andra ridskolan, de hade en tid i en grupp som skulle passa mig redan nu på tisdagar kl 20 (perfekt tid för mig som slutar jobbet i bästa fall 17:30 och har minst 30 min till det stallet). Jag kollade mina konton och jag har råd att rida den här terminen där också, så kommer rida dubbelt den här terminen. Nu ska bara det sista fixas, så får vi se sen hur det känns.
Det låter ju som en toppenlösning, så du kan testa innan du byter :) Hoppas de svarar snabbtåg ditt Mail!

Och hoppas kroppen känns bättre imorgon!
 
Hoppleltion igår. Hade favoritponnym 😍 Förvarnade instruktören om att jag var väldigt slut i huvudet (olyckligheter på jobbet) och att jag inte ville hoppa så högt.

Ponnyn var glad och lagom på, så fick bra galopp och kunde rida alla övningarna som jag skulle 😁 sista vändan red vi en bana med 13 språng, inte ofta vi har så långa banor. Kul att göra det en dag när man verkligen känner att man har hästen med sig!
 
Det låter ju som en toppenlösning, så du kan testa innan du byter :) Hoppas de svarar snabbtåg ditt Mail!

Och hoppas kroppen känns bättre imorgon!
Ja, jag väntar fortfarande på svar så får vi se. Men det känns lovande måste jag säga.

Höften och ryggen känns ingenting men har fortfarande ont i nacken å har inte full rörlighet när jag ska vrida huvudet i sidledd.
 
Ridlektion i går. Drömmiga valacken :love:

Vad kan jag säga? Älskar den här valacken så fruktansvärt mycket. Jag trodde pirret och det skulle försvinna efter ett tag men nu är det kanske 13e gången jag rider honom totalt och det blir fortfarande glädjesug i magen :o

Hursomhelst gick han lektionen innan så jag satt och tittade på för att kolla vad han hade för dagsform osv. Seg och sävlig, kan man nog säga, släpade alla sina kroppsdelar framåt och såg allmänt ut som ett skepp utan styrfart. Ryttaren fick dock lite ordning på kvickheten i benen till slut.

Satt upp och jodå, det fanns liksom ingen kvickhet utan segt, sävligt, lååångt med nosen vid c och svansen vid a ungefär. Dessutom kändes det som att han var i 3-4 olika delar som vimsade runt åt sina egna håll. :D
Började med att i skritten försöka få honom marschera på för egen motor, och korta upp sig en aning, få kontakt med de där bakbenen. Jobbade lite med tempoväxlingar och fick honom mjukt att i alla fall börja söka lite bettstöd så han inte gick med nosen rakt fram a la dromedar. Jobbade egentligen mest med lite lätta ställningar och inramning för att få lite bettstöd, ville inte börja med massa volter och jox när han var i 3-4 delar och jag var ringrostig. lättare sagt än gjort men jag kom väl ungefär halvvägs innan vi skulle börja övning nummer 1.

Första övningen var enkel men svår. Vi red sicksack längs långsidorna, skulle rida framdelsvändning. Han är ganska lätt att flytta i sidled och därmed har man ganska mycket gratis när det gäller framdelsvändning, men däremot har man en häst i 3 delar som är sävlig och rör sig i slow motion så man måste mata på med lite motor. Kämpade på med att få honom att tramp tramp trampa runt framdelsvändingen och inte kliiiv... kliiiiiiv..... kliiiiiva :D Peppade på och lyckades till slut komma på att om jag använde spöt och liksom bara pickade lite lätt på yttre ben precis när han löft det och i den takt jag ville ha trampet, blev det i stort sätt rätt. :up: Annars var det "bara" att konstant tänka energi. Lyckades få ett gäng riktigt fina, och någon hel sicksack radda som flöt på bra med bra tramp.

Andra övningen var skänkelvikning på kvartslinjen i skritt. Hade igen samma problem, att han var sävlig. Men samma lyx, att han är lätt att flytta och reglera flyttningen på. Jobbade för att han skulle tänka framåt och trampa istället för att ta sjumilakliv, blev lite korta kvartslinjer och kämpade även med det. Han är en fena på att gå i sidled mycket, men inte lagom :angel: Fick inte alls till att länga kvartslinjerna, möjligtvis någon meter, men inte mer. Däremot fick jag honom att trampa mycket bättre.

Sedan hade vi en galoppövning. En lite konstig övning utan någon särskild uppgift, vi rullade på på fyrkanten och gick in i volterna och ja... bara rullade och det skulle liksom flyta på. I stället för uppgiften fick vi lite mer individuella kommentarer, vilket var rätt bra faktiskt. Jag fick kommentaren att fjädra lite mer med fotleden så att stigbygeln inte åker in och tänka på att liksom hålla ihop min kropp ännu mer. Fick faktiskt en bra känsla när jag fick ihop det efter kommentarerna.

Vi gjorde kvartslinjeövningen igen men nu i trav, och med en 15m volt i kortsidorna. Gick riktigt bra! Var hur enkelt som helst. Satt mest och njöt och fick då och då fylla på med energi. Såg i spegeln att drömmiga valacken såg rasande snygg ut. Jag hade lite att fila på fortfarande men han såg ju ut som rena drömmen. :love:

På slutet gjorde vi bara lite öka och minska i skritt och trav. Där hade jag en superkänsla och ridläraren sa till att precis där med den energien och det trampet ska han gå i.

Är rätt nöjd, brukade komma till bättre ridning fortare på honom men nu var det ju ett tag sedan jag red honom sist. Man behöver hålla ihop sin egen kropp mycket mer än vad jag gjorde nu, annars överför man bara sin egen spretighet till honom. Hoppas på honom nästa gång (och kanske alla gånger :angel:)
 
Äntligen fått svar från nya ridskolan. Jag kommer börja rida där från och med nästa tisdag, hade kunnat rida redan ikväll men såg mailet lite sent så tar det nästa vecka. Istället ska jag åka dit och titta, har lovat en fd kollega som rider i gruppen innan att jag skulle svänga förbi och säga hej, samtidigt som jag kan kolla på deras lektion lite och se hur det verkar. :)
Känner mig lite peppad, om allt känns bra så ska jag säga upp min plats på andra ridskolan och det kommer kännas lite jobbigt, men har inte råd att rida på båda ställena och jag vill komma vidare i min ridning, sen vet jag att bara för att jag börjar rida där så är inte dörren stängd för nuvarande ridskola, kan fortfarande åka på ridläger osv där så vi får se vart det bär hän helt enkelt. :)

Nu ska jag ta och åka. :heart
 
Red ju Frieserkorsningen på programridning i lördags och är SÅ NÖJD :love:

Jag kom över 60% för första gången sen jag tog upp ridningen igen, och hästen var så himla fin. Fick dock en extremt bra framridning av en kille som startade honom en timme innan mig (och red honom sjuuuukt bra) - så när jag hoppade upp kändes han som rena rama elithästen.

Tog dock helt fel på framridningen, hade en timme men tänkte typ 30min i huvudet. Blev alltså för lång och för hård framridning för oss, så när vi väl kom in för att rida programmet var både jag och häst trötta. Men det tar jag med mig som lärdom till nästa gång :) När vi red igenom programmet på framridningen dock, DET kändes som 100%. Den känslan lever jag på länge :bump:

Red honom igen idag och det gick riktigt bra. Vi var dessutom 8 snarare än 11 vilket verkligen hjälpte. Med känslan från i lördags i kroppen fortfarande så försökte jag rida fram med fokus på övergångar och kvick respons, för att få honom vaken och framåt. Underbar känsla. Fick till och med nästan till lite sidförande, min akilleshäl. Skulle behöva typ tre (eller 30) privatlektioner med bara skänkelvikningar. :rolleyes:

Galoppen var MAGISK. Fattade på hjälperna varje gång och jag vågade RIDA, så vi tog oss runt både större och mindre volter utan att falla isär. Fick ett litet avbrott till trav och då lyckades jag hålla ihop honom och fatta ny galopp direkt. Ofta blir det slängtrav istället och tar då ett bra tag att fatta igen. Väldigt nöjd. Dock fortfarande svårt att driva in i avsaktningen så att den blir där jag vill, det håller inte riktigt hela vägen. Utan ett par språng för tidigt blir det springing trav att försöka få ihop istället.
Men väldigt väldigt härlig känsla att det både blir bättre och att jag har ganska tydliga saker att jobba på.

Känns som att jag börjar jobba mig emot mer finlir med ridningen på honom :love:

Avslutade med ett par ökningar på diagonalen där jag inte riktigt vågar driva igenom när jag sitter ner. Red den sista i lättridning och den blev mycket bättre. Då vågar jag släppa på utan att vara rädd att dunsa i ryggen ..
 
Jag har också kontaktat en, för mig ny, ridskola. Började ju på en ridskola i höstas och har gått någon kurs och även köpt en tjejs ridlektioner. Trivs såå bra på ridskolan, tyvärr verkar det svårt att få en stadigvarande plats och jag vill ju så gärna hoppa och då behöver man få en riktig grupp.

Har därför hört av mig till en annan ridskola som dels ligger närmare mig men som också verkar ha enooormt fina hästar. Dessutom kan man få hoppa på privatlektioner och det känns ju som en oerhörd lyx. Kan tänka mig att rida på båda ridskolorna för jag gillar verkligen den jag redan är hos, men om båda är trivsamma blir det väl tillslut den där man får plats. 😅
 
En sak som jag lärt mig dock är att ridskolor inte är några fenor på att svara snabbt. Det har säkert sina anledningar, men jag är ju otålig på svar hallååå🤣
 
En sak som jag lärt mig dock är att ridskolor inte är några fenor på att svara snabbt. Det har säkert sina anledningar, men jag är ju otålig på svar hallååå🤣
De har ju oftast ingen personal som enbart sitter på kontoret. Brukar vara någon som jobbar i stallet/som ridlärare som har viss kontorstid varje dag bara. :)
 
De har ju oftast ingen personal som enbart sitter på kontoret. Brukar vara någon som jobbar i stallet/som ridlärare som har viss kontorstid varje dag bara. :)

Jo, fast man bedriver ju ändå en verksamhet. Det kan ta veckor innan vissa svarar. Jag tycker det är märkligt. Jag vet i alla fall ingen ridlärare som står i ett ridhus 8 timmar om dagen. Självfallet har de andra uppgifter än det, som att planera lektioner etc, men ibland undrar jag hur många mail en ridskola kan få som gör att det tar sån otrolig lång tid för vissa att svara 😅

Därför tycker jag den jag rider på nu är bra. Det har nog tagit max 7 dagar mellan svar när jag konverserat med dem. Oftast kortare.
 
En sak som jag lärt mig dock är att ridskolor inte är några fenor på att svara snabbt. Det har säkert sina anledningar, men jag är ju otålig på svar hallååå🤣
Igenkänning på den, är bortskämd med att nuvarande svarar åtminstone samma dag. Nya ridskolan svarade rätt snabbt på mail, men sen när jag hade skickat svar då tog det innan jag fick svar på det, tog en vecka. Väntade någon/några dagar innan jag skickade nytt mail där ja undrade om det andra gått fram i princip samt tog upp ämnet igen.
Inget svar på det heller, försökte ringa under deras telefontid som var mellan 10-12, gick till ett mobilsvar fast man ringde ett "fast nummer" å mobilsvaret sa bara numret, så hade ingen aning om ja ringt rätt.

Men nu så är allt fixat. :p
 
Kan berätta lite om nya ridskolan, åkte dit å tittade som sagt i tisdags kväll på gruppen som rider innan den jag ska rida i. Jag blev väldigt varmt välkomnad i stallet, tror jag hade lite hjälp av min fd kollega som rider i den gruppen och var den jag skulle träffa, samtidigt som jag rekade lite.

Stort och ljust stall, fanns toalett i stallet (lyxigt, toan på den andra ridskolan är i ridhuset på utsidan så man får gå en bit). Sadelkammaren var stor och högt i tak (de hade dressyrsadlar som hänger högt upp).
Fanns även en lista som visade vilken dressyrsadel vissa av hästarna kunde ha, riktigt lyxigt finns inte ens dressyrsadlar på den andra ridskolan.
Hästarna verkade snälla, liten blandning av robusta hästar till lite ädlare. Ska bli spännande att lära känna dom och se hur de är att rida.

Följde med den gruppen när de gick till ridhuset, väl i ridhuset verkade det vara något invant de brukar göra och som för mig såg ut som "kaos". Jag är van vid att man går ner till ridhuset, ställer upp på medellinjen och sitter upp med att ridläraren går runt med pall.
De ledde sina hästar på fyrkantsspåret och gjorde halter och fortsatte gå, vet inte om gruppen efter (den jag ska rida i) gör likadant.
Sen ställde de upp på medellinjen å satt upp.

När de skrittade fram började jag fundera på om jag verkligen skulle platsa i en nivå 5 grupp (högsta nivån de har på den ridskolan) då det var delar av det ridläraren sa som jag inte gått igenom själv än.
Men så tittade jag lite på hur de andra i den gruppen red och konstaterade att jag är ändå lite längre fram än några av dom så det kommer nog bli bra, vet inte vad jag började nojja mig över. Jag kommer va där för att lära mig, så det kommer nog bli kalas och hoppas att jag kommer utvecklas igen.

Det kommer bli mycket nytt i början och jag kommer antagligen vara en hel del vilsen/förvirrad i början innan allt faller på plats.
Hade fått ett svar till från ridläraren som skulle meddela de andra i gruppen att jag kommer nästa vecka så de kan hjälpa mig.
Verkar som jag kommer börja rida när de har markarbete. Gruppen jag ska rida i är sista gruppen för dagen, ska kolla hur de ställer sig till att jag ev byter stigläder till mina egna med stigbyglarna mina knän gillar. Det är inga problem på ridskolan jag rider på nu, men vet inte hur nya ridskolan ställer sig till det så bäst att fråga först och om man inte får byta om det finns något annat man kan göra som är ok för dom för att avlasta mina knän.
 
Jo, fast man bedriver ju ändå en verksamhet. Det kan ta veckor innan vissa svarar. Jag tycker det är märkligt. Jag vet i alla fall ingen ridlärare som står i ett ridhus 8 timmar om dagen. Självfallet har de andra uppgifter än det, som att planera lektioner etc, men ibland undrar jag hur många mail en ridskola kan få som gör att det tar sån otrolig lång tid för vissa att svara 😅

Därför tycker jag den jag rider på nu är bra. Det har nog tagit max 7 dagar mellan svar när jag konverserat med dem. Oftast kortare.
Det lät ju väldigt segt. 😅 Har de inte telefontid som du kan ringa på då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
23 24 25
Svar
493
· Visningar
56 156
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket personlig presentation av att leva med social fobi/ panikångest och hur NN hamnade som anställd på Arcus. Förmiddagen avslutades...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: IngelaH
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp